Gezien artikel 249 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 niet van toepassing is, is de procedure “vrij”. De opvolgingsrapportering bevat echter minstens volgende elementen:
Artikel 263 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 behandelt het opvolgingsrapport. Conform artikels 41 en 78 betreft het een niet-delegeerbare bevoegdheid van respectievelijk de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn.
Artikel 29 van het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus (BVR BBC) concretiseert de (minimale) inhoud. Artikel 5 van het Ministerieel besluit van 26 juni 2018 over de beleids- en beheerscyclus (MB BBC) concretiseert de minimale inhoud van de financiële info.
Op te merken valt dat artikel 249 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 niet van toepassing is.
De raad neemt kennis van het opvolgingsrapport per 30 juni 2022 zoals gehecht aan dit besluit.
Fietsleasing kan medewerkers stimuleren om voor zowel het woon-werkverkeer als de privé verplaatsingen vaker de fiets te gebruiken. Beweging in het algemeen en fietsen in het bijzonder maakt deel uit van preventieve gezondheidszorg en verhoogt het welzijn van medewerkers. Bovendien past de fietsmobiliteit in een modern personeelsbeleid.
Het lokaal bestuur Bocholt wenst een overheidsopdracht uit te schrijven voor een 'raamovereenkomst individueel leasen van fietsen ten behoeve van het personeel van gemeente en OCMW.'
De uitgave voor de opdracht 'raamovereenkomst voor het individueel leasen van fietsen ten behoeve van het personeel van gemeente en OCMW' wordt geraamd op € 79.821,82 exclusief BTW, hetzij € 96.584.,40 inclusief BTW, hetzij
Het betreft een gezamenlijke opdracht waarbij het aangewezen is dat gemeente Bocholt de procedure zal voeren en in naam van OCMW Bocholt bij de gunning van de de opdracht zal optreden. Gezamenlijk aankopen kan leiden tot aanzienlijke besparingen en administratieve vereenvoudiging.
De kredieten voor deze raamovereenkomst dienen voorzien te worden bij aanpassing meerjarenplan.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder artikel 78, 4°, betreffende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn inzake het vaststellen van de beleidsrapporten van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, vermeld in artikel 249, en artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Artikel 84 §1 1°lid van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 inzake de bevoegdheid van het vast bureau om de besluiten van de raad voor maatschappelijk welzijn voor te bereiden.
De rechtspositieregeling voor het lokaal bestuur Bocholt, vastgesteld op het vast bureau van 24 februari 2022, waarin opgenomen is dat bepaalde voordelen ingezet kunnen worden in het kader van individuele fietsleasing.
De raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord om een nieuw exploitatiekrediet van € 33.000,00 te voorzien in het kader van de 'raamovereenkomst voor het individueel leasen van fietsen ten behoeve van het personeel van gemeente en OCMW', volgens de raming gehecht aan dit besluit.
Het vast bureau wordt intussen reeds gelast met de verdere afhandeling van het dossier.
In 2020 werd de organisatie van de dorpsrestaurants vroegtijdig stopgezet omwille van Covid-19.
Op 31 augustus 2022 zullen de dorpsrestaurants terug opstarten. Elke laatste woensdag van de maand worden ze afwisselend georganiseerd in GC De Kroon (Nevenplein 1, 3950 Bocholt) en het Parochiehuis (Kerkplein 11, 3950 Bocholt).
Aangezien er snel opgestart wordt en er enkel de mogelijkheid was om in juli via het gemeentelijk blad te communiceren, is de prijs aan de inwoners meegedeeld vooraleer dit bekrachtigd werd door de Raad voor Maatschappelijk Welzijn.
Rekening houdende met de stijgende voedingsprijzen en de verwachting dat inschrijvers voor de opdracht voor het leveren en bedelen van warme maaltijden in functie van de dorpsrestaurants dit zouden doorrekenen, werd er geopteerd € 10,50 te vragen per kaart/ticket. Op deze manier hopen we de komende jaren geen nieuwe prijsverhoging per ticket te moeten doorvoeren.
De prijs werd door de opdrachtnemer aangepast aan de index der consumptieprijzen van € 6,00 (2011 t/m 2015), naar € 6,08 (2016), € 6,20 (2017) en € 7,00 (2018) per geleverde maaltijd.
Tijdens de zitting van 14 juli 2022 werd de opdracht voor het leveren en bedelen van warme maaltijden in functie van de dorpsrestaurants door het Vast Bureau toegewezen aan de enige bieder, namelijk La Finesse, Fabrieksstraat 50 te 3950 Bocholt, telkens aan de prijs van € 8,25 inclusief btw. per geleverde maaltijd.
