Naar aanleiding van de lokale verkiezingen op zondag 13 oktober 2024 legde de heer Stijn Van Baelen, tijdens de installatievergadering van de gemeenteraad van Bocholt op 5 december 2024 de eed af als aangewezen-burgemeester.
De Vlaamse regering werd van deze eedaflegging in kennis gesteld op 10 en 11 december 2024 via het digitaal loket.
Op 8 januari 2025 werd de heer Stijn Van Baelen door de Vlaamse regering benoemd tot burgemeester van de gemeente Bocholt.
Op 31 januari 2025 heeft burgemeester Stijn Van Baelen de eed afgelegd bij de gouverneur van de provincie Limburg, de heer Jos Lantmeeters.
Artikel 58 van het decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 inzake de benoeming van de burgemeester.
Het besluit van de gemeenteraad van 5 december 2024 inzake de aanduiding en eedaflegging van de aangewezen-burgemeester.
Het besluit van de Vlaamse regering van 8 januari 2025 inzake de benoeming van de heer Stijn Van Baelen tot burgemeester van de gemeente Bocholt.
De gemeenteraad neemt akte van het ministerieel besluit van 8 januari 2025, waarin de heer Stijn Van Baelen wordt benoemd tot burgemeester van Bocholt en zijn eedaflegging bij de gouverneur van de provincie Limburg op 31 januari 2025.
Het proces-verbaal van de verkiezing van de leden van de politieraad van de politiezone CARMA, vastgesteld bij besluit van de gemeenteraad van 5 december 2024 is samen met de bijhorende stukken op het provinciebestuur toegekomen op 3 januari 2025.
Er werd geen bezwaar ingediend binnen de bepaalde termijn van tien dagen.
De verkiezing van de leden van de politieraad va de politiezone CARMA vanwege de gemeente Bocholt heeft geen aanleiding gegeven tot opmerkingen en werd dan ook als geldig beschouwd door de deputatie van de provincie Limburg in zitting van 22 januari 2025.
Het besluit van de gemeenteraad van 5 december 2024 inzake de verkiezing van de politieraadsleden.
Het besluit van de deputatie van de provincie Limburg van 22 januari 2025 houdende de geldigverklaring van de verkiezing van 5 december 2024 van de leden van de politeraad van de politiezone CARMA vanwege de gemeente Bocholt.
Kennisname van het besluit van de deputatie van de provincie Limburg van 22 januari 2025 houdende de geldigverklaring van de verkiezing op 5 december 2024 van de leden van de politieraad van de politiezone CARMA vanwege de gemeente Bocholt zoals gehecht aan dit besluit.
De huidige adviesraad heeft op 14 januari 2025 een positief advies verleend. Daarbij adviseerde de adviesraad om het ook voor bibliotheekleden die niet-woonachtig zijn in Bocholt, mogelijk te maken als stemgerechtigd lid te worden opgenomen in de adviesraad.
Het college van burgemeester en schepenen besprak dit advies in hun zitting van 23 januari 2025 en wenst bibliotheekleden die niet-woonachtig zijn in Bocholt enkel als waarnemer (niet-stemgerechtigd) in de adviesraad op te nemen.
Hiertoe dient het organiek reglement aangepast te worden.
Artikel 40 §1 en artikel 41, 13° van het decreet voor het lokaal bestuur van 22 december 2017 bepalen dat de gemeenteraad de gemeentelijke reglementen vaststelt en de adviesraden en overlegstructuren inricht.
Daarnaast bepaalt artikel 304 §3 dat de gemeenteraad kan overgaan tot de organisatie van raden en overlegstructuren die als opdracht hebben op regelmatige wijze het gemeentebestuur te adviseren, dat ten hoogste twee derde van de leden van hetzelfde geslacht kunnen zijn en dat gemeenteraadsleden en leden van het college van burgemeester en schepenen geen stemgerechtigd lid kunnen zijn van de raden.
Verder moeten gemeentebesturen volgens het Cultuurpactdecreet van 28 januari 1974 en latere wijzigingen een beroep doen op bestaande of op te richten organen en structuren met het oog op inspraak en advies van de gebruikersgroeperingen en de ideologische en filosofische strekkingen bij de voorbereiding en de uitvoering van het cultuurbeleid.
Het besluit van de gemeenteraad van 27 juni 2019 houdende vaststelling van het organiek reglement 'adviesraad bibliotheek Bocholt'.
Het besluit van de gemeenteraad van 27 juni 2019 houdende vaststelling van het organiek reglement 'adviesraad bibliotheek Bocholt' wordt opgeheven.
Het 'Organiek reglement adviesraad bibliotheek Bocholt' wordt opnieuw vastgesteld zoals opgenomen in dit besluit.
Dit reglement treedt in werking volgens de bepalingen van artikel 288 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Het huidige reglement wordt opgeheven en vervangen door het voorliggende aangepast reglement met ingang vanaf 1 maart 2025.
Volgende teksten worden, in kader van de aanvraag van een uitbatingsvergunning, toegevoegd aan het huidige retributiereglement:
Artikel 3:
De titel van het retributiereglement wordt aangepast : 'Retributiereglement voor conformiteitsattesten, uitbatingsvergunningen en administratieve stukken betreffende de omgevingsvergunning'.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 40 § 3, bepaalt: “De gemeenteraad stelt de gemeentelijke reglementen vast. Met behoud van de toepassing van de federale wetgeving in verband met de bevoegdheid van de gemeenteraad om politieverordeningen vast te stellen, kunnen de reglementen onder meer betrekking hebben op het gemeentelijk beleid, de gemeentelijke belastingen en retributies, en op het inwendige bestuur van de gemeente”.
Volgens artikel 41, 14° kunnen volgende bevoegdheden niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd: “het vaststellen van de gemeentebelastingen en het vaststellen van de machtiging tot het heffen van de retributies en de voorwaarden ervan, inclusief verminderingen en vrijstellingen”.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikels 285 tot en met 288 inzake de bekendmaking van besluiten en de inwerkingtreding van reglementen.
Decreet van 28 juni 1985 betreffende de milieuvergunning, de bijhorende besluiten en omzendbrieven.
Titel V, Decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid.
Titel IV, Hoofdstuk II, Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
Besluit Vlaamse Regering van 16 juli 2010 betreffende de meldingsplichtige handelingen ter uitvoering van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening.
Besluit Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van de handelingen waarvoor geen stedenbouwkundige vergunning nodig is.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en de uitvoeringsbesluiten van 13 februari 2015 en 27 november 2015.
Besluit Vlaamse Regering van 10 februari 2017 tot wijziging van diverse besluiten naar aanleiding van de inwerkingtreding van de omgevingsvergunning.
Besluit Vlaamse Regering van 11 september 2020 tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Het besluit van de gemeenteraad van 29 februari 2024 inzake de aanpassing van het retributiereglement voor conformiteitsattesten en administratieve stukken omgevingsvergunning.
Het besluit van de gemeenteraad van 26 september 2024 inzake de goedkeuring van de politieverordening voor kamerwonen.
Het besluit van de gemeenteraad van 29 februari 2024 houdende het 'retributiereglement conformiteitsattesten en administratieve stukken omgevingsvergunning' wordt opgeheven vanaf 1 maart 2025.
Het 'retributiereglement conformiteitsattesten, uitbatingsvergunningen en administratieve stukken betreffende de omgevingsvergunning' wordt vastgesteld zoals opgenomen in dit besluit.
Het retributiereglement treedt in werking vanaf 1 maart 2025.
Doelstelling van de coöperatie Landschapsenergie is het voorzien van warmte van de scholensite (Biotechnicum, Driehoek, PVL en Parochiehuis) op basis van lokaal geoogste houtsnippers. Het concept dat daarbij wordt gehanteerd is dat er houtkanten in de gemeente Bocholt worden geoogst, gedroogd en vervolgens verbrand. Een 10-tal jaar na de oogst kan er uit een houtkant opnieuw worden geoogst waardoor er een circulair systeem ontstaat.
