Terug
Gepubliceerd op 24/02/2023

Notulen  Gemeenteraad

do 26/01/2023 - 20:00 raadzaal

Samenstelling

Aanwezig

Stijn Van Baelen, Burgemeester -voorzitter; Erik Vanmierlo, Schepen; Jan Verjans, Schepen; Lieve Theuwissen, Schepen; Bert Schelmans, Schepen; Marc Vanherk, Schepen; Ann Bernaerts, Raadslid; Mia Croonen, Raadslid; Mathieu Damen, Raadslid; Geertje Das, Raadslid; Sylvia Dries, Raadslid; Toon Geusens, Raadslid; Nicole Ketelbuters, Raadslid; Luc Martens, Raadslid; Guido Schonkeren, Raadslid; Friedo Steensels, Raadslid; Jos Vanmontfort, Raadslid; Sara Vrolix, Raadslid; Lieve Willems, Raadslid; Tom Wertelaers, Raadslid; Ann Vande Weyer, Raadslid; Pieter Schuurmans, Raadslid; Anja Smids, Raadslid; Eddie Brebels, Algemeen directeur

Secretaris

Eddie Brebels, Algemeen directeur

Agendapunten

1.

2023_GR_00001 - Duurzame renovatie 't Huis van de gemeente: lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Stijn Van Baelen, Burgemeester -voorzitter; Erik Vanmierlo, Schepen; Jan Verjans, Schepen; Lieve Theuwissen, Schepen; Bert Schelmans, Schepen; Marc Vanherk, Schepen; Ann Bernaerts, Raadslid; Mia Croonen, Raadslid; Mathieu Damen, Raadslid; Geertje Das, Raadslid; Sylvia Dries, Raadslid; Toon Geusens, Raadslid; Nicole Ketelbuters, Raadslid; Luc Martens, Raadslid; Guido Schonkeren, Raadslid; Friedo Steensels, Raadslid; Jos Vanmontfort, Raadslid; Sara Vrolix, Raadslid; Lieve Willems, Raadslid; Tom Wertelaers, Raadslid; Ann Vande Weyer, Raadslid; Pieter Schuurmans, Raadslid; Anja Smids, Raadslid; Eddie Brebels, Algemeen directeur
Secretaris
Eddie Brebels, Algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00001 - Duurzame renovatie 't Huis van de gemeente: lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring
Aanwezig
Stijn Van Baelen, Erik Vanmierlo, Jan Verjans, Lieve Theuwissen, Bert Schelmans, Marc Vanherk, Ann Bernaerts, Mia Croonen, Mathieu Damen, Geertje Das, Sylvia Dries, Toon Geusens, Nicole Ketelbuters, Luc Martens, Guido Schonkeren, Friedo Steensels, Jos Vanmontfort, Sara Vrolix, Lieve Willems, Tom Wertelaers, Ann Vande Weyer, Pieter Schuurmans, Anja Smids, Eddie Brebels
Stemmen voor 17
Guido Schonkeren, Anja Smids, Pieter Schuurmans, Stijn Van Baelen, Lieve Theuwissen, Geertje Das, Toon Geusens, Friedo Steensels, Ann Bernaerts, Marc Vanherk, Erik Vanmierlo, Mathieu Damen, Nicole Ketelbuters, Bert Schelmans, Lieve Willems, Jan Verjans, Ann Vande Weyer
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 6
Tom Wertelaers, Sylvia Dries, Luc Martens, Sara Vrolix, Mia Croonen, Jos Vanmontfort
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
1.

2023_GR_00001 - Duurzame renovatie 't Huis van de gemeente: lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring

2023_GR_00001 - Duurzame renovatie 't Huis van de gemeente: lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

In het kader van de opdracht “Duurzame renovatie 't Huis van de gemeente” werd een bestek met nr. M21.27 opgesteld door opgesteld door de heer Francis Schurmans van Maten-Architecten bv, Broesveldstraat 1b9 te 3910 Pelt, zoals gehecht aan dit besluit.

De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 848.223,36 excl. btw of € 1.026.350,27 incl. 21% btw.

Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.

Juridische grond

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.

Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. M21.27 en de raming voor de opdracht “Duurzame renovatie 't Huis van de gemeente”, opgesteld door de heer Francis Schurmans van Maten-Architecten bv, Broesveldstraat 1b9 te 3910 Pelt, zoals gehecht aan dit besluit

Goedkeuring wordt verleend aan de lastvoorwaarden zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. 

De raming bedraagt  € 848.223,36 excl. btw of € 1.026.350,27 incl. 21% btw.

Artikel 2

Bovengenoemde opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure en de aankondiging van de opdracht bekend te maken op nationaal niveau.

Artikel 3

De uitgave voor deze opdracht is voorzien in de kredieten van 2023 van het meerjarenplan op budgetsleutel 2023/2212000/ABOD/0119 - MJP001678.

2.

2023_GR_00002 - Katholiek Basisonderwijs Reppel vzw "de Geluksvlinder": beëindiging erfpachtrecht en recht van opstal + vestiging nieuw erfpachtrecht - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Stijn Van Baelen, Burgemeester -voorzitter; Erik Vanmierlo, Schepen; Jan Verjans, Schepen; Lieve Theuwissen, Schepen; Bert Schelmans, Schepen; Marc Vanherk, Schepen; Ann Bernaerts, Raadslid; Mia Croonen, Raadslid; Mathieu Damen, Raadslid; Geertje Das, Raadslid; Sylvia Dries, Raadslid; Toon Geusens, Raadslid; Nicole Ketelbuters, Raadslid; Luc Martens, Raadslid; Guido Schonkeren, Raadslid; Friedo Steensels, Raadslid; Jos Vanmontfort, Raadslid; Sara Vrolix, Raadslid; Lieve Willems, Raadslid; Tom Wertelaers, Raadslid; Ann Vande Weyer, Raadslid; Pieter Schuurmans, Raadslid; Anja Smids, Raadslid; Eddie Brebels, Algemeen directeur
Secretaris
Eddie Brebels, Algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00002 - Katholiek Basisonderwijs Reppel vzw "de Geluksvlinder": beëindiging erfpachtrecht en recht van opstal + vestiging nieuw erfpachtrecht - Goedkeuring
Aanwezig
Stijn Van Baelen, Erik Vanmierlo, Jan Verjans, Lieve Theuwissen, Bert Schelmans, Marc Vanherk, Ann Bernaerts, Mia Croonen, Mathieu Damen, Geertje Das, Sylvia Dries, Toon Geusens, Nicole Ketelbuters, Luc Martens, Guido Schonkeren, Friedo Steensels, Jos Vanmontfort, Sara Vrolix, Lieve Willems, Tom Wertelaers, Ann Vande Weyer, Pieter Schuurmans, Anja Smids, Eddie Brebels
Stemmen voor 23
Guido Schonkeren, Anja Smids, Tom Wertelaers, Pieter Schuurmans, Stijn Van Baelen, Lieve Theuwissen, Geertje Das, Sylvia Dries, Toon Geusens, Luc Martens, Friedo Steensels, Ann Bernaerts, Sara Vrolix, Mia Croonen, Marc Vanherk, Erik Vanmierlo, Mathieu Damen, Nicole Ketelbuters, Bert Schelmans, Jos Vanmontfort, Lieve Willems, Jan Verjans, Ann Vande Weyer
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2.

2023_GR_00002 - Katholiek Basisonderwijs Reppel vzw "de Geluksvlinder": beëindiging erfpachtrecht en recht van opstal + vestiging nieuw erfpachtrecht - Goedkeuring