Sinds 2018 is er geen prijsherziening van toepassing geweest. Ondertussen krijgen we te maken met stijgende voedingsprijzen en werd de de index der consumptieprijzen meermaals aangepast.
Het Sociaal Huis voorziet zelf de koffie. Deze worden per stuk betaald te worden door het Sociaal Huis aan GC De Kroon.
De visie is dat de organisatie van de dorpsrestaurants zelfbedruipend moet zijn. In 2019 bedroegen de totale kosten van de dorpsrestaurants € 11.416,18. De opbrengsten bedroegen in 2019 € 11.845,10.
Aangrenzende gemeenten die dorpsrestaurants organiseren hebben een gelijkaardige prijsverhoging doorgevoerd.
Artikels 77 en 78 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 inzake de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn.
Het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 8 maart 2018 inzake 'Dorpsrestaurants - prijsbepaling vanaf mei 2018'
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikels 285 tot en met 288 inzake de bekendmaking van besluiten en de inwerkingtreding van reglementen.
Het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 8 maart 2018 houdende de prijsbepaling vanaf mei 2018 wordt opgeheven.
De verkoopprijs van een kaart die recht geeft op een 3-gangenmaaltijd tijdens de dorpsrestaurants vast te stellen op € 10,50 voor de dorpsrestaurant vanaf augustus 2022.
Dit besluit treedt in werking conform artikel 288 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Met de toelage wil men de OCMW’s financieel ondersteunen in de uitbouw van een beleid van participatie en sociale activering. Bedoeling is om de zelfredzaamheid, de weerbaarheid en de maatschappelijke betrokkenheid van de OCMW-gebruikers te verhogen en hun sociaal isolement te doorbreken door hen te laten deelnemen aan maatschappelijk zinvolle activiteiten. Dit kan gebeuren als doel op zich ofwel als een eerste stap in een traject voor socio-professionele inschakeling.
De toelage richt zich tot de gebruiker van het OCMW in de ruime zin, met name de persoon die gebruik maakt van gelijk welke vorm van openbare dienstverlening die behoort tot de opdrachten van het OCMW. Die dienstverlening moet in de ruimst mogelijke betekenis begrepen worden. Men mag het gebruik van de toelage dus niet beperken tot personen die recht hebben op een leefloon (of een andere sociale uitkering).
Het komt aan het OCMW toe om de staat van behoeftigheid van de persoon na te gaan en om de billijkheid af te wegen bij het toekennen van een welbepaald voordeel.
Het staat het OCMW vrij om de prioritaire doelgroepen die zich in een achtergestelde situatie bevinden en waarvoor een tussenkomst noodzakelijk is, af te bakenen. Het OCMW kan dus zelf de accenten van het plaatselijke beleid bepalen.
Deze toelage 2022 zet het beleid van de voorgaande jaren verder, maar er werden in 2020 een paar wijzigingen doorgevoerd op het niveau van de besteding. Deze veranderingen werden ingegeven door de Covid19-crisis enerzijds en streven naar administratieve vereenvoudiging anderzijds.
Allereerst werden de bestedingspercentages voor de luiken 'collectieve modules' en 'kinderarmoede' afgeschaft. Bijgevolg kan het OCMW de toelage vrijelijk besteden binnen de krijtlijnen van het uitvoeringsbesluit. De financiële schotten tussen de 3 luiken blijven dus ook in 2022 afgevoerd.
Ten tweede blijven de personeelskosten die men op de toelage 'collectieve modules' kan aanrekenen, beperkt tot 50% van het totaalbedrag van de toelage.
OCMW Bocholt kan in 2022 aanspraak maken op een bedrag van € 7.627,00.
Artikel 77 van het decreet over het lokaal bestuur dat bepaalt dat de raad voor maatschappelijk welzijn over de volheid van bevoegdheid beschikt voor aangelegenheden die aan het OCMW door of krachtens de wet of het decreet zijn toevertrouwd.
De organieke wet van 8 juli 1976, betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, artikel 57, §1, tweede lid
Het KB van 10 juli 2022 houdende maatregelen ter bevordering van de participatie en sociale activering van de gebruikers van de dienstverlening van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn voor het jaar 2022.
De bijlage bij het KB van 10 juli 2022 houdende maatregelen ter bevordering van de participatie en sociale activering van de gebruikers van de dienstverlening van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn voor het jaar 2022.
De aanbevelingen van de inspectie van 23 mei 2013 om de criteria voor de toekenning van de subsidies 'participatie en sociale activering' en de interventieplafonds goed te laten keuren door de Raad voor Maatschappelijk Welzijn.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn besluit gebruik te maken van de in 2022 door de federale overheid voorziene toelage voor participatie en sociale activering.
De bovengenoemde toelage zal voor 28 februari 2023 verantwoord worden met een elektronisch verslag via de webapplicatie 'Uniek Verslag'.
