Na onderzoek verleende de gouverneur middels besluit getekend op 18 juli 2023 goedkeuring aan deze jaarrekening.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 262, behandelt het bestuurlijke toezicht op de jaarrekening.
Het besluit van de raad van bestuur AGB Bocholt van 25 mei 2023 tot vaststelling van de jaarrekening 2022.
De gemeenteraad neemt kennis van de goedkeuring van de jaarrekening 2022 van AGB Bocholt door de heer gouverneur van de provincie Limburg.
Op basis van de voorliggende resultatenrekening van vzw Bocholter Boerenhalle per 31 december 2022, komt deze berekening uit op € 50.000,00 + 10% van € 246.564,75 oftewel € 74.656,47. De berekeningswijze wordt door alle partijen consistent doorheen de tijd toegepast. De methodologie – die een impact heeft op het AGB - werd goedgekeurd door de bedrijfsrevisor van het AGB.
Met een totale investering van € 721.733,56 excl. BTW bedraagt de jaarlijkse leasevergoeding gedurende een periode van 15 jaar € 58.705,38 incl. BTW.
Omdat, door de hoge omzet, de uitbatingsvergoeding hoger was dan de leasevergoeding, wordt het verschil – in casu € 15.951,09 - als toelage aan de vzw Bocholter Boerenhalle teruggegeven. Hiervoor dient het nodige krediet voorzien te worden.
De wet van 14 november 1983 betreft de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen.
Middels raadsbesluit van 2 november 2011 werd goedkeuring gegeven voor het afsluiten van een overeenkomst met de vzw Bocholter Boerenhalle betreffende de onroerende leasing van een op te richten ruiterhal gelegen op een terrein naast de Eikenlaan te Bocholt. Bij besluit van de raad van bestuur van het AGB van 27 juni 2013 werd zowel de leasingovereenkomst als de uitbatingsovereenkomst met vzw Bocholter Boerenhalle goedgekeurd. Via gemeenteraadsbesluit van 27 juni 2013 werd het besluit van de raad van bestuur van 27 juni 2013 betreffende zowel de leasingovereenkomst als de uitbatingsovereenkomst bekrachtigd.
Volgens artikel 41, 23° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 is de gemeenteraad bevoegd is voor de toekenning van nominatieve subsidies.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 56 §1 1°lid dat bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen de beraadslagingen en de besluiten van de gemeenteraad voorbereidt.
Aan Bocholter Boerenhalle vzw, Breeërweg 51 te 3950 Bocholt wordt een toelage van € 15.951,09 toegekend.
Via interne kredietverschuiving of aanpassing meerjarenplan zullen hiervoor de nodige kredieten worden vrijgemaakt.
De uitgave zal worden aangerekend op de budgetsleutel 2023/6490040/MENS/0740 - MJP000346.
De heer Rik Achten berekende namens Parochiaal Tehuis Lozen vzw deze meeruitgaven op € 1.373,00. Hij wijst er op dat, om de kosten te drukken, de materialen gekocht werden op de tweedehandsmarkt en dat de werken werden uitgevoerd door vrijwilligers. Het extra energieverbruik betreft de meerkost van vóór 2023.
Gezien het gemeentelijk belang, acht de gemeenteraad een ondersteuning aan Parochiaal Tehuis Lozen vzw opportuun.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 41, 23° dat bepaalt dat het vaststellen van subsidiereglementen en het toekennen van nominatieve subsidies tot de bevoegdheid van de gemeenteraad behoort.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 56 §1 1°lid dat bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen de beraadslagingen en de besluiten van de gemeenteraad voorbereidt.
De omzendbrief KB/ABB 2019/4 van 3 mei 2019 die de essentiële punten voor de opmaak van de meerjarenplannen 2020-2025 onder de aandacht brengt. De omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 die de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 behandelt.
Aan Parochiaal Tehuis Lozen vzw, Rondestraat 41 – 3950 Bocholt wordt een eenmalige nominatieve exploitatietoelage van € 1.373,00 toegekend.
Via interne kredietverschuiving of aanpassing meerjarenplan zullen hiervoor de nodige kredieten worden vrijgemaakt.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de verdere afhandeling en uitbetaling.
De heer Rik Achten berekende namens Parochiaal Tehuis Lozen vzw deze meeruitgaven op € 150,00 per maand. Hij vraagt namens de vzw aan de gemeente om deze meerkost financieel te compenseren via een maandelijkse toelage vanaf 1 januari 2023 tot herroeping.
Gezien het gemeentelijk belang, acht de gemeenteraad deze ondersteuning aan Parochiaal Tehuis Lozen vzw opportuun.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 20, in het bijzonder artikel 41, 23° dat bepaalt dat het vaststellen van subsidiereglementen en het toekennen van nominatieve subsidies tot de bevoegdheid van de gemeenteraad behoort.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 56 §1 1°lid dat bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen de beraadslagingen en de besluiten van de gemeenteraad voorbereidt.
De omzendbrief KB/ABB 2019/4 van 3 mei 2019 die de essentiële punten voor de opmaak van de meerjarenplannen 2020-2025 onder de aandacht brengt. De omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 die de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 behandelt.
Aan Parochiaal Tehuis Lozen vzw, Rondestraat 41 te 3950 Bocholt wordt een maandelijkse nominatieve exploitatietoelage van € 150,00 toegekend vanaf 1 januari 2023 tot herroeping.
Via interne kredietverschuiving of aanpassing meerjarenplan zullen hiervoor de nodige kredieten worden vrijgemaakt.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de verdere afhandeling en uitbetaling.
Limburg bestaat voor een groot deel uit private tuinen. De laatste jaren is er een enorme ‘vergrijzing’ van deze (voor)tuinen aan de gang, met als gevolg een toename van het hitte-eilandeffect en minder mogelijkheden voor hemelwater om ter plekke in de bodem te dringen, met wateroverlast en droogte als gevolg.
Wanneer vanuit de gemeente extra ondersteuning komt, kan dit mensen motiveren om hun tuin aan te leggen met het oog op de toekomst. Klimaatbestendige tuinen vormen een natuurlijk buffer tegen hittegolven, perioden van droogte en wateroverlast.
Hoe meer mensen in de buurt aan de slag gaan, hoe weerbaarder de omgeving wordt voor extreme weersomstandigheden. Bovendien zorgen klimaatbestendige tuinen voor meer natuur en biodiversiteit, gezondere lucht en meer wooncomfort. Kortom, meer levenskwaliteit!
Natuurpunt Limburg engageert zich om de planten tegen een zeer aantrekkelijke prijs beschikbaar te stellen (de meeste planten aan € 2,00).
Er worden streekeigen bomen en struiken aangeboden die aan onze bodem en klimaat zijn aangepast, voedsel en beschutting bieden aan tal van dieren en de streekidentiteit versterken. Mensen kunnen voor een aantal planten ook een herkomstcertificaat aanvragen, de garantie dat deze planten zijn gekweekt uit wilde ouderplanten uit eigen streek.
Naast planten bieden ze ook nog steeds nestkasten, bijenhotels en verschillende bloemenzaadmengelingen (40 gr.) aan.
