Terug
Gepubliceerd op 29/04/2024

Notulen  Gemeenteraad

do 29/02/2024 - 20:00 raadzaal

Samenstelling

Aanwezig

Stijn Van Baelen, Burgemeester -voorzitter; Erik Vanmierlo, Schepen; Bert Schelmans, Schepen; Marc Vanherk, Schepen; Ann Bernaerts, Raadslid; Mia Croonen, Raadslid; Mathieu Damen, Raadslid; Geertje Das, Raadslid; Sylvia Dries, Raadslid; Toon Geusens, Raadslid; Nicole Ketelbuters, Raadslid; Luc Martens, Raadslid; Guido Schonkeren, Raadslid; Friedo Steensels, Raadslid; Jos Vanmontfort, Raadslid; Tom Wertelaers, Raadslid; Ann Vande Weyer, Raadslid; Pieter Schuurmans, Raadslid; Anja Smids, Raadslid; Raf de Wit, Raadslid; Marina Rijken, Waarnemend algemeen directeur

Verontschuldigd

Jan Verjans, Schepen; Lieve Theuwissen, Schepen; Sara Vrolix, Raadslid; Eddie Brebels, Algemeen directeur

Secretaris

Marina Rijken, Waarnemend algemeen directeur

Agendapunten

1.

2024_GR_00008 - Belastingreglement: kamperen - Vaststelling

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Stijn Van Baelen, Burgemeester -voorzitter; Erik Vanmierlo, Schepen; Bert Schelmans, Schepen; Marc Vanherk, Schepen; Ann Bernaerts, Raadslid; Mia Croonen, Raadslid; Mathieu Damen, Raadslid; Geertje Das, Raadslid; Sylvia Dries, Raadslid; Toon Geusens, Raadslid; Nicole Ketelbuters, Raadslid; Luc Martens, Raadslid; Guido Schonkeren, Raadslid; Friedo Steensels, Raadslid; Jos Vanmontfort, Raadslid; Tom Wertelaers, Raadslid; Ann Vande Weyer, Raadslid; Pieter Schuurmans, Raadslid; Anja Smids, Raadslid; Raf de Wit, Raadslid; Marina Rijken, Waarnemend algemeen directeur
Verontschuldigd
Jan Verjans, Schepen; Lieve Theuwissen, Schepen; Sara Vrolix, Raadslid; Eddie Brebels, Algemeen directeur
Secretaris
Marina Rijken, Waarnemend algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2024_GR_00008 - Belastingreglement: kamperen - Vaststelling
Aanwezig
Stijn Van Baelen, Erik Vanmierlo, Bert Schelmans, Marc Vanherk, Ann Bernaerts, Mia Croonen, Mathieu Damen, Geertje Das, Sylvia Dries, Toon Geusens, Nicole Ketelbuters, Luc Martens, Guido Schonkeren, Friedo Steensels, Jos Vanmontfort, Tom Wertelaers, Ann Vande Weyer, Pieter Schuurmans, Anja Smids, Raf de Wit, Marina Rijken
Stemmen voor 20
Guido Schonkeren, Anja Smids, Raf de Wit, Tom Wertelaers, Pieter Schuurmans, Stijn Van Baelen, Geertje Das, Sylvia Dries, Toon Geusens, Luc Martens, Friedo Steensels, Ann Bernaerts, Mia Croonen, Marc Vanherk, Erik Vanmierlo, Mathieu Damen, Nicole Ketelbuters, Bert Schelmans, Jos Vanmontfort, Ann Vande Weyer
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
1.

2024_GR_00008 - Belastingreglement: kamperen - Vaststelling

2024_GR_00008 - Belastingreglement: kamperen - Vaststelling

Motivering

Argumentatie

Noch de tarificatie, noch de wijze van telling zoals voorzien in het in zitting van 19 december 2019 goedgekeurde belastingreglement worden aangepast. De huidige aanpassing heeft enkel betrekking op de expliciete specificatie van de aangiftetermijn, dit met als doel in lijn te zijn met het arrest van het Hof van Cassatie van 9 november 2023.  

Juridische grond

Artikel 40 § 3 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt het volgende: “De gemeenteraad stelt de gemeentelijke reglementen vast. Met behoud van de toepassing van de federale wetgeving in verband met de bevoegdheid van de gemeenteraad om politieverordeningen vast te stellen, kunnen de reglementen onder meer betrekking hebben op het gemeentelijk beleid, de gemeentelijke belastingen en retributies, en op het inwendige bestuur van de gemeente.”

Artikel 41 14° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat het vaststellen van de gemeentebelastingen en het vaststellen van de machtiging tot het heffen van de retributies en de voorwaarden ervan, inclusief verminderingen en vrijstellingen toekomt aan de gemeenteraad.

De Omzendbrief KB/ABB2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit.