2023_GR_00002 - Katholiek Basisonderwijs Reppel vzw "de Geluksvlinder": beëindiging erfpachtrecht en recht van opstal + vestiging nieuw erfpachtrecht - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Gezien de verschillende overeenkomsten zorgen voor een onduidelijk geheel met verschillende termijnen is het aangewezen deze overeenkomsten te schrappen en een nieuwe duidelijke erfpachtovereenkomst te vestigen. Deze beslissing is in onderling overleg gebeurd, het is dus aangewezen om de beëindiging te doen zonder vergoedingen (en dus fiscale gevolgen) voor beide partijen. De percelen die in erfpacht gegeven worden zijn tevens aangepast zoals aangeduid op het verdelingsplan van landmeter-expert Leo Rutten dd. 6 september 2022. Op de percelen zoals aangeduid op dit plan als loten 3A, 3C, 2A en 2C een nieuw erfpachtrecht gevestigd volgens de modaliteiten opgenomen in de ontwerpakte zoals gehecht aan dit besluit

Bij het opstellen van de nieuwe erfpachtovereenkomst werden de bepalingen van de bestaande overeenkomsten gebundeld en aangehouden. Zo werd het totale geïndexeerde bedrag dat de school nu  betaald voor de gebouwen en de speelplaats genomen als nieuw basiscanon. Die bedragen zijn vastgesteld op 50% van de schattingswaarde, hetgeen in lijn is met de cijns van andere scholen en verenigingen.

De loten 4B, 4C, 1C, en 1A op voornoemd plan worden ter beschikking gesteld aan de school via een nog op te stellen gebruiksovereenkomst. Hiervoor wordt geen extra kost voor aangerekend aangezien deze loten ingecalculeerd werden bij het cijns. Door met gebruiksovereenkomsten te werken kan de gemeente deze speelplaats ook ter beschikking stellen aan verenigingen. 

De loten 3B, 2B en 1B worden opgenomen in het openbaar domein.

Juridische grond

Burgerlijk Wetboek in het bijzonder artikels 3.167 t.e.m. 3.176 oftewel titel 7, boek 3.

Wet van 10 januari 1824 over het recht van opstal en latere wijzigingen.

Artikel 41, 11° van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 inzake de bevoegdheden van de gemeenteraad.

Besluit van de gemeenteraad van 28 juni 1993 betreffende het recht van opstal aan v.z.w. Katholiek Basisonderwijs Reppel.

Besluit van de gemeenteraad van 6 mei 1998 betreffende aanpassing cijns voor opstalhouders.

Besluit van de gemeenteraad van 3 juni 2004 betreffende het recht van erfpacht aan v.z.w. Katholiek Basisonderwijs Reppel.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad is akkoord om volgende zakelijke rechten in onderling overleg te beëindigen zonder vergoedingen voor partijen: 

  • het erfpachtrecht dd. 24 augustus 2004 verleden voor notaris Baudouin Roels Van Kerckvoorde;
  • het recht van opstal dd. 16 november 1993 verleden voor notaris Baudouin Roels Van Kerckvoorde;
  • de akte tot aanpassing van het recht van opstal dd. 15 maart 1994 verleden voor notaris Baudouin Roels Van Kerckvoorde;
  • de administratieve akte tot verlenging van het recht van opstal dd. 7 december 2016 verleden voor burgemeester Stijn Van Baelen.

Artikel 2

De gemeenteraad is akkoord met het vestigen van een nieuw erfpachtrecht ten voordele van vzw Katholiek Basisonderwijs Reppel "de Geluksvlinder" op de loten 3A, 3C, 2A en 2C zoals weergegeven op het verdelingsplan opgesteld door landmeter-expert Leo Rutten op 6 september 2022 en volgens de modaliteiten opgenomen in de ontwerpakte zoals gehecht aan dit besluit.

Artikel 3

De gemeenteraad is akkoord met het afsluiten van een gebruiksovereenkomst met vzw Katholiek Basisonderwijs Reppel "de Geluksvlinder" voor de loten 4A, 4B, 4C, 1C en 1A zoals weergegeven op het verdelingsplan opgesteld door landmeter-expert Leo Rutten op 6 september 2022 zoals gehecht aan dit besluit. De gemeenteraad belast het college van burgemeester en schepenen met de afhandeling hiervan.

Artikel 4

De gemeenteraad is akkoord met het opnemen van de loten 3B, 2B en 1B bij het openbaar domein zoals weergegeven op het verdelingsplan opgesteld door landmeter-expert Leo Rutten op 6 september 2022 zoals gehecht aan dit besluit.

