Terug
Gepubliceerd op 22/12/2023

2023_GR_00122 - Stedenbouwkundige inlichtingen, conformiteitsattesten en administratieve stukken omgevingsvergunning: aanpassing retributiereglement - Vaststelling

Gemeenteraad
do 21/12/2023 - 21:00 raadzaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Retributiereglement.

Samenstelling

Aanwezig

Stijn Van Baelen, Burgemeester -voorzitter; Erik Vanmierlo, Schepen; Jan Verjans, Schepen; Lieve Theuwissen, Schepen; Bert Schelmans, Schepen; Ann Bernaerts, Raadslid; Mia Croonen, Raadslid; Mathieu Damen, Raadslid; Geertje Das, Raadslid; Sylvia Dries, Raadslid; Toon Geusens, Raadslid; Nicole Ketelbuters, Raadslid; Friedo Steensels, Raadslid; Jos Vanmontfort, Raadslid; Sara Vrolix, Raadslid; Lieve Willems, Raadslid; Tom Wertelaers, Raadslid; Ann Vande Weyer, Raadslid; Pieter Schuurmans, Raadslid; Anja Smids, Raadslid; Marina Rijken, waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Luc Martens, Raadslid

Verontschuldigd

Marc Vanherk, Schepen; Guido Schonkeren, Raadslid; Eddie Brebels, Algemeen directeur

Secretaris

Marina Rijken, waarnemend algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00122 - Stedenbouwkundige inlichtingen, conformiteitsattesten en administratieve stukken omgevingsvergunning: aanpassing retributiereglement - Vaststelling

Aanwezig

Stijn Van Baelen, Erik Vanmierlo, Jan Verjans, Lieve Theuwissen, Bert Schelmans, Ann Bernaerts, Mia Croonen, Mathieu Damen, Geertje Das, Sylvia Dries, Toon Geusens, Nicole Ketelbuters, Friedo Steensels, Jos Vanmontfort, Sara Vrolix, Lieve Willems, Tom Wertelaers, Ann Vande Weyer, Pieter Schuurmans, Anja Smids, Marina Rijken
Stemmen voor 20
Anja Smids, Tom Wertelaers, Pieter Schuurmans, Stijn Van Baelen, Lieve Theuwissen, Geertje Das, Sylvia Dries, Toon Geusens, Friedo Steensels, Ann Bernaerts, Sara Vrolix, Mia Croonen, Erik Vanmierlo, Mathieu Damen, Nicole Ketelbuters, Bert Schelmans, Jos Vanmontfort, Lieve Willems, Jan Verjans, Ann Vande Weyer
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2023_GR_00122 - Stedenbouwkundige inlichtingen, conformiteitsattesten en administratieve stukken omgevingsvergunning: aanpassing retributiereglement - Vaststelling 2023_GR_00122 - Stedenbouwkundige inlichtingen, conformiteitsattesten en administratieve stukken omgevingsvergunning: aanpassing retributiereglement - Vaststelling

Motivering

Argumentatie

Er is een aanpassing nodig wat betreft de kosten voor de afgifte van een conformiteitsattest. Het huidige reglement wordt daarom opgeheven en vervangen worden door het voorliggende aangepast reglement met ingang vanaf 1 januari 2024.

Volgende aanpassing worden, in kader van de procedure voor de aflevering van een conformiteitsattest, doorgevoerd in het retributiereglement:

1) Voor het conformiteitsattest (CA) is de retributie verschuldigd door de natuurlijke personen of rechtspersonen die de aanvraag tot aflevering van het conformiteitsattest indient. De vergoeding wordt gevraagd voor de ‘behandeling van de aanvraag’ van een CA:

  • Dit betekent dat ook bij weigering van een CA een vergoeding gevraagd kan worden.  
  • De vergoeding kan enkel gevraagd worden als iemand een vrijwillige of verplichte aanvraag doet voor een CA of wanneer iemand een hercontrole vraagt na besluit ongeschikt- en/of onbewoonbaarverklaring, want in feite vraagt men een CA om een besluit ongeschikt- en/of onbewoonbaarverklaring op te heffen. 
  • De vergoeding kan niet gevraagd worden als de woning conform wordt verklaard na een klacht van een belanghebbende en er geen besluit ongeschikt- en/of onbewoonbaarverklaring moet worden opgeheven middels een CA.