Het basisprincipe van dit pilootproject is positief maar het economisch model errond moeilijk. De gas- en mazoutprijzen zijn in het verleden vaak relatief laag geweest waardoor de coöperatie nooit echt degelijke winsten heeft kunnen boeken. De coöperatie is daarnaast niet geholpen geweest door omstandigheden, zo is de verkoper van de ketel gestopt met de ondersteuning waardoor er weinig partners zijn voor het onderhoud en herstellingen met als gevolg dat deze prijzen snel de hoogte zijn ingegaan.
De laatste twee jaar zijn zeer moeilijk geweest. Een combinatie van relatief weinig kappingen en de aanhoudende regen heeft ervoor gezorgd dat de snippers niet de nodige droogtijd noch de goede droogomstandigheden hadden. Hierdoor is de kwaliteit van de snippers die gestookt worden sterk gedaald (vooral te nat) en is het rendement fors onderuit gegaan. Dit zorgt samen met oplopende onderhoudskosten voor een financieel probleem in de coöperatie.
Vanuit puur financieel standpunt is een deelname aan de kapitaalsverhoging van Landschapsenergie door de gemeente niet opportuun; het risico de inleg te verliezen is groot. Echter, de gemeente blijft achter het principe van dit pilootproject staan en wenst, middels de gevraagde steun, het initiatief alle kansen te geven.
Volgens het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 41, 4° is de gemeenteraad bevoegd voor het oprichten van en het toetreden tot rechtspersonen en het beslissen tot oprichting van, deelname aan of vertegenwoordiging in agentschappen, instellingen, verenigingen en ondernemingen.
Landschapsenergie, coöperatieve vennootschap met beperkte aansprakelijkheid met sociaal oogmerk, werd opgericht bij akte verleden voor notaris Hilde Engels te Bocholt op 7 mei 2014, bekendgemaakt in de Bijlagen tot het Belgisch Staatsblad van 25 mei 2014 onder nummer 14103111.
In zitting van 19 december 2024 keurde de gemeenteraad de recentste aanpassing van het meerjarenplan goed.
Er wordt akkoord gegaan met de intekening op de kapitaalsverhoging van Landschapsenergie, dit ten belope van 3 extra aandelen oftewel € 3.000,00.
Het gemeentebestuur is verantwoordelijk voor het welzijn en de veiligheid van de burger, zodat de veiligheidsdiensten zo snel mogelijk en zonder oponthoud de juiste bestemming moeten kunnen terugvinden, waardoor een correcte en duidelijke huisnummering noodzakelijk is.
Met de komst van het GRAR (gebouwen- en adressenregister) vanaf 1 december 2023 wordt er gevraagd om voor nieuwe adressen het principe van beST Add toe te passen.
Er werd aan de Heemkundige Kring Bocholt gevraagd om een voorstel te doen voor deze nieuwe straatnaam. Zij deden op 30 april 2024 een gemotiveerd voorstel, meer bepaald 'Passerellestraat'.
De cultuurraad gaf een gunstig advies over deze nieuwe straatnaam op 29 oktober 2024.
Tijdens de gemeenteraad van 19 december 2024 werd de nieuwe straatnaam voor de woonbootzone 'Passerellestraat' principieel goedgekeurd.
Er werd een openbaar onderzoek georganiseerd van 6 januari 2025 tot en met 6 februari 2025. Er werden geen bezwaren ingediend.
Artikel 41, 9° van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is voor beslissingen die een wet, decreet of uitvoeringsbesluit uitdrukkelijk aan de gemeenteraad voorbehoudt.
De codex Ruimtelijke Ordening.
Het decreet betreffende het Centraal Referentieadressenbestand van 8 mei 2009.
De Ministeriële omzendbrief van 4 november 2020 - Best-Adress - aanpassingen van de richtlijnen van 23 februari 2018.
Het besluit van de gemeenteraad van 29 juni 2017 inzake de goedkeuring van het masterplan Passantenhaven.
Het besluit van de gemeenteraad van 23 november 2017 inzake de definitieve goedkeuring van de nieuwe straatnaam en straatnaamwijziging deel Heuvelstraat op de site Passantenhaven.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 26 oktober 2023 inzake de goedkeuring van de lastvoorwaarden, gunningswijze en uit te nodigen firma's voor de studieopdracht inrichting mobilhomeparking/woonbootzone - riolering Zagerijstraat en Schipperstraat.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 14 maart 2024 inzake de goedkeuring van de gunning voor de studieopdracht inrichting mobilhomeparking/woonbootzone - riolering Zagerijstraat en Schipperstraat.
Het besluit van de gemeenteraad van 19 december 2024 inzake de principiële goedkeuring van de toekenning van de nieuwe straatnaam - woonbootzone.
De nieuwe straatnaam voor de woonbootzone, 'Passerellestraat', wordt definitief goedgekeurd.
Het schepencollege wordt belast met het vervullen van alle formaliteiten voorgeschreven door de artikelen 4 en 6 van het decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van openbare wegen en pleinen.
Een deel van het perceel, kadastraal gekend als 3de afdeling, sectie C, perceelnummer 403 K, zoals weergegeven op het inplantingsplan opgemaakt op 10 juli 2024 in opdracht van Fluvius, wordt verkocht voor het aanleggen van een nieuwe distributiecabine. Het lot heeft de afmetingen 5 m x 6 m en is 30 m² groot. Het betreft een rechtstreekse verkoop gezien het plaatsen van de distributiecabine van openbaar nut is.
In het schattingsverslag opgesteld door landmeter-expert Bram Van Meulebroek op 26 december 2024 wordt de venale waarde geschat op € 200,00. Het lot wordt aan de schattingswaarde verkocht.
De verkoop volgens de modaliteiten zoals omschreven in het ontwerp van de koopovereenkomst wordt goedgekeurd onder de opschortende voorwaarde van het krijgen van een omgevingsvergunning voor de cabine.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 41 11° dat bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is voor daden van beschikking over onroerende goederen, en artikel 293 betreffende vervreemding van onroerende goederen.
De omzendbrief 2019/3 van 3 mei 2019 inzake de transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en door besturen van de erkende erediensten.
De verkoop in het kader van openbaar nut aan Fluvius van een deel van een perceel met een oppervlakte van 30 m², kadastraal gekend als 3de afdeling, sectie C, nummer 403 K, en aangeduid op het inplantingsplan van 10 juli 2024 zoals gehecht aan dit besluit, tegen de schattingswaarde van € 200,00 volgens de modaliteiten van de ontwerpovereenkomst zoals gehecht aan dit besluit, wordt goedgekeurd onder de opschortende voorwaarde van:
Volgende bijkomende voorwaarden worden opgelegd aan deze verkoop:
Een deel van het perceel, kadastraal gekend als 3de afdeling, sectie B, perceelnummer 236 B3, zoals weergegeven op het inplantingsplan opgemaakt op 10 juli 2024 in opdracht van Fluvius, wordt verkocht voor het aanleggen van een nieuwe distributiecabine. Het lot heeft de afmetingen 5 m x 6 m en is 30 m² groot. Het betreft een rechtstreekse verkoop gezien het plaatsen van de distributiecabine van openbaar nut is.
In het schattingsverslag opgesteld door landmeter-expert Bram Van Meulebroek op 9 oktober 2024 wordt de venale waarde geschat op € 500,00. Door de bouw van de cabine moeten er twee openbare parkeerplaatsen ingeleverd worden, waarvan de gemeente de aanleg heeft bekostigd. Om deze reden werd de verkoopprijs van € 2.650,00 afgesproken.
De verkoop volgens de modaliteiten zoals omschreven in het ontwerp van de koopovereenkomst wordt goedgekeurd onder de opschortende voorwaarde van het krijgen van een omgevingsvergunning voor de cabine.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 41 11° dat bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is voor daden van beschikking over onroerende goederen, en artikel 293 betreffende vervreemding van onroerende goederen.
