Terug
Gepubliceerd op 29/01/2024

Notulen  Gemeenteraad

do 21/12/2023 - 21:00 raadzaal

Samenstelling

Aanwezig

Stijn Van Baelen, Burgemeester -voorzitter; Erik Vanmierlo, Schepen; Jan Verjans, Schepen; Lieve Theuwissen, Schepen; Bert Schelmans, Schepen; Ann Bernaerts, Raadslid; Mia Croonen, Raadslid; Mathieu Damen, Raadslid; Geertje Das, Raadslid; Sylvia Dries, Raadslid; Toon Geusens, Raadslid; Nicole Ketelbuters, Raadslid; Friedo Steensels, Raadslid; Jos Vanmontfort, Raadslid; Sara Vrolix, Raadslid; Lieve Willems, Raadslid; Tom Wertelaers, Raadslid; Ann Vande Weyer, Raadslid; Pieter Schuurmans, Raadslid; Anja Smids, Raadslid; Marina Rijken, waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Luc Martens, Raadslid

Verontschuldigd

Marc Vanherk, Schepen; Guido Schonkeren, Raadslid; Eddie Brebels, Algemeen directeur

Secretaris

Marina Rijken, waarnemend algemeen directeur

Agendapunten

1.

2023_GR_00116 - Aanpassing 4 meerjarenplan 2020-2025 AGB Bocholt - Goedkeuring

Goedgekeurd
1.

2023_GR_00116 - Aanpassing 4 meerjarenplan 2020-2025 AGB Bocholt - Goedkeuring

2023_GR_00116 - Aanpassing 4 meerjarenplan 2020-2025 AGB Bocholt - Goedkeuring
2.

2023_GR_00117 - Aanpassing 4 meerjarenplan 2020-2025 gemeente/OCMW Bocholt –gemeentelijk deel - Vaststelling

Goedgekeurd
2.

2023_GR_00117 - Aanpassing 4 meerjarenplan 2020-2025 gemeente/OCMW Bocholt –gemeentelijk deel - Vaststelling

2023_GR_00117 - Aanpassing 4 meerjarenplan 2020-2025 gemeente/OCMW Bocholt –gemeentelijk deel - Vaststelling
3.

2023_GR_00118 - Aanpassing 4 meerjarenplan 2020-2025 gemeente/OCMW Bocholt – OCMW-deel - Goedkeuring

Goedgekeurd
3.

2023_GR_00118 - Aanpassing 4 meerjarenplan 2020-2025 gemeente/OCMW Bocholt – OCMW-deel - Goedkeuring

2023_GR_00118 - Aanpassing 4 meerjarenplan 2020-2025 gemeente/OCMW Bocholt – OCMW-deel - Goedkeuring
4.

2023_GR_00119 - AGB Bocholt: bepaling factor prijssubsidie 2024 en aanpassing prijssubsidiereglement - Vaststelling

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Stijn Van Baelen, Burgemeester -voorzitter; Erik Vanmierlo, Schepen; Jan Verjans, Schepen; Lieve Theuwissen, Schepen; Bert Schelmans, Schepen; Ann Bernaerts, Raadslid; Mia Croonen, Raadslid; Mathieu Damen, Raadslid; Geertje Das, Raadslid; Sylvia Dries, Raadslid; Toon Geusens, Raadslid; Nicole Ketelbuters, Raadslid; Friedo Steensels, Raadslid; Jos Vanmontfort, Raadslid; Sara Vrolix, Raadslid; Lieve Willems, Raadslid; Tom Wertelaers, Raadslid; Ann Vande Weyer, Raadslid; Pieter Schuurmans, Raadslid; Anja Smids, Raadslid; Marina Rijken, waarnemend algemeen directeur
Afwezig
Luc Martens, Raadslid
Verontschuldigd
Marc Vanherk, Schepen; Guido Schonkeren, Raadslid; Eddie Brebels, Algemeen directeur
Secretaris
Marina Rijken, waarnemend algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00119 - AGB Bocholt: bepaling factor prijssubsidie 2024 en aanpassing prijssubsidiereglement - Vaststelling
Aanwezig
Stijn Van Baelen, Erik Vanmierlo, Jan Verjans, Lieve Theuwissen, Bert Schelmans, Ann Bernaerts, Mia Croonen, Mathieu Damen, Geertje Das, Sylvia Dries, Toon Geusens, Nicole Ketelbuters, Friedo Steensels, Jos Vanmontfort, Sara Vrolix, Lieve Willems, Tom Wertelaers, Ann Vande Weyer, Pieter Schuurmans, Anja Smids, Marina Rijken
Stemmen voor 20
Anja Smids, Tom Wertelaers, Pieter Schuurmans, Stijn Van Baelen, Lieve Theuwissen, Geertje Das, Sylvia Dries, Toon Geusens, Friedo Steensels, Ann Bernaerts, Sara Vrolix, Mia Croonen, Erik Vanmierlo, Mathieu Damen, Nicole Ketelbuters, Bert Schelmans, Jos Vanmontfort, Lieve Willems, Jan Verjans, Ann Vande Weyer
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
4.