Artikel 5

De gemeenteraad is akkoord om de kosten, rechten en erelonen van de notaris met betrekking tot de notariële erfpachtakte ten laste te nemen.

3.

2023_GR_00003 - Landbouwgrond: aanpassing pachtprijzen - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Stijn Van Baelen, Burgemeester -voorzitter; Erik Vanmierlo, Schepen; Jan Verjans, Schepen; Lieve Theuwissen, Schepen; Bert Schelmans, Schepen; Marc Vanherk, Schepen; Ann Bernaerts, Raadslid; Mia Croonen, Raadslid; Mathieu Damen, Raadslid; Geertje Das, Raadslid; Sylvia Dries, Raadslid; Toon Geusens, Raadslid; Nicole Ketelbuters, Raadslid; Luc Martens, Raadslid; Guido Schonkeren, Raadslid; Friedo Steensels, Raadslid; Jos Vanmontfort, Raadslid; Sara Vrolix, Raadslid; Lieve Willems, Raadslid; Tom Wertelaers, Raadslid; Ann Vande Weyer, Raadslid; Pieter Schuurmans, Raadslid; Anja Smids, Raadslid; Eddie Brebels, Algemeen directeur
Secretaris
Eddie Brebels, Algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00003 - Landbouwgrond: aanpassing pachtprijzen - Goedkeuring
Aanwezig
Stijn Van Baelen, Erik Vanmierlo, Jan Verjans, Lieve Theuwissen, Bert Schelmans, Marc Vanherk, Ann Bernaerts, Mia Croonen, Mathieu Damen, Geertje Das, Sylvia Dries, Toon Geusens, Nicole Ketelbuters, Luc Martens, Guido Schonkeren, Friedo Steensels, Jos Vanmontfort, Sara Vrolix, Lieve Willems, Tom Wertelaers, Ann Vande Weyer, Pieter Schuurmans, Anja Smids, Eddie Brebels
Stemmen voor 23
Guido Schonkeren, Anja Smids, Tom Wertelaers, Pieter Schuurmans, Stijn Van Baelen, Lieve Theuwissen, Geertje Das, Sylvia Dries, Toon Geusens, Luc Martens, Friedo Steensels, Ann Bernaerts, Sara Vrolix, Mia Croonen, Marc Vanherk, Erik Vanmierlo, Mathieu Damen, Nicole Ketelbuters, Bert Schelmans, Jos Vanmontfort, Lieve Willems, Jan Verjans, Ann Vande Weyer
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
3.

2023_GR_00003 - Landbouwgrond: aanpassing pachtprijzen - Goedkeuring

2023_GR_00003 - Landbouwgrond: aanpassing pachtprijzen - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

De gemeente beschikt over een lijst van pachters in Bocholt. De gemeenteraad moet de nieuwe pachtprijzencoëfficiënt vaststellen.

In zitting van 30 januari 2020 paste de gemeenteraad de pachtprijzencoëfficiënt aan van 9,44 naar 9,54.

In het Belgisch Staatsblad van 13 december 2022  verschenen de nieuwe pachtprijzencoëfficiënten, vastgesteld door de pachtprijzencommissie van het Departement Landbouw & Visserij.

Voor Limburg/Kempen is de pachtprijzencoëfficiënt vastgesteld op 11,73. Na vaststelling door de gemeenteraad wordt de nieuwe pachtprijzencoëfficiënt aangepast van 9,54 naar 11,73. 

Juridische grond

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikels 40 en 41 10°, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, alsook de artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 56 § 3 8° b) dat bepaalt dat de gemeenteraad met betrekking tot de pacht de contractvoorwaarden dient vast te stellen.

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 56 §1 1°lid inzake de bevoegdheid van het college van burgemeester en schepenen om de besluiten van de gemeenteraad voor te bereiden.

De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

De vaststelling van de pachtprijzencoëfficiënten door het Departement Landbouw & Visserij, verschenen in het Belgisch Staatsblad van 13 december 2022.