De omzendbrief 2019/3 van 3 mei 2019 inzake de transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en door besturen van de erkende erediensten.
De verkoop in het kader van openbaar nut aan Fluvius van een deel van een perceel met een oppervlakte van 30 m², kadastraal gekend als 3de afdeling, sectie C, nummer 236 B3 en aangeduid op het inplantingsplan van 10 juli 2024 zoals gehecht aan dit besluit, tegen de overeengekomen prijs van € 2.650,00 volgens de modaliteiten van de ontwerpovereenkomst gehecht aan dit besluit, wordt goedgekeurd onder de opschortende voorwaarde van:
Volgende bijkomende voorwaarden worden opgelegd aan deze verkoop:
Lot 5 overeenkomstig het goedgekeurd rooilijnplan van de Kerkhofstraat wordt gratis afgestaan aan de gemeente ter inlijving bij het openbaar domein zodat de weginfrastructuur volledig binnen dit openbaar domein valt.
Er is een verkavelingsplan opgesteld door Landmeter-expert E. Essers op 20 augustus 2023 waarin het af te stane gedeelte als lot 5 wordt weergegeven. De oppervlakte bedraagt 0a11ca.
Er wordt aan de gemeenteraad gevraagd om de gratis grondafstand ter inlijving bij het openbaar domein te aanvaarden.
Artikel 41, tweede lid, 9° van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, stelt dat de gemeenteraad bevoegd is voor beslissingen die een wet, een decreet of een uitvoeringsbesluit uitdrukkelijk aan de gemeenteraad voorbehoudt.
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009;
Het Decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning;
Het besluit van 27 november 2015 van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet betreffende de omgevingsvergunning.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 15 februari 2025 inzake de goedkeuring van de voorwaardelijke omgevingsvergunning voor het verkavelen van een perceel in 2 loten voor halfopen bebouwing, 1 bebouwing met afgewerkte zijgevel op de zijdelingse perceelgrens en een open bebouwing, gelegen langs Kerkhofstraat 57, 59 en 61 en Tuinstraat 10/A000 te 3950 Bocholt.
De gratis grondafstand ter inlijving bij het openbaar domein, weergegeven als lot 5 en met een oppervlakte van 0a11ca, ter plaatse Kerkhofstraat 57, 59 en 61, kadastraal gekend als 1ste afdeling, sectie C, perceelnummer 239A3, zoals afgebeeld op het verkavelingsplan opgesteld door landmeter-expert E. Essers op 20 augustus 2023 en gehecht aan dit besluit, wordt aanvaard.
Er wordt goedkeuring verleend aan de medewerkers van het notariaat om bij sterkmaking de gratis grondafstand namens de gemeente te aanvaarden.
Fluvius OV heeft op 7 januari 2025 een oproep gedaan voor de aanduiding van gemeentelijke vertegenwoordigers voor de bestuursperiode 2025-2030.
Na de installatie van de nieuwe gemeenteraad op 5 december 2024 dient overgegaan tot aanduiding van:
Volgende kandidaten worden voorgedragen:
De vertegenwoordigers voor de algemene vergadering kunnen aangeduid worden voor de volledige duurtijd van de gemeentelijke legislatuur, namelijk tot einde 2030.
De decretale en statutaire onverenigbaarheden gelden ook voor de vertegenwoordigers op de algemene vergadering en de vertegenwoordigers mogen niet worden voorgedragen als kandidaat-bestuurder.
De statuten van Fluvius OV.
Artikel 40 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 inzake de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Artikelen 388 t.e.m. 473 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende de intergemeentelijke samenwerking.
Artikel 41 4° van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 20217 dat bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is voor het oprichten van en het toetreden tot rechtspersonen en het beslissen tot oprichting van, deelname aan of vertegenwoordiging in agentschappen, instellingen verenigingen en ondernemingen.
Raadslid Friedo Steensels wordt aangeduid als effectieve vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Fluvius OV voor de bestuursperiode 2025-2030.
Raadslid Ann Bernaerts wordt aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Fluvius OV voor de bestuursperiode 2025-2030.
De gemeenteraad moet goedkeuring verlenen aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Fluvius OV van 26 maart 2025 die volgend agendapunt bevat:
Overeenkomstig artikel 17 van de statuten vervallen alle huidige mandaten bij Fluvius OV onmiddellijk na voornoemde algemene vergadering en dient er over gegaan te worden tot een algehele vervanging van de bestuursorganen.
De statuten van Fluvius OV.
Artikel 40 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 inzake de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Artikelen 388 t.e.m. 473 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende de intergemeentelijke samenwerking.
Artikel 432 3de lid van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 dat bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke vergadering.
Het gemeenteraadsbesluit van heden houdende de aanduiding van de afgevaardigden van Fluvius OV.
De agenda van de buitengewone algemene vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging van 26 maart 2025 wordt als volgt goedgekeurd:
De vertegenwoordiger van de gemeente, raadslid Friedo Steensels of bij belet plaatsvervanger Ann Bernaerts, zoals aangeduid bij besluit van de gemeenteraad van heden, die zal deelnemen aan de digitale buitengewone algemene vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 26 maart 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), wordt opgedragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen van onderhavige beslissing.
Fluvius Limburg heeft op 7 januari 2025 een oproep gedaan voor de aanduiding van gemeentelijke vertegenwoordigers voor de bestuursperiode 2025-2030.
Na de installatie van de nieuwe gemeenteraad op 5 december 2024 dient overgegaan tot aanduiding van:
Volgende kandidaten worden voorgedragen:
De vertegenwoordigers voor de algemene vergadering kunnen aangeduid worden voor de volledige duurtijd van de gemeentelijke legislatuur, namelijk tot einde 2030.
De decretale en statutaire onverenigbaarheden gelden ook voor de vertegenwoordigers op de algemene vergadering en de vertegenwoordigers mogen niet worden voorgedragen als kandidaat-lid voor het Regionaal Bestuurscomité (RBC) of voor de Raad van Bestuur.
De statuten van Fluvius Limburg.
Artikel 40 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 inzake de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Artikelen 388 t.e.m. 473 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende de intergemeentelijke samenwerking.
Artikel 41 4° van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 20217 dat bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is voor het oprichten van en het toetreden tot rechtspersonen en het beslissen tot oprichting van, deelname aan of vertegenwoordiging in agentschappen, instellingen verenigingen en ondernemingen.
Raadslid Friedo Steensels wordt aangeduid als effectieve vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Fluvius Limburg voor de bestuursperiode 2025-2030.
Raadslid Ann Bernaerts wordt aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Fluvius Limburg voor de bestuursperiode 2025-2030.
De gemeenteraad moet goedkeuring verlenen aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Fluvius Limburg van 11 maart 2025 die volgend agendapunt bevat:
Overeenkomstig artikel 18 van de statuten vervallen alle huidige mandaten bij Fluvius Limburg onmiddellijk na voornoemde algemene vergadering en deze dient over te gaan tot een algehele vervanging.
De gemeente Bocholt is ingedeeld bij het regionaal bestuurscomité (RBC) Noord.
Overeenkomstig artikel 17 punt 2 van de statuten heeft elke gemeente het recht om één (1) kandidaat-lid voor te dragen voor het regionaal bestuurscomité (RBC).
Overeenkomstig artikel 12 punt 2 van de statuten hebben de deelnemende gemeenten het recht om maximaal 15 kandidaat-bestuurders voor te dragen.
De kandidaat-bestuurder dient eveneels te worden voorgedragen als kandidaat-lid voor het RBC.
Het moet om onafhankelijke bestuurders gaan in de zin van artikel 1.1.1., §2, 74° van het energiebesluit en er zijn een aantal decretale en statutaire onverenigbaarheden, zoals beschreven in de toelichtingsnota die aan de deelnemende gemeenten werd overgemaakt.
Volgende kandidaat wordt voorgedragen:
De statuten van Fluvius Limburg.
