Noch de tarificatie, noch de wijze van telling zoals voorzien in het in zitting van 19 december 2019 goedgekeurde belastingreglement worden aangepast. De huidige aanpassing heeft enkel betrekking op de expliciete specificatie van de aangiftetermijn, dit met als doel in lijn te zijn met het arrest van het Hof van Cassatie van 9 november 2023.
Artikel 40 § 3 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt het volgende: “De gemeenteraad stelt de gemeentelijke reglementen vast. Met behoud van de toepassing van de federale wetgeving in verband met de bevoegdheid van de gemeenteraad om politieverordeningen vast te stellen, kunnen de reglementen onder meer betrekking hebben op het gemeentelijk beleid, de gemeentelijke belastingen en retributies, en op het inwendige bestuur van de gemeente.”
Artikel 41 14° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat het vaststellen van de gemeentebelastingen en het vaststellen van de machtiging tot het heffen van de retributies en de voorwaarden ervan, inclusief verminderingen en vrijstellingen toekomt aan de gemeenteraad.
De Omzendbrief KB/ABB2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit.
Artikel 170 §4 van de Grondwet.
Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, en latere wijzigingen.
In zitting van 19 december 2019 keurde de gemeenteraad het belastingreglement “kamperen” goed.
Het belastingreglement 'kamperen' vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 19 december 2019 wordt opgeheven.
Het belastingreglement 'kamperen' wordt opnieuw vastgesteld zoals opgenomen in dit besluit.
De belasting op tweede verblijven is er enerzijds ter compensatie van de algemene belastingen die door de eigen inwoners van de gemeente betaald worden. Deze dienen in redelijke verhouding te staan tot de belasting die de inwoners betalen. De gemeente levert inspanningen voor veiligheid en verfraaiing en hiervoor wordt van tijdelijke verblijvers een redelijke bijdrage gevraagd. Anderzijds wil men ook de residentiële bewoning in Bocholt beschermen aangezien er ook tweede verblijven zijn in panden waar een domicilie mogelijk is. Dit om een boeiend en coherent sociaal leven te behouden, alsook opdat het woonaanbod betaalbaar blijft.
De gemeente heeft daarbij grote uitgaven, onder andere de aanleg en het onderhoud van wegen, onderhoud van gebouwen, groenonderhoud, dienstverlening, veiligheid, informatica, sport- en cultuurinfrastructuur, erfgoed, … Om een gedeelte van deze kosten te dekken is het noodzakelijk om belastingen te heffen.
Er wordt bij het tarief een verschil gemaakt tussen tweede verblijven gelegen op een vergund kampeerterrein en deze erbuiten. De lasten voor de gemeente van tweede verblijven op een vergund kampeerterrein zijn minimaal aangezien de eigenaar van het terrein zelf instaat voor onderhoud van de wegen, aanleg van nutsvoorzieningen, verwijderen van afval,.... Hierdoor is een lager tarief voor tweede verblijven op een vergund kampeerterrein verantwoord.
Noch de tarificatie, noch de definities zoals voorzien in het in zitting van 28 november 2019 goedgekeurde belastingreglement worden aangepast. De huidige aanpassing heeft enkel betrekking op de expliciete specificatie van de aangiftetermijn, dit met als doel in lijn te zijn met het arrest van het Hof van Cassatie van 9 november 2023.
Artikel 40 § 3 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 bepaalt het volgende: “De gemeenteraad stelt de gemeentelijke reglementen vast. Met behoud van de toepassing van de federale wetgeving in verband met de bevoegdheid van de gemeenteraad om politieverordeningen vast te stellen, kunnen de reglementen onder meer betrekking hebben op het gemeentelijk beleid, de gemeentelijke belastingen en retributies, en op het inwendige bestuur van de gemeente.”
Artikel 41 14° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat het vaststellen van de gemeentebelastingen en het vaststellen van de machtiging tot het heffen van de retributies en de voorwaarden ervan, inclusief verminderingen en vrijstellingen toekomt aan de gemeenteraad.
De Omzendbrief KB/ABB2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit.
Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, en latere wijzigingen.
In zitting van 28 november 2019 keurde de gemeenteraad het belastingreglement 'tweede verblijven' goed.
Het belastingreglement 'tweede verblijven' vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 november 2019 wordt opgeheven.
Het belastingreglement 'tweede verblijven' wordt opnieuw vastgesteld zoals opgenomen in dit besluit.
Het huidige 'retributiereglement voor het aanvragen en afleveren van stedenbouwkundige inlichtingen, conformiteitsattesten en administratieve stukken betreffende de omgevingsvergunning' wordt daarom opgeheven en vervangen door het voorliggende aangepast 'retributiereglement voor het aanvragen en afleveren van conformiteitsattesten en administratieve stukken betreffende de omgevingsvergunning' dat in werking treedt conform art. 288 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Volgende teksten worden, in kader van de facturatie voor de aflevering van stedenbouwkundige inlichtingen (vastgoedinformatie) verwijderd uit het huidige retributiereglement:
Artikel 3:
Artikel 5:
Voor de aanvragen van vastgoedinformatie via het Vastgoedinformatieplatform (VIP) worden de kosten rechtstreeks gevorderd via het Vlaams Datanutsbedrijf. Zij rekenen bijkomend een platformretributie aan bovenop de gemeentelijke retributie. De gemeentelijke kost wordt door het Datanutsbedrijf doorgestort naar de gemeente.
Tot slot wordt de titel van het retributiereglement ook aangepast naar: 'Retributiereglement voor het aanvragen en afleveren van conformiteitsattesten en administratieve stukken betreffende de omgevingsvergunning'.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 40 § 3, bepaalt: “De gemeenteraad stelt de gemeentelijke reglementen vast. Met behoud van de toepassing van de federale wetgeving in verband met de bevoegdheid van de gemeenteraad om politieverordeningen vast te stellen, kunnen de reglementen onder meer betrekking hebben op het gemeentelijk beleid, de gemeentelijke belastingen en retributies, en op het inwendige bestuur van de gemeente”.
Volgens artikel 41, 14° kunnen volgende bevoegdheden niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd: “het vaststellen van de gemeentebelastingen en het vaststellen van de machtiging tot het heffen van de retributies en de voorwaarden ervan, inclusief verminderingen en vrijstellingen”.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikels 285 tot en met 288 inzake de bekendmaking van besluiten en de inwerkingtreding van reglementen.
Decreet van 28 juni 1985 betreffende de milieuvergunning, de bijhorende besluiten en omzendbrieven.
Titel V, Decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid.
Titel IV, Hoofdstuk II, Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
Besluit Vlaamse Regering van 16 juli 2010 betreffende de meldingsplichtige handelingen ter uitvoering van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening.
Besluit Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van de handelingen waarvoor geen stedenbouwkundige vergunning nodig is.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en de uitvoeringsbesluiten van 13 februari 2015 en 27 november 2015.
Besluit Vlaamse Regering van 10 februari 2017 tot wijziging van diverse besluiten naar aanleiding van de inwerkingtreding van de omgevingsvergunning.
Besluit Vlaamse Regering van 11 september 2020 tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Het besluit van de gemeenteraad van 21 december 2023 inzake de aanpassing van het retributiereglement voor stedenbouwkundige inlichtingen, conformiteitsattesten en administratieve stukken omgevingsvergunning.
Het 'retributiereglement voor het aanvragen en afleveren van stedenbouwkundige inlichtingen, conformiteitsattesten en administratieve stukken betreffende de omgevingsvergunning', goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 21 december 2023, wordt opgeheven.
Het 'retributiereglement voor het aanvragen en afleveren van conformiteitsattesten en administratieve stukken betreffende de omgevingsvergunning' wordt vastgesteld zoals opgenomen in dit besluit.
Dit besluit treedt in werking conform art. 288 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en eindigt op 31 december 2025.
Het Vastgoedinformatieplatform wordt beheerd door het Vlaams Datanutsbedrijf (ook “Athumi” genoemd) zoals geregeld in het Decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform.