2023_GR_00119 - AGB Bocholt: bepaling factor prijssubsidie 2024 en aanpassing prijssubsidiereglement - Vaststelling

2023_GR_00119 - AGB Bocholt: bepaling factor prijssubsidie 2024 en aanpassing prijssubsidiereglement - Vaststelling

Motivering

Argumentatie

Vertrekkende van de beschikbare informatie betreffende inkomsten en uitgaven, werd een raming van de prijssubsidiefactor voor 2024 uitgevoerd. Gezien het winstoogmerk van het AGB, dienen bovendien de geleden verliezen per 31 december 2022 (MAR 140) alsook het geraamde verlies van het boekjaar 2023 ingerekend te worden in de factor van 2024. Het blijkt dat, op basis daarvan, een factor van 61,78 bekomen wordt.

Juridische grond

Bij gemeenteraadsbeslissing van 26 juni 2008 werden de oprichting en de statuten van het autonoom gemeentebedrijf Bocholt, afgekort AGB Bocholt, goedgekeurd. Op 9 oktober 2008 kwam de goedkeuring van deze gemeenteraadsbeslissing door de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Stedenbeleid, Wonen en Inburgering.

Bij besluit van de raad van bestuur en van de gemeenteraad van 25 maart 2021 werd overgegaan tot goedkeuring van de recentste wijziging van de statuten van AGB Bocholt. In de zittingen van 19 december 2019 werden de recentste versies van de algemene en bijzondere beheersovereenkomsten goedgekeurd.

Overeenkomstig artikel 40 §3 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt de gemeenteraad de gemeentelijke reglementen vast.

AGB Bocholt ageert binnen de krijtlijnen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 231 tem 244 die handelen over het autonoom gemeentebedrijf.

Artikels 285 tot en met 288 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 inzake de bekendmaking van besluiten en de inwerkingtreding van reglementen.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het reglement 'Prijssubsidies toegangs- en inschrijvingsgelden AGB Bocholt', houdende de vaststelling van de factor voor de berekening van de prijssubsidies op 38,53 en goedgekeurd door de gemeenteraad van 22 december 2022, wordt opgeheven per 1 januari 2024.

Artikel 2

Het reglement 'Prijssubsidies toegangs- en inschrijvingsgelden AGB Bocholt' wordt vanaf 1 januari 2024 vastgesteld zoals opgenomen in dit besluit.

5.

2023_GR_00120 - AGB Bocholt: renteloze leningsovereenkomst investeringen 2024 - Goedkeuring

Goedgekeurd
5.

2023_GR_00120 - AGB Bocholt: renteloze leningsovereenkomst investeringen 2024 - Goedkeuring

2023_GR_00120 - AGB Bocholt: renteloze leningsovereenkomst investeringen 2024 - Goedkeuring
6.

2023_GR_00115 - Nominatieve subsidies 2024: lijst - Goedkeuring

Goedgekeurd
6.

2023_GR_00115 - Nominatieve subsidies 2024: lijst - Goedkeuring

2023_GR_00115 - Nominatieve subsidies 2024: lijst - Goedkeuring
7.

