Het budget bestaat uit een investeringsbudget en een exploitatiebudget. De ingediende budgetten 2024 passen in de goedgekeurde meerjarenplannen en daarom dient de gemeenteraad hier enkel akte van te nemen.
Het Bisdom Hasselt gaf een “gunstig advies” voor de budgetten 2024 van de kerkfabrieken van Lozen en Kaulille en een “gunstig advies met opmerkingen” voor de budgetten 2024 van de kerkfabrieken van Bocholt en Reppel.
Artikel 41, tweede lid, 9° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is voor die beslissingen die een wet, decreet of uitvoeringsbesluit uitdrukkelijk voorbehoudt aan de gemeenteraad.
Artikel 48, van het decreet betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten van 7 mei 2004, dat werd gewijzigd bij decreet van 6 juli 2012 bepaalt namelijk dat als het budget van een kerkfabriek past in het goedgekeurde meerjarenplan de gemeenteraad hier akte van neemt.
In zitting van 24 oktober 2019 werden de originele meerjarenplannen 2020-2025 van de 4 Bocholter kerkfabrieken goedgekeurd.
De raad neemt akte van de budgetten 2024 van de 4 Bocholter kerkfabrieken zoals gehecht aan dit besluit.
De wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties (GAS) voorziet in artikel 21, §1 2° voor gewestelijke ambtenaren de mogelijkheid om inbreuken vast te stellen die het voorwerp kunnen uitmaken van administratieve sancties. De gewestelijke ambtenaren moeten voldoen aan een aantal minimumvoorwaarden vastgelegd in een Koninklijk Besluit. Deze voorwaarden zijn de volgende:
Na hun aanstelling als gewestelijke vaststeller zijn ze bevoegd om gemeentelijke administratieve sancties betreffende zwerfvuil te kunnen vaststellen. Per twee gaan de handhavers op pad om de burger op heterdaad te betrappen. Elke overtreder wordt aangesproken. De handhavers zullen op probleemplaatsen toezicht doen.
Volgende handhavers, aangestuurd door OVAM, kunnen bijkomend optreden in de gemeente Bocholt:
De wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties, en meer in het bijzonder artikel 21 §1,2°.
Het Koninklijk Besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de minimumvoorwaarden inzake selectie, aanwerving, opleiding en bevoegdheid van de ambtenaren en personeelsleden die bevoegd zijn tot vaststelling van inbreuken die aanleiding kunnen geven tot de oplegging van een gemeentelijke administratieve sanctie.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder artikels 40 en 41 inzake de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het besluit van de gemeenteraad van 19 december 2019 inzake de goedkeuring van de politieverordening beteugeling van overlast - GAS.
Het besluit van de gemeenteraad van 27 oktober 2022 inzake vaststelling van het reglement gemeentelijke administratieve sancties (GAS).
Het besluit van de gemeenteraad van 4 mei 2023 inzake de aanstelling van gewestelijke vaststellers voor de gemeentelijke administratieve sancties.
De gemeenteraad keurt, de aanstelling van de gewestelijke personeelsleden Soumia Affrane, Marie-Jeanne Verheyen en Katrien Wuyts als GAS-vaststeller voor de gemeentelijke administratieve sancties van de gemeente Bocholt, goed.
De GAS-vaststellers mogen optreden voor overtredingen op volgende artikels van de politieverordening ter beteugeling van overlast, vastgesteld door de gemeenteraad op 27 oktober 2022:
De nodige innames op domein van de gemeente zijn aangeduid in het onteigeningsplan opgesteld door landmeter-expert Peter Hoefman op 23 november 2020 als inname 13 en 14. Het schattingsverslag werd opgesteld door landmeter-expert Marc Lanssens op 22 augustus 2023.
Inname 13 wordt gedaan op het perceel kadastraal gekend als 3e afdeling, sectie B, perceelnummer 410a, met een totale oppervlakte van 3a 66ca. Er wordt 2a 28ca ingenomen zoals aangeduid op het onteigeningsplan. Het schattingsverslag, dat de gemaakte afspraken tussen de gemeente en AWV in acht neemt om de kosten van de aankoop van die eigendom (met af te breken gebouw) in verhouding tot de oppervlakten (228/366) te verdelen, stelt de kostprijs van de aankoop van het perceel plus afbraak van de gebouwen vast op € 175.166,37.
