In het kader van de opdracht “Duurzame renovatie 't Huis van de gemeente” werd een bestek met nr. M21.27 opgesteld door opgesteld door de heer Francis Schurmans van Maten-Architecten bv, Broesveldstraat 1b9 te 3910 Pelt, zoals gehecht aan dit besluit.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 848.223,36 excl. btw of € 1.026.350,27 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. M21.27 en de raming voor de opdracht “Duurzame renovatie 't Huis van de gemeente”, opgesteld door de heer Francis Schurmans van Maten-Architecten bv, Broesveldstraat 1b9 te 3910 Pelt, zoals gehecht aan dit besluit
Goedkeuring wordt verleend aan de lastvoorwaarden zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.
De raming bedraagt € 848.223,36 excl. btw of € 1.026.350,27 incl. 21% btw.
Bovengenoemde opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure en de aankondiging van de opdracht bekend te maken op nationaal niveau.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in de kredieten van 2023 van het meerjarenplan op budgetsleutel 2023/2212000/ABOD/0119 - MJP001678.
Gezien de verschillende overeenkomsten zorgen voor een onduidelijk geheel met verschillende termijnen is het aangewezen deze overeenkomsten te schrappen en een nieuwe duidelijke erfpachtovereenkomst te vestigen. Deze beslissing is in onderling overleg gebeurd, het is dus aangewezen om de beëindiging te doen zonder vergoedingen (en dus fiscale gevolgen) voor beide partijen. De percelen die in erfpacht gegeven worden zijn tevens aangepast zoals aangeduid op het verdelingsplan van landmeter-expert Leo Rutten dd. 6 september 2022. Op de percelen zoals aangeduid op dit plan als loten 3A, 3C, 2A en 2C een nieuw erfpachtrecht gevestigd volgens de modaliteiten opgenomen in de ontwerpakte zoals gehecht aan dit besluit
Bij het opstellen van de nieuwe erfpachtovereenkomst werden de bepalingen van de bestaande overeenkomsten gebundeld en aangehouden. Zo werd het totale geïndexeerde bedrag dat de school nu betaald voor de gebouwen en de speelplaats genomen als nieuw basiscanon. Die bedragen zijn vastgesteld op 50% van de schattingswaarde, hetgeen in lijn is met de cijns van andere scholen en verenigingen.
De loten 4B, 4C, 1C, en 1A op voornoemd plan worden ter beschikking gesteld aan de school via een nog op te stellen gebruiksovereenkomst. Hiervoor wordt geen extra kost voor aangerekend aangezien deze loten ingecalculeerd werden bij het cijns. Door met gebruiksovereenkomsten te werken kan de gemeente deze speelplaats ook ter beschikking stellen aan verenigingen.
De loten 3B, 2B en 1B worden opgenomen in het openbaar domein.
Burgerlijk Wetboek in het bijzonder artikels 3.167 t.e.m. 3.176 oftewel titel 7, boek 3.
Wet van 10 januari 1824 over het recht van opstal en latere wijzigingen.
Artikel 41, 11° van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 inzake de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Besluit van de gemeenteraad van 28 juni 1993 betreffende het recht van opstal aan v.z.w. Katholiek Basisonderwijs Reppel.
Besluit van de gemeenteraad van 6 mei 1998 betreffende aanpassing cijns voor opstalhouders.
Besluit van de gemeenteraad van 3 juni 2004 betreffende het recht van erfpacht aan v.z.w. Katholiek Basisonderwijs Reppel.
De gemeenteraad is akkoord om volgende zakelijke rechten in onderling overleg te beëindigen zonder vergoedingen voor partijen:
De gemeenteraad is akkoord met het vestigen van een nieuw erfpachtrecht ten voordele van vzw Katholiek Basisonderwijs Reppel "de Geluksvlinder" op de loten 3A, 3C, 2A en 2C zoals weergegeven op het verdelingsplan opgesteld door landmeter-expert Leo Rutten op 6 september 2022 en volgens de modaliteiten opgenomen in de ontwerpakte zoals gehecht aan dit besluit.
