De afsluiting van de jaarrekening werd uitgevoerd met inachtname van de geldende wetten, decreten en normen.
De rekening 2022 sluit af met een “verlies van het boekjaar” van € 163.571,46.
Er dient een onderscheid gemaakt te worden tussen de BBC-jaarrekening en de jaarrekening opgemaakt volgens het Wetboek van Vennootschappen.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 regelt enkel en alleen de procedure voor de vaststelling en de goedkeuring van de BBC-jaarrekening:
De procedure voor de jaarrekening volgens het Wetboek van Vennootschappen is niet gelijklopend met die voor de BBC-jaarrekening. Artikel 92 van het wetboek vennootschappen bepaalt immers dat de bestuurders deze jaarrekening moeten opmaken en ter goedkeuring moeten voorleggen aan de algemene vergadering. Aangezien de gemeenteraad voor een AGB als algemene vergadering fungeert, moet de gemeenteraad de door de raad van bestuur opgemaakte (vastgestelde) jaarrekening vennootschappen goedkeuren.
De jaarrekening 2022 werd vastgesteld door de raad van bestuur in zitting van 25 mei 2023.
De jaarrekening van het autonoom gemeentebedrijf (AGB) Bocholt over het boekjaar 2022 wordt goedgekeurd met een “verlies van het boekjaar” van € 163.571,46.
Aan de bestuurders wordt, conform de vraagstelling in het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2022, kwijting verleend.
Het ontwerp van jaarrekening dat onlosmakelijk deel uitmaakt van dit besluit, werd, rekening houdende met de geldende reglementeringen terzake, opgemaakt.
De Vlaamse Regering keurde op 30 maart 2018 het besluit over de beleids- en beheerscyclus definitief goed. Dit besluit geeft uitvoering aan de aangepaste regels over de beleids- en beheerscyclus die zijn opgenomen in het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en vertaalt een aantal verbetervoorstellen uit de evaluatie van BBC.
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus met de bijbehorende bijlagen met de schema's en de rekeningstelsels geeft op zijn beurt uitvoering aan het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018.
De vaststelling van de jaarrekening behoort tot de voorbehouden bevoegdheid van de raad (decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 3° en artikel 78, 4°).
Het gemeentelijk deel van jaarrekening 2022 van gemeente/OCMW Bocholt wordt vastgesteld.
Het ontwerp van jaarrekening dat onlosmakelijk deel uitmaakt van dit besluit, werd, rekening houdende met de geldende reglementeringen terzake, opgemaakt.
De Vlaamse Regering keurde op 30 maart 2018 het besluit over de beleids- en beheerscyclus definitief goed. Dit besluit geeft uitvoering aan de aangepaste regels over de beleids- en beheerscyclus die zijn opgenomen in het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en vertaalt een aantal verbetervoorstellen uit de evaluatie van BBC.
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus met de bijbehorende bijlagen met de schema's en de rekeningstelsels geeft op zijn beurt uitvoering aan het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018.
De vaststelling van de jaarrekening behoort tot de voorbehouden bevoegdheid van de raad (decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 3° en artikel 78, 4°).
Het OCMW-deel van jaarrekening 2022 van gemeente/OCMW Bocholt wordt goedgekeurd waardoor de jaarrekening 2022 van gemeente/OCMW Bocholt definitief is vastgesteld.
Alvorens een financiële verbintenis aan te gaan die vernoemde drempelwaarde overschrijdt, zou de betrokken dienst een visumaanvraag moeten doen.
Het is in de praktijk zo dat diensten, zeker bij “grotere” dossiers van overheidsopdrachten, reeds in een vroeg stadium met de financiële dienst overleggen. Dit leidt er toe dat eventuele problemen reeds kunnen opgelost worden voordat de officiële visumaanvraag gebeurt. Hierdoor worden “weigeringen van visum” vermeden.
Artikel 266 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat de voorgenomen financiële verbintenissen die resulteren in een uitgaande netto-kasstroom zijn onderworpen aan een voorafgaand visum, voordat enige verbintenis kan worden aangegaan.