Het Vastgoedinformatieplatform is een elektronisch informatiesysteem om vastgoedinformatie te ontsluiten, samen te voegen en ter beschikking te stellen, en uit te wisselen tussen aanleverende entiteiten en aanvragers met als voordelen:
Het verzamelen en ontsluiten van vastgoedinformatie via het Vastgoedinformatieplatform en het samenvoegen van deze vastgoedinformatie in een product gebeurt op verzoek van aanvragers en brengt voor de gemeente een administratieve last en bijhorende kost met zich mee.
Het Vastgoedinformatieplatform werd op 1 januari 2024 in gebruik genomen. Het bijhorende retributiereglement vastgoedinformatie dient vastgesteld te worden. De retributie voor vastgoedinformatie werd immers afgesplitst uit het vroegere 'retributiereglement voor het aanvragen en afleveren van stedenbouwkundige inlichtingen, conformiteitsattesten en administratieve stukken betreffende de omgevingsvergunning'.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 40 § 3, bepaalt: “De gemeenteraad stelt de gemeentelijke reglementen vast. Met behoud van de toepassing van de federale wetgeving in verband met de bevoegdheid van de gemeenteraad om politieverordeningen vast te stellen, kunnen de reglementen onder meer betrekking hebben op het gemeentelijk beleid, de gemeentelijke belastingen en retributies, en op het inwendige bestuur van de gemeente”.
Volgens artikel 41, 14° kunnen volgende bevoegdheden niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd: “het vaststellen van de gemeentebelastingen en het vaststellen van de machtiging tot het heffen van de retributies en de voorwaarden ervan, inclusief verminderingen en vrijstellingen”.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikels 285 tot en met 288 inzake de bekendmaking van besluiten en de inwerkingtreding van reglementen.
Artikel 173, van de Grondwet dat bepaalt: "Behalve voor de provincies, de polders en wateringen en de gevallen uitdrukkelijk uitgezonderd door de wet, het decreet en de regelen bedoeld in artikel 134, kan van de burgers geen retributie worden gevorderd dan alleen als belasting ten behoeve van de Staat, de gemeenschap, het gewest, de agglomeratie, de federatie van gemeenten of de gemeente." .
Het decreet van 22 december 2023, meer bepaald artikel 21, eerste lid, over het Vastgoedinformatieplatform.
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009, meer bepaald de artikelen 5.2.1, 5.2.5, 5.2.6 en 5.2.7 in kader van de informatieplicht van de instrumenterende ambtenaar.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 15 februari 2024 inzake de toetredingsovereenkomst met Het Vlaams Datanutsbedrijf (Athumi) voor de verwerking van persoonsgegevens in het kader van het Vastgoedinformatieplatform (VIP).
De gemeenteraad neemt kennis van de ingebruikname van het Vastgoedinformatieplatform zoals beschreven in de goedgekeurde toetredingsovereenkomst, zoals gehecht aan dit besluit.
Het 'retributiereglement vastgoedinformatie' wordt vastgesteld zoals opgenomen in dit besluit.
Dit besluit treedt in werking conform art. 288 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Operatie proper is een mooie aanvulling op de straat.net actie en op de reeds aanwezige acties van individuele opruimers.
Het is een beloningssysteem waarbij scholen en jeugdverenigingen een duwtje in de rug krijgen om zwerfvuil duurzaam aan te pakken. Deelnemende scholen en jeugdverenigingen maken een actieplan op en voeren acties uit. Mooimakers biedt daarbij ondersteuning in de vorm van opruimmateriaal, tips, informatie en educatieve pakketten. Daarnaast bedankt Mooimakers de deelnemers voor de volgehouden inspanningen met een mooie financiële beloning op het einde. De gemeente houdt een vinger aan de pols en biedt hulp waar nodig. Denk bijvoorbeeld aan het selecteren van een opruimgebied in de schoolomgeving.