Inname 14 wordt gedaan op het perceel kadastraal gekend als 3e afdeling, sectie B, perceelnummer 348f, met een totale oppervlakte van 70ca. Er wordt 59ca ingenomen zoals aangeduid op het onteigeningsplan. Deze inname heeft een schattingswaarde van € 10.680,00.
Het totale schattingsbedrag van de innames bedraagt € 185.846,37, afgerond € 185.850,00.
De definitieve akte zal verleden worden door de dienst Vastgoedtransacties Genk, Vlaamse Belastingdienst, die daarbij optreedt als notaris van de Vlaamse Overheid.
De Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie (AAPD) wordt uitdrukkelijk ontslagen tot het nemen van een ambtshalve inschrijving bij de overschrijving van deze akte.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 41, 11° inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad inzake de daden van beschikking over onroerende goederen.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 56 §1 1°lid dat bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen de beraadslagingen en de besluiten van de gemeenteraad voorbereidt.
Het decreet van 24 februari 2017 betreffende onteigening voor het algemeen nut (het Vlaams Onteigeningsdecreet).
Het gemeentebestuur keurt onderstaande innames door het Agentschap Wegen en Verkeer goed op domein van de gemeente zoals aangeduid op het onteigeningsplan, opgesteld door landmeter-expert Peter Hoefman op 23 november 2020 en gehecht aan dit besluit.
Inname 13 wordt gedaan op het perceel, kadastraal gekend als 3e afdeling, sectie B, nr. 410a. Het perceel heeft een totale oppervlakte van 3a 66ca, er wordt 2a 28ca ingenomen.
Inname 14 wordt gedaan op het perceel, kadastraal gekend als 3e afdeling, sectie B, nr. 348. Het perceel heeft een totale oppervlakte van 70ca, er wordt 59ca ingenomen.
De totale vergoeding voor deze innames bedraagt € 185.846,37, afgerond € 185.850,00, conform het schattingsverslag opgesteld door landmeter-expert Marc Lanssens op 22 augustus 2023, zoals gehecht aan dit besluit.
De definitieve akte zal verleden worden door de dienst Vastgoedtransacties Genk, die daarbij optreedt als notaris van de Vlaamse Overheid.
De Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie (AAPD) wordt uitdrukkelijk ontslagen van het nemen van ambtshalve inschrijving bij de overschrijving van deze akte.
Het perceel met lotnummer 31, zoals afgebeeld op het indelingsplan opgesteld door landmeter-expert Leo Rutten op 10 mei 2017, heeft een oppervlakte van 14a 36ca en een kadastraal inkomen van € 8,00. Het schattingsverslag opgesteld door landmeter-expert Hubert Meuwis op 22 augustus 2023 stelt de grondwaarde op € 55,00/m².
Gezien de oppervlakte en de geschatte grondwaarde komt de venale waarde van het perceel op € 78.980,00 afgerond € 79.000,00. De minimumwaarde waaraan het perceel verkocht zal worden is dus € 79.000,00. De verkoop uit de hand zal plaatsvinden via Biddit.
De Biddit procedure zal kandidaat-kopers de kans geven om een bod uit te brengen. Om een vlot verloop van het dossier te garanderen is het aangewezen dat de biedingen beoordeeld worden door het college van burgemeester en schepenen. Na de toewijzing van het perceel zullen de nodige goedkeuringen gevraagd worden van het Autonoom Gemeentebedrijf Bocholt (verder: AGB) zoals vermeld in de bijzondere voorwaarden van de akte van aankoop.
Het decreet voor lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 41 11° bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is voor daden van beschikking over onroerende goederen.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 56 §1 1°lid dat bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen de beraadslagingen en de besluiten van de gemeenteraad voorbereidt.
Het besluit van de raad van bestuur van het AGB Bocholt van 29 augustus 2019 betreffende aanpassen uitgifteplan gronden in GRUP KMO-Kanaal Herziening.
Het besluit van het directiecomité van het AGB Bocholt van 19 september 2019 betreffende de toewijzing van lot 31 in de zone KMO-Kanaal.
Het besluit van de gemeenteraad van 24 oktober 2019 betreffende de aankoop van lot 31 van het AGB Bocholt.
De verkoop uit de hand via Biddit van het perceel gelegen langs de Rademakersstraat, kadastraal gekend als 1ste afdeling, sectie A, perceelnummer 1361A, met een oppervlakte van 14a 36ca wordt goedgekeurd. Het perceel wordt aangeduid als lot nummer 31 op het indelingsplan opgesteld door landmeter-expert Leo Rutten op 10 mei 2017, zoals gehecht aan dit besluit.