De financieel directeur onderzoekt de wettigheid en regelmatigheid van die voorgenomen verbintenissen in het kader van zijn opdracht vermeld in artikel 177, eerste lid, 1° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017. Hij verleent zijn visum, als uit dat onderzoek de wettigheid en regelmatigheid van de voorgenomen verbintenis blijkt. Hij kan voorwaarden koppelen aan zijn visum. Als de financieel directeur weigert zijn visum te verlenen, of als hij er voorwaarden aan koppelt, motiveert hij dat. De financieel directeur rapporteert hierover in volle onafhankelijkheid aan de gemeenteraad.
De gemeenteraad bepaalt, na advies van de financieel directeur, de nadere voorwaarden waaronder de financieel directeur de controle uitoefent. De gemeenteraad kan binnen de perken die vastgelegd zijn door de Vlaamse Regering, en na advies van de financieel directeur, bepaalde categorieën van verrichtingen uitsluiten van de visumverplichting. In zitting van 27 januari 2022 werd door de gemeenteraad beslist deze drempel, in navolging van het besluit van 30 januari 2020, te behouden op € 10.000,00 exclusief BTW.
De raad neemt kennis van de rapportering van de financieel directeur met betrekking tot het gegeven visum voor het jaar 2022 zoals gehecht aan dit besluit.
De kerkfabriek diende enkele wijzigingen in de investeringen aan te brengen. De investering “herstelling torenuurwerk” was aanvankelijk voorzien in 2022. Echter, de werken werden verdaagd naar 2023. Gezien in 2023 hiervoor geen budget voorzien was, diende een budgetwijziging doorgevoerd. De kosten voor de herstelling van het torenuurwerk ten bedrage van € 23.570,80 werden enerzijds gefinancierd via een toelage van het gewest ten belope van € 11.688,00 (reeds ontvangen) en anderzijds via eigen middelen. Er wordt bijgevolg geen extra toelage aan de gemeente gevraagd.
De verschuiving van werken (investeringen) naar het volgende jaar binnen hetzelfde meerjarenplan vereist geen wijziging meerjarenplan.
Aan de exploitatiezijde werden geen wijzigingen aangebracht.
Het Bisdom gaf op 31 mei 2023 “gunstig advies”.
De gemeenteraad is bevoegd. Artikel 41, tweede lid, 9° van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is voor die beslissingen die een wet, decreet of uitvoeringsbesluit uitdrukkelijk voorbehoudt aan de gemeenteraad.
Artikels 48, 49 en 50 van het decreet betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten van 7 mei 2004, dat werd gewijzigd bij decreet van 6 juli 2012, bepalen dat als de ingediende budgetwijziging van een kerkfabriek past in het goedgekeurde meerjarenplan de gemeenteraad hier kennis van dient te nemen.
De gemeenteraad nam in zitting van 24 november 2022 kennis van de budgetten 2023 van de 4 Bocholter kerkfabrieken.
De raad neemt kennis van de budgetwijziging 2023 van kerkfabriek Sint-Monulfus en Gondulfus Kaulille zoals gehecht aan dit besluit. De gemeentelijke toelagen blijven onveranderd.
Door de enorme stijging van bouwmaterialen en het wachten op enkele subsidies, zijn er momenteel veel kosten aan de verdere uitbouw van het jeugdverblijfcentrum.
Er zijn 4 spelers in het subsidieverhaal:
Bij CERA en Toerisme Vlaanderen verlopen de uitbetalingen vlot, bij FoCi is de procedure iets omslachtiger. Bij deze drie instanties is er ook een rechtstreeks aanpreekpunt met kennis van het dossier.
Echter, bij het Plattelandsloket verloopt de procedure zeer omslachtig en werkt deze instantie met 2 uitbetalingen per jaar. Alle ingediende dossiers worden nauwkeuring nagekeken, wat voor enorm veel vertraging zorgt (de subsidie van Platteland wordt einde 2023 verwacht).
Door deze wachttijden moest Sloerodoe reeds meer dan € 132.000,00 voorschieten uit eigen kas om aannemers (fase 2) e.d. te betalen. Sloerodoe kan dit momenteel niet overbruggen en met facturen die nog volgen is dit voor de vzw een onhoudbare situatie.
Een bijkomende renteloze lening, met terugbetaling op 2 jaar, zou de belangrijkste keyplayers rust geven.