De gemeenteraad is akkoord met het afsluiten van een gebruiksovereenkomst met vzw Katholiek Basisonderwijs Reppel "de Geluksvlinder" voor de loten 4A, 4B, 4C, 1C en 1A zoals weergegeven op het verdelingsplan opgesteld door landmeter-expert Leo Rutten op 6 september 2022 zoals gehecht aan dit besluit. De gemeenteraad belast het college van burgemeester en schepenen met de afhandeling hiervan.
De gemeenteraad is akkoord met het opnemen van de loten 3B, 2B en 1B bij het openbaar domein zoals weergegeven op het verdelingsplan opgesteld door landmeter-expert Leo Rutten op 6 september 2022 zoals gehecht aan dit besluit.
De gemeenteraad is akkoord om de kosten, rechten en erelonen van de notaris met betrekking tot de notariële erfpachtakte ten laste te nemen.
De gemeente beschikt over een lijst van pachters in Bocholt. De gemeenteraad moet de nieuwe pachtprijzencoëfficiënt vaststellen.
In zitting van 30 januari 2020 paste de gemeenteraad de pachtprijzencoëfficiënt aan van 9,44 naar 9,54.
In het Belgisch Staatsblad van 13 december 2022 verschenen de nieuwe pachtprijzencoëfficiënten, vastgesteld door de pachtprijzencommissie van het Departement Landbouw & Visserij.
Voor Limburg/Kempen is de pachtprijzencoëfficiënt vastgesteld op 11,73. Na vaststelling door de gemeenteraad wordt de nieuwe pachtprijzencoëfficiënt aangepast van 9,54 naar 11,73.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikels 40 en 41 10°, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, alsook de artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 56 § 3 8° b) dat bepaalt dat de gemeenteraad met betrekking tot de pacht de contractvoorwaarden dient vast te stellen.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 56 §1 1°lid inzake de bevoegdheid van het college van burgemeester en schepenen om de besluiten van de gemeenteraad voor te bereiden.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
De vaststelling van de pachtprijzencoëfficiënten door het Departement Landbouw & Visserij, verschenen in het Belgisch Staatsblad van 13 december 2022.
Het gemeenteraadsbesluit van 30 januari 2020 inzake de aanpassing van de pachtprijzen.
De gemeenteraad stelt de nieuwe pachtprijzencoëfficiënt vast. De nieuwe pachtprijzen zullen worden berekend, rekening houdend met het niet-geïndexeerd kadastraal inkomen en de nieuwe vastgestelde coëfficiënt van 11,73.
De nieuwe pachtprijs moet door de pachters voor de eerste maal betaald worden op de vervaldag van het jaar 2023.
Het besluit van de gemeenteraad van 30 januari 2020 houdende de aanpassing van de pachtprijzen wordt opgeheven.
Voor de Bocholter verenigingen die een fuif organiseren is het inzetten van gratis fuifbussen quasi noodzakelijk.
Geen gratis fuifbussen betekent enerzijds minder fuifgangers die op een veilige manier op de fuif en/of thuis kunnen geraken, hetgeen op zijn beurt een vermindering van inkomsten voor de organisatie betekent.
Daarnaast blijft ook het veiligheidseffect heel sterk spelen. Jongeren zijn veel veiliger als ze de fuifbussen gebruiken.
De Provincie Limburg subsidieert sinds 1 januari 2020 slechts een deel van de kosten van fuifbussen. Indien de verenigingen zelf moeten instaan voor het overige deel van de (vaak hoge) kosten, is dit een hele hap uit het budget voor de organisatie van een fuif. Momenteel subsidieert de gemeente 50% van de resterende kosten na aftrek van de provinciale subsidie. De vereniging moet m.a.w. nog een deel van de kosten zelf dragen.
De jeugddienst stelt voor om voortaan vanuit de gemeente de provinciale fuifbussen te subsidiëren voor de volledige resterende kosten na aftrek van de provinciale subsidie, maar:
Een aangepast reglement 'tussenkomst provinciale fuifbussen' wordt voor vaststelling voorgelegd aan de gemeenteraad.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 40 § 3 dat bepaalt dat de gemeenteraad de gemeentelijke reglementen vaststelt. Artikel 41, 14° van dit decreet bepaalt dat deze bevoegdheid niet aan het college van burgemeester en schepenen kan worden toevertrouwd.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 56 §1 1°lid dat bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen de beraadslagingen en de besluiten van de gemeenteraad voorbereidt.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikels 285 tot en met 288 inzake de bekendmaking van besluiten en de inwerkingtreding van reglementen.