Als gemeente Bocholt dit initiatief mee ondersteunt, vangen we verschillende vliegen in één klap zonder al te veel inspanningen te hoeven doen:
Na overleg met Natuurpunt Bocholt en de teamverantwoordelijke groen, wordt volgend voorstel ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd:
Bij aankoop van minimum €15,00 krijgen inwoners/verenigingen/ondernemingen van de gemeente 3 gratis bomen (t.w.v. € 6,00). Het betreft de haagbeuk, winterlinde en zoete kers. Wanneer men niet wenst in te gaan op het aanbod van de gemeente van 3 gratis bomen kunnen zij in plaats daarvan een gratis zakje meerjarig bloemenzaadmengeling “Haspengouw” (t.w.v. € 5,00) krijgen.
Hoe gaat het in zijn werk?
er kan een bestelling geplaatst worden vanaf september tot begin november via het online bestelsysteem op www.natuurpuntlimburg.be. Zij moeten eerst hun woonplaats ingeven, en komen dan pas op de bestelpagina van de gemeente terecht. Zo krijgen alleen inwoners het voordeel dat hun gemeente hen toekent. Vervolgens geven zij hun adres (dubbele controle) en hun bestelling in. De betaling gebeurt ook online.
Mensen kunnen hun bestelling afhalen op de afhaallocatie. De vrijwilligers van Natuurpunt Bocholt zorgen dat alles goed verloopt op het afhaalpunt.
Communicatie:
Daarnaast kan de gemeente haar betrokkenheid tonen inzake biodiversiteit, natuurbeleving en klimaatadaptatie door de Plantenverkoop 2023 aan te kondigen via de gemeentelijke communicatiekanalen. Gemeentelijke acties zullen mee opgenomen worden in de communicatiecampagne van Natuurpunt.
Wanneer vanuit de gemeente gekozen wordt om hierin te ondersteunen, dient er voor 1 september 2023 contact opgenomen te worden met Natuurpunt Limburg Plantenverkoop. De communicatie vanuit Natuurpunt gaat van start in september 2023. Er worden affiches en flyers verdeeld onder de deelnemende afdelingen en gemeenten. Ook voor online publiciteit (via website, sociale media, …) voorzien zij het nodige materiaal.
De wet van 14 november 1983 betreft de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen.
Volgens artikel 41, 23° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 is de gemeenteraad bevoegd is voor de toekenning van nominatieve subsidies.
Het gemeentebestuur van Bocholt engageert zich ten aanzien van de Bocholter inwoners, verenigingen en ondernemingen om een toelage toe te kennen tijdens de Plantenverkoopdag 2023, georganiseerd door Natuurpunt Limburg. Deze toelage strekt ertoe bij een minimum aankoopbedrag van € 15,00 ofwel drie bomen ter waarde van € 6,00 ofwel een zakje meerjarig bloemenzaadmengsel ter waarde van € 5,00 te betoelagen door op te treden als derdebetaler voor deze gratis producten.
Natuurpunt Limburg engageert zich ertoe de organisatie, de communicatie en de administratieve afhandeling van de plantenverkoop op zich te nemen. De Natuurpuntvrijwilligers van Bocholt zorgen voor de verdeling van het plantgoed tijdens de afhaaldag op 18 november 2023.
Natuurpunt Limburg engageert zich om einde december 2023 aan het gemeentebestuur een overzicht te bezorgen van het aantal bestellingen, welke soorten, hoeveel stuks, bedrag per bestelling, … Op basis van deze gegevens gebeurt de facturatie van de gratis producten.
Via interne kredietverschuiving zullen hiervoor de nodige kredieten worden vrijgemaakt.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de verdere afhandeling en uitbetaling.
De gratis grondafstand zal gebeuren ter inlijving bij het openbaar domein zodat de gebruikelijke weginfrastructuur volledig binnen dit openbaar domein valt.
Er werd een rooilijnplan (dossiernummer 8921-2) opgesteld door landmeter-expert Mathieu Rutten op 4 juli 2023 waarin het af te stane gedeelte met een respectievelijke oppervlakte van 0a 65ca in het groen is gemarkeerd en met puntnummers 1, 2, 4 en 5 wordt weergegeven.
Er wordt aan de gemeenteraad gevraagd om de gratis grondafstand ter inlijving bij het openbaar domein te aanvaarden.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder Artikel 41, tweede lid, 11° dat stelt dat de gemeenteraad bevoegd is voor de daden van beschikking over onroerende goederen, behalve die vermeld in artikel 56, § 3, 8°, b).
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009.
Het Decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.
Het besluit van 27 november 2015 van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet betreffende de omgevingsvergunning.
De gratis grondafstand, weergegeven door de puntnummers 1, 2, 4 en 5 en met een oppervlakte van 0a 65ca, ter inlijving bij het openbaar domein, ter plaatse Hoogstraat 44, kadastraal gekend als 1ste afdeling, sectie C en nrs. 126/G en 128/D en zoals afgebeeld op het rooilijnplan, gehecht aan dit besluit, wordt aanvaard.
Er wordt goedkeuring verleend aan de medewerkers van het notariaat om bij sterkmaking de gratis grondafstand namens de gemeente te aanvaarden.
De gratis grondafstand zal gebeuren ter inlijving bij het openbaar domein zodat de gebruikelijke weginfrastructuur volledig binnen dit openbaar domein valt.
Er is een rooilijnplan (dossiernummer 8921) opgesteld door landmeter-expert Mathieu Rutten op 17 juli 2023 waarin het af te stane gedeelte met een respectievelijke oppervlakte van 0a 33ca in het groen is gemarkeerd en met puntnummers 1, 2, 3 en 4 wordt weergegeven.
Er wordt aan de gemeenteraad gevraagd om de gratis grondafstand ter inlijving bij het openbaar domein te aanvaarden.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder Artikel 41, tweede lid, 11° dat stelt dat de gemeenteraad bevoegd is voor de daden van beschikking over onroerende goederen, behalve die vermeld in artikel 56, § 3, 8°, b).
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009.
Het Decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.
Het besluit van 27 november 2015 van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet betreffende de omgevingsvergunning.
De gratis grondafstand, weergegeven door de puntnummers 1, 2, 3 en 4 en met een oppervlakte van 0a 33ca, ter inlijving bij het openbaar domein, ter plaatse Eindeweg 12, kadastraal gekend als 1ste afdeling, sectie C en nrs. 335/H en 335/M en zoals afgebeeld op het rooilijnplan, gehecht aan dit besluit, wordt aanvaard.
Er wordt goedkeuring verleend aan de medewerkers van het notariaat om bij sterkmaking de gratis grondafstand namens de gemeente te aanvaarden.
De gratis grondafstand zal gebeuren ter inlijving bij het openbaar domein zodat de gebruikelijke weginfrastructuur volledig binnen dit openbaar domein valt.
Er werd een rooilijnplan (dossiernummer 20038) opgesteld door landmeter-expert Karel Bloemen op 4 februari 2023 waarin de af te stane gedeeltes in het geel gemarkeerd zijn en als loten 3 en 4 worden weergegeven. De respectievelijke oppervlaktes van zijn lot 3 = 0a14ca en lot 4 = 0a22ca.
Er wordt aan de gemeenteraad gevraagd om de gratis grondafstand ter inlijving bij het openbaar domein te aanvaarden.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder Artikel 41, tweede lid, 11° dat stelt dat de gemeenteraad bevoegd is voor de daden van beschikking over onroerende goederen, behalve die vermeld in artikel 56, § 3, 8°, b).