De vzw geeft aan dat de terugbetaling geen probleem is. Zo is het jeugdverblijfcentrum al verhuurd tot en met 2026.
Een overzicht van de reeds toegestane leningen:
Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 40 en 41 inzake de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 56 §1 1°lid dat bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen de beraadslagingen en de besluiten van de gemeenteraad voorbereidt.
Aan Sloerodoe vzw, Brogelerweg 150, 3950 Bocholt, wordt een bijkomende renteloze lening van € 100.000,00 toegekend.
Sloerodoe vzw dient zich akkoord te verklaren om deze lening terug te betalen middels 2 jaarlijkse schijven van € 50.000,00:
Sloerodoe vzw dient akkoord te gaan met het naleven van de volgende procedure:
De nodige kredieten worden zullen voorzien worden bij de volgende aanpassing van het meerjarenplan.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de verdere afhandeling van dit dossier.
De gratis grondafstand zal gebeuren ter inlijving bij het openbaar domein zodat de rijweg volledig binnen dit openbaar domein valt.
Er is een rooilijnplan opgesteld dd. 11/03/2020 door Landmeter- Expert Leo Rutten waarin deze ontsluitingsweg als de loten 1 t.e.m. 4 wordt weergegeven, met een respectievelijke oppervlakte van 4a88ca, 9a40ca, 1a58ca en 16a92ca.
Er wordt aan de gemeenteraad gevraagd om de gratis grondafstand van loten 1 t.e.m. 4 ter inlijving bij het openbaar domein goed te keuren.
Artikel 41, tweede lid, 9° van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, stelt dat de gemeenteraad bevoegd is voor beslissingen die een wet, een decreet of een uitvoeringsbesluit uitdrukkelijk aan de gemeenteraad voorbehoudt.
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009;
Het Decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning;
Het besluit van 27 november 2015 van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet betreffende de omgevingsvergunning.
Het besluit van de raad van bestuur van het autonoom gemeentebedrijf Bocholt in zitting van heden inzake de gratis grondafstand wegenis fase 2 - deel Heimaaiersstraat.
De gratis grondafstand van loten 1 t.e.m. 4 met een respectievelijke oppervlakte van 4a88ca, 9a40ca, 1a58ca en 16a92ca ter inlijving bij het openbaar domein, ter plaatse Heimaaiersstraat, kadastraal gekend als 1ste afdeling, sectie A, nrs. 1011K, 1011D, 1017C en 1030C en zoals afgebeeld op het rooilijnplan, gehecht aan dit besluit, wordt aanvaard.
Er wordt goedkeuring verleend aan de medewerkers van het notariaat om bij sterkmaking de gratis grondafstand namens de gemeente te aanvaarden.
Op 17 april 2023 werd tijdens de vervoerregioraad ontwerp RMP 2030-2050 goedgekeurd. Het ontwerp RMP wordt voorlopig vastgesteld met unanimiteit.
Tijdens de mobiliteitscommissie van 9 mei 2023 heeft de ambtelijke voorzitter van de vervoerregio Limburg het plan uitgebreid toegelicht. De gegeven presentatie is terug te vinden in bijlage 1.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 56 inzake de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 56 §2 (het college oefent de bevoegdheden uit die eraan zijn toevertrouwd overeenkomstig artikel 41, eerste lid, van dit decreet, of overeenkomstig andere wettelijke en decretale bepalingen).
De gemeenteraad neemt kennis van het voorlopig ontwerp van het Regionaal Mobiliteitsplan (RMP), zoals gehecht aan dit besluit.
De gemeenteraad verleent positief advies aan het voorlopig ontwerp van het Ruimtelijk Mobiliteitsplan (RMP).
In het kader van het nieuwe Europese GLB 2023/2027 (GLB staat voor Gemeenschappelijk Landbouwbeleid) (Verordening (EU) 2021/2115) en de CPR-verordening (Verordening (EU) 2021/1060) heeft de Vlaamse Regering het GLB Strategisch Plan 2023-2027 opgemaakt. Op 5 december 2022 heeft de Europese Commissie dit Vlaams GLB Strategisch Plan goedgekeurd.
