Na onderzoek verleende de gouverneur middels besluit getekend op 13 november 2024 goedkeuring aan de jaarrekening 2023. Deze goedkeuring wordt voor kennisneming voorgelegd aan beide raden.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 262, inzake het bestuurlijke toezicht op de jaarrekening.
De gemeenteraad neemt kennis van de goedkeuring van de jaarrekening 2023 van gemeente en OCMW Bocholt door de gouverneur van de provincie Limburg zoals gehecht aan dit besluit.
De BBC-regelgeving is niet alleen van toepassing op de kernbesturen (gemeenten, OCMW’s) maar ook op hun publiekrechtelijk verzelfstandigde entiteiten. Toch zijn bepaalde elementen van de BBC-regelgeving niet, of minder, op hen van toepassing. Hieronder valt ondermeer:
Bij gemeenteraadsbeslissing van 26 juni 2008 werden de oprichting en de statuten van het autonoom gemeentebedrijf Bocholt, afgekort AGB Bocholt, goedgekeurd. Op 9 oktober 2008 kwam de goedkeuring van deze gemeenteraadsbeslissing door de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Stedenbeleid, Wonen en Inburgering.
Bij besluit van de raad van bestuur en van de gemeenteraad van 25 maart 2021 werd overgegaan tot goedkeuring van de recentste wijziging van de statuten van AGB Bocholt. In de zittingen van 19 december 2019 werden de recentste versies van de algemene en bijzondere beheersovereenkomsten goedgekeurd.
AGB Bocholt ageert binnen de krijtlijnen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 231 tem 244 die handelen over het autonoom gemeentebedrijf.
De huidige BBC-regelgeving staat in:
Aanpassing 5 van meerjarenplan 2020-2025 van AGB Bocholt wordt goedgekeurd.
De BBC-regelgeving bepaalt dat een bestuur (gemeente en OCMW) financieel in evenwicht is als het meerjarenplan, of de aanpassing ervan, voldoet aan twee normen:
Voorgelegde aanpassing van het meerjarenplan van gemeente en OCMW voldoet aan deze vereisten.
De huidige BBC-regelgeving staat in:
De omzendbrief KB/ABB 2019/4 van 3 mei 2019 brengt de essentiële punten voor de opmaak van de meerjarenplannen 2020-2025 onder de aandacht. De omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 behandelt de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025.
De vaststelling van het meerjarenplan alsook de aanpassing er aan behoort tot de voorbehouden bevoegdheid van de raad (decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 3° en artikel 78, 4°).
De gemeenten en OCMW’s hebben een geïntegreerd meerjarenplan maar hebben eigen bevoegdheden voor de vaststelling ervan. Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moet eerst zijn eigen deel van het meerjarenplan of de aanpassing er aan vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van het meerjarenplan dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, goedkeuren, waardoor het meerjarenplan definitief is vastgesteld. Anders gezegd:
Het gemeentelijk deel van aanpassing 5 van het meerjarenplan 2020-2025 van gemeente/OCMW Bocholt wordt vastgesteld.
De BBC-regelgeving bepaalt dat een bestuur (gemeente en OCMW) financieel in evenwicht is als het meerjarenplan, of de aanpassing ervan, voldoet aan twee normen:
Voorgelegde aanpassing van het meerjarenplan van gemeente en OCMW voldoet aan deze vereisten.
De huidige BBC-regelgeving staat in:
De omzendbrief KB/ABB 2019/4 van 3 mei 2019 brengt de essentiële punten voor de opmaak van de meerjarenplannen 2020-2025 onder de aandacht. De omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 behandelt de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025.
De vaststelling van het meerjarenplan alsook de aanpassing er aan behoort tot de voorbehouden bevoegdheid van de raad (decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 3° en artikel 78, 4°).
De gemeenten en OCMW’s hebben een geïntegreerd meerjarenplan maar hebben eigen bevoegdheden voor de vaststelling ervan. Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moet eerst zijn eigen deel van het meerjarenplan of de aanpassing er aan vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van het meerjarenplan dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, goedkeuren, waardoor het meerjarenplan definitief is vastgesteld. Anders gezegd:
Het OCMW-deel van aanpassing 5 van het meerjarenplan 2020-2025 van gemeente/OCMW Bocholt wordt goedgekeurd waardoor aanpassing 5 van het meerjarenplan 2020-2025 van gemeente/OCMW Bocholt definitief is vastgesteld.
Vertrekkende van de beschikbare informatie betreffende inkomsten en uitgaven, werd een raming van de prijssubsidiefactor voor 2025 berekend. Gezien het winstoogmerk van het AGB blijkt dat een factor van 51,66 bekomen wordt.