2023_GR_00121 - Aankoopcentrale Tussengemeentelijke Maatschappij voor Services dv (TMVS) (CREAT): toetreding en aanduiding vertegenwoordiger - Goedkeuring

Goedgekeurd
7.

2023_GR_00121 - Aankoopcentrale Tussengemeentelijke Maatschappij voor Services dv (TMVS) (CREAT): toetreding en aanduiding vertegenwoordiger - Goedkeuring

2023_GR_00121 - Aankoopcentrale Tussengemeentelijke Maatschappij voor Services dv (TMVS) (CREAT): toetreding en aanduiding vertegenwoordiger - Goedkeuring
8.

2023_GR_00122 - Stedenbouwkundige inlichtingen, conformiteitsattesten en administratieve stukken omgevingsvergunning: aanpassing retributiereglement - Vaststelling

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Stijn Van Baelen, Burgemeester -voorzitter; Erik Vanmierlo, Schepen; Jan Verjans, Schepen; Lieve Theuwissen, Schepen; Bert Schelmans, Schepen; Ann Bernaerts, Raadslid; Mia Croonen, Raadslid; Mathieu Damen, Raadslid; Geertje Das, Raadslid; Sylvia Dries, Raadslid; Toon Geusens, Raadslid; Nicole Ketelbuters, Raadslid; Friedo Steensels, Raadslid; Jos Vanmontfort, Raadslid; Sara Vrolix, Raadslid; Lieve Willems, Raadslid; Tom Wertelaers, Raadslid; Ann Vande Weyer, Raadslid; Pieter Schuurmans, Raadslid; Anja Smids, Raadslid; Marina Rijken, waarnemend algemeen directeur
Afwezig
Luc Martens, Raadslid
Verontschuldigd
Marc Vanherk, Schepen; Guido Schonkeren, Raadslid; Eddie Brebels, Algemeen directeur
Secretaris
Marina Rijken, waarnemend algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00122 - Stedenbouwkundige inlichtingen, conformiteitsattesten en administratieve stukken omgevingsvergunning: aanpassing retributiereglement - Vaststelling
Aanwezig
Stijn Van Baelen, Erik Vanmierlo, Jan Verjans, Lieve Theuwissen, Bert Schelmans, Ann Bernaerts, Mia Croonen, Mathieu Damen, Geertje Das, Sylvia Dries, Toon Geusens, Nicole Ketelbuters, Friedo Steensels, Jos Vanmontfort, Sara Vrolix, Lieve Willems, Tom Wertelaers, Ann Vande Weyer, Pieter Schuurmans, Anja Smids, Marina Rijken
Stemmen voor 20
Anja Smids, Tom Wertelaers, Pieter Schuurmans, Stijn Van Baelen, Lieve Theuwissen, Geertje Das, Sylvia Dries, Toon Geusens, Friedo Steensels, Ann Bernaerts, Sara Vrolix, Mia Croonen, Erik Vanmierlo, Mathieu Damen, Nicole Ketelbuters, Bert Schelmans, Jos Vanmontfort, Lieve Willems, Jan Verjans, Ann Vande Weyer
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
8.

2023_GR_00122 - Stedenbouwkundige inlichtingen, conformiteitsattesten en administratieve stukken omgevingsvergunning: aanpassing retributiereglement - Vaststelling

2023_GR_00122 - Stedenbouwkundige inlichtingen, conformiteitsattesten en administratieve stukken omgevingsvergunning: aanpassing retributiereglement - Vaststelling

Motivering

Argumentatie

Er is een aanpassing nodig wat betreft de kosten voor de afgifte van een conformiteitsattest. Het huidige reglement wordt daarom opgeheven en vervangen worden door het voorliggende aangepast reglement met ingang vanaf 1 januari 2024.