De originele bewijsstukken zullen ter beschikking gehouden worden bij het OCMW met het oog op de controle op het gebruik van de toelage.
Het doel van de toelage is om OCMW's te ondersteunen in de uitbouw van een beleid van participatie en sociale activering. Bedoeling is om de zelfredzaamheid, de weerbaarheid en de maatschappelijke betrokkenheid van de OCMW-gebruikers en hun kinderen te verhogen en hun sociaal isolement te doorbreken door hen te laten deelnemen aan maatschappelijk zinvolle activiteiten. Dit kan gebeuren als doel op zich ofwel als een eerste stap in een traject voor socio-professionele inschakeling.
De toelage richt zich tot de gebruiker van het OCMW in de ruime zin, met name de persoon die gebruik maakt van gelijk welke vorm van openbare dienstverlening die behoort tot de opdrachten van het OCMW. Die dienstverlening moet in de ruimst mogelijke betekenis begrepen worden. Men mag het gebruik van de toelage dus niet beperken tot personen die recht hebben op een leefloon (of een andere sociale uitkering).
Het komt aan het OCMW toe om de staat van behoeftigheid van de persoon na te gaan en om de billijkheid af te wegen bij het toekennen van een welbepaald voordeel.
Artikel 77 derde lid en artikel 78 tweede lid 3° van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 die stellen dat de raad voor maatschappelijk welzijn bevoegd is om de reglementen vast te stellen.
De organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, art. 57, §1, tweede lid.
Het KB van 10 juli 2022 houdende maatregelen ter bevordering van de participatie en sociale activering van de gebruikers van de dienstverlening van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn voor het jaar 2022.
De bijlage bij het KB van 10 juli 2022 houdende maatregelen ter bevordering van de participatie en sociale activering van de gebruikers van de dienstverlening van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn voor het jaar 2022.
De aanbevelingen van de inspectie van 23 mei 2013 om de criteria voor de toekenning van de subsidies 'participatie en sociale activering' en de interventieplafonds goed te laten keuren door de Raad voor Maatschappelijk Welzijn.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn stelt het reglement 'Participatie en Sociale Activering 2022' vast, zoals opgenomen in dit besluit.
Het reglement 'Participatie en Sociale Activering 2022' treedt in werking conform artikel 288 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en eindigt op 31 december 2022.
Totaal aantal trajecten schooljaar 2021-2022:
29 trajecten aangemeld, waarvan 20 kinderen die dit jaar begeleiding hebben gekregen (eventueel later gestart of vroegtijdig beëindigd).
17 kinderen van De Driehoek (6 kinderen niet opgestart)
2 kinderen van De Geluksvlinder
4 kinderen van De Vlieger
6 kinderen van De Boomhut (3 kinderen, andere niet opgestart), één begeleider eerder gestopt, deze trajecten werden hierdoor vroegtijdig stopgezet.
Project ’t Vliegerke , ondertussen verwezenlijkt: Opvoedingswinkel en 'huis van het kind' promoten bij ouders die moeilijkheden hebben bij de opvoeding, ouders van 'kwetsbare' kinderen uitgenodigd en hen materiaal meegegeven met de nodige uitleg hoe zij hier mee aan de slag kunnen met hun kind. (geregeld wisselen), busvervoer van bijzonder onderwijs voor kwetsbaar gezin uitgezocht naar mogelijkheden ( er is een beperkte oplossing mogelijk vanaf september). Het "oudercafeetje" zal vanaf volgend schooljaar concreet vorm krijgen. Door al de drukte en deels nog door corona is dit niet meer gelukt.
Evaluatie
De algemene evaluatie vanuit de scholen en begeleiding is positief.
Buiten de ondertekening van de engagementsverklaring is er geen ouderbetrokkenheid gedurende het project. Van de 29 aangemelde trajecten zijn 18 kinderen gekend bij het OCMW. Toch zijn er via het project zorgklassen geen extra banden gelegd met het OCMW.
Er zijn minder vrijwilligers beschikbaar voor het volgend schooljaar dus kunnen er minder kinderen begeleid worden.
Ook wensen we de ouderbetrokkenheid te verhogen. Om dit te realiseren, dienen de ouders verplicht deel te nemen aan een oudercursus die zal ingericht worden door de diensten van het OCMW Bocholt via een externe partner zoals bijvoorbeeld Ligo Limino. Dit betekent een aanpassing van artikel 8 van het reglement "Project 'Schoolexterne professionele zorgbegeleiding voor kansarme leerlingen met leerproblemen'" waarbij volgende alinea werd toegevoegd:
Daarnaast is de individuele zorgbegeleiding gekoppeld aan een verplichte deelname aan het cursusaanbod voor de ouders. Enkel kinderen waarvan (minstens één van) de ouders deelneemt aan de module ‘opvoeden’ kunnen rekenen op zorgbegeleiding / financiële ondersteuning van de gemeente.