De minimumwaarde waaraan het perceel verkocht zal worden wordt vastgesteld op € 79.000,00 conform het schattingsverslag opgesteld door landmeter-expert Hubert Meuwis op 22 augustus 2023 zoals gehecht aan dit besluit.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit en de toewijzing van het perceel.
Het notariskantoor Notaris Greet Cox te Pelt wordt belast met de afhandeling van dit dossier, in het bijzonder het naleven van de bijzondere voorwaarden uit de akte van aankoop.
Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 13 februari 2020 de ontwerpopdracht voor de interieurwerken, elektro & HVAC inrichting (heating, ventilation en airconditioning) van het dorpshuis toe te wijzen aan B+ Architecten, Zagerijstraat 39, Bus 1 te 3600 Genk.
In afwachting van de toekenning van de subsidie en om ondertussen geen tijd te verliezen werd door B+ Architecten in het kader van deze opdracht werd een nieuw bestek met nr. 2023/03 opgesteld voor de aannemingswerken.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 814.735,19 excl. btw, hetzij € 985.829,58 incl. btw (€ 171.094,39 btw medecontractant).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om dit lastenboek goed te keuren.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Het besluit van de gemeenteraad van 25 april 2019 houdende de goedkeuring van de onderhandse overeenkomst voor de aankoop van een casco gebouw 'Huis Bocholtz' in project 'De Heerlyckheid'.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 13 februari 2020 betreffende de gunning voor de aanstelling van een architect voor de inrichting van een casco nieuwbouwvolume voor een inloophuis.
Het besluit van de gemeenteraad van 24 februari 2022 houdende de goedkeuring van de lastvoorwaarden en gunningswijze van de interieurwerken, elektro & HVAC inrichting van buurthuis 'Het inloophuis'.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 25 augustus 2022 houdende de stopzetting van de plaatsingsprocedure van de interieurwerken, elektro & HVAC inrichting van buurthuis 'Het inloophuis'.
Er wordt goedkeuring verleend aan het bestek met nr. 2023/03 en de raming voor de opdracht “interieurwerken, elektro & HVAC inrichting van 'Het Dorpshuis'”, opgesteld door de ontwerper, B+ Architecten, Zagerijstraat 39, Bus 1 te 3600 Genk, zoals gehecht aan dit besluit.
De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 814.735,19 excl. btw, hetzij € 985.829,58 incl. btw. (€ 164.311, 49 btw medecontractant).
Deze opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure, onder voorbehoud van de toekenning van de VIPA-subsidie.
De opdracht wordt bekendgemaakt op nationaal niveau.
De uitgave voor deze opdracht is gedeeltelijk voorzien in het investeringsbudget op budgetsleutel 2211000/MENS/0909 (actie/raming AC000080/MJP001674).
Het tekort wordt voorzien bij de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan.
In het kader van de opdracht “aankoop vrachtwagen met containersysteem” werd een bestek met nr. 2023/21 opgesteld door de heer Frank Vanderhoydonk, technische dienst.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 207.900,00 excl. btw of € 251.559,00 incl. 21% btw en incl. opties.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2023, op budgetsleutel 2430000/ABOD/0119 (actie/raming AC000090)/MJP001000).
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 40 en 41 10°, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 41, §1, 1° (het geraamde bedrag excl. btw bereikt de drempel van € 215.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 2023/21 en de raming voor de opdracht 'aankoop vrachtwagen met containersysteem', opgesteld door de heer Frank Vanderhoydonk, technische dienst en gehecht aan dit besluit.
De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 207.900,00 excl. btw of € 251.559,00 incl. 21% btw.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2023, op budgetsleutel 2430000/ABOD/0119 (actie/raming AC000090/MJP001000).
In het kader van de opdracht “leveren van dranken ten behoeve van de gemeentelijke gebouwen in Bocholt” werd een bestek met nr. 2023/07 opgesteld door de heer Roel Ceyssens, GC De Kroon.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 206.000,00 excl. btw voor 4 jaar, waarvan de raming voor de gemeente € 14.000,00 excl. btw bedraagt.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Het bestuur beschikte bij het opstellen van de lastvoorwaarden voor deze opdracht niet over de exact benodigde hoeveelheden.