Volgende aanpassing worden, in kader van de procedure voor de aflevering van een conformiteitsattest, doorgevoerd in het retributiereglement:

1) Voor het conformiteitsattest (CA) is de retributie verschuldigd door de natuurlijke personen of rechtspersonen die de aanvraag tot aflevering van het conformiteitsattest indient. De vergoeding wordt gevraagd voor de ‘behandeling van de aanvraag’ van een CA:

  • Dit betekent dat ook bij weigering van een CA een vergoeding gevraagd kan worden.  
  • De vergoeding kan enkel gevraagd worden als iemand een vrijwillige of verplichte aanvraag doet voor een CA of wanneer iemand een hercontrole vraagt na besluit ongeschikt- en/of onbewoonbaarverklaring, want in feite vraagt men een CA om een besluit ongeschikt- en/of onbewoonbaarverklaring op te heffen. 
  • De vergoeding kan niet gevraagd worden als de woning conform wordt verklaard na een klacht van een belanghebbende en er geen besluit ongeschikt- en/of onbewoonbaarverklaring moet worden opgeheven middels een CA.

2) De afgifte van het conformiteitsattest

  • € 90,00 voor een zelfstandige woning;
  • € 90,00 voor een kamerwoning, verhoogd met € 15,00 per kamer, met een maximum van € 1.775,00 per gebouw.
  • Het tarief voor de aanvraag van conformiteitsattesten wordt jaarlijks op 1 januari geïndexeerd aan de hand van de gezondheidsindex conform de onderstaande formule, waarbij het geïndexeerde bedrag naar de hogere tien eurocent afgerond wordt:

bedrag belasting jaar x = basisbedrag x gezondheidsindex december (jaar x-1) 

                                                               gezondheidsindex december 2023


3) De woonmaatschappij die actief is in Bocholt wordt vrijgesteld van de belasting op de afgifte van conformiteitsattesten.

4) Voor het conformiteitsattest zullen de kosten ingevorderd kunnen worden op verschillende manieren:

  • Via het online betalingsplatform op de website van de gemeente Bocholt;
  • Via een overschrijving op de website van de gemeente Bocholt;
  • Rechtstreeks aan de balie van de gemeente Bocholt. 


Op 1 januari 2024 zal er voor de aflevering van stedenbouwkundige inlichtingen gestart worden met de rechtstreekse werking in het Vastgoedinformatieplatform (VIP). Hierdoor dringt zich opnieuw een aanpassing op voor wat betreft de facturatie via het Vastgoedinformatieplatform (VIP). Het gemeentelijk tarief voor deze stedenbouwkundige inlichtingen blijft ongewijzigd.

Volgende aanpassing worden, in kader van de facturatie voor de aflevering van stedenbouwkundige inlichtingen, toegevoegd in het retributiereglement:

1) Voor de aanvragen van vastgoedinformatie via het Vastgoedinformatieplatform (VIP) worden de kosten rechtstreeks gevorderd via het Vlaams Datanutsbedrijf. Zij rekenen bijkomend een platformretributie aan bovenop de gemeentelijke retributie. De gemeentelijke kost wordt door het Datanutsbedrijf doorgestort naar de gemeente.

Juridische grond

Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 40 § 3, bepaalt: “De gemeenteraad stelt de gemeentelijke reglementen vast. Met behoud van de toepassing van de federale wetgeving in verband met de bevoegdheid van de gemeenteraad om politieverordeningen vast te stellen, kunnen de reglementen onder meer betrekking hebben op het gemeentelijk beleid, de gemeentelijke belastingen en retributies, en op het inwendige bestuur van de gemeente”.

Volgens artikel 41, 14° kunnen volgende bevoegdheden niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd: “het vaststellen van de gemeentebelastingen en het vaststellen van de machtiging tot het heffen van de retributies en de voorwaarden ervan, inclusief verminderingen en vrijstellingen”.

Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikels 285 tot en met 288 inzake de bekendmaking van besluiten en de inwerkingtreding van reglementen.

Decreet van 28 juni 1985 betreffende de milieuvergunning, de bijhorende besluiten en omzendbrieven.

Titel V, Decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid.

Titel IV, Hoofdstuk II, Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.

Besluit Vlaamse Regering van 16 juli 2010 betreffende de meldingsplichtige handelingen ter uitvoering van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening.

Besluit Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van de handelingen waarvoor geen stedenbouwkundige vergunning nodig is.

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en de uitvoeringsbesluiten van 13 februari 2015 en 27 november 2015.

Besluit Vlaamse Regering van 10 februari 2017 tot wijziging van diverse besluiten naar aanleiding van de inwerkingtreding van de omgevingsvergunning.

Besluit Vlaamse Regering van 11 september 2020 tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

Het besluit van de gemeenteraad van 8 september 2022 inzake de aanpassing van het retributiereglement voor stedenbouwkundige inlichtingen en administratieve stukken omgevingsvergunning.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het retributiereglement 'stedenbouwkundige inlichtingen en administratieve stukken omgevingsvergunning', goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 8 september 2022, wordt opgeheven vanaf 1 januari 2024.

Artikel 2

Het retributiereglement 'stedenbouwkundige inlichtingen, conformiteitsattesten en administratieve stukken omgevingsvergunning' wordt vastgesteld zoals opgenomen in dit besluit.

Artikel 3

Het retributiereglement treedt in werking vanaf 1 januari 2024 en eindigt op 31 december 2025.

9.

2023_GR_00123 - Gemeentepersoneel: feestdagen, compensatiedagen en collectieve sluitingsdagen 2024 - Goedkeuring

Goedgekeurd
9.

2023_GR_00123 - Gemeentepersoneel: feestdagen, compensatiedagen en collectieve sluitingsdagen 2024 - Goedkeuring

2023_GR_00123 - Gemeentepersoneel: feestdagen, compensatiedagen en collectieve sluitingsdagen 2024 - Goedkeuring
10.

2023_GR_00124 - Limburgse rechtspositieregeling, loon- en functiehuis: samenwerkingsovereenkomst occasionele gezamenlijke opdrachten - Goedkeuring

Goedgekeurd
10.

2023_GR_00124 - Limburgse rechtspositieregeling, loon- en functiehuis: samenwerkingsovereenkomst occasionele gezamenlijke opdrachten - Goedkeuring

2023_GR_00124 - Limburgse rechtspositieregeling, loon- en functiehuis: samenwerkingsovereenkomst occasionele gezamenlijke opdrachten - Goedkeuring
11.

2023_GR_00125 - De Leemskuil: huishoudelijk reglement - Vaststelling

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Stijn Van Baelen, Burgemeester -voorzitter; Erik Vanmierlo, Schepen; Jan Verjans, Schepen; Lieve Theuwissen, Schepen; Bert Schelmans, Schepen; Ann Bernaerts, Raadslid; Mia Croonen, Raadslid; Mathieu Damen, Raadslid; Geertje Das, Raadslid; Sylvia Dries, Raadslid; Toon Geusens, Raadslid; Nicole Ketelbuters, Raadslid; Friedo Steensels, Raadslid; Jos Vanmontfort, Raadslid; Sara Vrolix, Raadslid; Lieve Willems, Raadslid; Tom Wertelaers, Raadslid; Ann Vande Weyer, Raadslid; Pieter Schuurmans, Raadslid; Anja Smids, Raadslid; Marina Rijken, waarnemend algemeen directeur
Afwezig
Luc Martens, Raadslid
Verontschuldigd
Marc Vanherk, Schepen; Guido Schonkeren, Raadslid; Eddie Brebels, Algemeen directeur
Secretaris
Marina Rijken, waarnemend algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00125 - De Leemskuil: huishoudelijk reglement - Vaststelling
Aanwezig
Stijn Van Baelen, Erik Vanmierlo, Jan Verjans, Lieve Theuwissen, Bert Schelmans, Ann Bernaerts, Mia Croonen, Mathieu Damen, Geertje Das, Sylvia Dries, Toon Geusens, Nicole Ketelbuters, Friedo Steensels, Jos Vanmontfort, Sara Vrolix, Lieve Willems, Tom Wertelaers, Ann Vande Weyer, Pieter Schuurmans, Anja Smids, Marina Rijken
Stemmen voor 20
Anja Smids, Tom Wertelaers, Pieter Schuurmans, Stijn Van Baelen, Lieve Theuwissen, Geertje Das, Sylvia Dries, Toon Geusens, Friedo Steensels, Ann Bernaerts, Sara Vrolix, Mia Croonen, Erik Vanmierlo, Mathieu Damen, Nicole Ketelbuters, Bert Schelmans, Jos Vanmontfort, Lieve Willems, Jan Verjans, Ann Vande Weyer
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
11.