2) De afgifte van het conformiteitsattest

  • € 90,00 voor een zelfstandige woning;
  • € 90,00 voor een kamerwoning, verhoogd met € 15,00 per kamer, met een maximum van € 1.775,00 per gebouw.
  • Het tarief voor de aanvraag van conformiteitsattesten wordt jaarlijks op 1 januari geïndexeerd aan de hand van de gezondheidsindex conform de onderstaande formule, waarbij het geïndexeerde bedrag naar de hogere tien eurocent afgerond wordt:

bedrag belasting jaar x = basisbedrag x gezondheidsindex december (jaar x-1) 

                                                               gezondheidsindex december 2023


3) De woonmaatschappij die actief is in Bocholt wordt vrijgesteld van de belasting op de afgifte van conformiteitsattesten.

4) Voor het conformiteitsattest zullen de kosten ingevorderd kunnen worden op verschillende manieren:

  • Via het online betalingsplatform op de website van de gemeente Bocholt;
  • Via een overschrijving op de website van de gemeente Bocholt;
  • Rechtstreeks aan de balie van de gemeente Bocholt. 


Op 1 januari 2024 zal er voor de aflevering van stedenbouwkundige inlichtingen gestart worden met de rechtstreekse werking in het Vastgoedinformatieplatform (VIP). Hierdoor dringt zich opnieuw een aanpassing op voor wat betreft de facturatie via het Vastgoedinformatieplatform (VIP). Het gemeentelijk tarief voor deze stedenbouwkundige inlichtingen blijft ongewijzigd.

Volgende aanpassing worden, in kader van de facturatie voor de aflevering van stedenbouwkundige inlichtingen, toegevoegd in het retributiereglement:

1) Voor de aanvragen van vastgoedinformatie via het Vastgoedinformatieplatform (VIP) worden de kosten rechtstreeks gevorderd via het Vlaams Datanutsbedrijf. Zij rekenen bijkomend een platformretributie aan bovenop de gemeentelijke retributie. De gemeentelijke kost wordt door het Datanutsbedrijf doorgestort naar de gemeente.

Juridische grond

Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 40 § 3, bepaalt: “De gemeenteraad stelt de gemeentelijke reglementen vast. Met behoud van de toepassing van de federale wetgeving in verband met de bevoegdheid van de gemeenteraad om politieverordeningen vast te stellen, kunnen de reglementen onder meer betrekking hebben op het gemeentelijk beleid, de gemeentelijke belastingen en retributies, en op het inwendige bestuur van de gemeente”.

Volgens artikel 41, 14° kunnen volgende bevoegdheden niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd: “het vaststellen van de gemeentebelastingen en het vaststellen van de machtiging tot het heffen van de retributies en de voorwaarden ervan, inclusief verminderingen en vrijstellingen”.

Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikels 285 tot en met 288 inzake de bekendmaking van besluiten en de inwerkingtreding van reglementen.

Decreet van 28 juni 1985 betreffende de milieuvergunning, de bijhorende besluiten en omzendbrieven.

Titel V, Decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid.

Titel IV, Hoofdstuk II, Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.

Besluit Vlaamse Regering van 16 juli 2010 betreffende de meldingsplichtige handelingen ter uitvoering van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening.

Besluit Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van de handelingen waarvoor geen stedenbouwkundige vergunning nodig is.

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en de uitvoeringsbesluiten van 13 februari 2015 en 27 november 2015.

Besluit Vlaamse Regering van 10 februari 2017 tot wijziging van diverse besluiten naar aanleiding van de inwerkingtreding van de omgevingsvergunning.

Besluit Vlaamse Regering van 11 september 2020 tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

Het besluit van de gemeenteraad van 8 september 2022 inzake de aanpassing van het retributiereglement voor stedenbouwkundige inlichtingen en administratieve stukken omgevingsvergunning.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het retributiereglement 'stedenbouwkundige inlichtingen en administratieve stukken omgevingsvergunning', goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 8 september 2022, wordt opgeheven vanaf 1 januari 2024.

Artikel 2

Het retributiereglement 'stedenbouwkundige inlichtingen, conformiteitsattesten en administratieve stukken omgevingsvergunning' wordt vastgesteld zoals opgenomen in dit besluit.

Artikel 3

Het retributiereglement treedt in werking vanaf 1 januari 2024 en eindigt op 31 december 2025.