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009.
Het Decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.
Het besluit van 27 november 2015 van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet betreffende de omgevingsvergunning.
De 2 gratis grondafstanden, weergegeven als loten 3 en 4 en met een respectievelijke oppervlakte van 0a 14ca en 0a 22ca, ter inlijving bij het openbaar domein, ter plaatse Zandstraat 3/A000 en Monshofstraat 10, kadastraal gekend als 2de afdeling, sectie B, perceelnummers 186A en 185B en zoals afgebeeld op het rooilijnplan, gehecht aan dit besluit, worden aanvaard.
Er wordt goedkeuring verleend aan de medewerkers van het notariaat om bij sterkmaking de gratis grondafstanden namens de gemeente te aanvaarden.
Ingevolge een akte van ruiling met de gemeente Bocholt zijn er in de oorspronkelijke verkoopakte van 2 maart 1989 en de verkoopakte met de huidige eigenaar op 6 december 2019 de hierna volgende bijzondere voorwaarden opgenomen en opgelegd aan de ruiler-verwerver :
'ARTIKEL 8. - VERVREEMDING
Het terrein is verkregen en de gebouwen die erop worden opgericht, mogen noch geheel noch gedeeltelijk worden vervreemd, in vennootschap ingebracht, verhuurd, in bruikleen gegeven, in erfpacht gegeven of om niet ter beschikking van derden gesteld zonder de voorafgaandelijke en schriftelijke goedkeuring van de gemeenteraad, met kennisgeving aan de hogere overheid, met dien verstande dat ten deze onder derden niet worden verstaan de personen of vennootschappen die behoren tot dezelfde familie of tot dezelfde groep van vennootschappen, waarvan het bedrijf van de tegenruilers deel uitmaakt.
De goedkeuring zal niet worden geweigerd indien de derde zich schriftelijk verbindt alle verplichtingen van deze overeenkomst over te nemen en na te leven. In geval van schriftelijke overeenkomst tussen de tegenruilers en de derde dienen alle verplichtingen opgenomen in artikel 3 tot en met 13 van onderhavige akte in extenso te worden overgenomen in het lastenboek van de openbare verkoop respectievelijk in de akte van verkoop.
De ruilster en de Gewestelijke Ontwikkelingsmaatschappij Limburg behouden het recht van weigering indien moest blijken dat de vervangende nijverheid een bijzonder hinderlijke, ongezonde of gevaarlijke inrichting zou zijn.'
Unit 7 en de autostaanplaatsen P27 en P28 zullen verkocht worden aan Elektrotechniek Van Hove Comm V met maatschappelijke zetel te 3990 Peer, Dorpsstraat 5 en ondernemingsnummer 0765 569 035. De koper heeft de intentie om de unit en de staanplaatsen te gebruiken als "stockage en voor het behandelen van goederen voor internet-verkoop".
De nieuwe koper dient eveneens te voldoen aan de diverse verplichtingen die opgenomen waren in de akte van 2 maart 1989 en 6 december 2019.
Artikel 41, 11° van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 dat bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is voor daden van beschikking over onroerende goederen.
De oorspronkelijke verkoopakte van 2 maart 1989 en de verkoopakte met de huidige eigenaar op 6 december 2019.
Artikel 32 par. 1 van de wet van 30 december 1970.
De gemeenteraad gaat akkoord met de verkoop van KMO-unit 7en 2 autostaanplaatsen P27 en P28, gelegen langs de Ambachtstraat 5/H000, kadastraal gekend als 1ste afdeling, sectie C, nummer 1147M.
De gemeenteraad ziet af van het recht tot terugkoop zoals voorzien in artikel 32 par. 1 van de wet van 30 december 1970.
De gemeenteraad gelast het notariskantoor Coemans en Colaers, dat belast is met het verlijden van de overdrachtsakte, de oorspronkelijke voorwaarden uit de verkoopakte van 2 maart 1989 en de verkoopakte van 6 december 2019 letterlijk over te nemen.
Ingevolge de verkoop van de gemeente Bocholt aan Axor NV zijn er in de verkoopsakte van 31 maart 1999 de hierna volgende bijzondere voorwaarden opgenomen en opgelegd aan de kopers:
'ARTIKEL 8. - VERVREEMDING
De koopster, bedingend voor zichzelf als voor haar rechthebbenden en rechtverkrijgenden, ontzegt zich het recht om zonder voorafgaande en schriftelijke toestemming van de verkoopster het hierbij verkregen onroerend goed en de erop aangebrachte gebouwen en installaties, geheel of gedeeltelijk aan een derde in eigendom over te dragen, te verhuren of er aan een derde enig gebruiksrecht of zakelijk recht op te verlenen.
Het vestigen van een hypotheek of de belofte tot hypotheekvestiging, wordt door de interpretatie van deze overeenkomst, niet beschouwd als een vervreemding.
In ieder geval verplicht de verkoopster zich, bedingend voor zichzelf, haar rechthebbenden en haar rechtverkrijgenden, om aan die derde kennis te geven van de algemene en bijzondere verkoopsvoorwaarden vervat in deze akte en in ieder geval van de artikels één (1) tot en met veertien (14) van bij deze akte bedongen bijzondere voorwaarden, deze in de akte van verkoop, verhuur, gebruik enzoverder, in extenso in te lassen en die derde, die zich zal moeten verbinden voor zichzelf zijn rechthebbenden en zijn rechtverkrijgenden, de verbintenis te doen aangaan alle verplichtingen die hierin vervat zijn na te komen.
Afwijkingen van deze paragraaf zijn enkel mogelijk na een uitdrukkelijke en schriftelijke goedkeuring van de huidige verkoopster.
ARTIKEL 9. - TERUGKOOP
Indien de koopster haar bedrijvigheid, zoals deze in de akte van verkoop vermeld staat staakt, hetgeen voldoende blijkt uit de afdanking van het personeel of uit een door de bedrijfsleiding veroorzaakte staking van de activiteiten gedurende een periode van meer dan zes maanden, of bij niet naleving van de bepalingen vervat in de onderhavige overeenkomst, kunnen de huidige verkoopster, het Vlaams Gewest of de GewestelijkeOntwikkelingsmaatschappij (G.O.M.-Limburg) de grond en de erop gerichte gebouwen en infrastructuur terugkopen overeenkomstig artikel 32 par. 1 van de wet van dertig december negentienhonderdzeventig.
De terugkoop zal geschieden tegen de in de onderhavige akte bepaalde prijs, wat de grond betreft, aangepast overeenkomstig de schommelingen van het door de regering bekendgemaakte indexcijfer van de consumptieprijzen.'
Het bedrijfspand met magazijn en aanhorigheden op en met grond, gelegen langs Goolderheideweg 9, kadastraal gekend als 1ste afdeling, sectie C, nummers 1151G, met een oppervlakte van 38a 71ca zal verkocht worden aan de besloten vennootschap ALMIC, met zetel te 3910 Pelt, Bosuilstraat 7 en ondernemersnummer 0831.760.053. Deze onderneming is de enige Belgische producent van Europees gecertificeerde onderrijbeveiligingen voor de montage aan de achterzijde van vrachtwagens.