2023_GR_00125 - De Leemskuil: huishoudelijk reglement - Vaststelling

2023_GR_00125 - De Leemskuil: huishoudelijk reglement - Vaststelling

Motivering

Argumentatie

De concessieovereenkomst van 13 juli 2023 tussen de gemeente en de uitbater van de cafetaria De Leemskuil bepaalt dat de zaalverhuur niet langer gebeurt door de concessionaris. De keuken zit wel vervat in de concessie voor het cafetaria en kan daarom enkel worden verhuurd door de concessionaris.

Om het voor de klant eenvoudig te maken, gebeuren alle reservaties inclusief de keuken via de dienst vrije tijd, maar dienen praktische afspraken met betrekking tot gebruik van de keuken te worden gemaakt met de concessionaris en kan de huur van de keuken enkel door de concessionaris worden gefactureerd. Deze gewijzigde situatie vraagt een aanpassing van het huishoudelijk reglement uit 2020. 

Daarnaast is het wenselijk om het huishoudelijk reglement qua indeling en inhoud af te stemmen op het nieuwe huishoudelijk reglement voor het Buurthuis Reppel zoals goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 4 mei 2023. Deze afstemming zorgt voor meer duidelijkheid bij de gebruikers en voor een eenvoudiger beheer door de gemeente. 

Omdat de polyvalente zaal gedeeld wordt met de school (turnzaal) werd het ontwerp van reglement voorgelegd aan de directie en voorzitter van het schoolbestuur, die akkoord zijn met het voorgesteld reglement. 

De cultuurraad gaf in zitting van 21 november 2023 een positief advies over het aangepaste huishoudelijke reglement van De Leemskuil.

Juridische grond

Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 40 § 3 dat bepaalt dat de gemeenteraad de gemeentelijke reglementen vaststelt.  Artikel 41, 14° van dit decreet bepaalt dat deze bevoegdheid niet aan het college van burgemeester en schepenen kan worden toevertrouwd.

Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikels 285 tot en met 288 inzake de bekendmaking van besluiten en de inwerkingtreding van reglementen.  

Het besluit van de gemeenteraad van 30 januari 2020 inzake 'de vaststelling van het reglement van inwendige orde van Gemeenschapshuis Lozen'.

Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 56 §1 1ste lid dat bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen de beraadslagingen en de besluiten van de gemeenteraad voorbereidt.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het gemeenteraadsbesluit van 30 januari 2020 inzake vaststelling 'reglement van inwendige orde gemeenschapshuis Lozen' wordt opgeheven.

Artikel 2

Het 'Huishoudelijk Reglement De Leemskuil Lozen' samen met 'Bijlage bij Huishoudelijk Reglement De Leemskuil Lozen' worden vastgesteld zoals opgenomen in dit besluit. 

Artikel 3

Dit besluit treedt in werking volgens de bepalingen van artikel 288 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.

12.

2023_GR_00126 - Buurthuis Reppel en De Leemskuil: gebruikstarieven - Vaststelling