Artikel 170 §4 van de Grondwet.

Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, en latere wijzigingen.

In zitting van 19 december 2019 keurde de gemeenteraad het belastingreglement “kamperen” goed.  

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het belastingreglement 'kamperen' vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 19 december 2019 wordt opgeheven.

Artikel 2

Het belastingreglement 'kamperen' wordt opnieuw vastgesteld zoals opgenomen in dit besluit.

2.

2024_GR_00009 - Belastingreglement: tweede verblijven - Vaststelling

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Stijn Van Baelen, Burgemeester -voorzitter; Erik Vanmierlo, Schepen; Bert Schelmans, Schepen; Marc Vanherk, Schepen; Ann Bernaerts, Raadslid; Mia Croonen, Raadslid; Mathieu Damen, Raadslid; Geertje Das, Raadslid; Sylvia Dries, Raadslid; Toon Geusens, Raadslid; Nicole Ketelbuters, Raadslid; Luc Martens, Raadslid; Guido Schonkeren, Raadslid; Friedo Steensels, Raadslid; Jos Vanmontfort, Raadslid; Tom Wertelaers, Raadslid; Ann Vande Weyer, Raadslid; Pieter Schuurmans, Raadslid; Anja Smids, Raadslid; Raf de Wit, Raadslid; Marina Rijken, Waarnemend algemeen directeur
Verontschuldigd
Jan Verjans, Schepen; Lieve Theuwissen, Schepen; Sara Vrolix, Raadslid; Eddie Brebels, Algemeen directeur
Secretaris
Marina Rijken, Waarnemend algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2024_GR_00009 - Belastingreglement: tweede verblijven - Vaststelling
Aanwezig
Stijn Van Baelen, Erik Vanmierlo, Bert Schelmans, Marc Vanherk, Ann Bernaerts, Mia Croonen, Mathieu Damen, Geertje Das, Sylvia Dries, Toon Geusens, Nicole Ketelbuters, Luc Martens, Guido Schonkeren, Friedo Steensels, Jos Vanmontfort, Tom Wertelaers, Ann Vande Weyer, Pieter Schuurmans, Anja Smids, Raf de Wit, Marina Rijken
Stemmen voor 20
Guido Schonkeren, Anja Smids, Raf de Wit, Tom Wertelaers, Pieter Schuurmans, Stijn Van Baelen, Geertje Das, Sylvia Dries, Toon Geusens, Luc Martens, Friedo Steensels, Ann Bernaerts, Mia Croonen, Marc Vanherk, Erik Vanmierlo, Mathieu Damen, Nicole Ketelbuters, Bert Schelmans, Jos Vanmontfort, Ann Vande Weyer
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2.

2024_GR_00009 - Belastingreglement: tweede verblijven - Vaststelling

2024_GR_00009 - Belastingreglement: tweede verblijven - Vaststelling

Motivering

Argumentatie

De belasting op tweede verblijven is er enerzijds ter compensatie van de algemene belastingen die door de eigen inwoners van de gemeente betaald worden. Deze dienen in redelijke verhouding te staan tot de belasting die de inwoners betalen. De gemeente levert inspanningen voor veiligheid en verfraaiing en hiervoor wordt van tijdelijke verblijvers een redelijke bijdrage gevraagd. Anderzijds wil men ook de residentiële bewoning in Bocholt beschermen aangezien er ook tweede verblijven zijn in panden waar een domicilie mogelijk is. Dit om een boeiend en coherent sociaal leven te behouden, alsook opdat het woonaanbod betaalbaar blijft.

De gemeente heeft daarbij grote uitgaven, onder andere de aanleg en het onderhoud van wegen, onderhoud van gebouwen, groenonderhoud, dienstverlening, veiligheid, informatica, sport- en cultuurinfrastructuur, erfgoed, … Om een gedeelte van deze kosten te dekken is het noodzakelijk om belastingen te heffen.

Er wordt bij het tarief een verschil gemaakt tussen tweede verblijven gelegen op een vergund kampeerterrein en deze erbuiten. De lasten voor de gemeente van tweede verblijven op een vergund kampeerterrein zijn minimaal aangezien de eigenaar van het terrein zelf instaat voor onderhoud van de wegen, aanleg van nutsvoorzieningen, verwijderen van afval,.... Hierdoor is een lager tarief voor tweede verblijven op een vergund kampeerterrein verantwoord.

Noch de tarificatie, noch de definities zoals voorzien in het in zitting van 28 november 2019 goedgekeurde belastingreglement worden aangepast. De huidige aanpassing heeft enkel betrekking op de expliciete specificatie van de aangiftetermijn, dit met als doel in lijn te zijn met het arrest van het Hof van Cassatie van 9 november 2023.  