Bij gemeenteraadsbeslissing van 26 juni 2008 werden de oprichting en de statuten van het autonoom gemeentebedrijf Bocholt, afgekort AGB Bocholt, goedgekeurd. Op 9 oktober 2008 kwam de goedkeuring van deze gemeenteraadsbeslissing door de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Stedenbeleid, Wonen en Inburgering.
Bij besluit van de raad van bestuur en van de gemeenteraad van 25 maart 2021 werd overgegaan tot goedkeuring van de recentste wijziging van de statuten van AGB Bocholt. In de zittingen van 19 december 2019 werden de recentste versies van de algemene en bijzondere beheersovereenkomsten goedgekeurd.
Overeenkomstig artikel 40 §3 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt de gemeenteraad de gemeentelijke reglementen vast.
AGB Bocholt ageert binnen de krijtlijnen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 231 tem 244 die handelen over het autonoom gemeentebedrijf.
Artikels 285 tot en met 288 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 inzake de bekendmaking van besluiten en de inwerkingtreding van reglementen.
De recentste versie van het besluit “aanpassing factor prijssubsidie en aanpassing prijssubsidiereglement” werd goedgekeurd door de gemeenteraad en raad van bestuur in zitting van 29 augustus 2024.
Het reglement 'Prijssubsidies toegangs- en inschrijvingsgelden AGB Bocholt', houdende de vaststelling van de factor voor de berekening van de prijssubsidies op 1,00 en goedgekeurd door de gemeenteraad van 29 augustus 2024, wordt opgeheven per 1 januari 2025.
Het reglement 'Prijssubsidies toegangs- en inschrijvingsgelden AGB Bocholt' wordt vanaf 1 januari 2025 vastgesteld zoals opgenomen in dit besluit.
Het AGB maakte, op basis van de beschikbare informatie, een inschatting van haar geplande investeringen voor 2025. Hieruit blijkt dat voor 2025 voor een bedrag van € 47.000,00 aan investeringen wordt voorzien.
De liquiditeitspositie van het AGB laat geen integrale en onmiddellijke financiering van deze investeringsuitgaven toe, zodat het aangewezen is dat de gemeente ter financiering een lening toestaat aan het AGB.
Bij gemeenteraadsbeslissing van 26 juni 2008 werden de oprichting en de statuten van het autonoom gemeentebedrijf Bocholt, afgekort AGB Bocholt, goedgekeurd. Op 9 oktober 2008 kwam de goedkeuring van deze gemeenteraadsbeslissing door de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Stedenbeleid, Wonen en Inburgering.
Bij besluit van de raad van bestuur en van de gemeenteraad van 25 maart 2021 werd overgegaan tot goedkeuring van de recentste wijziging van de statuten van AGB Bocholt. In de zittingen van 19 december 2019 werden de recentste versies van de algemene en bijzondere beheersovereenkomsten goedgekeurd.
Overeenkomstig artikel 40 §3 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt de gemeenteraad de gemeentelijke reglementen vast.
AGB Bocholt ageert binnen de krijtlijnen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 231 tem 244 die handelen over het autonoom gemeentebedrijf.
Bij beslissing nr. 2010.047 van 30 maart 2010 bevestigt FOD Financiën dat het renteloze karakter van een lening die wordt verstrekt door een gemeente aan een AGB niet wordt aangemerkt als een verkregen abnormaal of goedgunstig voordeel in hoofde van het AGB.
De 'leningsovereenkomst transactiekredieten investeringsportefeuille 2025', zoals gehecht aan dit besluit, wordt goedgekeurd.
De samenwerking rond hakhoutbeheer in houtkanten van de gemeente Bocholt kadert binnen een langlopend engagement van lokale partners voor duurzaam en energetisch beheer van het landschap in Bocholt, waarbij het hout dat hierbij vrijkomt wordt gebruikt voor lokale energetische valorisatie, namelijk voor de coöperatie Landschapsenergie CV-So. Deze coöperatie gebruikt houtsnippers die lokaal geoogst worden uit dit duurzaam landschapsbeheer.
Als gevolg van een tekort aan kwalitatieve, droge snippers is tijdens het actorenoverleg van 14 mei 2024 besloten om in het oogstjaar 2024-2025 30% meer te oogsten om de voorraad snippers aan te vullen. Om dit mogelijk te maken, zijn extra middelen vereist. Daarom wordt de gemeenteraad gevraagd om de nominatieve toelage eenmalig te verhogen met € 5.500,00.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 41, 23° dat voorziet dat de gemeenteraad subsidies nominatief kan toekennen en artikel 56 §3 inzake de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.