Het gemeenteraadsbesluit van 30 januari 2020 inzake de aanpassing van de pachtprijzen.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad stelt de nieuwe pachtprijzencoëfficiënt vast. De nieuwe pachtprijzen zullen worden berekend, rekening houdend met het niet-geïndexeerd kadastraal inkomen en de nieuwe vastgestelde coëfficiënt van 11,73.

Artikel 2

De nieuwe pachtprijs moet door de pachters voor de eerste maal betaald worden op de vervaldag van het jaar 2023.

Artikel 3

Het besluit van de gemeenteraad van 30 januari 2020 houdende de aanpassing van de pachtprijzen wordt opgeheven.

4.

2023_GR_00004 - Provinciale fuifbussen: reglement tussenkomst gemeente - Vaststelling

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Stijn Van Baelen, Burgemeester -voorzitter; Erik Vanmierlo, Schepen; Jan Verjans, Schepen; Lieve Theuwissen, Schepen; Bert Schelmans, Schepen; Marc Vanherk, Schepen; Ann Bernaerts, Raadslid; Mia Croonen, Raadslid; Mathieu Damen, Raadslid; Geertje Das, Raadslid; Sylvia Dries, Raadslid; Toon Geusens, Raadslid; Nicole Ketelbuters, Raadslid; Luc Martens, Raadslid; Guido Schonkeren, Raadslid; Friedo Steensels, Raadslid; Jos Vanmontfort, Raadslid; Sara Vrolix, Raadslid; Lieve Willems, Raadslid; Tom Wertelaers, Raadslid; Ann Vande Weyer, Raadslid; Pieter Schuurmans, Raadslid; Anja Smids, Raadslid; Eddie Brebels, Algemeen directeur
Secretaris
Eddie Brebels, Algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00004 - Provinciale fuifbussen: reglement tussenkomst gemeente - Vaststelling
Aanwezig
Stijn Van Baelen, Erik Vanmierlo, Jan Verjans, Lieve Theuwissen, Bert Schelmans, Marc Vanherk, Ann Bernaerts, Mia Croonen, Mathieu Damen, Geertje Das, Sylvia Dries, Toon Geusens, Nicole Ketelbuters, Luc Martens, Guido Schonkeren, Friedo Steensels, Jos Vanmontfort, Sara Vrolix, Lieve Willems, Tom Wertelaers, Ann Vande Weyer, Pieter Schuurmans, Anja Smids, Eddie Brebels
Stemmen voor 23
Guido Schonkeren, Anja Smids, Tom Wertelaers, Pieter Schuurmans, Stijn Van Baelen, Lieve Theuwissen, Geertje Das, Sylvia Dries, Toon Geusens, Luc Martens, Friedo Steensels, Ann Bernaerts, Sara Vrolix, Mia Croonen, Marc Vanherk, Erik Vanmierlo, Mathieu Damen, Nicole Ketelbuters, Bert Schelmans, Jos Vanmontfort, Lieve Willems, Jan Verjans, Ann Vande Weyer
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
4.

2023_GR_00004 - Provinciale fuifbussen: reglement tussenkomst gemeente - Vaststelling

2023_GR_00004 - Provinciale fuifbussen: reglement tussenkomst gemeente - Vaststelling

Motivering

Argumentatie

Voor de  Bocholter verenigingen die een fuif organiseren is het inzetten van gratis fuifbussen quasi noodzakelijk. 

Geen gratis fuifbussen betekent enerzijds minder fuifgangers die op een veilige manier op de fuif en/of thuis kunnen geraken, hetgeen op zijn beurt een vermindering van inkomsten voor de organisatie betekent. 

Daarnaast blijft ook het veiligheidseffect heel sterk spelen. Jongeren zijn veel veiliger als ze de fuifbussen gebruiken.

De Provincie Limburg subsidieert sinds 1 januari 2020 slechts een deel van de kosten van fuifbussen. Indien de verenigingen zelf moeten instaan voor het overige deel van de (vaak hoge) kosten, is dit een hele hap uit het budget voor de organisatie van een fuif. Momenteel subsidieert de gemeente 50% van de resterende kosten na aftrek van de provinciale subsidie.  De vereniging moet m.a.w. nog een deel van de kosten zelf dragen.