Juridische grond

Artikel 40 § 3 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 bepaalt het volgende: “De gemeenteraad stelt de gemeentelijke reglementen vast. Met behoud van de toepassing van de federale wetgeving in verband met de bevoegdheid van de gemeenteraad om politieverordeningen vast te stellen, kunnen de reglementen onder meer betrekking hebben op het gemeentelijk beleid, de gemeentelijke belastingen en retributies, en op het inwendige bestuur van de gemeente.”

Artikel 41 14° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat het vaststellen van de gemeentebelastingen en het vaststellen van de machtiging tot het heffen van de retributies en de voorwaarden ervan, inclusief verminderingen en vrijstellingen toekomt aan de gemeenteraad.

De Omzendbrief KB/ABB2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit.

Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, en latere wijzigingen.

In zitting van 28 november 2019 keurde de gemeenteraad het belastingreglement 'tweede verblijven' goed.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het belastingreglement 'tweede verblijven' vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 november 2019 wordt opgeheven.

Artikel 2

Het belastingreglement 'tweede verblijven' wordt opnieuw vastgesteld zoals opgenomen in dit besluit.

3.

2024_GR_00010 - Conformiteitsattesten en administratieve stukken omgevingsvergunning: retributiereglement - Vaststelling

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Stijn Van Baelen, Burgemeester -voorzitter; Erik Vanmierlo, Schepen; Bert Schelmans, Schepen; Marc Vanherk, Schepen; Ann Bernaerts, Raadslid; Mia Croonen, Raadslid; Mathieu Damen, Raadslid; Geertje Das, Raadslid; Sylvia Dries, Raadslid; Toon Geusens, Raadslid; Nicole Ketelbuters, Raadslid; Luc Martens, Raadslid; Guido Schonkeren, Raadslid; Friedo Steensels, Raadslid; Jos Vanmontfort, Raadslid; Tom Wertelaers, Raadslid; Ann Vande Weyer, Raadslid; Pieter Schuurmans, Raadslid; Anja Smids, Raadslid; Raf de Wit, Raadslid; Marina Rijken, Waarnemend algemeen directeur
Verontschuldigd
Jan Verjans, Schepen; Lieve Theuwissen, Schepen; Sara Vrolix, Raadslid; Eddie Brebels, Algemeen directeur
Secretaris
Marina Rijken, Waarnemend algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2024_GR_00010 - Conformiteitsattesten en administratieve stukken omgevingsvergunning: retributiereglement - Vaststelling
Aanwezig
Stijn Van Baelen, Erik Vanmierlo, Bert Schelmans, Marc Vanherk, Ann Bernaerts, Mia Croonen, Mathieu Damen, Geertje Das, Sylvia Dries, Toon Geusens, Nicole Ketelbuters, Luc Martens, Guido Schonkeren, Friedo Steensels, Jos Vanmontfort, Tom Wertelaers, Ann Vande Weyer, Pieter Schuurmans, Anja Smids, Raf de Wit, Marina Rijken
Stemmen voor 20
Guido Schonkeren, Anja Smids, Raf de Wit, Tom Wertelaers, Pieter Schuurmans, Stijn Van Baelen, Geertje Das, Sylvia Dries, Toon Geusens, Luc Martens, Friedo Steensels, Ann Bernaerts, Mia Croonen, Marc Vanherk, Erik Vanmierlo, Mathieu Damen, Nicole Ketelbuters, Bert Schelmans, Jos Vanmontfort, Ann Vande Weyer
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
3.

2024_GR_00010 - Conformiteitsattesten en administratieve stukken omgevingsvergunning: retributiereglement - Vaststelling

2024_GR_00010 - Conformiteitsattesten en administratieve stukken omgevingsvergunning: retributiereglement - Vaststelling

Motivering

Argumentatie

Het huidige 'retributiereglement voor het aanvragen en afleveren van stedenbouwkundige inlichtingen, conformiteitsattesten en administratieve stukken betreffende de omgevingsvergunning' wordt daarom opgeheven en vervangen door het voorliggende aangepast 'retributiereglement voor het aanvragen en afleveren van  conformiteitsattesten en administratieve stukken betreffende de omgevingsvergunning' dat in werking treedt conform art. 288 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.

Volgende teksten worden, in kader van de facturatie voor de aflevering van stedenbouwkundige inlichtingen (vastgoedinformatie) verwijderd uit het huidige  retributiereglement:

Artikel 3:

  • De afgifte van vastgoedinformatie (uittreksel plannenregister, uittreksel vergunningenregister en stedenbouwkundige inlichtingen): € 100 per kadastraal perceel;

Artikel 5:

Voor de aanvragen van vastgoedinformatie via het Vastgoedinformatieplatform (VIP) worden de kosten rechtstreeks gevorderd via het Vlaams Datanutsbedrijf. Zij rekenen bijkomend een platformretributie aan bovenop de gemeentelijke retributie. De gemeentelijke kost wordt door het Datanutsbedrijf doorgestort naar de gemeente. 