Meer informatie over een dergelijke oudercursus als voorbeeld in bijlage. De cursus is gratis voor laaggeschoolden.
Art. 77 3° van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 dat bepaalt dat de raad voor maatschappelijk welzijn de reglementen vaststelt.
Art. 84 §1 1ste lid van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 dat bepaalt dat het vast bureau de besluiten van de raad voor maatschappelijk welzijn voorbereidt.
Het besluit van de RMW van 17 december 2020 inzake goedkeuring reglement 'Project 'Schoolexterne professionele zorgbegeleiding voor kansarme leerlingen met leerproblemen'.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikels 285 tot en met 288 inzake de bekendmaking van besluiten en de inwerkingtreding van reglementen.
Het reglement Project ‘Schoolexterne professionele zorgbegeleiding voor kansarme leerlingen met leerproblemen', goedgekeurd door de raad voor maatschappelijk welzijn in zitting van 17december 2020, wordt opgeheven.
Het reglement ‘Schoolexterne professionele zorgbegeleiding voor kansarme leerlingen met leerproblemen' wordt opnieuw vastgesteld zoals opgenomen in dit besluit.
Dit besluit treedt in werking conform artikel 288 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Conform bijlage 1 van het huidige huishoudelijke reglement worden er in de BKO maandelijks boetes aangerekend voor:
Ouders kunnen hun kind(eren) via i-Active (voorheen i-School) in- en uitschrijven tot 17:30 uur voor de opvangdag. Boetes worden pas aangerekend na dit tijdstip. Zie het huidig aan- en afmeldbeleid in bijlage.
De meest voorkomende boete is "wel ingeschreven, niet aanwezig" dat zijn de ouders die niet afmelden en een plekje innemen zonder dat de kinderen komen. Hierdoor blijven kinderen op de wachtlijst staan en zijn uiteindelijk niet alle plaatsen ingevuld in de BKO. De maanden maart, juni en de eerste periode van juli ter info om een voorbeeld te geven van het aantal keren dat dit gebeurt.
Maand | Aantal keren dat er een boete van 2,5 euro (of 5 euro hele dag) werd aangerekend | Aantal keren dat er een boete van 4 euro (of 8 euro hele dag) werd aangerekend |
Maart | 30 | 143 |
Juni | 18 | 146 |
1 - 14 juli (10 dagen) | 1 | 47 |
Het voorstel is om volgende aanpassingen te doen aan het huishoudelijk reglement van de buitenschoolse kinderopvang:
Ouders moeten van deze wijziging geïnformeerd worden. Ook de inschrijfdata voor het schooljaar 2022-2023 worden opnieuw bekend gemaakt aan de ouders. Zoals vermeld in het huishoudelijk reglement, geeft de BKO tijdens de vakantieperiodes voorrang aan kinderen onder de zes jaar (Besluit van de Vlaamse Regering houdende de subsidievoorwaarden voor buitenschoolse gezinsopvang en groepsopvang ‘Subsidiebesluit Buitenschoolse Opvang van 16 mei 2014’).
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 77 en 78 inzake de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 84 §1 1ste lid dat stelt dat het vast bureau de besluiten van de raad voor maatschappelijk welzijn voorbereidt.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikels 285 tot en met 288 inzake de bekendmaking van besluiten en de inwerkingtreding van reglementen.
Het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 23 september 2021 inzake de aanpassing van het huishoudelijk reglement van de buitenschoolse kinderopvang Scooby-Doo.
Kwaliteitsbesluit Buitenschoolse Opvang van 16 mei 2014 en het MB van 23 mei 2014 tot uitvoering ervan.
Subsidiebesluit Buitenschoolse Opvang van 16 mei 2014 en het MB van 23 mei 2014 tot uitvoering ervan.
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 16 mei 2014 houdende de subsidievoorwaarden voor buitenschoolse gezinsopvang en groepsopvang ‘Subsidiebesluit Buitenschoolse Opvang'.
De raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord met de aanpassing van het aan- en afmeldbeleid en met de verhoging van de boetes voor het niet aan- of afmelden van € 4,00 naar € 10,00 per kind per dagdeel.
De raad voor maatschappelijk welzijn heft het huishoudelijk reglement voor de buitenschoolse kinderopvang, vastgesteld in zitting van 23 september 2021, op met ingang van 30 september 2022.
De raad voor maatschappelijk welzijn stelt het huishoudelijk reglement voor de buitenschoolse kinderopvang opnieuw vast, zoals opgenomen in dit besluit.
Dit reglement treedt in werking vanaf 1 oktober 2022.