In het GLB Strategisch Plan 2023-2027 wordt uitvoering gegeven aan het tweede luik (plattelandsontwikkeling) van het Europese Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (GLB) waarin volgende interventie is opgenomen "Opmaak Lokale ontwikkelingsstrategie en erkenning LEADER-gebieden". Vervolgens kunnen LEADER-gebieden erkend worden, inzake gebiedsafbakening en werking van Lokale Actiegroepen. Voor de volgende periode 2023-2027 werd er gekozen om enkel te kiezen voor een LEADER-subsidieprogramma. Het LEADER-programma geeft invulling aan de krachtlijn "De open ruimte van het lokaal economisch en maatschappelijk weefsel in de echte plattelandsgebieden versterken" van het Vlaams GLB Strategisch Plan 2023-2027.
De Vlaamse minister voor plattelandsbeleid, de Vlaamse Landmaatschappij en de provincie Limburg hebben een samenwerkingsovereenkomst tot het vastleggen van de wederzijdse verantwoordelijkheden inzake de uitvoering van de interventie ‘Opmaak Lokale Ontwikkelingsstrategie en erkenning leadergebieden’ zoals opgenomen in het Vlaams GLB Strategisch Plan voor de programmaperiode 2023-2027, d.d. 19 november 2022.
De Vlaamse Landmaatschappij heeft een oproep uitgestuurd op 3 november 2022 voor de vorming van LEADER-gebieden en de opmaak van lokale ontwikkelingsstrategieën.
Elke kandidaat LEADER-gebied heeft een interactieve voorbereiding met de stakeholders uit de betrokken regio's doorlopen. Voor de vier kandidaat LEADER-gebieden werd elk een eigen Lokale Ontwikkelingsstrategie opgemaakt. Dit document is tot stand gekomen aan de hand van drie Vlaamse klemtonen:
De provincie Limburg zal voor de vier kandidaat LEADER-gebieden zowel administratief als financieel deze verantwoordelijkheid op zich nemen.
De vier LEADER-gebieden zijn samengesteld uit volgende gemeenten:
De lokale ontwikkelingsstrategieën werden voorgelegd in de maand mei-juni 2023 aan de 12 betrokken gemeentebesturen en aan de provincieraad.
De Lokale Ontwikkelingsstrategie regio Kempen beschrijft volgende parameters:
Na het ondertekenen van deze engagementsverklaring wordt de gemeente ingedeeld in de gebiedsafbakening van de Lokale Actiegroep Kempen.
Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder artikels 40 en 41 inzake de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het akkoord over het Meerjarig Financieel Kader 2021-2027 (MFK) goedgekeurd door de Raad van de Europese Unie (EU) d.d.21 juli 2020.
De Verordening (EU) 2021/1060 van het Europees Parlement en de Raad van 24 juni 2021 houdende gemeenschappelijke bepalingen inzake het Europees Fonds voor regionale ontwikkeling, het Europees Sociaal Fonds Plus, het Cohesiefonds, het Fonds voor een rechtvaardige transitie en het Europees Fonds voor maritieme zaken, visserij en aquacultuur en de financiële regels voor die fondsen en voor het Fonds voor asiel, migratie en integratie, het Fonds voor interne veiligheid en het Instrument voor financiële steun voor grensbeheer en visumbeleid.
De Verordening (EU) 2021/2115 van het Europees Parlement en de Raad van 2 december 2021 tot vaststelling van voorschriften inzake steun voor de strategische plannen die de lidstaten in het kader van het gemeenschappelijk landbouwbeleid opstellen (strategische GLB-plannen) en die uit het Europees Landbouwgarantiefonds (ELGF) en het Europees Landbouwfonds voor Plattelandsontwikkeling (ELFPO) worden gefinancierd, en tot intrekking van Verordeningen (EU) nr. 1305/2013 en (EU) nr. 1307/2013.
Het openbaar onderzoek van het ontwerp GLB Strategisch Plan én MER tussen 14 januari en 14 maart 2022.
Het ontwerp van het GLB Strategisch Plan werd op 11 maart 2022 ingediend bij de Europese commissie.
Het Vlaams GLB Strategisch Plan werd op 5 december 2022 goedgekeurd door de Europese commissie.
De provinciale kadernota Platteland 2023-2027.