Tot slot wordt de titel van het retributiereglement ook aangepast naar: 'Retributiereglement voor het aanvragen en afleveren van conformiteitsattesten en administratieve stukken betreffende de omgevingsvergunning'.

Juridische grond

Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 40 § 3, bepaalt: “De gemeenteraad stelt de gemeentelijke reglementen vast. Met behoud van de toepassing van de federale wetgeving in verband met de bevoegdheid van de gemeenteraad om politieverordeningen vast te stellen, kunnen de reglementen onder meer betrekking hebben op het gemeentelijk beleid, de gemeentelijke belastingen en retributies, en op het inwendige bestuur van de gemeente”.

Volgens artikel 41, 14° kunnen volgende bevoegdheden niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd: “het vaststellen van de gemeentebelastingen en het vaststellen van de machtiging tot het heffen van de retributies en de voorwaarden ervan, inclusief verminderingen en vrijstellingen”.

Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikels 285 tot en met 288 inzake de bekendmaking van besluiten en de inwerkingtreding van reglementen.

Decreet van 28 juni 1985 betreffende de milieuvergunning, de bijhorende besluiten en omzendbrieven.

Titel V, Decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid.

Titel IV, Hoofdstuk II, Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.

Besluit Vlaamse Regering van 16 juli 2010 betreffende de meldingsplichtige handelingen ter uitvoering van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening.

Besluit Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van de handelingen waarvoor geen stedenbouwkundige vergunning nodig is.

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en de uitvoeringsbesluiten van 13 februari 2015 en 27 november 2015.

Besluit Vlaamse Regering van 10 februari 2017 tot wijziging van diverse besluiten naar aanleiding van de inwerkingtreding van de omgevingsvergunning.

Besluit Vlaamse Regering van 11 september 2020 tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

Het besluit van de gemeenteraad van 21 december 2023  inzake de aanpassing van het retributiereglement voor stedenbouwkundige inlichtingen, conformiteitsattesten en administratieve stukken omgevingsvergunning.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het 'retributiereglement voor het aanvragen en afleveren van stedenbouwkundige inlichtingen, conformiteitsattesten en administratieve stukken betreffende de omgevingsvergunning', goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 21 december 2023, wordt opgeheven.

Artikel 2

Het 'retributiereglement voor het aanvragen en afleveren van conformiteitsattesten en administratieve stukken betreffende de omgevingsvergunning' wordt vastgesteld zoals opgenomen in dit besluit.

Artikel 3

Dit besluit treedt in werking conform art. 288 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en eindigt op 31 december 2025.

4.

2024_GR_00011 - Vastgoedinformatie: retributiereglement - Vaststelling

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Stijn Van Baelen, Burgemeester -voorzitter; Erik Vanmierlo, Schepen; Bert Schelmans, Schepen; Marc Vanherk, Schepen; Ann Bernaerts, Raadslid; Mia Croonen, Raadslid; Mathieu Damen, Raadslid; Geertje Das, Raadslid; Sylvia Dries, Raadslid; Toon Geusens, Raadslid; Nicole Ketelbuters, Raadslid; Luc Martens, Raadslid; Guido Schonkeren, Raadslid; Friedo Steensels, Raadslid; Jos Vanmontfort, Raadslid; Tom Wertelaers, Raadslid; Ann Vande Weyer, Raadslid; Pieter Schuurmans, Raadslid; Anja Smids, Raadslid; Raf de Wit, Raadslid; Marina Rijken, Waarnemend algemeen directeur
Verontschuldigd
Jan Verjans, Schepen; Lieve Theuwissen, Schepen; Sara Vrolix, Raadslid; Eddie Brebels, Algemeen directeur
Secretaris
Marina Rijken, Waarnemend algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2024_GR_00011 - Vastgoedinformatie: retributiereglement - Vaststelling
Aanwezig
Stijn Van Baelen, Erik Vanmierlo, Bert Schelmans, Marc Vanherk, Ann Bernaerts, Mia Croonen, Mathieu Damen, Geertje Das, Sylvia Dries, Toon Geusens, Nicole Ketelbuters, Luc Martens, Guido Schonkeren, Friedo Steensels, Jos Vanmontfort, Tom Wertelaers, Ann Vande Weyer, Pieter Schuurmans, Anja Smids, Raf de Wit, Marina Rijken
Stemmen voor 20
Guido Schonkeren, Anja Smids, Raf de Wit, Tom Wertelaers, Pieter Schuurmans, Stijn Van Baelen, Geertje Das, Sylvia Dries, Toon Geusens, Luc Martens, Friedo Steensels, Ann Bernaerts, Mia Croonen, Marc Vanherk, Erik Vanmierlo, Mathieu Damen, Nicole Ketelbuters, Bert Schelmans, Jos Vanmontfort, Ann Vande Weyer
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
4.