De nieuwe koper dient eveneens te voldoen aan de diverse verplichtingen die opgenomen waren in de oorspronkelijke akte van 31 maart 1999.
Artikel 41, 11° van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt namelijk dat de gemeenteraad bevoegd is voor daden van beschikking over onroerende goederen.
Artikel 32 par. 1 van de wet van 30 december 1970 (recht om onroerend goed dat gevestigd is op een bedrijventerrein dat met de steun van een overheid (subsidies, onteigeningen,…) werd ontwikkeld, terug te kopen).
De oorspronkelijke verkoopakte van 31 maart 1999 van de gemeente Bocholt aan Axor NV.
De gemeenteraad gaat akkoord met de verkoop van een bedrijfspand met magazijn en aanhorigheden op en met grond, gelegen langs Goolderheideweg 9, kadastraal gekend als 1ste afdeling, sectie C, nummers 1151G, met een oppervlakte van 38a 71ca.
De gemeente ziet af van het recht tot terugkoop zoals voorzien in artikel 32 par. 1 van de wet van 30 december 1970 en in artikel 9 van de oorspronkelijke akte van 31 maart 1999.
De gemeenteraad gelast het notariskantoor van Hilde Engels, dat belast is met het verlijden van de overdrachtsakte, de oorspronkelijke voorwaarden uit de verkoopsakte van 31 maart 1999 letterlijk over te nemen.
Eén belangrijk instrument om de bodemkwaliteit in kaart te brengen is de bodemonderzoeksplicht bij risicogronden. Op bepaalde ogenblikken (verkoop, stopzetting van activeiten, etc.) moet de eigenaar, de exploitant of gebruik van de grond een bodemonderzoek uitvoeren. Daarnaast is er in het gewijzigd bodemdecreet van 29 november 2017 een verplicht onderzoeksmoment ingevoegd voor nog niet eerder onderzochte gronden met potentieel historische bodemverontreiniging. OVAM stelt hier een deadline voor.
OVAM heeft de gemeente ervan in kennis gesteld een aantal risicogronden op haar grondgegebied te hebben en heeft hiervan een lijst opgesteld. Deze gronden werden opgenomen ten gevolge van het plaatsvinden van een historisch stort of het aanwezig zijn van een milieuvergunning met een risicovolle inrichting.
OVAM stimuleert de lokale besturen om haar onderzoeksplicht uit te voeren door een oriënterend bodemonderzoek te laten uitvoeren.
Om de lokale besturen hierbij te ondersteunen treedt OVAM op als opdrachtencentrale voor bodemonderzoeken op gronden binnen het Vlaamse gewest, in eigendom van Vlaamse overheden of lokale besturen. OVAM voerde in 2022 de overheidsopdracht en stelde 'Bestek RO210901 (VLAAMS-BRABANT, LIMBURG, ANTWERPEN, WEST- EN OOST-VLAANDEREN)' op. Voor gronden in de provincie Limburg werd de opdracht gegund aan Witteveen+Bos Belgium nv, Posthoflei 5 bus 1, 2600 Antwerpen.
Het is wenselijk om toe te treden tot deze opdrachtencentrale.
Na het ontvangen van de gemeenteraadsbeslissing kan Witteveen+Bos een offerte op basis van het opgestuurde aanvraagformulier opmaken.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 41 10° betreffende de bevoegdheid van de gemeenteraad inzake het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdracht.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken , leveringen en diensten, en latere wijzigingen, in het bijzonder:
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De toetreding tot de opdrachtencentrale OVAM voor het uitvoeren van bodemonderzoeken wordt goedgekeurd.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gemandateerd om opdrachten voor bodemonderzoeken te plaatsen bij Witteveen+Bos Belgium nv, Posthoflei 5 bus 1, 2600 Antwerpen.
Het VEB ontzorgt de publieke sector naar een duurzamer en efficiënter energiebeheer en ondersteunt in het bereiken van de klimaatdoelstellingen. Ze fungeren als aankoopcentrale voor verschillende diensten met betrekking tot energie-efficiëntie. Denk hierbij aan diensten rond energiebesparing, energieopwekking, energielevering, energiebeheer, energieprestatiecontracten en de opmaak van een vastgoedstrategie.
Zo zullen vanaf 1 januari 2024 alle gebouweenheden van publieke gebouwen en overheidsgebouwen moeten beschikken over een energieprestatiecertificaat (EPC) voor niet-residentiële gebouwen (EPC NR) of een EPC voor kleine niet-residentiële eenheden (EPC kNR) om aan de uithangplicht te voldoen.
Het EPC NR haakt aan op bestaande regelgeving en instrumenten zoals de renovatieverplichting, gebouwenpas en EPB en zorgt voor een blik vooruit hoe het lokaal patrimonium grondig aangepakt kan worden met zicht op de 2030-2050 klimaatdoelstellingen.
Het VEB kan als aankoopcentrale allerhande energie-efficiënte diensten aanbieden, waaronder de aanstelling van een energiedeskundige voor de opmaak van een EPC NR of EPC kNR.
Gemeente, OCMW en AGB Bocholt wensen vanwege hogergenoemde overwegingen toe te treden tot de aankoopcentrale VEB voor de levering van energie-efficiëntiediensten.
Bij het afsluiten van contracten zal er verwezen worden naar onderhavige toetredingsbeslissing.
De raden van 27 mei 2021 beslisten reeds om toe te treden tot de aankoopcentrale VEB voor de levering van groene elektriciteit en gas.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 41 10° betreffende de bevoegdheid van de gemeenteraad inzake het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdracht.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken , leveringen en diensten, en latere wijzigingen, in het bijzonder:
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De toetreding tot de aankoopcentrale Vlaams Energiebedrijf (VEB) voor de plaatsing van opdrachten van energie-efficiëntiediensten wordt goedgekeurd.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gemandateerd om met het Vlaams Energiebedrijf (VEB) contracten af te sluiten voor de levering van energie-efficiëntiediensten.
Ontwerper Geotec, Riemsterweg 117 te 3742 Bilzen, stelde een bestek op met nr. GT-210680-61 voor de aannemingsopdracht 'Aanleg omgeving school en parochiezaal Reppel'.
De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 703.930,14 incl. btw. Het gemeentelijk deel bedraagt € 516.109,32 incl. btw.
Het betreft een gezamenlijke opdracht met basisschool 'De Geluksvlinder' die het saldo financiert via subsidie van AGION aangevuld met eigen middelen.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
Gunning zal enkel kunnen gebeuren onder voorbehoud van goedkeuring van hoofdstuk 1 van het bestek door basisschool 'De Geluksvlinder'.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 41 10° betreffende de bevoegdheid van de gemeenteraad inzake het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, in het bijzonder artikel 36 betreffende de openbare procedure.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 16 september 2021 inzake de gunning van de ontwerpopdracht aan het studiebureau Geotec, Riemsterweg 117 te 3742 Bilzen.
Goedkeuring wordt verleend aan het bijzonder bestek met nr. GT-210680-61 en de raming voor de opdracht 'Aanleg omgeving school en parochiezaal Reppel', opgesteld door Geotec, Riemsterweg 117 te 3742 Bilzen, en gehecht aan dit besluit. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.
De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 703.930,14 incl. btw, zoals gehecht aan dit besluit. Het gemeentelijk deel bedraagt € 516.109,32 incl. btw.