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Stijn Van Baelen, Burgemeester -voorzitter; Erik Vanmierlo, Schepen; Jan Verjans, Schepen; Lieve Theuwissen, Schepen; Bert Schelmans, Schepen; Ann Bernaerts, Raadslid; Mia Croonen, Raadslid; Mathieu Damen, Raadslid; Geertje Das, Raadslid; Sylvia Dries, Raadslid; Toon Geusens, Raadslid; Nicole Ketelbuters, Raadslid; Friedo Steensels, Raadslid; Jos Vanmontfort, Raadslid; Lieve Willems, Raadslid; Tom Wertelaers, Raadslid; Ann Vande Weyer, Raadslid; Pieter Schuurmans, Raadslid; Anja Smids, Raadslid; Marina Rijken, waarnemend algemeen directeur
Afwezig
Luc Martens, Raadslid; Sara Vrolix, Raadslid
Verontschuldigd
Marc Vanherk, Schepen; Guido Schonkeren, Raadslid; Eddie Brebels, Algemeen directeur
Secretaris
Marina Rijken, waarnemend algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00126 - Buurthuis Reppel en De Leemskuil: gebruikstarieven - Vaststelling
Aanwezig
Stijn Van Baelen, Erik Vanmierlo, Jan Verjans, Lieve Theuwissen, Bert Schelmans, Ann Bernaerts, Mia Croonen, Mathieu Damen, Geertje Das, Sylvia Dries, Toon Geusens, Nicole Ketelbuters, Friedo Steensels, Jos Vanmontfort, Lieve Willems, Tom Wertelaers, Ann Vande Weyer, Pieter Schuurmans, Anja Smids, Marina Rijken
Stemmen voor 19
Anja Smids, Tom Wertelaers, Pieter Schuurmans, Stijn Van Baelen, Lieve Theuwissen, Geertje Das, Sylvia Dries, Toon Geusens, Friedo Steensels, Ann Bernaerts, Mia Croonen, Erik Vanmierlo, Mathieu Damen, Nicole Ketelbuters, Bert Schelmans, Jos Vanmontfort, Lieve Willems, Jan Verjans, Ann Vande Weyer
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
12.

2023_GR_00126 - Buurthuis Reppel en De Leemskuil: gebruikstarieven - Vaststelling

2023_GR_00126 - Buurthuis Reppel en De Leemskuil: gebruikstarieven - Vaststelling

Motivering

Argumentatie

Een vaststelling van de gebruikstarieven van De Leemskuil is wenselijk omwille van een aantal redenen:

In eerste instantie is, naar aanleiding van de aanduiding van een nieuwe concessionaris  voor het cafetaria van De Leemskuil  waarbij de zaalverhuur voortaan gebeurt door de gemeente en niet langer door de concessionaris, de vaststelling van een gemeentelijk reglement gebruikstarieven noodzakelijk.

Daarnaast is het wenselijk om de tarieven van De Leemskuil af te stemmen op de nieuwe tarieven van Buurthuis Reppel. Dit houdt een administratieve vereenvoudiging in doordat een aantal materialen inbegrepen zullen zijn in de prijs van de zaal of keuken. Concreet gaat het over deze aanpassingen:

  1. Het gebruik van de keuken wordt gratis indien deze enkel gebruikt wordt voor de afwas van glazen of koffieservies. 
  2. Bestek en servies worden niet meer apart aangerekend per stuk, maar worden inbegrepen in de huur van de keuken. Het tarief 'zonder apparatuur of stroomgebruik' wijzigt naar het tarief 'inclusief servies en bestek, zonder kooktoestellen' en het tarief 'met apparatuur of stroomverbruik' wijzigt naar het tarief 'inclusief servies en bestek en gebruik kooktoestellen'. 
  3. Het gebruik van de geluidsinstallatie wordt inbegrepen bij de huur van de zaal.

Zoals voorzien in de nieuwe gebruikstarieven van Buurthuis Reppel, worden ook voor De Leemskuil tarieven opgenomen voor het verlies van de sleutel en voor extra poetswerk indien de gebruiker nalaat het gebouw achter te laten in een staat zoals bepaald in het huishoudelijk reglement. 

Tot slot dient het tarief voor gebruik van de keuken van De Leemskuil te worden afgesplitst van het tarief voor het gebruik van de zaal. Combitarieven dienen daarom te worden gesplitst in aparte tarieven voor de polyvalente zaal en de keuken. Dit is het geval voor de tarieven 'commerciële activiteit' en 'koffietafel'. De keuken zit nu vervat in de concessie met de uitbater van het cafetaria en wordt daarom door de uitbater zelf gefactureerd. Gebruik van de polyvalente zaal wordt door de gemeente gefactureerd. Voor een vlotte service aan gebruikers gebeuren alle reservaties weliswaar via de gemeente (dienst VT, GC De Kroon), maar gebeurt de facturatie apart.