Het besluit van de gemeenteraad van 17 december 2020 inzake de goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst 'Project duurzame samenwerking rond beheer van gemeentelijke houtkanten' met Regionaal Landschap Lage Kempen.
Het besluit van de gemeenteraad van 21 december 2023 inzake de goedkeuring van de lijst nominatieve subsidies 2024.
De eenmalige verhoging van de nominatieve toelage met € 5.500,00 voor Regionaal Landschap Lage Kempen voor het jaar 2024 in het kader van de samenwerkingsovereenkomst voor houtkantenbeheer wordt goedgekeurd.
Om een vlotte uitbetaling van subsidies, die niet vallen onder een reglement, mogelijk te maken, is het wenselijk dat de gemeenteraad voorafgaandelijk een lijst van nominatieve subsidies goedkeurt en vervolgens het college van burgemeester en schepenen belast met de uitvoering ervan. Desgevallend wordt deze lijst in de loop van het jaar geactualiseerd.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 23°, voorziet dat de gemeenteraad subsidies nominatief kan toekennen. Artikel 56 §3 bepaalt de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.
Daarnaast is van toepassing het Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus, het Ministerieel Besluit van 26 juni 2018 over de beleids- en beheerscyclus en de omzendbrieven KB/ABB 2019/4 en KBBJ/ABB 2020/3 betreffende de strategische meerjarenplannen 2020-2025 van lokale en provinciale besturen en de aanpassingen daaraan.
De lijst met nominatief toe te kennen subsidies voor 2025 wordt goedgekeurd zoals gehecht aan dit besluit en het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering ervan.
Op 17 april 2024 maakte landmeter-expert Bert Meuwis het verdelingsplan op. Het perceel kadastraal gekend als 3de afdeling, sectie B, perceelnummer 202 X3 wordt opgesplitst. Het erfpachtrecht wordt gevestigd op de lot 1 zoals aangeduid op dit plan. Dit lot heeft een oppervlakte van 2a 27ca.
Op 4 maart 2024 stelde landmeter-expert Hubert Meuwis een schattingsverslag op waarin de jaarlijkse cijns van bovengenoemde loten wordt geschat op € 330,00. Hierbij zijn de opstanden niet meegerekend aangezien deze door de vereniging zelf geplaatst werden.
Vermits erfpacht- en opstalhouders van de gemeente 50% vermindering krijgen op hun cijns, conform het gemeenteraadsbesluit van 6 mei 1998, is het aangewezen om dezelfde korting te verlenen in dit dossier, hetgeen neerkomt op een jaarlijkse erfpachtvergoeding van € 15,00. Dit bedrag is onderworpen aan de gezondheidsindex.
De modaliteiten van het erfpachtrecht werden opgenomen in de ontwerpakte, opgesteld door notaris Hilde Engels.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 41, 11° dat bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is voor daden van beschikking over onroerende goederen behalve die, vermeld in artikel 56, § 3, 8°, b).
Het Burgerlijk Wetboek, in het bijzonder artikels 3.167 t.e.m. 3.176 (titel 7, boek 3).
Het gemeenteraadsbesluit van 29 augustus 2019 betreffende vaststelling reglement cijns voor opstalhouders.
De vestiging van een nieuw erfpachtrecht ten voordele van vzw Ovenbuur Bocholt op de lot 1 zoals weergegeven op het verdelingsplan opgesteld door landmeter-expert Bert Meuwis op 17 april 2024 en gehecht aan dit besluit, wordt goedgekeurd.
De jaarlijkse erfpachtvergoeding wordt vastgesteld op 50% van de geschatte jaarlijkse cijns volgens het schattingsverslag van landmeter-expert Hubert Meuwis van 30 november 2023, zoals gehecht aan dit besluit, zijnde € 165,00.
Deze jaarlijkse erfpachtvergoeding is onderworpen aan de gezondheidsindex.
De vestiging van het erfpachtrecht gebeurt volgens de modaliteiten in de ontwerpakte, opgesteld door notaris Hilde Engels en gehecht aan dit besluit.
Notaris Hilde Engels wordt belast met het verlijden van de notariële akte.
De kosten, rechten en erelonen van de notaris met betrekking tot de afhandeling van dit dossier worden door het gemeentebestuur ten laste genomen.