2024_GR_00011 - Vastgoedinformatie: retributiereglement - Vaststelling

2024_GR_00011 - Vastgoedinformatie: retributiereglement - Vaststelling

Motivering

Argumentatie

Het Vastgoedinformatieplatform wordt beheerd door het Vlaams Datanutsbedrijf (ook “Athumi” genoemd) zoals geregeld in het Decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform.

Het Vastgoedinformatieplatform is een elektronisch informatiesysteem om vastgoedinformatie te ontsluiten, samen te voegen en ter beschikking te stellen, en uit te wisselen tussen aanleverende entiteiten en aanvragers met als voordelen:

  • De informatie over onroerende goederen van verschillende overheidsinstanties waaronder gemeenten worden centraal en gebundeld ontvangen;
  • Potentiële kopers kunnen met kennis van zaken een beslissing een nemen over een onroerend goed;
  • De informatie over onroerende goederen worden efficiënter en veiliger gedeeld.

Het verzamelen en ontsluiten van vastgoedinformatie via het Vastgoedinformatieplatform en het samenvoegen van deze vastgoedinformatie in een product gebeurt op verzoek van aanvragers en brengt voor de gemeente een administratieve last en bijhorende kost met zich mee.

Het Vastgoedinformatieplatform werd op 1 januari 2024 in gebruik genomen. Het bijhorende retributiereglement vastgoedinformatie dient vastgesteld te worden. De retributie voor vastgoedinformatie werd immers afgesplitst uit het vroegere 'retributiereglement voor het aanvragen en afleveren van stedenbouwkundige inlichtingen, conformiteitsattesten en administratieve stukken betreffende de omgevingsvergunning'.

Juridische grond

Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 40 § 3, bepaalt: “De gemeenteraad stelt de gemeentelijke reglementen vast. Met behoud van de toepassing van de federale wetgeving in verband met de bevoegdheid van de gemeenteraad om politieverordeningen vast te stellen, kunnen de reglementen onder meer betrekking hebben op het gemeentelijk beleid, de gemeentelijke belastingen en retributies, en op het inwendige bestuur van de gemeente”.

Volgens artikel 41, 14° kunnen volgende bevoegdheden niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd: “het vaststellen van de gemeentebelastingen en het vaststellen van de machtiging tot het heffen van de retributies en de voorwaarden ervan, inclusief verminderingen en vrijstellingen”.

Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikels 285 tot en met 288 inzake de bekendmaking van besluiten en de inwerkingtreding van reglementen.

Artikel 173, van de Grondwet dat bepaalt: "Behalve voor de provincies, de polders en wateringen en de gevallen uitdrukkelijk uitgezonderd door de wet, het decreet en de regelen bedoeld in artikel 134, kan van de burgers geen retributie worden gevorderd dan alleen als belasting ten behoeve van de Staat, de gemeenschap, het gewest, de agglomeratie, de federatie van gemeenten of de gemeente." .

Het decreet van 22 december 2023, meer bepaald artikel 21, eerste lid, over het Vastgoedinformatieplatform.

De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009, meer bepaald de  artikelen 5.2.1, 5.2.5, 5.2.6 en 5.2.7 in kader van de informatieplicht van de instrumenterende ambtenaar.

Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 15 februari 2024 inzake de toetredingsovereenkomst met Het Vlaams Datanutsbedrijf (Athumi) voor de verwerking van persoonsgegevens in het kader van het Vastgoedinformatieplatform (VIP).

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van de ingebruikname van het Vastgoedinformatieplatform zoals beschreven in de goedgekeurde toetredingsovereenkomst, zoals gehecht aan dit besluit.

Artikel 2

Het 'retributiereglement vastgoedinformatie' wordt vastgesteld zoals opgenomen in dit besluit.

Artikel 3

Dit besluit treedt in werking conform art. 288 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.

5.

2024_GR_00012 - Operatie Proper in samenwerking met Mooimakers: subsidiereglement - Vaststelling