De jeugddienst stelt voor om voortaan vanuit de gemeente de provinciale fuifbussen te subsidiëren voor de volledige resterende kosten na aftrek van de provinciale subsidie, maar:

  • met een maximum van € 400,00 per fuifbus;
  • voor maximum 3 fuifbussen per fuif;
  • met maximum 1 tussenkomst per vereniging per jaar.

Een aangepast reglement 'tussenkomst provinciale fuifbussen' wordt voor vaststelling voorgelegd aan de gemeenteraad.

Juridische grond

Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 40 § 3 dat bepaalt dat de gemeenteraad de gemeentelijke reglementen vaststelt.  Artikel 41, 14° van dit decreet bepaalt dat deze bevoegdheid niet aan het college van burgemeester en schepenen kan worden toevertrouwd. 

Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 56 §1 1°lid dat bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen de beraadslagingen en de besluiten van de gemeenteraad voorbereidt.

Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikels 285 tot en met 288 inzake de bekendmaking van besluiten en de inwerkingtreding van reglementen.

Het besluit van de gemeenteraad van 30 januari 2020 betreffende het reglement inzake de tussenkomst van de gemeente voor Provinciale fuifbussen.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het reglement 'tussenkomst provinciale fuifbussen' wordt vastgesteld zoals opgenomen in dit besluit.

Artikel 2

Het reglement inzake tussenkomst gemeente voor provinciale fuifbussen, vastgesteld bij besluit van de gemeenteraad van 30 januari 2020, wordt opgeheven.

Artikel 3

Dit besluit treedt in werking conform artikel 288 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.

5.

2023_GR_00005 - Toelagen aan jubilerende verenigingen: aanpassing subsidiereglement - Vaststelling

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Stijn Van Baelen, Burgemeester -voorzitter; Erik Vanmierlo, Schepen; Jan Verjans, Schepen; Lieve Theuwissen, Schepen; Bert Schelmans, Schepen; Marc Vanherk, Schepen; Ann Bernaerts, Raadslid; Mia Croonen, Raadslid; Mathieu Damen, Raadslid; Geertje Das, Raadslid; Sylvia Dries, Raadslid; Toon Geusens, Raadslid; Nicole Ketelbuters, Raadslid; Luc Martens, Raadslid; Guido Schonkeren, Raadslid; Friedo Steensels, Raadslid; Jos Vanmontfort, Raadslid; Sara Vrolix, Raadslid; Lieve Willems, Raadslid; Tom Wertelaers, Raadslid; Ann Vande Weyer, Raadslid; Pieter Schuurmans, Raadslid; Anja Smids, Raadslid; Eddie Brebels, Algemeen directeur
Secretaris
Eddie Brebels, Algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00005 - Toelagen aan jubilerende verenigingen: aanpassing subsidiereglement - Vaststelling
Aanwezig
Stijn Van Baelen, Erik Vanmierlo, Jan Verjans, Lieve Theuwissen, Bert Schelmans, Marc Vanherk, Ann Bernaerts, Mia Croonen, Mathieu Damen, Geertje Das, Sylvia Dries, Toon Geusens, Nicole Ketelbuters, Luc Martens, Guido Schonkeren, Friedo Steensels, Jos Vanmontfort, Sara Vrolix, Lieve Willems, Tom Wertelaers, Ann Vande Weyer, Pieter Schuurmans, Anja Smids, Eddie Brebels
Stemmen voor 23
Guido Schonkeren, Anja Smids, Tom Wertelaers, Pieter Schuurmans, Stijn Van Baelen, Lieve Theuwissen, Geertje Das, Sylvia Dries, Toon Geusens, Luc Martens, Friedo Steensels, Ann Bernaerts, Sara Vrolix, Mia Croonen, Marc Vanherk, Erik Vanmierlo, Mathieu Damen, Nicole Ketelbuters, Bert Schelmans, Jos Vanmontfort, Lieve Willems, Jan Verjans, Ann Vande Weyer
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
5.