De aanmaakprijzen voor identiteits-en verblijfskaarten worden jaarlijks op 1 januari automatisch herzien. De FOD Binnenlandse Zaken - Algemene Directie Identiteit en Burgerzaken stelt de gemeente in kennis van de kostprijs van de verschillende kaarten. Bocholt kiest ervoor geen extra retributie aan te rekenen en de prijzen die het zelf moet betalen, over te nemen. Als gevolg van de indexering van deze prijzen wordt het retributiereglement 'administratieve stukken burgerzaken' jaarlijks aangepast.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 40 § 3, dat bepaalt: “De gemeenteraad stelt de gemeentelijke reglementen vast. Met behoud van de toepassing van de federale wetgeving in verband met de bevoegdheid van de gemeenteraad om politieverordeningen vast te stellen, kunnen de reglementen onder meer betrekking hebben op het gemeentelijk beleid, de gemeentelijke belastingen en retributies, en op het inwendige bestuur van de gemeente”.
Volgens artikel 41, 14° van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 kunnen volgende bevoegdheden niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd: “het vaststellen van de gemeentebelastingen en het vaststellen van de machtiging tot het heffen van de retributies en de voorwaarden ervan, inclusief verminderingen en vrijstellingen”.
In artikel 177, 2°, van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 wordt de mogelijkheid vermeld om de financieel directeur een dwangbevel te laten uitvaardigen bij niet-fiscale schuldvorderingen, op voorwaarde dat ze onbetwist en opeisbaar zijn. Dit dwangbevel wordt geviseerd en uitvoerbaar verklaard door het college van burgemeester en schepenen.
Het gemeenteraadsbesluit van 23 november 2023 inzake vaststelling retributiereglement 'Administratieve stukken burgerzaken'.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikels 285 tot en met 288 inzake de bekendmaking van besluiten en de inwerkingtreding van reglementen.
Het retributiereglement 'administratieve stukken burgerzaken', goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 25 januari 2024, wordt opgeheven vanaf 1 januari 2025.
Het retributiereglement 'administratieve stukken burgerzaken' wordt vastgesteld zoals opgenomen in dit besluit.
In artikel 5 van de overeenkomst met statutaire draagkracht wordt bepaald dat het beheerscomité het beleidsplan, waarin de gemeenten zich er toe verbinden inzake infrastructuur, investeringen en dergelijke tussenkomsten te verlenen, jaarlijks ter goedkeuring voorlegt aan de betrokken gemeenteraden.
Via de goedkeuring van dit beleidsplan verbinden de gemeenten zich er toe de geplande tussenkomsten inzake de werking en de investeringen te verlenen aan de interlokale vereniging. Tevens schetst het beleidsplan de grote lijnen van de werking van het kunstonderwijs en de opties voor de toekomst.
Artikel 395 §2 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat het beheerscomité het beleidsplan van de interlokale vereniging vaststelt en ze ter goedkeuring voorlegt aan de gemeenteraden van de aangesloten gemeenten.
Het 'Beleidsplan & Begroting academiejaar 2025-2026' van Kunstacademie Noord-Limburg, zoals gehecht aan dit besluit, wordt goedgekeurd.
In 2025 zijn er 2 feestdagen die in het weekend vallen en bijgevolg gecompenseerd dienen te worden op een andere dag, nl:
De personeelsdienst heeft de verschillende diensten geconsulteerd omtrent een voorstel voor de compensatiedagen en de periode van collectieve sluiting en heeft bij het opmaken van de kalender rekening gehouden met de geformuleerde adviezen en opmerkingen. Het voorstel werd ter goedkeuring voorgelegd aan het managementteam en de diensthoofden.
Het overleg met en de goedkeuring door de betrokken vakorganisaties heeft via mail plaatsgevonden om op die manier de kalenders van feestdagen, compensatiedagen en collectieve sluiting (waar van toepassing) 2025 vast te stellen:
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 186 betreffende de rechtspositieregeling.
De rechtspositieregeling voor het lokaal bestuur Bocholt, vastgesteld op 24 februari 2022 en gewijzigd op 4 april 2024, in het bijzonder artikel 236 §3 van waarin gesteld wordt dat het uitvoerend orgaan de vervangingsdagen bepaalt voor de feestdagen die samenvallen met een zaterdag of zondag.
De wet van 19 december 1974 (verschenen in het Belgisch Staatsblad op 24 december 1974) tot regeling van de betrekkingen tussen de overheden en de vakbonden van haar personeel en latere wijzigingen.
De gemeenteraad stelt volgende dagen in 2025 vast als compensatiedagen:
De gemeenteraad stelt volgende dagen in 2025 vast als collectieve sluiting:
De compensatiedagen die samenvallen met een inactiviteitsdag voor personeelsleden worden voor deze personeelsleden a rato van hun tewerkstellingsbreuk toegevoegd aan het saldo van hun jaarlijkse vakantie.