Onderhavige opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
De aankondiging van de opdracht wordt bekendgemaakt op nationaal niveau.
Gemeente Bocholt zal de procedure voeren en in naam van vzw Katholiek Basisonderwijs Reppel (basisschool 'De Geluksvlinder') bij de gunning van de opdracht optreden.
In geval van een juridisch geschil omtrent deze overheidsopdracht is elk deelnemend bestuur mee verantwoordelijk voor alle mogelijke kosten in verhouding tot zijn aandeel in de opdracht.
De uitgave voor deze opdracht wordt aangerekend op het investeringsbudget van 2023, op budgetsleutel 2221007/RUIMTE/0200 (actie/raming AC000024/MJP001127).
Het reglement heeft als doel dat de politiezone CARMA in een uniform afsprakenkader kan optreden bij inbreuken inzake overlast tijdens kampen. Er werd gestreefd naar algemene bepalingen met betrekking tot een aantal belangrijke thema’s over de hele politiezone CARMA. Voor concrete administratieve richtlijnen op gemeentelijk niveau kan er altijd verwezen worden naar de websites van de betrokken gemeenten (vb. inzake kampvuren).
Vorig jaar ontving de dienst Vrije Tijd een laatste feedback van eigenaars van kampeerplaatsen van Bocholt. Deze werden samen met de opmerkingen van de dienst Vrije Tijd overgemaakt aan CARMA zodat hiermee rekening kon worden gehouden tijdens het opmaken van het kampreglement CARMA.
Het finale kampreglement CARMA werd op het politiecollege van 5 mei 2023 geagendeerd.
De gemeente Bocholt heeft momenteel nog een eigen politieverordening en daarnaast vaak nog interne reglementen van bivaklocaties.
Het voorstel is om het nieuwe kampreglement van CARMA vast te stellen en het besluit van de gemeenteraad van 26 mei 2016 houdende de goedkeuring van de 'politieverordening kampplaatsen - aanpassing' op te heffen.
Zaken specifiek voor gemeente Bocholt zoals de kampvuuraanvraag enz. zullen als algemene info aan de onthaalbrochure toegevoegd worden.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikelen 40 § 3 en 41 tweede lid 2° inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad om de gemeentelijke reglementen vast te stellen.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 56 §1 1°lid inzake de bevoegdheid van het college van burgemeester en schepenen om de besluiten van de gemeenteraad voor te bereiden.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder artikelen 285, 286 en 287, 330 inzake de bekendmaking en de meldingsplicht aan de toezichthoudende overheid.
Het besluit van de gemeenteraad van 26 mei 2016 houdende 'Politieverordening kampplaatsen - aanpassing - goedkeuring'.
Het besluit van de gemeenteraad van 26 mei 2016 houdende 'Politieverordening kampplaatsen - aanpassing - goedkeuring' wordt opgeheven.
Het 'kampreglement Carma' wordt goedgekeurd zoals opgenomen in dit besluit.
Dit besluit treedt in werking conform artikel 288 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Het is belangrijk dat in een lokale vereniging de aangesloten gemeenten regelmatig op de hoogte worden gehouden van de werking en de uitgaven van de lokale vereniging, dat er gezamenlijk wordt afgesproken welke verdeelsleutels worden toegepast en welke nieuwe projecten ontwikkeld worden. Daarom dienen de afzonderlijke gemeenteraden ook de balans/rekening van de lokale vereniging goed te keuren. Dit is trouwens ook een verplichting die vastgelegd is in het decreet over het lokaal bestuur.
Artikel 395 §2 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat het beheerscomité de rekening van de interlokale vereniging vaststelt en ze ter goedkeuring voorlegt aan de gemeenteraden van de aangesloten gemeenten.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 56 §1 1°lid dat bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen de beraadslagingen en de besluiten van de gemeenteraad voorbereidt.
De gemeenteraad keurt de eindejaarsstukken met balans van het boekjaar 2022 van de Interlokale Vereniging Noord-Limburgs Kunstonderwijs, zoals gehecht aan dit besluit, goed.
De gemeenteraad neemt kennis van de eindejaarsstukken (balans en resultatenrekening) van het boekjaar 2022, het resultaat van het boekjaar 2022 volgens systeem kasboekhouding en het verslag van de bevraging gemeentelijke beleidsactoren in het kader van het '360° RONDOM KANL onderzoek' van het Noord-Limburgs Instituut voor Kunstonderwijs VZW, zoals gehecht aan dit besluit.
In 2017 en 2019 bracht de brandweerinspectie, ressorterend onder de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken, in uitvoering van de artikelen 168-174 van de wet van 15 mei 2007 betreffende de Civiele Veiligheid (WCV), enkele bezoeken aan Hulpverleningszone Noord-Limburg. Dit resulteerde in inspectierapporten, die de stand van zaken weergaven met betrekking tot een aantal kernaspecten binnen de context van de hulpverleningszone.
Met het oog op een adequate monitoring van de evolutie in de hulpverleningszone werd een opvolgingsbezoeken uitgevoerd iin het voorjaar van 2023. Hierbij wordt getracht de voortgang in kaart te brengen.
De focus van dit verslag ligt onder meer op de prioritaire actiepunten zoals geïdentificeerd in de vernoemde inspectierapporten. Eveneens worden ook andere (reglementaire) aspecten gecontroleerd en worden, waar relevant, suggesties en aanbevelingen gedaan ter verbetering van de werking van de zone (cf. wettelijke bevoegdheden algemene inspectie WCV).
De zoneleiding bezorgde op 13 juni 2023 een recht van antwoord, hetgeen verwerkt werd in onderhavig, definitief verslag.
Deze verslagen dienen ter kennisgeving op de gemeenteraden van de aangesloten gemeenten gebracht te worden.
Het decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder artikels 40 en 41 inzake de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 56 §1 1°lid dat bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen de beraadslagingen en de besluiten van de gemeenteraad voorbereidt.
Er wordt kennis genomen van de inhoud van het 'verslag inspectiebezoek 2023' van de hulpverleningszone Noord-Limburg, zoals gehecht aan dit besluit.
De gemeente wordt uitgenodigd tot deelneame aan de buitengewone algemene vergadering van Cipal dv die op 12 oktober 2023 plaatsvindt.
De gemeenteraad moet goedkeuring verlenen aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering die volgende agendapunten bevat:
1. Wijziging aan artikel 4 van de statuten (“maatschappelijke doelstellingen”), om er na §1, tweede lid, volgend lid aan toe te voegen: “Daarbij behoren ook volgende verrichtingen:
2. Wijziging aan artikel 4 van de statuten (“maatschappelijke doelstellingen”), door schrapping van §2.
3. Verplaatsing van de zetel naar 2440 Geel, Cipalstraat 3 en bijgevolg wijziging van de eerste zin van artikel 5 van de statuten.
4. Wijziging aan artikel 1 van de statuten, om er na de eerste zin volgende zin toe te voegen: “De vereniging kan haar activiteiten ook voeren onder de naam “C-smart”.”
5. Wijziging aan artikel 2 van de statuten, om er het eerste lid te vervangen door volgende tekst: “Naast gemeenten kunnen uitsluitend aan de vereniging deelnemen: autonome gemeentebedrijven, openbare centra voor maatschappelijk welzijn en de publiekrechtelijke verenigingen ervan, andere samenwerkingsverbanden, gevormd krachtens deel 3, titel 3 van het Vlaams Decreet van 22 december 2017 over het Lokaal Bestuur (hierna aangeduid als "het decreet"), politiezones, hulpverleningszones, alsook elke andere persoon waarvan de deelname decretaal is toegestaan.”
6. Wijziging aan artikel 2 van de statuten, om er het tweede lid te schrappen.
7. Wijziging aan artikel 3 van de statuten, om dit artikel te vervangen door volgende tekst: “De vereniging heeft de rechtsvorm van een dienstverlenende vereniging in de zin van artikel 398, §2, 2° van het decreet. Zij is onderworpen aan de bepalingen van het decreet. Voor al wat niet uitdrukkelijk geregeld is door het decreet of deze statuten, zijn de bepalingen van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen die gelden voor de vennootschapsvorm van de coöperatieve vennootschap van toepassing. Overeenkomstig artikel 397 van het decreet is de vereniging een publiekrechtelijke rechtspersoon.”
8. Wijziging aan artikel 4bis van de statuten, om er §1 te vervangen door volgende tekst: “§1. De vereniging mag, overeenkomstig artikel 472 van het decreet en met behoud van de toepassing van andere wettelijke of decretale bepalingen, deelnemen in publiekrechtelijke en privaatrechtelijke rechtspersonen die zelf niet de rechtsvorm van de vereniging hebben aangenomen, op voorwaarde dat het maatschappelijk doel van deze rechtspersonen overeenstemt met de eigen doelstellingen en op voorwaarde dat de wetgeving op de overheidsopdrachten waar toepasselijk wordt nageleefd.”
9. Wijziging aan de tweede zin van artikel 5 van de statuten om er het woord “hemzelf’ te vervangen door “haarzelf”.
10. Wijziging aan artikel 6 van de statuten, om er de laatste zin van het eerste lid te schrappen.
11. Wijziging aan artikel 6 van de statuten, om er de laatste zin van het vijfde lid te vervangen door volgende zin: “Artikel 425, vierde en vijfde lid, van het decreet zijn op hen van toepassing.”
12. Wijziging aan artikel 6 van de statuten, om er het laatste lid te schrappen.
13. Wijziging aan artikel 9 van de statuten, om er in de eerste zin van het tweede lid het woord ‘kapitaalplaatsing” te vervangen door het woord “inbreng”.
14. Wijziging aan artikel 11 van de statuten, om dit artikel te vervangen door volgende tekst: “ De vereniging ziet erop toe dat zij over een eigen vermogen beschikt dat, mede gelet op andere financieringsbronnen, toereikend is in het licht van haar bedrijvigheid.”
15. Wijziging aan artikel 12 van de statuten, om dit artikel te vervangen door volgende tekst: “Als vergoeding voor de inbreng(en) kunnen aandelen worden uitgegeven. De aandelen hebben een gelijke nominale waarde van honderd vijfentwintig euro per aandeel. De aandelen kunnen niet worden overgedragen zonder de uitdrukkelijke toestemming van de algemene vergadering en slechts onder deelnemers van dezelfde categorie en voor zover dat de overdracht van de aandelen geen afbreuk doet aan de goede uitvoering van de aangegane verbintenissen.”
16. Wijziging aan artikel 13, §2, eerste zin van de statuten, om er de woorden “Het maatschappelijk kapitaal” te vervangen door de woorden “De inbreng”.
17. Wijziging aan artikel 13, §2, tweede zin van de statuten om er de woorden “in kapitaal” te schrappen. 1
8. Wijziging aan artikel 13, §3 van de statuten, om er de woorden “het kapitaal” te vervangen door de woorden “de inbreng”.
19. Wijziging aan artikel 13 van de statuten, om er na §3 volgende paragraaf toe te voegen: “§4. Alle huidige en toekomstige inbrengen worden geboekt op een beschikbare eigen vermogensrekening.”
20. Wijziging aan artikel 15, §1, eerste lid van de statuten, om er in de laatste zin de woorden “over het lokaal bestuur” te schrappen.
21. Wijziging aan artikel 15, §1 van de statuten, om er het laatste lid te schrappen.
22. Wijziging aan artikel 15, §3 van de statuten, om deze te hernummeren tot artikel 15, §2 en in de laatste zin de woorden “over het lokaal bestuur” te schrappen.
23. Wijziging aan artikel 13, §4 van de statuten, om deze te hernummeren tot artikel 15, §3.
24. Wijziging aan artikel 18 van de statuten, om dit artikel te vervangen door volgende tekst: “De raad van bestuur kiest in zijn schoot een voorzitter en drie ondervoorzitters. De voorzitter en minstens één ondervoorzitter worden gekozen tussen de bestuurders, die tevens gemeenteraadslid, burgemeester of schepen van een aangesloten gemeente zijn. Deze mandaten zijn, behoudens ontslag door de mandataris of herroeping door de raad van bestuur, van dezelfde duur als het mandaat van bestuurder zelf en hernieuwbaar. Indien voortijdig moet worden voorzien in de opvolging van de voorzitter of van een ondervoorzitter, is de duur van het mandaat van de nieuwbenoemde titularis beperkt tot de resterende duur van het mandaat van degene in wiens plaats hij treedt. De raad van bestuur duidt tevens een secretaris aan, die hij buiten zijn schoot mag kiezen.”
25. Wijziging aan artikel 20 van de statuten, om er in de tweede zin de woorden “op voordracht van de deelnemende gemeenten benoemde” te schrappen evenals in de derde zin de woorden “de op voordracht van de deelnemende gemeenten” en de woorden “op voordracht van de deelnemende gemeenten benoemde”.
26. Wijziging aan artikel 21 van de statuten, om er het eerste en tweede lid van §1 te vervangen door volgende tekst: “§1. De raad van bestuur kan alleen geldig beraadslagen en besluiten wanneer de gewone meerderheid van zijn leden aanwezig of vertegenwoordigd is. Het lid met raadgevende stem in de raad van bestuur telt niet mee voor de berekening van het aanwezigheidsquorum. De besluiten worden genomen bij gewone meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen, onthoudingen niet meegerekend.”
27. Wijziging aan artikel 21 van de statuten, om er de eerste zin van paragraaf 2 te vervangen door volgende tekst: “Ieder bestuurder kan aan een ander bestuurder schriftelijk of digitaal volmacht geven om hem te vertegenwoordigen voor een welbepaalde vergadering van de raad van bestuur.”
28. Wijziging aan artikel 22 van de statuten, om er in de tweede zin tussen de woorden “aangetekend” en “verzonden” de woorden “of digitaal” in te voegen.
29. Wijziging aan artikel 23 van de statuten, om er in §1, eerste lid, na de tweede zin volgende zin toe te voegen: “Met uitzondering van de beslissingen welke wettelijk niet zijn toegestaan, kunnen de bestuurders schriftelijk of digitaal via videoconferentie, conference call of andere telecommunicatiemiddelen alle besluiten nemen die tot de bevoegdheid van de raad van bestuur behoren.”
30. Wijziging aan artikel 23 van de statuten, om er de derde paragraaf te vervangen door volgende tekst: “§3. Een lid van de raad van bestuur of een door de raad van bestuur hiertoe gemandateerde brengt minstens tweemaal per jaar, tijdens een openbare vergadering van elk van de deelnemende gemeenten, verslag uit over de uitoefening van de bevoegdheden en taken van de raad, en verstrekt toelichting bij het beleid van de vereniging.”
31. Schrapping van de artikelen 25 en 25bis van de statuten en hernummering van de daaropvolgende artikelen.
32. Wijziging aan artikel 26 van de statuten, om dit artikel te vervangen voor volgende tekst: “De raad van bestuur stelt overeenkomstig artikel 458 van het decreet de rechtspositieregeling, het arbeidsreglement en de deontologische code op. De rechtspositieregeling, het arbeidsreglement en de deontologische code worden meegedeeld aan alle deelnemers en aan de toezichthoudende overheid. De raad van bestuur is bevoegd voor alle personeelsaangelegenheden, maar kan, met uitzondering van de benoeming en het ontslag van het management en het door de raad van bestuur aangewezen kaderpersoneel, alle aangelegenheden die betrekking hebben op de uitvoering van de rechtspositieregeling, de deontologische code en het arbeidsreglement, in het kader van het individuele personeelsbeheer, verder delegeren.”
33. Wijziging aan artikel 26, tweede lid van de statuten, om er het getal “36” te vervangen door het getal “33”.
34. Wijziging aan artikel 28 van de statuten, om er in de eerste zin het woord “vennootschap” te vervangen door het woord “vereniging”.
35. Schrapping van de artikelen 32 en 33 van de statuten en hernummering van de daaropvolgende artikelen.
36. Wijziging aan artikel 35 van de statuten, om er in de laatste zin van het tweede lid het getal “48” te vervangen door het getal “436”.
37. Wijziging aan artikel 35 van de statuten, om er het derde lid te vervangen door volgende tekst: “Voor de gemeenten worden de vertegenwoordigers op de algemene vergadering rechtstreeks aangewezen door de gemeenteraden uit hun leden, en voor de overige deelnemers door de organen die, krachtens de wettelijke, reglementaire of statutaire bepalingen, bevoegd zijn tot deelneming of toetreding te beslissen. De gemeenteraad bepaalt het aantal vertegenwoordigers van de gemeenten op de algemene vergadering aan de hand van twee voor alle deelnemende gemeenten op dezelfde wijze geldende criteria, waarbij in gelijke mate rekening gehouden wordt met zowel de omvang van de bevolking volgens de laatst gepubliceerde officiële bevolkingscijfers, als met de inbreng. Iedere gemeente duidt steeds minstens één vertegenwoordiger aan. Desgewenst kan de gemeente overeenkomstig de in de voorgaande alinea bepaalde criteria, bijkomende vertegenwoordigers aanduiden per volledige schijf van twintig procent van respectievelijk haar bevolkingscijfer in verhouding tot het totale bevolkingscijfer van het gemeentelijk ambtsgebied van de vereniging, en haar inbreng in verhouding tot de totale inbreng van de deelnemers in de vereniging. De oproeping voor de algemene vergadering vermeldt voor iedere gemeente de daartoe benodigde cijfergegevens, aan de hand van de laatst gepubliceerde officiële bevolkingscijfers en van de laatst goedgekeurde jaarrekeningen. Desgewenst kan de gemeente ook per vertegenwoordiger één of meer plaatsvervanger(s) met vermelding van hun onderlinge rangorde aanduiden.”
38. Wijziging aan artikel 36 van de statuten, om er in §1, derde lid, laatste zin de woorden “het maatschappelijk kapitaal” te vervangen door de woorden “de totale inbreng van de deelnemers in de vereniging” en om er in §1, vierde lid de woorden “het maatschappelijk kapitaal” te vervangen door “de totale inbreng van de deelnemers in de vereniging”.
39. Wijziging aan artikel 36 van de statuten, om er in §1, laatste lid het getal “37” te vervangen door het getal “34”.
40. Wijziging aan artikel 36 van de statuten, om er in §2, eerste lid, tweede zin de woorden “het maatschappelijk kapitaal” te vervangen door “de totale inbreng van de deelnemers in de vereniging”.
41. Wijziging aan artikel 37 van de statuten, om er in de laatste zin van het tweede lid het getal “37” te vervangen door “34”.
42. Wijziging aan artikel 38 van de statuten, om er in de tweede en derde zin telkens de woorden “op voordracht van de deelnemende gemeenten benoemde” te schrappen.
43. Wijziging aan artikel 39 van de statuten, om er het derde lid te schrappen.
44. Wijziging aan artikel 39 van de statuten, om er in het vierde lid, de eerste zin te vervangen door volgende tekst: “De raad van bestuur kan de deelnemers de mogelijkheid bieden om overeenkomstig artikel 6:75 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen op afstand deel te nemen aan de algemene vergadering door middel van een door de vereniging ter beschikking gesteld elektronisch communicatiemiddel.”
45. Wijziging aan artikel 39 van de statuten, om er in het vierde lid, laatste zin de woorden “wetboek van vennootschappen te vervangen door “Wetboek van vennootschappen en verenigingen”.
46. Wijziging aan artikel 39 van de statuten, door toevoeging na het derde lid van volgend lid: “Alvorens de algemene vergadering fysisch bij te wonen, dienen de vertegenwoordigers van de deelnemers de aanwezigheidslijst te tekenen. De aanwezigheidslijst wordt door de stemopnemers echt verklaard en bij de notulen van de vergadering gevoegd. Om de algemene vergadering digitaal bij te wonen, dienen de vertegenwoordigers in het bezit te zijn van inloggegevens die strikt persoonlijk op naam bezorgd worden.”
47. Wijziging aan artikel 40 van de statuten, om er in het eerste lid, eerste zin tussen het woord “statuten” en “worden” de woorden “en in de bijlagen” in te voegen.
48. Wijziging aan artikel 40 van de statuten, om er in het tweede lid, eerste zin het woord “statutenwijzing” te vervangen door “statutenwijzigingen”.
49. Wijziging aan artikel 40 van de statuten, om er in het vijfde lid, de eerste zin te vervangen door volgende tekst: “De wijzigingen worden goedgekeurd door de Vlaamse Regering binnen een termijn van negentig kalenderdagen die ingaat op de dag na de verzending van het verslag naar de toezichthoudende overheid.”
50. Wijziging aan artikel 40 van de statuten, om er het zesde lid te vervangen door volgende tekst: “De statutenwijzigingen worden op dezelfde wijze als de oprichtingsakte neergelegd en bekendgemaakt.”
51. Wijziging aan artikel 40 van de statuten, om er in het laatste lid, na het woord “verplichting” de woorden “of om het aantal mandaten binnen de vereniging te verminderen” toe te voegen.
52. Wijziging aan artikel 42bis van de statuten, om het artikel te vervangen door volgende tekst: “Overeenkomstig artikel 466 van het decreet maakt de voorzitter van de raad van bestuur via de webtoepassing van de vereniging een lijst bekend van de besluiten van de bestuursorganen van de vereniging met een beknopte omschrijving van de daarin geregelde aangelegenheden. Op dezelfde dag als de dag waarop de vereniging de lijst, vermeld in het eerste lid, bekendmaakt op haar webtoepassing, brengt de vereniging de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking ervan. Overeenkomstig artikel 467 van het decreet maakt de voorzitter van de raad van bestuur de volgende besluiten en de inhoud ervan bekend via de webtoepassing van de vereniging: 1° de besluiten van de vereniging betreffende de rechtspositieregeling van het personeel, vermeld in artikel 25 van de statuten; 2° de voorstellen van de raad van bestuur van de vereniging in verband met het bijzonder plan overeenkomstig artikel 43 van de statuten; 3° de code van goed bestuur, na goedkeuring door de algemene vergadering van de vereniging Op dezelfde dag als de dag waarop de vereniging de lijst, vermeld in het eerste lid, bekendmaakt op haar webtoepassing, brengt de vereniging de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking ervan.”
53. Wijziging aan artikel 44 van de statuten om het laatste lid te vervangen door volgende tekst: “De jaarrekening wordt, binnen een termijn van dertig kalenderdagen na haar goedkeuring door de algemene vergadering, door de raad van bestuur neergelegd bij de Nationale Bank van België.”
54. Schrapping van artikel 45 van de statuten en hernummering van de daaropvolgende artikelen.
55. Wijziging aan artikel 46 van de statuten, om er §2 te vervangen door volgende tekst: “§2. Overeenkomstig artikel 457 van het decreet roept de raad van bestuur, als het netto actief van de vereniging negatief dreigt te worden of is geworden, de algemene vergadering op om te vergaderen. Die vergadering heeft plaats ten hoogste zestig kalenderdagen na de datum waarop de vermelde toestand is vastgesteld of had moeten worden vastgesteld krachtens de wettelijke of statutaire bepalingen. De algemene vergadering neemt een van de volgende beslissingen: 1° de ontbinding van de vereniging; 2° de invoering van de maatregelen om de continuïteit van de vereniging te vrijwaren, die in de agenda zijn aangekondigd. Tenzij de raad van bestuur de ontbinding van de vereniging voorstelt, zet hij in een bijzonder plan uiteen welke maatregelen hij voorstelt om de continuïteit van de vereniging te vrijwaren. De raad van bestuur verantwoordt zijn voorstellen in dat plan dat uiterlijk drie weken voor de algemene vergadering aan alle deelnemers en aan de toezichthoudende overheid wordt voorgelegd, samen met de oproepingsbrief en alle bijbehorende documenten waaruit de noodzaak van het plan blijkt. De algemene vergadering beslist onder de voorwaarden, vermeld in artikel 427 van het decreet. Als het plan niet of in onvoldoende mate wordt aanvaard, kan artikel 470 van het decreet worden toegepast.”
56. Wijziging aan artikel 47 van de statuten, om er §2 te vervangen door volgende tekst: “§2. Bij ontbinding krachtens het voorgaande lid of door het verstrijken van de statutair bepaalde duur die niet verlengd wordt, wijst de algemene vergadering die de ontbinding vaststelt, de vereffenaars aan op dezelfde wijze als bepaald is voor de raad van bestuur. Een beperkt college van vereffenaars kan samengesteld worden. Het totaal aantal leden van dat college bedraagt ten hoogste een derde van dat van de raad van bestuur. De meerderheid komt telkens toe aan de leden die op voordracht van de deelnemende gemeenten zijn benoemd. Alle andere organen vervallen op het ogenblik van ontbinding.”
57. Wijziging aan artikel 47 van de statuten, om er in §3, eerste lid het woord “kapitaalinbreng” te vervangen door “inbreng”.
58. Wijziging aan artikel 47 van de statuten, om er in §3, tweede lid, de laatste zin te vervangen door volgende zin: “Het door een deelnemer overgenomen personeel komt, met behoud van zijn geldelijke rechten, terecht in een overgangskader dat uitdovend is.”
59. Wijziging aan artikel 47 van de statuten, om er §4 te vervangen door volgende tekst: “§4. De gemeenten hebben een recht van voorkeur bij de overname van de installaties die op hun grondgebied liggen.”
60. Wijziging aan artikel 47 van de statuten, om er in §5 het woord “vennoten” te vervangen door “deelnemers” en het woord “vennootschapsvermogen” door “vermogen”.
61. Schrapping van “HOOFDSTUK VI. Tijdelijke en overgangsbepalingen”.
62. Wijzigingen aan het opschrift van de statuten om deze in overeenstemming te brengen met de genomen besluiten.
63. Machten te verlenen tot uitvoering van de genomen besluiten.
De toelichtende nota van Cipal betreffende de agendapunten van deze algemene vergadering bevat de voorstellen van de raad van bestuur van Cipal.
Het ontwerp van statutenwijziging werd op 13 juli 2023 door de raad van bestuur van Cipal goedgekeurd.
Er zijn geen redenen voorhanden om goedkeuring van de agendapunten te weigeren.
De gemeenteraad moet tegelijkertijd het mandaat van de vertegenwoordiger opnieuw vaststellen.
De statuten van Cipal dv.
Artikel 40 en 41 4° van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 (bevoegdheid gemeenteraad).
Deel 3 Titel 3 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 (intergemeentelijke samenwerking), in het bijzonder artikel 432 3de lid (herhaling vaststelling van het mandaat), art. 432 6de lid (Minstens één buitengewone algemene vergadering wordt belegd in de loop van het laatste trimester van elk jaar, om de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het volgende boekjaar te bespreken. Een door de raad van bestuur opgestelde begroting staat op de agenda van die vergadering) en art. 443 2de lid (De leden van het algemeen comité van de dienstverlenende en opdrachthoudende verenigingen worden, bij geheime stemming, benoemd door de algemene vergadering op voordracht van de deelnemers).
De gemeenteraadsbesluiten van 31 januari 2019 en 27 mei 2021 inzake de aanduiding van de vertegenwoordiger en plaatsvervanger van de gemeente op de algemene vergaderingen van Cipal.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 56 §1 (bevoegdheid van het college van burgemeester en schepenen).
De agenda van de buitengewone algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging Cipal van 12 oktober 2023, zoals gehecht aan dit besluit, wordt goedgekeurd.
De wijzigingen aan artikel 4 van de statuten van Cipal (agendapunten 1 en 2 van de vergadering: wijziging maatschappelijke doelstellingen van Cipal) worden goedgekeurd.
De wijzigingen aan artikel 5 van de statuten van Cipal (agendapunt 3 van de vergadering: verplaatsing van de zetel van Cipal) worden goedgekeurd.
De overige wijzigingen aan de statuten van Cipal overeenkomstig voormeld ontwerp van statutenwijziging (agendapunten 4 tot en met 61 van de vergadering: andere wijzigingen aan de statuten overeenkomstig het aan de deelnemers verstuurde ontwerp) worden goedgekeurd.
Het voorstel tot wijziging aan het opschrift van de statuten van Cipal om deze in overeenstemming te brengen met de genomen besluiten (agendapunt 62 van de vergadering) wordt goedgekeurd.
Het voorstel tot het verlenen van machten tot uitvoering van de genomen besluiten (agendapunt 63 van de vergadering) wordt goedgekeurd.
De vertegenwoordiger van de gemeente, Jan Verjans of bij belet plaatsvervanger Guido Schonkeren, zoals aangeduid bij gemeenteraadsbesluiten van 31 januari 2019 en 27 mei 2021, wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van Cipal van 12 oktober 2023 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal dv middels het bezorgen van een afschrift van dit besluit.