Artikel 40 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 inzake de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Artikelen 388 t.e.m. 473 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende de intergemeentelijke samenwerking.
Artikel 432 3de lid van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 dat bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke vergadering.
Het gemeenteraadsbesluit van heden houdende de aanduiding van de afgevaardigden van Fluvius Limburg.
De agenda van de buitengewone algemene vergadering van Fluvius Limburg van 11 maart 2025 wordt als volgt goedgekeurd:
Schepen Jan Verjans wordt voorgedragen als kandidaat-bestuurder voor het regionaal bestuurscomité (RBC) Noord van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg, voor een duur van zes jaar, vanaf de buitengewone algemene vergadering van 11 maart 2025 tot aan de eerste (buitengewone) algemene vergadering in het jaar 2031.
Er wordt geen kandidaat-lid voorgedragen voor de raad van bestuur van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg.
De vertegenwoordiger van de gemeente, raadslid Friedo Steensels of bij belet plaatsvervanger raadslid Ann Bernaerts, zoals aangeduid bij besluit van de gemeenteraad van heden, die zal deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering van Fluvius Limburg op 11 maart 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), wordt opgedragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen van onderhavige beslissing.
Limburg.net heeft op 28 januari 2025 een oproep gedaan voor de aanduiding van een gemeentelijke vertegenwoordiger in de algemene vergadering voor de bestuursperiode 2025-2030.
De raad van bestuur van Limburg.net van 22 januari 2025 heeft goedkeuring verleend aan de agenda van de bijzondere algemene vergadering van Limburg.net van woensdag 26 maart 2025 om 20u00 in Corda - gebouw 1 - verdiep 1 - Kempische Steenweg 293/16 te 3500 Hasselt.
Artikel 432 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat de vertegenwoordigers voor de algemene vergadering rechtstreeks door de gemeenteraden aangeduid worden uit hun leden.
Na de installatie van de nieuwe gemeenteraad op 5 december 2024 dient overgegaan tot aanduiding van:
Volgende kandidaten worden voorgedragen:
De statuten van Limburg.net.
De gemeente Bocholt is lid van Limburg.net, een intergemeentelijk samenwerkingsverband met rechtspersoonlijkheid, meer bepaald een opdrachthoudende vereniging zoals bedoeld in art. 398 §2 3° van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikel 40 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 inzake de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Artikelen 388 t.e.m. 473 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende de intergemeentelijke samenwerking.
Artikel 41 4° van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 20217 dat bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is voor het oprichten van en het toetreden tot rechtspersonen en het beslissen tot oprichting van, deelname aan of vertegenwoordiging in agentschappen, instellingen verenigingen en ondernemingen.
Schepen Jan Verjans wordt aangeduid als effectieve vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Limburg.net voor de bestuursperiode 2025-2030.
De aangeduide vertegenwoordiger beschikt over een aantal stemmen dat gelijk is aan het aantal aandelen waarover de gemeente beschikt in Limburg.net (zie art. 7, 9 en 37 van de statuten van Limburg.net).
Raadslid Pieter Schuurmans wordt aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Limburg.net voor de bestuursperiode 2025-2030.
De aangeduide vertegenwoordiger beschikt over een aantal stemmen dat gelijk is aan het aantal aandelen waarover de gemeente beschikt in Limburg.net (zie art. 7, 9 en 37 van de statuten van Limburg.net).
Limburg.net heeft op 28 januari 2025 een oproep gedaan voor de aanduiding van een gemeentelijk vertegenwoordiger in het algemeen comité voor de bestuursperiode 2025-2030.
De raad van bestuur van Limburg.net van 22 januari 2025 heeft goedkeuring verleend aan de agenda van de bijzondere algemene vergadering van Limburg.net van woensdag 26 maart 2025 om 20u00 in Corda - gebouw 1 - verdiep 1 - Kempische Steenweg 293/16 te 3500 Hasselt.
Artikel 442 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat in elke dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging een algemeen comité kan opgericht worden om de verbinding en het overleg tussen de raad van bestuur en de deelnemers te faciliteren.
Artikel 29 van de statuten inzake de oprichting van een algemeen comité bij Limburg.net en dat bepaalt dat een algemeen comité bestaat uit afgevaardigden van de gemeenten waarbij elke gemeente één afgevaardigde heeft. Elke deelnemende gemeente mag bijgevolg één vertegenwoordiger voordragen die namens haar in het algemeen comité zetelt. Het voorgedragen lid moet een natuurlijke persoon zijn die in de gemeente lid is van het college van burgemeester en schepenen. Daarnaast duidt elke deelnemende gemeente een vaste plaatsvervanger aan.
De bijzondere algemene vergadering van Limburg.net ter installatie van de raad van bestuur zal plaatsvinden op woensdag 26 maart 2025. Op deze vergadering zal ook de benoeming van de afgevaardigden en de vaste plaatsvervangers van het algemeen comité geagendeerd staan.
Na de installatie van de nieuwe gemeenteraad op 5 december 2024 dient overgegaan tot aanduiding van:
Volgende kandidaten worden voorgedragen:
De statuten van Limburg.net.
De gemeente Bocholt is lid van Limburg.net, een intergemeentelijk samenwerkingsverband met rechtspersoonlijkheid, meer bepaald een opdrachthoudende vereniging zoals bedoeld in art. 398 §2 3° van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikel 40 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 inzake de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Artikelen 388 t.e.m. 473 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende de intergemeentelijke samenwerking.
Artikel 41 4° van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 20217 dat bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is voor het oprichten van en het toetreden tot rechtspersonen en het beslissen tot oprichting van, deelname aan of vertegenwoordiging in agentschappen, instellingen verenigingen en ondernemingen.
Schepen Erik Vanmierlo wordt aangeduid als effectieve vertegenwoordiger in het algemeen comité van Limburg.net voor de bestuursperiode 2025-2030.
Schepen Jan Verjans wordt aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger in het algemeen comité van Limburg.net voor de bestuursperiode 2025-2030.
Limburg.net heeft op 7 februari 2025 verzocht om de lijst van 15 kandidaten als leden van de raad van bestuur van Limburg.net en 3 kandidaten als afgevaardigden in de raad van bestuur met raadgevende stem voor de bestuursperiode 2025-2030 te agenderen op de gemeenteraad.
De raad van bestuur van Limburg.net van 22 januari 2025 heeft goedkeuring verleend aan de agenda van de bijzondere algemene vergadering van Limburg.net van woensdag 26 maart 2025 om 20u00 in Corda - gebouw 1 - verdiep 1 - Kempische Steenweg 293/16 te 3500 Hasselt.
Artikel 445 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat in geval van algehele vernieuwing van de gemeenteraden, binnen de eerste drie maanden van het jaar volgend op dat van de verkiezingen, een algemene vergadering moet worden bijeengeroepen waarbij tot algehele vervanging van de raad van bestuur wordt overgegaan, voor zover de raden van de deelnemende besturen reeds in hun nieuwe samenstelling vergaderd hebben.
Artikel 434 § 1 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en artikel 20.1 van de Statuten bepalen dat het aantal leden van de raad van bestuur maximaal vijftien bedraagt. Van dit aantal leden mag maximaal twee derde van hetzelfde geslacht zijn. Er wordt een evenwichtige verdeling nagestreefd tussen de leden van de raad van bestuur uit grote en kleine gemeenten op het vlak van het aantal inwoners (artikel 20.2 van de Statuten).
Artikel 20.2 van de Statuten stelt dat wanneer er stemgerechtigde leden van de raad van bestuur moeten worden aangeduid, elke deelnemende gemeente een lijst van kandidaten kan voordragen met hoogstens zoveel leden als er aan te duiden stemgerechtigde leden in de raad van bestuur zijn.
Artikel 20.4 van de Statuten en artikel 436 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stipuleren de onverenigbaarheden met de mandaten in de opdrachthoudende vereniging.
