Een belangrijk element in het verplichte deel van het huishoudelijk reglement voor het Lokaal Opvanginitiatief is de kamercontrole. Het koninklijk besluit van 2 september 2018 bepaalt dat er een lijst van personen beschikbaar moet zijn in de opvangstructuur. Het gaat om personen die bevoegd zijn om toezicht te houden op de kamercontroles. Voor opvangstructuren met een capaciteit van 250 inwoners of minder kunnen er maximaal 6 personeelsleden worden aangesteld.
Voor Lokaal Opvanginitiatief Bocholt zijn dit:
Bij elke nieuwe aankomst van een cliënt in het Lokaal Opvanginitiatief van Bocholt wordt het huishoudelijk reglement alsook de lijst met bevoegde personen overlopen met de nieuwe bewoner.
Omwille van het feit dat een maatschappelijk werk(st)er de job als welzijnspromotor zal opnemen, wordt zij met ingang van 1 maart 2021 geschrapt uit de lijst. De maatschappelijk werk(st)er die dit takenpakket zal overnemen, wordt met ingang van 1 maart 2021 aan de lijst toegevoegd.
Artikel 77 van het decreet over het lokaal bestuur bepaalt in haar derde lid dat het de raad voor maatschappelijk welzijn is die de reglementen van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn vaststelt. Daarnaast wordt in artikel 78, tweede lid 3° nog eens herhaalt dat het vaststellen van andere reglementen dan die van personeelsaangelegenheden de bevoegdheid is van de raad voor maatschappelijk welzijn.
Het koninklijk besluit van 2 september 2018 legt het stelsel en de werkingsregels van opvangstructuren vast alsook de modaliteiten van de kamercontroles.
Het ministerieel besluit van 21 september 2018 legt het huishoudelijk reglement van de opvangstructuren vast.
Het huishoudelijk reglement en lijst voor kamercontroles, goedgekeurd op de raad voor maatschappelijk welzijn van 28 november 2019.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de nieuwe lijst met bevoegde personen voor de kamercontroles met ingang van 1 maart 2021, zoals gehecht aan dit besluit, goed.