2023_GR_00005 - Toelagen aan jubilerende verenigingen: aanpassing subsidiereglement - Vaststelling

2023_GR_00005 - Toelagen aan jubilerende verenigingen: aanpassing subsidiereglement - Vaststelling

Motivering

Argumentatie

Het bedrag van de toelage wordt toegekend volgens de volgende regels:

  • 10 jaar: € 125,00
  • 25 jaar: € 250,00
  • 50 jaar: € 375,00
  • 75 jaar: € 450,00
  • 100 jaar: € 500,00
  • Vanaf 100 jaar bij elk volgend 25 jarig jubileum het basisbedrag uit voorgaande lijst. Bv. 125 jaar = € 250,00, 150 jaar = € 375,00, 175 jaar = € 450,00.

De jubilea van de carnavalsverenigingen wijken hier van af. Rekening houdend met de traditionele 11-jarige jubilea worden de betoelaagde jubileumjaren zo dicht mogelijk benaderd:

  • 11 jaar: € 125,00 (cf. 10 jaar)
  • 22 jaar: € 250,00 (cf. 25 jaar)
  • 55 jaar: € 375,00 (cf. 50 jaar)
  • 77 jaar: € 450,00 (cf. 75 jaar)
  • 99 jaar: € 500,00 (cf. 100 jaar)
  • Vanaf 100 jaar bij een jubileum dat elk volgend 25 jarig jubileum het dichtst benadert. Bv. 121 jaar (11x11) = € 250,00 (cf. 125 jaar), 154 jaar (14x11) = € 375,00 (cf. 150 jaar), 176 jaar (16x11) = € 450,00 (cf. 175 jaar).

De cultuurraad gaf in zitting van 12 december 2022 gunstig advies.

Juridische grond

Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 40 § 3 dat bepaalt dat de gemeenteraad de gemeentelijke reglementen vaststelt.  Artikel 41, 14° van dit decreet bepaalt dat deze bevoegdheid niet aan het college van burgemeester en schepenen kan worden toevertrouwd. 

Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 56 §1 1°lid dat bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen de beraadslagingen en de besluiten van de gemeenteraad voorbereidt.

Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikels 285 tot en met 288 inzake de bekendmaking van besluiten en de inwerkingtreding van reglementen.

Het raadsbesluit van 23 oktober 2014 betreffende de vaststelling van het reglement 'toelagen aan jubilerende verenigingen'.

Adviezen
Adviesraad voor cultuur Gunstig advies

Artikel 4 van het reglement “”jubilerende verenigingen” dient aangevuld met de juiste bedragen voor de carnavalsverenigingen. Er wordt getracht om de betoelaagde jubilea zo dicht mogelijk te benaderen:

    1. 10 jaar – 11 jaar
    2. 25 jaar – 22 jaar
    3. 50 jaar – 55jaar
    4. 75 jaar – 77 jaar
    5. 100 jaar – 99 jaar

 Er werd een gunstig advies geformuleerd.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het reglement 'toelagen aan jubilerende verenigingen' van 23 oktober 2014 wordt opgeheven.


Artikel 2

Het reglement 'toelagen aan jubilerende verenigingen' wordt vastgesteld zoals opgenomen in dit besluit.


Artikel 3

Het reglement treedt in werking conform artikel 288 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.

6.