Het betreft een gezamenlijke opdracht waarbij het aangewezen is dat Autonoom Gemeentebedrijf Bocholt de procedure zal voeren en in naam van Gemeente Bocholt bij de gunning van de opdracht zal optreden.
Gezamenlijk aankopen kan leiden tot aanzienlijke besparingen en administratieve vereenvoudiging.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het exploitatiebudget van 2024 en volgende jaren op diverse artikelen in het meerjarenplan.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 56 §1 1°lid dat bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen de beraadslagingen en de besluiten van de gemeenteraad voorbereidt.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 41, §1, 1° (het geraamde bedrag excl. btw bereikt de drempel van € 215.000,00 niet), en meer bepaald artikels 2, 36° en 48 die een gezamenlijke realisatie van de opdracht in naam en voor rekening van meerdere aanbesteders toelaat en artikel 43.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Het besluit van de raad van bestuur van het AGB Bocholt van heden inzake 'leveren van dranken ten behoeve van de gemeentelijke gebouwen in Bocholt : lastvoorwaarden en gunningswijze - goedkeuring'.
Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 2023/07 en de raming voor de opdracht “leveren van dranken ten behoeve van de gemeentelijke gebouwen in Bocholt”, opgesteld door de heer Roel Ceyssens, GC De Kroon en gehecht aan dit besluit. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 206.000,00 excl. btw. Voor de gemeente bedraagt de raming € 14.000,00 excl. btw voor 4 jaar.
Het Autonoom Gemeentebedrijf Bocholt wordt gemandateerd om de procedure te voeren en in naam van Gemeente Bocholt bij de gunning van de opdracht op te treden.
Zowel het AGB als het gemeentebestuur betalen de facturen met betrekking tot hun respectievelijke leveringen.
In geval van een juridisch geschil omtrent deze overheidsopdracht, is elk deelnemend bestuur mee verantwoordelijk voor alle mogelijke kosten in verhouding tot zijn aandeel in de opdracht.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het exploitatiebudget van 2024 en volgende jaren op diverse artikelen in het meerjarenplan.
Het directiecomité en de gemeenteraad hebben de opdracht om de tarieven voor de levering van drank en/of versnaperingen aan gebruikers van de gemeentelijke culturele infrastructuur aan te passen zodat er steeds een winstmarge van 25% behouden blijft.
De aankoopprijzen zijn op korte tijd weer sterk gestegen waardoor een tweede aanpassing op minder dan een jaar tijd aan de orde is.
Om de administratieve procedures te vereenvoudigen en om tijdig te kunnen inspelen op prijsaanpassingen van de aankoopprijzen, wordt goedkeuring gevraagd om de tarieven ambtshalve halfjaarlijks in maart en september aan te passen aan de inkoopprijs. Hiervoor hoeft niet langer bij iedere aanpassing eenzelfde advies te worden ingewonnen en goedkeuring te worden gevraagd aan de gemeenteraad en het directiecomité van het AGB. De tarieven worden dan halfjaarlijks aangepast door toepassing van de gebruikelijke marge van 25% op de aankoopprijs inclusief taksen, heffingen en verpakkingskosten en exclusief BTW en eventuele kortingen.
Met betrekking tot de vragen van de cultuurraad over het assortiment heeft de administratie de volgende antwoorden en voorstellen:
Het assortiment uitbreiden in G.C. De Kroon ligt praktisch moeilijk (stockage en koeling). Er is weinig vraag naar alcoholvrij bier (dat bovendien sneller vervalt als gewone bieren). Er wordt omwille van de beheersbaarheid gekozen om het assortiment beperkt te houden. Er kan een extra 0,0% (abdij)bier ingelegd worden en de Maes 0,0% kan vervangen door een ander 0,0% pilsbier. Indien er onvoldoende vraag is, wordt geopteerd om terug te vallen naar 1 alcoholvrij bier. Het bestaande assortiment wordt geëvalueerd en bijgestuurd om de producten van Brouwerij Martens iets ruimer aan te bieden. Er moet echter voldoende vraag naar zijn en de producten moeten het hele seizoen gedronken kunnen worden.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikels 40 en 41 inzake de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikels 285 tot en met 288 inzake de bekendmaking van besluiten en de inwerkingtreding van reglementen.
Het Cultuurpactdecreet van 28 januari 1974 bepaalt dat gemeentebesturen een beroep moeten doen op bestaande of op te richten organen en structuren met het oog op inspraak en advies inzake culturele aangelegenheden.