Meer info: Operatie Proper | Mooimakers.be
Verloop:
Operatie proper loopt per schooljaar. De deelnemers kunnen elk jaar opnieuw deelnemen. Het verloopt steeds via hetzelfde patroon :
Verwachtingen van Mooimakers voor de gemeente:
Dienst duurzaamheid volgt het project administratief op. De jeugddienst zal de schakel zijn tussen scholen, jeugdverenigingen en de gemeente en voert mee promotie. De technische dienst kan ondersteuning bieden waar nodig. Denk bijvoorbeeld aan het selecteren van de meest opportune opruimgebieden rond de school of het verenigingslokaal.
Deelname aan Operatie Proper kan een goede volgende stap zijn in het zwerfvuilbeleid van gemeente Bocholt.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 40 § 3 dat bepaalt dat de gemeenteraad de gemeentelijke reglementen vaststelt. Artikel 41, 14° van dit decreet bepaalt dat deze bevoegdheid niet aan het college van burgemeester en schepenen kan worden toevertrouwd.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 56 §1 1°lid dat bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen de beraadslagingen en de besluiten van de gemeenteraad voorbereidt.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikels 285 tot en met 288 inzake de bekendmaking van besluiten en de inwerkingtreding van reglementen.
Het gemeenteraadsbesluit van 22 februari 2018 betreffende de toetreding tot het Burgemeestersconvenant voor Klimaat en Energie 2030.
Het gemeenteraadsbesluit van 30 januari 2020 betreffende de goedkeuring van het gemeentelijk klimaatactieplan.
Het subsidiereglement 'Operatie Proper in samenwerking met Mooimakers' wordt vastgesteld zoals opgenomen in dit besluit.
Dit besluit treedt in werking conform art. 288 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Aangezien de tijdelijke huurovereenkomst van 1 januari 2024 tot en met 29 februari 2024 met hondenschool De Trouwe Vriend vzw bijna afloopt wordt het gemeentebestuur gevraagd akkoord te gaan met de definitieve huurovereenkomst van onbepaalde duur vanaf 1 maart 2024.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikels 40 en 41 inzake de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2016 inzake goedkeuring van de huurovereenkomsten van verenigingen in De Dam.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 21 september 2023 inzake de beëindiging van de huurovereenkomst met Duivenbond De Blauwe Duif Bocholt.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 21 december 2023 inzake De Dam: tijdelijke huurovereenkomst verenigingslokaal De Trouwe Vriend vzw.
De definitieve huurovereenkomst van onbepaalde duur met De Trouwe Vriend vzw voor een verenigingslokaal in De Dam wordt goedgekeurd zoals gehecht aan dit besluit.
Deze overeenkomst treedt in werking op 1 maart 2024.
Het probleem met de Aziatische hoornaar is al langer gekend: bedreiging voor insecten en op termijn mogelijke uitroeiing van onze bijenpopulatie. De laatste jaren nemen het aantal nesten van de exoten toe en ze zijn moeilijk te ontdekken en te vernietigen. Door de aankoop en uitzetten van vallen kan onze gemeente een serieuze steen bijdrage aan het behoud van een groot deel van de natuur. De kostprijs zou € 1.000,00 € zijn voor 100 vallen (volgens artikel in HVBL).
Argumenten:
Artikel 21 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat gemeenteraadsleden uiterlijk vijf dagen vóór de vergadering van de gemeenteraad punten aan de agenda kunnen toevoegen. De gemeenteraadsleden bezorgen daarvoor hun toegelicht voorstel van beslissing aan de algemeen directeur, die de voorstellen bezorgt aan de voorzitter van de gemeenteraad.
Ook in artikel 3 van het huishoudelijk reglement, goedgekeurd door de gemeenteraad van 28 april 2022, wordt dit principe bevestigd.
De aankoop van 100 lokvallen voor de Aziatische hoornaar wordt goedgekeurd.
Gemeente Bocholt zal aan de andere gemeenten uit de Welzijnsregio Noord-Limburg het voorstel doen om hetzelfde initiatief te nemen.
Vermits de vallen resultaat zouden opleveren vanaf 15 maart tot einde mei worden de nodige stappen ondernomen om deze aankoop en plaatsing voor 15 maart 2024 af te ronden.