De Statuten van Limburg.net.
Art. 398 §2 3° van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 inzake de intergemeentelijk samenwerkingsverbanden met rechtspersoonlijkheid, meer bepaald de opdrachthoudende vereniging.
Artikel 40 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 inzake de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Artikelen 388 t.e.m. 473 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende de intergemeentelijke samenwerking.
Artikel 41 4° van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 20217 dat bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is voor het oprichten van en het toetreden tot rechtspersonen en het beslissen tot oprichting van, deelname aan of vertegenwoordiging in agentschappen, instellingen verenigingen en ondernemingen.
Artikel 436 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende de onverenigbaarheden met de mandaten in dienstverlenende of opdrachthoudende verenigingen.
De gemeente Bocholt draagt onderstaande lijst van 15 kandidaten voor als leden van de raad van bestuur van Limburg.net:
Naam | Woonplaats |
Thomas Vints | Beringen |
Karlien Boyen | Bilzen-Hoeselt |
Jos Leroi | Diepenbeek |
Koen Sleypen | Dilsen-Stokkem |
Hugo Philtjens | Hasselt |
Rik Dehollogne | Hasselt |
Raf Truyens | Hechtel-Eksel |
Heidi Pirlotte | Heers |
Luc Wouters | Lummen |
Gunter Haeldermans | Maaseik |
Corrie Bemelmans | Maasmechelen |
Marco Goossens | Oudsbergen |
Brenda Gijsens | Sint-Truiden |
Patricia Joris | Tongeren-Borgloon |
Bart Heleven | Zonhoven |
De gemeente Bocholt draagt onderstaande lijst voor als afgevaardigden in de raad van bestuur met raadgevende stem:
Naam | Woonplaats |
Toon Durwael | Herk-de-Stad |
Ingrid Kempeneers | Sint-Truiden |
Stefanie Engelen | Tessenderlo-Ham |
De agenda van de bijzondere algemene vergadering van Limburg.net van woensdag 26 maart 2025 om 18u00 werd op 22 januari 2025 goedgekeurd door de raad van bestuur van Limburg.net met volgende agendapunten:
Naam | Woonplaats |
Thomas Vints | Beringen |
Karlien Boyen | Bilzen-Hoeselt |
Jos Leroi | Diepenbeek |
Koen Sleypen | Dilsen-Stokkem |
Hugo Philtjens | Hasselt |
Rik Dehollogne | Hasselt |
Raf Truyens | Hechtel-Eksel |
Heidi Pirlotte | Heers |
Luc Wouters | Lummen |
Gunter Haeldermans | Maaseik |
Corrie Bemelmans | Maasmechelen |
Marco Goossens | Oudsbergen |
Brenda Gijsens | Sint-Truiden |
Patricia Joris | Tongeren-Borgloon |
Bart Heleven | Zonhoven |
Naam | Woonplaats |
Toon Durwael | Herk-de-Stad |
Ingrid Kempeneers | Sint-Truiden |
Stefanie Engelen | Tessenderlo-Ham |
Er zijn geen bezwaren voorhanden om de goedkeuring van de agenda te weigeren.
De gemeenteraad moet tegelijkertijd het mandaat van de vertegenwoordiger vaststellen en standpunten innemen ten aanzien van de agendapunten.
De statuten van Limburg.net.
Artikel 40 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 inzake de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Artikelen 388 t.e.m. 473 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende de intergemeentelijke samenwerking.
Artikel 432 3de lid van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke vergadering.
Het gemeenteraadsbesluit van heden inzake de aanduiding van de vertegenwoordiger van de gemeente voor de algemene vergaderingen van Limburg.net.
Het gemeenteraadsbesluit van heden inzake de aanduiding van de vertegenwoordiger van de gemeente in het algemeen comité van Limburg.net.
De agenda van de buitengewone algemene vergadering van de Opdrachthoudende Vereniging Limburg.net van 26 maart 2025 wordt goedgekeurd:
Naam | Woonplaats |
Thomas Vints | Beringen |
Karlien Boyen | Bilzen-Hoeselt |
Jos Leroi | Diepenbeek |
Koen Sleypen | Dilsen-Stokkem |
Hugo Philtjens | Hasselt |
Rik Dehollogne | Hasselt |
Raf Truyens | Hechtel-Eksel |
Heidi Pirlotte | Heers |
Luc Wouters | Lummen |
Gunter Haeldermans | Maaseik |
Corrie Bemelmans | Maasmechelen |
Marco Goossens | Oudsbergen |
Brenda Gijsens | Sint-Truiden |
Patricia Joris | Tongeren-Borgloon |
Bart Heleven | Zonhoven |
Naam | Woonplaats |
Toon Durwael | Herk-de-Stad |
Ingrid Kempeneers | Sint-Truiden |
Stefanie Engelen | Tessenderlo-Ham |
De vertegenwoordiger van de gemeente, schepen Jan Verjans, of bij belet raadslid Pieter Schuurmans, aangeduid bij gemeenteraadsbesluit van heden, die zal deelnemen aan de algemene vergadering van Limburg.net op 26 maart 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), wordt opgedragen haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
In hun mail van 6 februari 2025 verzoekt Cipal dv om de aanduiding van een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger in de algemene vergadering.
Na de installatie van de nieuwe gemeenteraad op 5 december 2024 dient overgegaan tot aanduiding van:
Volgende kandidaten worden voorgedragen:
De statuten van Cipal dv, in het bijzonder artikel 32 dat de samenstelling van de algemene vergadering bepaalt.
Artikel 40 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 inzake de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Artikelen 388 t.e.m. 473 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende de intergemeentelijke samenwerking.
Artikel 41 4° van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 20217 dat bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is voor het oprichten van en het toetreden tot rechtspersonen en het beslissen tot oprichting van, deelname aan of vertegenwoordiging in agentschappen, instellingen verenigingen en ondernemingen.
Burgemeester Stijn Van Baelen wordt aangeduid als effectieve vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Cipal dv voor de bestuursperiode 2025-2030 .
Raadslid Guido Schonkeren wordt aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Cipal dv voor de bestuursperiode 2025-2030.
De gemeenteraad moet goedkeuring verlenen aan de agenda van de bijzondere algemene vergadering van Cipal dv van 27 maart 2025 die volgende agendapunten bevat:
De toelichtende nota van Cipal dv betreffende de agendapunten van deze bijzondere algemene vergadering bevat de voorstellen van de raad van bestuur van Cipal.
Er zijn geen bezwaren voorhanden om goedkeuring van de agendapunten te weigeren.
De gemeenteraad moet tegelijkertijd het mandaat van de vertegenwoordiger vaststellen en standpunten innemen ten aanzien van de agendapunten.
De statuten van Cipal dv.
Artikels 40 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 inzake de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Artikelen 388 t.e.m. 473 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende de intergemeentelijke samenwerking.
Artikel 432 3de lid van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 dat bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Het gemeenteraadsbesluit van heden inzake de aanduiding van de vertegenwoordiger van de gemeente op de algemene vergaderingen van Cipal dv.
Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota wordt de agenda van de bijzondere algemene vergadering van Cipal dv van 27 maart 2025 als volgt goedgekeurd:
De vertegenwoordiger van de gemeente, Stijn Van Baelen of bij belet plaatsvervanger Guido Schonkeren, aangeduid bij het gemeenteraadsbesluit van heden, wordt gemandateerd om op de bijzondere algemene vergadering van Cipal dv van 27 maart 2025 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
In hun mail van 15 oktober 2024 verzoekt S-Lim DV om de aanduiding van een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger in de algemene vergadering.
Aangezien het bevolkingscijfer van de gemeente minder dan 20% bedraagt van het totale aantal inwoners van het werkingsgebied van s-Lim en dat de inbreng door de gemeente in het vermogen van s-Lim minder dan 20% bedraagt van het totale vermogen van s-Lim heeft de gemeente Bocholt het recht om 1 vertegenwoordiger en 1 plaatsvervanger in de algemene vergadering van S-Lim aan te stellen.