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Stijn Van Baelen, Burgemeester -voorzitter; Erik Vanmierlo, Schepen; Bert Schelmans, Schepen; Marc Vanherk, Schepen; Ann Bernaerts, Raadslid; Mia Croonen, Raadslid; Mathieu Damen, Raadslid; Geertje Das, Raadslid; Sylvia Dries, Raadslid; Toon Geusens, Raadslid; Nicole Ketelbuters, Raadslid; Luc Martens, Raadslid; Guido Schonkeren, Raadslid; Friedo Steensels, Raadslid; Jos Vanmontfort, Raadslid; Tom Wertelaers, Raadslid; Ann Vande Weyer, Raadslid; Pieter Schuurmans, Raadslid; Anja Smids, Raadslid; Raf de Wit, Raadslid; Marina Rijken, Waarnemend algemeen directeur
Verontschuldigd
Jan Verjans, Schepen; Lieve Theuwissen, Schepen; Sara Vrolix, Raadslid; Eddie Brebels, Algemeen directeur
Secretaris
Marina Rijken, Waarnemend algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2024_GR_00012 - Operatie Proper in samenwerking met Mooimakers: subsidiereglement - Vaststelling
Aanwezig
Stijn Van Baelen, Erik Vanmierlo, Bert Schelmans, Marc Vanherk, Ann Bernaerts, Mia Croonen, Mathieu Damen, Geertje Das, Sylvia Dries, Toon Geusens, Nicole Ketelbuters, Luc Martens, Guido Schonkeren, Friedo Steensels, Jos Vanmontfort, Tom Wertelaers, Ann Vande Weyer, Pieter Schuurmans, Anja Smids, Raf de Wit, Marina Rijken
Stemmen voor 20
Guido Schonkeren, Anja Smids, Raf de Wit, Tom Wertelaers, Pieter Schuurmans, Stijn Van Baelen, Geertje Das, Sylvia Dries, Toon Geusens, Luc Martens, Friedo Steensels, Ann Bernaerts, Mia Croonen, Marc Vanherk, Erik Vanmierlo, Mathieu Damen, Nicole Ketelbuters, Bert Schelmans, Jos Vanmontfort, Ann Vande Weyer
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
5.

2024_GR_00012 - Operatie Proper in samenwerking met Mooimakers: subsidiereglement - Vaststelling

2024_GR_00012 - Operatie Proper in samenwerking met Mooimakers: subsidiereglement - Vaststelling

Motivering

Argumentatie

Operatie proper is een mooie aanvulling op de straat.net actie en op de reeds aanwezige acties van individuele opruimers.

Het is een beloningssysteem waarbij scholen en jeugdverenigingen een duwtje in de rug krijgen om zwerfvuil duurzaam aan te pakken. Deelnemende scholen en jeugdverenigingen maken een actieplan op en voeren acties uit. Mooimakers biedt daarbij ondersteuning in de vorm van opruimmateriaal, tips, informatie en educatieve pakketten. Daarnaast bedankt Mooimakers de deelnemers voor de volgehouden inspanningen met een mooie financiële beloning op het einde. De gemeente houdt een vinger aan de pols en biedt hulp waar nodig. Denk bijvoorbeeld aan het selecteren van een opruimgebied in de schoolomgeving.

Meer info: Operatie Proper | Mooimakers.be

Verloop:

Operatie proper loopt per schooljaar. De deelnemers kunnen elk jaar opnieuw deelnemen. Het verloopt steeds via hetzelfde patroon :

  • de gemeente neemt deel;
  • deelnemers kunnen jaarlijks een actieplan indienen tot eind oktober;
  • de gemeente keurt de actieplannen van de deelnemers. Is het goedgekeurd, dan kan de deelnemer starten met het uitvoeren van de acties;
  • de deelnemers voeren de acties uit en ondertussen kunnen ze die doorlopend rapporteren via het online platform van Operatie Proper. De gemeente kan de gerapporteerde acties beoordelen;
  • de deelnemers kunnen rapporteren tot het einde van het schooljaar;
  • de gemeente beoordeelt de rapportering;
  • is die goedgekeurd, dan ontvangen de deelnemers de beloning via de gemeente;
  • de gemeente vraagt de terugbetaling en de vergoeding aan bij Mooimakers ten laatste op de door Mooimakers vooropgestelde datum;
  • de gemeente ontvangt van Mooimakers de middelen terug.

Verwachtingen van Mooimakers voor de gemeente:

  • aanstellen contactpersoon die bereikbaar is voor de deelnemers en voor Mooimakers;
  • scholen en jeugdverenigingen aanmoedigen om deel te nemen en ondersteunen. Concreet betekent dit contact leggen met de deelnemer, hulp bieden of informatie verstrekken waar nodig, herinneren aan de deadlines.

Dienst duurzaamheid volgt het project administratief op. De jeugddienst zal de schakel zijn tussen scholen, jeugdverenigingen en de gemeente en voert mee promotie. De technische dienst kan ondersteuning bieden waar nodig. Denk bijvoorbeeld aan het selecteren van de meest opportune opruimgebieden rond de school of het verenigingslokaal.

Deelname aan Operatie Proper kan een goede volgende stap zijn in het zwerfvuilbeleid van gemeente Bocholt.

Juridische grond

Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 40 § 3 dat bepaalt dat de gemeenteraad de gemeentelijke reglementen vaststelt.  Artikel 41, 14° van dit decreet bepaalt dat deze bevoegdheid niet aan het college van burgemeester en schepenen kan worden toevertrouwd.

Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 56 §1 1°lid dat bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen de beraadslagingen en de besluiten van de gemeenteraad voorbereidt.

Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikels 285 tot en met 288 inzake de bekendmaking van besluiten en de inwerkingtreding van reglementen.

Het gemeenteraadsbesluit van 22 februari 2018 betreffende de toetreding tot het Burgemeestersconvenant voor Klimaat en Energie 2030.

Het gemeenteraadsbesluit van 30 januari 2020 betreffende de goedkeuring van het gemeentelijk klimaatactieplan.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het subsidiereglement 'Operatie Proper in samenwerking met Mooimakers' wordt vastgesteld zoals opgenomen in dit besluit.

Artikel 2

Dit besluit treedt in werking conform art. 288 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.

6.

2024_GR_00013 - Oud Buurthuis Reppel: samenwerkingsovereenkomst met Vlaanderen Bouwt (Vlabo) vzw inzake het organiseren van een wedstrijd voor een duurzaam en landelijk woonproject - Goedkeuring

Verdaagd
7.

2024_GR_00014 - De Dam: huurovereenkomst verenigingslokaal De Trouwe Vriend vzw - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Stijn Van Baelen, Burgemeester -voorzitter; Erik Vanmierlo, Schepen; Bert Schelmans, Schepen; Marc Vanherk, Schepen; Ann Bernaerts, Raadslid; Mia Croonen, Raadslid; Mathieu Damen, Raadslid; Geertje Das, Raadslid; Sylvia Dries, Raadslid; Toon Geusens, Raadslid; Nicole Ketelbuters, Raadslid; Luc Martens, Raadslid; Guido Schonkeren, Raadslid; Friedo Steensels, Raadslid; Jos Vanmontfort, Raadslid; Tom Wertelaers, Raadslid; Ann Vande Weyer, Raadslid; Pieter Schuurmans, Raadslid; Anja Smids, Raadslid; Raf de Wit, Raadslid; Marina Rijken, Waarnemend algemeen directeur
Verontschuldigd
Jan Verjans, Schepen; Lieve Theuwissen, Schepen; Sara Vrolix, Raadslid; Eddie Brebels, Algemeen directeur
Secretaris
Marina Rijken, Waarnemend algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2024_GR_00014 - De Dam: huurovereenkomst verenigingslokaal De Trouwe Vriend vzw - Goedkeuring
Aanwezig
Stijn Van Baelen, Erik Vanmierlo, Bert Schelmans, Marc Vanherk, Ann Bernaerts, Mia Croonen, Mathieu Damen, Geertje Das, Sylvia Dries, Toon Geusens, Nicole Ketelbuters, Luc Martens, Guido Schonkeren, Friedo Steensels, Jos Vanmontfort, Tom Wertelaers, Ann Vande Weyer, Pieter Schuurmans, Anja Smids, Raf de Wit, Marina Rijken
Stemmen voor 20
Guido Schonkeren, Anja Smids, Raf de Wit, Tom Wertelaers, Pieter Schuurmans, Stijn Van Baelen, Geertje Das, Sylvia Dries, Toon Geusens, Luc Martens, Friedo Steensels, Ann Bernaerts, Mia Croonen, Marc Vanherk, Erik Vanmierlo, Mathieu Damen, Nicole Ketelbuters, Bert Schelmans, Jos Vanmontfort, Ann Vande Weyer
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
7.

2024_GR_00014 - De Dam: huurovereenkomst verenigingslokaal De Trouwe Vriend vzw - Goedkeuring

2024_GR_00014 - De Dam: huurovereenkomst verenigingslokaal De Trouwe Vriend vzw - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Aangezien de tijdelijke huurovereenkomst van 1 januari 2024 tot en met 29 februari 2024 met hondenschool De Trouwe Vriend vzw bijna afloopt wordt het gemeentebestuur gevraagd akkoord te gaan met de definitieve huurovereenkomst van onbepaalde duur vanaf 1 maart 2024. 

Juridische grond

Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikels 40 en 41 inzake de bevoegdheden van de gemeenteraad.

Het gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2016 inzake goedkeuring van de huurovereenkomsten van verenigingen in De Dam.

Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 21 september 2023 inzake de beëindiging van de huurovereenkomst met Duivenbond De Blauwe Duif Bocholt.

Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 21 december 2023 inzake De Dam: tijdelijke huurovereenkomst verenigingslokaal De Trouwe Vriend vzw.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De definitieve huurovereenkomst van onbepaalde duur met De Trouwe Vriend vzw voor een verenigingslokaal in De Dam wordt goedgekeurd zoals gehecht aan dit besluit.

Artikel 2

Deze overeenkomst treedt in werking op 1 maart 2024.

8.