2023_GR_00006 - Algemeen directeur: vervanging bij tijdelijke afwezigheid - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Stijn Van Baelen, Burgemeester -voorzitter; Erik Vanmierlo, Schepen; Jan Verjans, Schepen; Lieve Theuwissen, Schepen; Bert Schelmans, Schepen; Marc Vanherk, Schepen; Ann Bernaerts, Raadslid; Mia Croonen, Raadslid; Mathieu Damen, Raadslid; Geertje Das, Raadslid; Sylvia Dries, Raadslid; Toon Geusens, Raadslid; Nicole Ketelbuters, Raadslid; Luc Martens, Raadslid; Guido Schonkeren, Raadslid; Friedo Steensels, Raadslid; Jos Vanmontfort, Raadslid; Sara Vrolix, Raadslid; Lieve Willems, Raadslid; Tom Wertelaers, Raadslid; Ann Vande Weyer, Raadslid; Pieter Schuurmans, Raadslid; Anja Smids, Raadslid; Eddie Brebels, Algemeen directeur
Secretaris
Eddie Brebels, Algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00006 - Algemeen directeur: vervanging bij tijdelijke afwezigheid - Goedkeuring
Aanwezig
Stijn Van Baelen, Erik Vanmierlo, Jan Verjans, Lieve Theuwissen, Bert Schelmans, Marc Vanherk, Ann Bernaerts, Mia Croonen, Mathieu Damen, Geertje Das, Sylvia Dries, Toon Geusens, Nicole Ketelbuters, Luc Martens, Guido Schonkeren, Friedo Steensels, Jos Vanmontfort, Sara Vrolix, Lieve Willems, Tom Wertelaers, Ann Vande Weyer, Pieter Schuurmans, Anja Smids, Eddie Brebels
Stemmen voor 23
Guido Schonkeren, Anja Smids, Tom Wertelaers, Pieter Schuurmans, Stijn Van Baelen, Lieve Theuwissen, Geertje Das, Sylvia Dries, Toon Geusens, Luc Martens, Friedo Steensels, Ann Bernaerts, Sara Vrolix, Mia Croonen, Marc Vanherk, Erik Vanmierlo, Mathieu Damen, Nicole Ketelbuters, Bert Schelmans, Jos Vanmontfort, Lieve Willems, Jan Verjans, Ann Vande Weyer
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
6.

2023_GR_00006 - Algemeen directeur: vervanging bij tijdelijke afwezigheid - Goedkeuring

2023_GR_00006 - Algemeen directeur: vervanging bij tijdelijke afwezigheid - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Tijdens de zitting van een bestuursorgaan (gemeenteraad, raad voor maatschappelijk welzijn, college van burgemeester en schepenen, vast bureau) dient steeds een leidend ambtenaar aanwezig te zijn om het bestuursorgaan bij te staan en de notulen, en voor de gemeenteraad eveneens het zittingsverslag, op te maken. Aangezien de mogelijkheid bestaat dat de algemeen directeur omwille van andere dringende verplichtingen of ziekte sporadisch afwezig kan zijn of als hij bij een welbepaalde aangelegenheid betrokken partij is, als vermeld in artikel 27 van het decreet over het lokaal bestuur, is het aangewezen om in zijn vervanging te voorzien. Enkel wanneer hij voor langere tijd afwezig of verhinderd zou zijn dient over gegaan te worden tot de aanstelling van een waarnemende functie.

Aangezien Bocholt niet beschikt over een adjunct-algemeen directeur worden enkele leidinggevende ambtenaren aangeduid om in een bepaalde volgorde in de vervanging te voorzien. Gezien de vervanger best zoveel mogelijk weet van de invulling van de functie van de algemeen directeur, is hiermee rekening gehouden in het vaststellen van de volgorde.

Juridische grond

Artikel 166, eerste lid van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 dat bepaalt dat de gemeenteraad de vervanging van de algemeen en financieel directeur tijdens hun afwezigheid of verhindering regelt.

Het besluit van de gemeenteraad van 17 december 2020 inzake de vervanging van de algemeen directeur bij tijdelijke afwezigheid.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Mevrouw Marina Rijken, algemeen beleidsmedewerker, mevrouw Ria Huibers, clusterhoofd algemeen bestuur en de heer Roel Seurs clusterhoofd vrijetijd worden aangeduid in deze volgorde als vervangers van de heer Eddie Brebels, algemeen directeur, wanneer hij voor korte tijd afwezig of verhinderd is.

Artikel 2

Deze regeling wordt ingesteld voor de resterende tijd dat de heer Eddie Brebels het ambt van algemeen directeur bekleedt.

Artikel 3

Het besluit van de gemeenteraad van 17 december 2020 houdende de vervanging van de algemeen directeur wordt opgeheven.