Na de installatie van de nieuwe gemeenteraad op 5 december 2024 dient overgegaan tot aanduiding van:
Volgende kandidaten worden voorgedragen:
De statuten van S-Lim DV, in het bijzonder artikel 26 inzake de samenstelling van de algemene vergadering.
Artikel 40 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 inzake de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Artikelen 388 t.e.m. 473 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende de intergemeentelijke samenwerking.
Artikel 41 4° van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 20217 dat bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is voor het oprichten van en het toetreden tot rechtspersonen en het beslissen tot oprichting van, deelname aan of vertegenwoordiging in agentschappen, instellingen verenigingen en ondernemingen.
Burgemeester Stijn Van Baelen wordt aangeduid als effectieve vertegenwoordiger in de algemene vergadering van S-Lim DV voor de bestuursperiode 2025-2030.
Schepen Lieve Theuwissen wordt aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering van S-Lim DV voor de bestuursperiode 2025-2030.
De gemeenteraad moet goedkeuring verlenen aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering van s-Lim DV van 25 maart 2025 die volgende agendapunten bevat:
De voorbereidende documenten en de toelichtende nota van s-Lim DV betreffende de agendapunten van deze buitengewone algemene vergadering zijn opgenomen in de bijlagen.
Er zijn geen redenen voorhanden om goedkeuring van de agendapunten te weigeren.
Tevens dient de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger herhaald te worden.
Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en in het bijzonder op artikelen 40 en 41 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en inzake de intergemeentelijke samenwerking.
De deelname van de gemeente Bocholt aan de dienstverlenende vereniging S-Lim.
De statuten van s-Lim en in het bijzonder artikel 14 inzake de samenstelling van de raad van bestuur en artikel 26 inzake de samenstelling van de algemene vergadering.
Artikel 432 van het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat de vertegenwoordigers van de deelnemers op de algemene vergadering rechtstreeks door de gemeenteraden uit hun leden worden aangewezen.
Het besluit van de gemeenteraad van heden waarbij de aanduiding van de afgevaardigden voor de algemene vergaderingen van s-Lim DV werd goedgekeurd.
Artikel 432 3de lid van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 dat bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
AGENDA
Op basis van de bekomen documenten wordt de agenda van de buitengewone algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging s-Lim DV van 25 maart 2025 als volgt goedgekeurd:
VOORDRACHT KANDIDAAT-BESTUURDERS
2.1 Overeenkomstig artikel 14 van de statuten van de dienstverlenende vereniging s-Lim draagt de gemeente Bocholt de volgende personen voor als kandidaat-bestuurder (in alfabetische volgorde) voor de dienstverlenende vereniging s-Lim, voor een duur vanaf 25 maart 2025 tot de algemene vergadering die overgaat tot de vernieuwde samenstelling van de raad van bestuur na de algehele vernieuwing van de gemeenteraden:
Aangezien mevrouw Annelies Feytons geen lid is van een gemeenteraad van één van de deelnemende gemeenten, dient haar voordracht overeenkomstig artikel 434, §2 van het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 uitdrukkelijk gemotiveerd te worden. Mevrouw Annelies Feytons beschikt over een verregaande deskundigheid over de statutair bepaalde doelstellingen.
Mevrouw Feytons heeft namelijk de afgelopen jaren deskundigheid opgebouwd inzake gebruik, opslag en beveiliging van data, ondermeer als functionaris voor gegevensbescherming. Deze deskundigheid biedt een toegevoegde waarde in de groei van Limburg tot een smart regio in het algemeen, en in de verdere technologische en softwarematige ontwikkelingen in de dienstverlening en het productenaanbod van s-Lim in het bijzonder.
2.2 De raad van bestuur stelt voor om voor jaareinde over te gaan tot een uitbreiding van het aantal leden van de raad van bestuur van twaalf naar maximaal vijftien. Dit voorstel tot aanpassing van het aantal bestuursmandaten betreft een aanpassing van artikel 14 van de statuten van dienstverlenende vereniging s-Lim (hierna: ‘statutenwijziging’).
Onder opschortende voorwaarde van goedkeuring van de statutenwijziging door de buitengewone algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging s-Lim, draagt de gemeente Bocholt volgende personen voor als kandidaat-bestuurder (in alfabetische volgorde) voor de dienstverlenende vereniging s-Lim, voor een duur vanaf de datum van goedkeuring van de statutenwijziging, tot de algemene vergadering die overgaat tot de vernieuwde samenstelling van de raad van bestuur na de algehele vernieuwing van de gemeenteraden:
AANSTELLING LID RAAD VAN BESTUUR MET RAADGEVENDE STEM
Iedere deelnemende gemeente heeft, overeenkomstig artikel 15 van de statuten van s-Lim DV, het recht om één gemeenteraadslid, verkozen op een lijst waarvan geen enkele verkozene deel uitmaakt van het college van burgemeester en schepenen, aan te duiden als lid van de raad van bestuur met raadgevende stem.
Indien slechts vijf gemeenten van dit recht gebruik maken, zal de algemene vergadering akte nemen van deze voordracht en hebben de aangewezen leden vanaf dat ogenblik recht om met raadgevende stem de zittingen van de raad van bestuur bij te wonen.
Indien er meer dan vijf gemeenten van dit recht gebruik maken, zal de algemene vergadering akte nemen van deze voordracht en worden de leden van de raad van bestuur met raadgevende stem bepaald overeenkomstig de rangorde vastgelegd in de statuten.
Op basis van politiek overleg op provinciaal niveau worden 4 gemeenten uitgenodigd om een kandidaat-bestuurder met raadgevende stem voor te dragen, met name Lanaken, Lommel, Maasmechelen en Wellen.
VASTSTELLING MANDAAT VERTEGENWOORDIGER
De vertegenwoordiger van de gemeente, Stijn Van Baelen of bij belet plaatsvervanger Lieve Theuwissen, zoals aangeduid bij gemeenteraadsbesluit van heden wordt gemandateerd om op de buitengewone algemene vergadering van s-Lim van 25 maart 2025 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze buitengewone algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
In hun mail van 4 december 2024 verzoekt De Watergroep om de aanduiding van een vertegenwoordiger in het aandeelhoudersbestuur van de drinkwaterdienst en een vertegenwoordiger en plaatsvervanger in de algemene vergadering.
Na de installatie van de nieuwe gemeenteraad op 5 december 2024 dient overgegaan tot aanduiding van:
Volgende kandidaten worden voorgedragen:
De gecoördineerde statuten van De Watergroep.
Artikel 40 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 inzake de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Artikelen 388 t.e.m. 473 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende de intergemeentelijke samenwerking.
Artikel 41 4° van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 20217 dat bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is voor het oprichten van en het toetreden tot rechtspersonen en het beslissen tot oprichting van, deelname aan of vertegenwoordiging in agentschappen, instellingen verenigingen en ondernemingen.
Raadslid Nicole Ketelbuters wordt aangeduid als effectieve vertegenwoordiger in het aandeelhoudersbestuur van de drinkwaterdienst voor de bestuursperiode 2025-2030.
Raadslid Raf de Wit wordt aangeduid als effectieve vertegenwoordiger in de algemene vergadering van De Watergroep voor de bestuursperiode 2025-2030.
Raadslid Nicole Ketelbuters wordt aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering van De Watergroep voor de bestuursperiode 2025-2030.
In hun mail van 28 januari 2025 verzoekt Nuhma CV om de aanduiding van een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger in de algemene vergadering.
Na de installatie van de nieuwe gemeenteraad op 5 december 2024 dient overgegaan tot aanduiding van:
Volgende kandidaten worden voorgedragen:
Artikel 37 van de statuten van Nuhma CV.
Artikel 40 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 inzake de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Artikelen 388 t.e.m. 473 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende de intergemeentelijke samenwerking.