De concessieovereenkomst met De Leemskuil zoals goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen op 13 juli 2023, meer bepaald bijlage 2 waarin bepaald wordt dat de concessionaris voor huurders van de zaal de dranktarieven toepast zoals bepaald door de concessiegever, alsook de bepaling dat de concessionaris maximaal 1 keer per semester kan verzoeken om de prijzen aan te passen.
De cultuurraad gaat akkoord met de voorgestelde tarieven en de nieuwe werkwijze maar vraagt wel een tweejaarlijkse evaluatie voor te leggen aan de adviesraad.
De nieuwe tarieven voor dranken en versnaperingen voor gebruikers van de polyvalente zaal De Leemskuil worden vastgesteld zoals gehecht aan dit besluit.
De tarieven voor dranken en versnaperingen worden vanaf heden halfjaarlijks, in maart en september, aangepast door toepassing van een marge van 25% op de aankoopprijs exclusief btw en eventuele kortingen.
De gemeenteraad moet goedkeuring verlenen aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Fluvius OV die volgende agendapunten bevat:
Tevens dient de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger herhaald te worden.
Art. 41 4° van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is voor het oprichten van en het toetreden tot rechtspersonen en het beslissen tot oprichting van, deelname aan of vertegenwoordiging in agentschappen, instellingen, verenigingen en ondernemingen.
Art. 432 alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger wordt herhaald voor elke algemene vergadering.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 februari 2019 houdende de aanduiding van de afgevaardigden van Fluvius OV.
Artikel 56 §1 lid 1 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen de beraadslagingen en de besluiten van de gemeenteraad voorbereidt.
Goedkeuring te hechten aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging van 6 december 2023 goed met als agendapunten:
De vertegenwoordiger van de gemeente, raadslid Friedo Steensels of bij belet plaatsvervanger raadslid Ann Bernaerts, zoals aangeduid bij besluit van de gemeenteraad van 28 februari 2019, die zal deelnemen aan de digitale buitengewone algemene vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 6 december 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van voormelde beslissingen.
De gemeente ontving per aangetekend schrijven van 20 september 2023 een oproepingsbrief tot deelname aan de buitengewone algemene vergadering van Fluvius Limburg die op woensdag 20 december 2023 om 18u00 plaatsvindt in 'PXL-NeXT (blok D), Elfde-Liniestraat 24 te 3500 Hasselt, samen met een dossier met documentatiestukken.
De gemeenteraad moet goedkeuring verlenen aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Fluvius Limburg die volgende agendapunten bevat:
1. Goedkeuring van de statutenwijzigingen, meer in het bijzonder wat betreft:
2. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2024 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2024.
3. Vaststelling van de uitkering overeenkomstig artikel 6:114 e.v. WVV.
4. Aanvaarding uitbreiding aansluiting gemeenten voor (neven)activiteiten.
5. Statutaire benoemingen.
6. Statutaire mededelingen.
7. Verlenen van machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met de mogelijkheid tot subdelegatie om de beslissingen genomen in de agendapunten 1, 4, 5 en desgevallend 6 bij authentieke akte te doen vaststellen.
Artikel 432, alinea 3 van het Decreet over het Lokaal Bestuur bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering.
Het Energiedecreet van 8 mei 2009.
Art. 41 tweede lid 4° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is voor het oprichten van en het toetreden tot rechtspersonen en het beslissen tot oprichting van, deelname aan of vertegenwoordiging in agentschappen, instellingen, verenigingen en ondernemingen.
Art. 427 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 inzake wijzigingen in de statuten is van toepassing.
Art. 432 derde lid van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke vergadering.
Art. 432 zesde lid van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat minstens één buitengewone algemene vergadering wordt belegd in de loop van het laatste trimester van elk jaar, om de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het volgende boekjaar te bespreken. Een door de raad van bestuur opgestelde begroting staat op de agenda van die vergadering.
Art. 434 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 inzake statutaire benoemingen is van toepassing.
Het gemeenteraadsbesluit van 31 januari 2019 houdende de aanduiding van de afgevaardigden op de (buitengewone) algemene vergaderingen van Fluvius Limburg.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 56 §1 1°lid dat bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen de beraadslagingen en de besluiten van de gemeenteraad voorbereidt.
Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg d.d. 20 december 2023
1. Goedkeuring van de statutenwijzigingen, meer in het bijzonder wat betreft:
2. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2024 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2024.