Het besluit van de gemeenteraad van 30 januari 2020 betreffende het reglement inzake de tussenkomst van de gemeente voor Provinciale fuifbussen.
Het reglement 'tussenkomst provinciale fuifbussen' wordt vastgesteld zoals opgenomen in dit besluit.
Het reglement inzake tussenkomst gemeente voor provinciale fuifbussen, vastgesteld bij besluit van de gemeenteraad van 30 januari 2020, wordt opgeheven.
Dit besluit treedt in werking conform artikel 288 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Het bedrag van de toelage wordt toegekend volgens de volgende regels:
De jubilea van de carnavalsverenigingen wijken hier van af. Rekening houdend met de traditionele 11-jarige jubilea worden de betoelaagde jubileumjaren zo dicht mogelijk benaderd:
De cultuurraad gaf in zitting van 12 december 2022 gunstig advies.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 40 § 3 dat bepaalt dat de gemeenteraad de gemeentelijke reglementen vaststelt. Artikel 41, 14° van dit decreet bepaalt dat deze bevoegdheid niet aan het college van burgemeester en schepenen kan worden toevertrouwd.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 56 §1 1°lid dat bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen de beraadslagingen en de besluiten van de gemeenteraad voorbereidt.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikels 285 tot en met 288 inzake de bekendmaking van besluiten en de inwerkingtreding van reglementen.
Het raadsbesluit van 23 oktober 2014 betreffende de vaststelling van het reglement 'toelagen aan jubilerende verenigingen'.
Artikel 4 van het reglement “”jubilerende verenigingen” dient aangevuld met de juiste bedragen voor de carnavalsverenigingen. Er wordt getracht om de betoelaagde jubilea zo dicht mogelijk te benaderen:
Er werd een gunstig advies geformuleerd.
Het reglement 'toelagen aan jubilerende verenigingen' van 23 oktober 2014 wordt opgeheven.
Het reglement 'toelagen aan jubilerende verenigingen' wordt vastgesteld zoals opgenomen in dit besluit.
Het reglement treedt in werking conform artikel 288 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Tijdens de zitting van een bestuursorgaan (gemeenteraad, raad voor maatschappelijk welzijn, college van burgemeester en schepenen, vast bureau) dient steeds een leidend ambtenaar aanwezig te zijn om het bestuursorgaan bij te staan en de notulen, en voor de gemeenteraad eveneens het zittingsverslag, op te maken. Aangezien de mogelijkheid bestaat dat de algemeen directeur omwille van andere dringende verplichtingen of ziekte sporadisch afwezig kan zijn of als hij bij een welbepaalde aangelegenheid betrokken partij is, als vermeld in artikel 27 van het decreet over het lokaal bestuur, is het aangewezen om in zijn vervanging te voorzien. Enkel wanneer hij voor langere tijd afwezig of verhinderd zou zijn dient over gegaan te worden tot de aanstelling van een waarnemende functie.
Aangezien Bocholt niet beschikt over een adjunct-algemeen directeur worden enkele leidinggevende ambtenaren aangeduid om in een bepaalde volgorde in de vervanging te voorzien. Gezien de vervanger best zoveel mogelijk weet van de invulling van de functie van de algemeen directeur, is hiermee rekening gehouden in het vaststellen van de volgorde.
Artikel 166, eerste lid van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 dat bepaalt dat de gemeenteraad de vervanging van de algemeen en financieel directeur tijdens hun afwezigheid of verhindering regelt.
Het besluit van de gemeenteraad van 17 december 2020 inzake de vervanging van de algemeen directeur bij tijdelijke afwezigheid.
Mevrouw Marina Rijken, algemeen beleidsmedewerker, mevrouw Ria Huibers, clusterhoofd algemeen bestuur en de heer Roel Seurs clusterhoofd vrijetijd worden aangeduid in deze volgorde als vervangers van de heer Eddie Brebels, algemeen directeur, wanneer hij voor korte tijd afwezig of verhinderd is.
Deze regeling wordt ingesteld voor de resterende tijd dat de heer Eddie Brebels het ambt van algemeen directeur bekleedt.
Het besluit van de gemeenteraad van 17 december 2020 houdende de vervanging van de algemeen directeur wordt opgeheven.