Artikel 41 4° van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 20217 dat bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is voor het oprichten van en het toetreden tot rechtspersonen en het beslissen tot oprichting van, deelname aan of vertegenwoordiging in agentschappen, instellingen verenigingen en ondernemingen.
Burgemeester Stijn Van Baelen wordt aangeduid als effectieve vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Nuhma CV voor de bestuursperiode 2025-2030.
Raadslid Pieter Schuurmans wordt aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Nuhma CV voor de bestuursperiode 2025-2030.
Het Decreet Basisbereikbaarheid omschrijft de werking van de 15 vervoerregio’s en legt de taken vast van de vervoerregioraad. Met de inrichting van vervoerregio’s, vervoerregioraden en regionale mobiliteitsplannen creëerde de Vlaamse overheid een kader voor steden en gemeenten waarbinnen ze kunnen samenwerken aan mobiliteitsuitdagingen.
De gemeente is bij Besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2018 ingedeeld in de Vervoerregio Limburg.
In de afgelopen legislatuur heeft de Vervoerregio Limburg een regionaal mobiliteitsplan opgesteld. Dat plan werd op 11 december 2023 goedgekeurd door de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken. Het mobiliteitsplan speelt in op de huidige en toekomstige mobiliteitsuitdagingen van de regio, tekent het openbaar vervoersnetwerk uit, legt de link met het ruimtelijk beleid en stelt maatregelen voor de verbetering van de doorstroming, de verkeersveiligheid en het fietsbeleid voor.
Door de betrokkenheid bij de vervoerregiowerking is de gemeente integraal en rechtstreeks betrokken bij het uittekenen en uitwerken van het mobiliteitsbeleid voor de regio. Zo heeft de vervoerregioraad een belangrijke rol in de afstemming van de gelaagdheid van het openbaar vervoer, de synchromodaliteit en de combimobiliteit, het prioriteren, opvolgen en evalueren van maatregelen inzake verkeersveiligheid alsook doorstroming, het bepalen van het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk, met uitzondering van fietssnelwegen, het adviseren van de gewestelijke overheden bij de opmaak van het Geïntegreerd Investeringsprogramma en het prioriteren, opvolgen en evalueren van regionale mobiliteitsprogramma’s en -projecten die van strategisch belang zijn op het niveau van de vervoerregio.
Het engagement in de vervoerregioraad houdt voor de gemeente een actieve participatie in aan de werking en de overlegmomenten van de vervoerregioraad, het delen van beschikbare informatie (o.m. uit het eigen mobiliteitsplan) en constructief meewerken aan de uitvoering van concrete acties. De gemeentelijke vertegenwoordiger staat in voor de terugkoppeling vanuit de vervoerregioraad naar het college/de gemeenteraad.
In hun mail van 1 augustus 2024 verzoekt Vervoerregioraad Limburg om de aanduiding van een effectieve en plaatsvervangend politiek vertegenwoordiger en een effectieve en plaatsvervangend ambtelijke vertegenwoordiger.
Na de installatie van de nieuwe gemeenteraad op 5 december 2024 dient overgegaan tot aanduiding van:
Volgende kandidaten worden voorgedragen:
Het huishoudelijk reglement van Vervoerregio Limburg.
Artikel 40 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 inzake de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Artikelen 388 t.e.m. 473 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende de intergemeentelijke samenwerking.
Artikel 41 4° van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 20217 dat bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is voor het oprichten van en het toetreden tot rechtspersonen en het beslissen tot oprichting van, deelname aan of vertegenwoordiging in agentschappen, instellingen verenigingen en ondernemingen.
Het Decreet betreffende de basisbereikbaarheid van 26 april 2019, artikel 7 §2 1°.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2018 betreffende de indeling van het grondgebied van het Vlaamse Gewest in 15 vervoerregio's en de afbakening van deze vervoerregio's.
Burgemeester Stijn Van Baelen wordt aangeduid als effectieve politieke vertegenwoordiger voor Vervoerregio Limburg voor de bestuursperiode 2025-2030.
Raadslid Pieter Schuurmans wordt aangeduid als plaatsvervangend politieke vertegenwoordiger voor Vervoerregio Limburg voor de bestuursperiode 2025-2030.
Patriek Daniëls wordt aangeduid als effectieve ambtelijke vertegenwoordiger voor Vervoerregio Limburg voor de bestuursperiode 2025-2030.
Peter Dewael wordt aangeduid als plaatsvervangend ambtelijke vertegenwoordiger voor Vervoerregio Limburg voor de bestuursperiode 2025-2030.
In hun brief van 16 januari 2025 verzoekt PVL vzw om de aanduiding van een vertegenwoordiger in de raad van bestuur van PVL vzw.
Na de installatie van de nieuwe gemeenteraad op 5 december 2024 dient overgegaan tot aanduiding van:
Volgende kandidaat wordt voorgedragen:
De statuten van PVL vzw.
Artikel 40 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 inzake de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Artikelen 388 t.e.m. 473 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende de intergemeentelijke samenwerking.
Artikel 41 4° van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 20217 dat bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is voor het oprichten van en het toetreden tot rechtspersonen en het beslissen tot oprichting van, deelname aan of vertegenwoordiging in agentschappen, instellingen verenigingen en ondernemingen.
Schepen Jan Verjans wordt aangeduid als vertegenwoordiger in de raad van bestuur van het Proef- en vormingscentrum voor de Landbouw vzw voor de periode 2025-2030.
In hun brief van 21 januari 2025 verzoekt VVOG om de aanduiding van een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger in de algemene vergadering.
Na de installatie van de nieuwe gemeenteraad op 5 december 2024 dient overgegaan tot aanduiding van:
Volgende kandidaten worden voorgedragen:
De statuten van de Vereniging voor Openbaar Groen vzw.
Artikel 40 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 inzake de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Artikelen 388 t.e.m. 473 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende de intergemeentelijke samenwerking.
Artikel 41 4° van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 20217 dat bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is voor het oprichten van en het toetreden tot rechtspersonen en het beslissen tot oprichting van, deelname aan of vertegenwoordiging in agentschappen, instellingen verenigingen en ondernemingen.
Schepen Jan Verjans wordt aangeduid als effectieve vertegenwoordiger in de algemene vergadering van de Vereniging voor Openbaar Groen voor de bestuursperiode 2025-2030.
Raadslid Pieter Schuurmans wordt aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering van de Vereniging voor Openbaar Groen voor de bestuursperiode 2025-2030.
In hun mail van 4 februari 2025 verzoekt VVSG om de aanduiding van een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger in de algemene vergadering.
Na de installatie van de nieuwe gemeenteraad op 5 december 2024 dient overgegaan tot aanduiding van:
Volgende kandidaten worden voorgedragen:
De statuten van VVSG.
Artikel 40 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 inzake de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Artikelen 388 t.e.m. 473 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende de intergemeentelijke samenwerking.
Artikel 41 4° van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 20217 dat bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is voor het oprichten van en het toetreden tot rechtspersonen en het beslissen tot oprichting van, deelname aan of vertegenwoordiging in agentschappen, instellingen verenigingen en ondernemingen.
Schepen Marc Voets wordt aangeduid als effectieve vertegenwoordiger in de algemene vergadering van VVSG voor de bestuursperiode 2025-2030.
Raadslid Giel Creemers wordt aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering van VVSG voor de bestuursperiode 2025-2030.
Na de installatie van de nieuwe gemeenteraad op 5 december 2024 dient overgegaan tot aanduiding van:
Volgende kandidaat wordt voorgedragen:
De statuten van Toerisme Limburg vzw.
Artikel 40 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 inzake de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Artikelen 388 t.e.m. 473 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende de intergemeentelijke samenwerking.
Artikel 41 4° van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 20217 dat bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is voor het oprichten van en het toetreden tot rechtspersonen en het beslissen tot oprichting van, deelname aan of vertegenwoordiging in agentschappen, instellingen verenigingen en ondernemingen.
Schepen Lieve Theuwissen wordt aangeduid als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Toerisme Limburg vzw voor de bestuursperiode 2025-2030.
Sinds juli 2023 vormen alle sociale huisvestingsmaatschappijen en sociale verhuurkantoren één woonactor in Limburg, 'Wonen in Limburg'.
Na de installatie van de nieuwe gemeenteraad op 5 december 2024 dient overgegaan tot aanduiding van:
Volgende kandidaat wordt voorgedragen:
De gecoördineerde statuten van Wonen in Limburg.
Artikel 40 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 inzake de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Artikelen 388 t.e.m. 473 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende de intergemeentelijke samenwerking.
Artikel 41 4° van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 20217 dat bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is voor het oprichten van en het toetreden tot rechtspersonen en het beslissen tot oprichting van, deelname aan of vertegenwoordiging in agentschappen, instellingen verenigingen en ondernemingen.
Schepen Marc Voets wordt aangeduid als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Wonen in Limburg voor de bestuursperiode 2025-2030.
Interlokale Vereniging 'Kwalitatief wonen in Bocholt en Peer' heeft tot doel de volgende doelstellingen te realiseren:
waarbij bijzondere aandacht wordt besteed aan de meest woonbehoeftige gezinnen en alleenstaanden.
Het werkingsgebied van de Interlokale Vereniging 'Kwalitatief wonen in Bocholt en Peer' is geografisch beperkt tot de gemeenten Bocholt en Peer.
Na de installatie van de nieuwe gemeenteraad op 5 december 2024 dient overgegaan tot aanduiding van:
Volgende kandidaten worden voorgedragen:
Het besluit van de gemeenteraad van 23 november 2017 inzake de oprichting van de Interlokale Vereniging 'Kwalitatief wonen in Bocholt en Peer'.
Artikel 40 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 inzake de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Artikelen 388 t.e.m. 473 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende de intergemeentelijke samenwerking.
Artikel 41 4° van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 20217 dat bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is voor het oprichten van en het toetreden tot rechtspersonen en het beslissen tot oprichting van, deelname aan of vertegenwoordiging in agentschappen, instellingen verenigingen en ondernemingen.
Schepen Marc Voets wordt aangeduid als vertegenwoordiger in het beheerscomité van Interlokale Vereniging 'Kwalitatief wonen in Bocholt en Peer' voor de bestuursperiode 2025-2030.
Schepen Erik Vanmierlo wordt aangeduid als vertegenwoordiger in het beheerscomité van Interlokale Vereniging 'Kwalitatief wonen in Bocholt en Peer' voor de bestuursperiode 2025-2030.
Schepen Marc Vanherk wordt aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger in het beheerscomité van Interlokale Vereniging 'Kwalitatief wonen in Bocholt en Peer' voor de bestuursperiode 2025-2030.
Raadslid Nicole Ketelbuters wordt aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger in het beheerscomité van Interlokale Vereniging 'Kwalitatief wonen in Bocholt en Peer' voor de bestuursperiode 2025-2030.
Artikel 8 § 1 van de statuten betreffende de oprichting van de interlokale vereniging 'PG Kempen en Maasland' bepaalt dat de vertegenwoordigers dienen te worden aangeduid door de gemeenteraad en enkel vertegenwoordigd worden door een schepen of burgemeester.
Na de installatie van de nieuwe gemeenteraad op 5 december 2024 dient overgegaan tot aanduiding van:
Volgende kandidaten worden voorgedragen:
De statuten betreffende de oprichting van de interlokale vereniging 'PG Kempen en Maasland'.
Artikel 40 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 inzake de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Artikelen 388 t.e.m. 473 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende de intergemeentelijke samenwerking.
Artikel 41 4° van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 20217 dat bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is voor het oprichten van en het toetreden tot rechtspersonen en het beslissen tot oprichting van, deelname aan of vertegenwoordiging in agentschappen, instellingen verenigingen en ondernemingen.
Schepen Erik Vanmierlo wordt aangeduid als effectieve vertegenwoordiger in de Interlokale vereniging Plaatselijke Groep Kempen en Maasland voor de bestuursperiode 2025-2030.
Schepen Lieve Theuwissen wordt aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de Interlokale vereniging Plaatselijke Groep Kempen en Maasland voor de bestuursperiode 2025-2030.
Na de installatie van de nieuwe gemeenteraad op 5 december 2024 dient overgegaan tot aanduiding van:
Volgende kandidaten worden voorgedragen:
De 'Overeenkomst betreffende de oprichting van de interbestuurlijke vereniging 'Lokale Actiegroep Kempen'', goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 25 januari 2024.
Artikel 40 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 inzake de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Artikelen 388 t.e.m. 473 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende de intergemeentelijke samenwerking.
Artikel 41 4° van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 20217 dat bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is voor het oprichten van en het toetreden tot rechtspersonen en het beslissen tot oprichting van, deelname aan of vertegenwoordiging in agentschappen, instellingen verenigingen en ondernemingen.
Schepen Erik Vanmierlo wordt aangeduid als vertegenwoordiger in de Interbestuurlijke vereniging Lokale Actiegroep Kempen voor de bestuursperiode 2025-2030.
Na de installatie van de nieuwe gemeenteraad op 5 december 2024 dient overgegaan tot aanduiding van:
Volgende kandidaten worden voorgedragen:
Artikel 19 van de wet van 5 juli 1956 betreffende de wateringen stelt dat de burgemeester van de gemeenten waarover het gebied van de watering zich uitstrekt, of zijn gemachtigde, van rechtswege deel uitmaakt van de algemene vergadering van de watering.
Artikel 40 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 inzake de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Artikelen 388 t.e.m. 473 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende de intergemeentelijke samenwerking.
Artikel 41 4° van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 20217 dat bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is voor het oprichten van en het toetreden tot rechtspersonen en het beslissen tot oprichting van, deelname aan of vertegenwoordiging in agentschappen, instellingen verenigingen en ondernemingen.
Schepen Jan Verjans wordt aangeduid als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Watering Het Grootbroek voor de bestuursperiode 2025-2030.
Schepen Erik Vanmierlo wordt aangeduid als vertegenwoordiger in de raad van bestuur van Watering Het Grootbroek voor de bestuursperiode 2025-2030.
Na de installatie van de nieuwe gemeenteraad op 5 december 2024 dient overgegaan tot aanduiding van:
Volgende kandidaat wordt voorgedragen:
Artikel 19 van de wet van 5 juli 1956 betreffende de wateringen stelt dat de burgemeester van de gemeenten waarover het gebied van de watering zich uitstrekt, of zijn gemachtigde, van rechtswege deel uitmaakt van de algemene vergadering van de watering.
Artikel 40 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 inzake de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Artikelen 388 t.e.m. 473 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende de intergemeentelijke samenwerking.
Artikel 41 4° van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 20217 dat bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is voor het oprichten van en het toetreden tot rechtspersonen en het beslissen tot oprichting van, deelname aan of vertegenwoordiging in agentschappen, instellingen verenigingen en ondernemingen.
Schepen Erik Vanmierlo wordt aangeduid als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Watering De Vreenebeek voor de bestuursperiode 2025-2030.
Na de installatie van de nieuwe gemeenteraad op 5 december 2024 dient overgegaan tot aanduiding van:
Volgende kandidaat wordt voorgedragen:
De statuten van EthiasCo cvba.
Artikel 40 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 inzake de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Artikelen 388 t.e.m. 473 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende de intergemeentelijke samenwerking.
Artikel 41 4° van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 20217 dat bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is voor het oprichten van en het toetreden tot rechtspersonen en het beslissen tot oprichting van, deelname aan of vertegenwoordiging in agentschappen, instellingen verenigingen en ondernemingen.
Burgemeester Stijn Van Baelen wordt aangeduid als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van EthiasCo cvba voor de bestuursperiode 2025-2030.