3. Vaststelling van de uitkering overeenkomstig artikel 6:114 e.v. WVV.
4. Aanvaarding uitbreiding aansluiting gemeenten voor (neven)activiteiten.
5. Statutaire benoemingen.
6. Statutaire mededelingen.
7. Verlenen van machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met de mogelijkheid tot subdelegatie om de beslissingen genomen in de agendapunten 1, 4, 5 en desgevallend 6 bij authentieke akte te doen vaststellen.
De vertegenwoordiger van de gemeente, Godfried Steensels of bij belet plaatsvervanger Ann Bernaerts, zoals aangeduid bij gemeenteraadsbesluit van 31 januari 2019, die zal deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg op 20 december 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen 1 tot en met 7 van onderhavige beslissing.
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
De gemeenteraad moet goedkeuring verlenen aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering van De Watergroep die volgende agendapunten bevat:
Tevens dient de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger herhaald te worden.
De buitengewone algemene vergadering op 15 december 2023 kan zowel fysiek als digitaal meegevolgd worden.
De gemeente Bocholt is aangesloten bij CV Vlaamse Maatschappij voor Watervoorziening - De Watergroep.
De statuten van CV Vlaamse Maatschappij voor Watervoorziening.
Art. 41 4° van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is voor het oprichten van en het toetreden tot rechtspersonen en het beslissen tot oprichting van, deelname aan of vertegenwoordiging in agentschappen, instellingen, verenigingen en ondernemingen.
Art. 432 alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger wordt herhaald voor elke algemene vergadering.
Het besluit van de gemeenteraad van 31 januari 2019 inzake de aanduiding van de vertegenwoordiger van de gemeente op de algemene vergaderingen van De Watergroep.
Goedkeuring te hechten aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering van De Watergroep van 15 december 2023 met als agendapunten:
De vertegenwoordiger van de gemeente, raadslid Lieve Willems zoals aangeduid bij besluit van de gemeenteraad van 31 januari 2019, die zal deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering van De Watergroep op 15 december 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van voormelde beslissingen.
De gemeenteraad moet goedkeuring verlenen aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering van s-Lim DV die volgende agendapunten bevat:
De voorbereidende documenten en de toelichtende nota van s-Lim DV betreffende de agendapunten van deze buitengewone algemene vergadering zijn opgenomen in de bijlagen.
Er zijn geen redenen voorhanden om goedkeuring van de agendapunten te weigeren.
De gemeenteraad moet tegelijkertijd een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger aanduiden en hun mandaat vaststellen.
Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en in het bijzonder op artikelen 40 en 41 van het DLB inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en inzake de intergemeentelijke samenwerking;
De deelname van de gemeente Bocholt aan de dienstverlenende vereniging S-Lim;
De statuten van s-Lim en in het bijzonder artikel 14 inzake de samenstelling van de raad van bestuur en artikel 26 inzake de samenstelling van de algemene vergadering;
Artikel 432 van het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat de vertegenwoordigers van de deelnemers op de algemene vergadering rechtstreeks door de gemeenteraden uit hun leden worden aangewezen.
Op basis van de bekomen documenten zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging s-Lim van 18 december 2023:
Overeenkomstig artikel 14 van de statuten van de dienstverlenende vereniging draagt de stad/gemeente de volgende personen voor als kandidaat-bestuurder (in alfabetische volgorde) voor de dienstverlenende vereniging s-Lim, voor een duur vanaf 1 januari 2024 tot de algemene vergadering die overgaat tot de samenstelling van de raad van bestuur na de algehele vernieuwing van de gemeenteraden:
De heer Jan Valgaeren is sedert maart 2022 actief als bestuurder bij s-Lim cv (Smart Region Limburg). Aangezien de heer Valgaeren geen lid is van een gemeenteraad van één van de deelnemende gemeenten, dient zijn voordracht overeenkomstig artikel 434, §2 van het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 uitdrukkelijk gemotiveerd moet worden. De heer Jan Valgaeren beschikt over een verregaande deskundigheid over de statutair bepaalde doelstellingen.
Gelet op zijn bestuursmandaat bij s-Lim cv is de heer Jan Valgaeren bijzonder ervaren in het begeleiden van de aangesloten gemeentes in het vertalen van concrete bestuurlijke en maatschappelijke smart city toepassingen. Hij heeft de afgelopen jaren deskundigheid opgebouwd m.b.t. de ontwikkeling van de Smart Region Limburg in het algemeen en met IT-toepassingen, dataplatform, databeheer, applicaties, enz.