Voor zowel voor De Leemskuil als het Buurthuis Reppel wordt vastgesteld dat het tarief B (terief voor niet-erkende verenigingen of verenigingen buiten Bocholt) voor de huur van de keuken erg duur is in verhouding tot het tarief voor de huur van de zaal enerzijds en in verhouding tot het tarief voor de huur van de keuken voor privéfeesten anderzijds. Het is daarom beter om het tarief voor het gebruik van de keuken inclusief toestellen voor de niet erkende verenigingen of verenigingen buiten Bocholt gelijk te stellen met het tarief voor de keuken voor privéfeesten. Het tarief B van € 100,00 wijzigt dan naar € 40,00. Voor het gebruik van de keuken zonder kooktoestellen is het aangewezen om het tarief met kooktoestellen te halveren, zoals ook het geval is in de huidige tarieven. Het tarief B van € 50,00 wijzigt dan naar € 20,00. 

Alle overige gebruikstarieven blijven ongewijzigd.

De cultuurraad gaf in zitting van 21 november 2023 een positief advies over de gebruikstarieven van beide locaties. 

Juridische grond

Artikel 40 §3 en artikel 41, 2° van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 bepalen dat de gemeenteraad bevoegd is om reglementen vast te stellen.

Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikels 285 tot en met 288 inzake de bekendmaking van besluiten en de inwerkingtreding van reglementen.

Het Cultuurpactdecreet van 28 januari 1974 bepaalt dat gemeentebesturen een beroep moeten doen op bestaande of op te richten organen en structuren met het oog op inspraak en advies inzake culturele aangelegenheden.

Het besluit van de gemeenteraad van 23 maart 2023 inzake de vaststelling van de gebruikstarieven van het buurthuis in de Sint-Willibrorduskerk Reppel.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het gemeenteraadsbesluit van 23 maart 2023 inzake vaststelling reglement 'gebruikstarieven  Buurthuis Reppel' wordt opgeheven.

Artikel 2

De reglementen 'gebruikstarieven Buurthuis Reppel' en 'gebruikstarieven De Leemskuil Lozen' worden vastgesteld zoals opgenomen in dit besluit.

Artikel 3

Beide reglementen treden in werking volgens de bepalingen van artikel 288 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.

13.

2023_GR_00127 - Kunstacademie Noord-Limburg: beleidsplan en begroting 2024 - Goedkeuring

Goedgekeurd
13.

2023_GR_00127 - Kunstacademie Noord-Limburg: beleidsplan en begroting 2024 - Goedkeuring

2023_GR_00127 - Kunstacademie Noord-Limburg: beleidsplan en begroting 2024 - Goedkeuring
14.

2023_GR_00128 - Doorverwijzing naar de federale medische dienst MEDEX van een personeelslid met het oog op een vervroegde pensionering om medische redenen - Goedkeuring

Goedgekeurd
14.

2023_GR_00128 - Doorverwijzing naar de federale medische dienst MEDEX van een personeelslid met het oog op een vervroegde pensionering om medische redenen - Goedkeuring

2023_GR_00128 - Doorverwijzing naar de federale medische dienst MEDEX van een personeelslid met het oog op een vervroegde pensionering om medische redenen - Goedkeuring
15.

2023_GR_00129 - Ontslag gemeenteraadslid - Kennisneming

Kennisgenomen
15.

2023_GR_00129 - Ontslag gemeenteraadslid - Kennisneming

2023_GR_00129 - Ontslag gemeenteraadslid - Kennisneming
16.

2023_GR_00130 - Gemeenteraadslid: onderzoek geloofsbrieven, aanstelling en eedaflegging - Goedkeuring

Goedgekeurd
16.

2023_GR_00130 - Gemeenteraadslid: onderzoek geloofsbrieven, aanstelling en eedaflegging - Goedkeuring

2023_GR_00130 - Gemeenteraadslid: onderzoek geloofsbrieven, aanstelling en eedaflegging - Goedkeuring