De Lokale Ontwikkelingsstrategie Leader Kempen 2023-2027 wordt goedgekeurd zoals gehecht aan dit besluit.
De gemeenteraad is akkoord met de 'Engagementsverklaring Lokale Actiegroep Leader Kempen' zoals gehecht aan dit besluit en engageert zich om zich als partner in te zetten binnen de Lokale Actiegroep Leader Kempen en mee te werken aan de uitvoering van de Lokale Ontwikkelingsstrategie Leader Kempen.
Volgende personen worden aangeduid als vertegenwoordigers in de lokale Actiegroep Leader Kempen voor de duur van de huidige legislatuur:
Dit besluit wordt genomen onder voorbehoud van goedkeuring van het ontwerp van de Lokale Ontwikkelingsstrategie Leader Kempen door het Vlaams Managementcomité.
Het organisatiebeheersingssysteem zelf wordt vastgesteld door de algemeen directeur, na overleg met het managementteam. Het algemene kader van het organisatiebeheersingssysteem en de elementen daarin die raken aan de rol en de bevoegdheden van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn zijn onderworpen aan de goedkeuring van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn. De gemeenteraad keurde het organisatiebeheersingssysteem goed in haar zitting van 25 juni 2015, de raad voor maatschappelijk welzijn in haar zitting van 10 december 2015. Bedoeling is om in 2023-2024 het organisatiebeheersingssysteem te actualiseren en opnieuw vast te stellen.
Daarbij rapporteert de algemeen directeur jaarlijks aan het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en het vast bureau over de organisatiebeheersing. Die rapportering gebeurt jaarlijks uiterlijk voor 30 juni van het daaropvolgende jaar.
Het rapport 2022 is gestructureerd op basis van de 10 thema’s die in de leidraad ‘organisatiebeheersing voor lokale besturen’ (uitgegeven door Audit Vlaanderen) zijn uitgewerkt om het geheel van de processen die de basis vormen voor de organisatiebeheersing te beschrijven. Deze leidraad (www.auditvlaanderen.be) wil een instrument zijn dat interne controle op organisatieniveau of organisatiebeheersing concreet maakt. Het is een uitgebreide gids met doelstellingen omtrent organisatiebeheersing, risico’s en beheersmaatregelen, die ondersteuning kan bieden om een systeem van interne controle/organisatiebeheersing uit te bouwen. Naast een zelfevaluatie-instrument voor lokale besturen is de leidraad ook het auditinstrument voor Audit Vlaanderen.
Alle diensten hebben informatie aangebracht om het verslag zo volledig mogelijk op te maken. Toch zijn in dit verslag vooral de belangrijkste acties opgenomen. Uiteraard werkt de administratie dagelijks aan de verbetering van procedures en processen.
Het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau namen op 15 juni 2023 kennis van het rapport.
Artikels 217 en 218 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 definiëren de organisatiebeheersing en het organisatiebeheersingssysteem.
Artikel 219 van het decreet over het lokaal bestuur bepaalt in het eerste lid dat het organisatiebeheersingssysteem wordt vastgesteld door de algemeen directeur, na overleg met het managementteam. Het algemene kader van het organisatiebeheersingssysteem en de elementen daarin die raken aan de rol en de bevoegdheden van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn zijn onderworpen aan de goedkeuring van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn. De gemeenteraad keurde het organisatiebeheersingssysteem goed in haar zitting van 25 juni 2015, de raad voor maatschappelijk welzijn in haar zitting van 10 december 2015.
Artikel 219 2de lid van het decreet over het lokaal bestuur, bepaalt dat de algemeen directeur jaarlijks aan het college van burgemeester en schepenen, het vast bureau, de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn rapporteert over de organisatiebeheersing. Die rapportering gebeurt jaarlijks uiterlijk voor 30 juni van het daaropvolgende jaar.
De gemeenteraad stelde in zitting van 25 juni 2015 het kader organisatiebeheersing vast, de raad voor maatschappelijk welzijn in zitting van 10 december 2015.
Er wordt kennisgenomen van de 'Rapportering organisatiebeheersing gemeente en OCMW 2022', opgesteld door de algemeen directeur in samenwerking met de administratie en gehecht aan dit besluit.