2024_GR_00015 - Toegevoegd punt op voorstel van raadslid Jos Vanmontfort: aankoop lokvallen voor Aziatische hoornaar - Goedkeuring

Afgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Stijn Van Baelen, Burgemeester -voorzitter; Erik Vanmierlo, Schepen; Bert Schelmans, Schepen; Marc Vanherk, Schepen; Ann Bernaerts, Raadslid; Mia Croonen, Raadslid; Mathieu Damen, Raadslid; Geertje Das, Raadslid; Sylvia Dries, Raadslid; Toon Geusens, Raadslid; Nicole Ketelbuters, Raadslid; Luc Martens, Raadslid; Guido Schonkeren, Raadslid; Friedo Steensels, Raadslid; Jos Vanmontfort, Raadslid; Tom Wertelaers, Raadslid; Ann Vande Weyer, Raadslid; Pieter Schuurmans, Raadslid; Anja Smids, Raadslid; Raf de Wit, Raadslid; Marina Rijken, Waarnemend algemeen directeur
Verontschuldigd
Jan Verjans, Schepen; Lieve Theuwissen, Schepen; Sara Vrolix, Raadslid; Eddie Brebels, Algemeen directeur
Secretaris
Marina Rijken, Waarnemend algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2024_GR_00015 - Toegevoegd punt op voorstel van raadslid Jos Vanmontfort: aankoop lokvallen voor Aziatische hoornaar - Goedkeuring
Aanwezig
Stijn Van Baelen, Erik Vanmierlo, Bert Schelmans, Marc Vanherk, Ann Bernaerts, Mia Croonen, Mathieu Damen, Geertje Das, Sylvia Dries, Toon Geusens, Nicole Ketelbuters, Luc Martens, Guido Schonkeren, Friedo Steensels, Jos Vanmontfort, Tom Wertelaers, Ann Vande Weyer, Pieter Schuurmans, Anja Smids, Raf de Wit, Marina Rijken
Stemmen voor 5
Tom Wertelaers, Sylvia Dries, Luc Martens, Mia Croonen, Jos Vanmontfort
Stemmen tegen 13
Guido Schonkeren, Anja Smids, Raf de Wit, Pieter Schuurmans, Stijn Van Baelen, Geertje Das, Ann Bernaerts, Marc Vanherk, Erik Vanmierlo, Mathieu Damen, Nicole Ketelbuters, Bert Schelmans, Ann Vande Weyer
Onthoudingen 2
Toon Geusens, Friedo Steensels
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
8.

2024_GR_00015 - Toegevoegd punt op voorstel van raadslid Jos Vanmontfort: aankoop lokvallen voor Aziatische hoornaar - Goedkeuring

2024_GR_00015 - Toegevoegd punt op voorstel van raadslid Jos Vanmontfort: aankoop lokvallen voor Aziatische hoornaar - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Het probleem met de Aziatische hoornaar is al langer gekend: bedreiging voor insecten en op termijn mogelijke uitroeiing van onze bijenpopulatie. De laatste jaren nemen het aantal nesten van de exoten toe en ze zijn moeilijk te ontdekken en te vernietigen. Door de aankoop en uitzetten van vallen kan onze gemeente een serieuze steen bijdrage aan het behoud van een groot deel van de natuur. De kostprijs zou € 1.000,00 € zijn voor 100 vallen (volgens artikel in HVBL).

Argumenten:

  • Door dit initiatief beschermen we onze bijenpopulatie van onze lokale hobbyimkers waardoor de bijen op hun terrein verder kunnen zorgen voor natuurbehoud met al zijn voordelen.
  • Voorstel: aankoop van lokvallen en die verdelen over het grondgebied van onze gemeente door het zoeken van vrijwilligers die een val in hun tuin willen houden. Omdat de hoornaars zich niet houden aan gemeentegrenzen zou dit voorstel door het bestuur kunnen uitgedragen worden naar de naburige gemeenten     ( bv via de WZR ) 
Juridische grond

Artikel 21 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat gemeenteraadsleden uiterlijk vijf dagen vóór de vergadering van de gemeenteraad punten aan de agenda kunnen toevoegen. De gemeenteraadsleden bezorgen daarvoor hun toegelicht voorstel van beslissing aan de algemeen directeur, die de voorstellen bezorgt aan de voorzitter van de gemeenteraad.

Ook in artikel 3 van het huishoudelijk reglement, goedgekeurd door de gemeenteraad van 28 april 2022, wordt dit principe bevestigd.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De aankoop van 100 lokvallen voor de Aziatische hoornaar wordt goedgekeurd.

Artikel 2

Gemeente Bocholt zal aan de andere gemeenten uit de Welzijnsregio Noord-Limburg het voorstel doen om hetzelfde initiatief te nemen.

Artikel 3

Vermits de vallen resultaat zouden opleveren vanaf 15 maart tot einde mei worden de nodige stappen ondernomen om deze aankoop en plaatsing voor 15 maart 2024 af te ronden.