Overeenkomstig artikel 26 van de statuten keurt de gemeenteraad de aanstelling van de volgende persoon als afgevaardigde van de gemeente Bocholt in de algemene vergadering van s-Lim DV, goed:
en keurt de aanstelling van de volgende perso(o)n(en) als plaatsvervangend(s) van de gemeente Bocholt in de algemene vergadering van s-Lim, goed:
Deze aanstellingen blijven gelden voor de resterende duur van de lopende legislatuur 2019-2024 of tot andersluidende gemeenteraadsbeslissing.
De vertegenwoordiger van de gemeente Bocholt wordt gemandateerd om op de buitengewone algemene vergadering van s-Lim DV van 18 december 2023 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze buitengewone algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan s-Lim, ter attentie van het secretariaat, (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres infoAV@s-Lim.be.
De gemeente Bocholt wenst over de mogelijkheid te beschikken om een beroep te kunnen doen op de diensten van s-Lim DV overeenkomstig haar statutair voorwerp. In het kader daarvan wenst de gemeente Bocholt een samenwerkingsovereenkomst aan te gaan met s-Lim DV. Deze samenwerkingsovereenkomst bevat de algemene afspraken voor de onderlinge samenwerking en financiële afspraken.
De samenwerkingsovereenkomst geeft de mogelijkheid aan de gemeente om diensten af te nemen bij s-Lim en kadert binnen de statutaire voorwerp van de DV. De samenwerking wordt aangegaan als een raamovereenkomst waarbinnen in een later stadium projectspecifieke afspraken kunnen worden afgesloten die vervolgens als bijlage zullen gevoegd worden aan de samenwerkingsovereenkomst. De juridische grondslag voor deze samenwerkingsovereenkomst is gelijktijdig van toepassing op alle verder te sluiten projectspecifieke afspraken.
De mogelijkheid voor s-Lim DV om rechtstreeks diensten te verlenen aan de gemeente Bocholt, kadert binnen de toepassingsvoorwaarden van artikel 30 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten (hierna de “Wet Overheidsopdrachten”). Meer bepaald oefent de gemeente Bocholt –zelf een aanbestedende overheid in de zin van artikel 2, lid 1, 1° van de Wet Overheidsopdrachten – op s-Lim DV een toezicht uit zoals op haar eigen diensten.
Dit toezicht uit zich in (a) de samenstelling van de algemene vergadering van s-Lim DV, die bestaat uit een vertegenwoordiger van alle deelnemers, waaronder de gemeente Bocholt, alsook in (b) de samenstelling van de raad van bestuur van s-Lim DV, die op voordracht van de gemeente Bocholt tot stand kwam.
Verder staat het vast dat s-Lim DV voor minstens 80% van haar jaarlijks gegenereerde omzet diensten verricht voor de toegetreden steden en gemeenten. Ten slotte is er in s-Lim DV geen directe participatie van privékapitaal. Zodoende is er sprake van een collectieve, verticale in-houserelatie tussen de gemeente Bocholt en s-Lim DV zoals bedoeld in artikel 30 van de Wet Overheidsopdrachten.
Artikel 47 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten;
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, Titel II, hfdst. 3;
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 en de artikelen 413-460;
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen.
De samenwerkingsovereenkomst met s-Lim DV goed te keuren zoals gehecht aan dit besluit.
S-Lim DV te verzoeken om de nodige bestuurlijke en vennootschapsrechtelijke acties te ondernemen om uitvoering te kunnen geven aan bovenstaande beslissingen van deze gemeenteraad.
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan s-Lim DV, ter attentie van het secretariaat, (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres info@s-Lim.be.
Artikel 303 §3 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 dat stelt dat de algemeen directeur jaarlijks rapporteert over de klachten die ingediend werden tegen de gemeente.
Het besluit van de gemeenteraad van 23 mei 2019 inzake vaststelling van het reglement klachtenbehandeling.
Artikel 56 §1 1°lid van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 dat bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen de beraadslagingen en de besluiten van de gemeenteraad voorbereidt.
Er wordt kennisgenomen van de rapportering over de klachten tegen de gemeente van 2022:
In 2022 werden 4 officiële klachten ingediend.
2 klachten werden onontvankelijk verklaard:
2 klachten werden ontvankelijk verklaard: