Gezien artikel 249 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 niet van toepassing is, is de procedure “vrij”. De opvolgingsrapportering bevat echter minstens volgende elementen:
Artikel 263 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 behandelt het opvolgingsrapport. Conform artikels 41 en 78 betreft het een niet-delegeerbare bevoegdheid van respectievelijk de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn.
Artikel 29 van het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus (BVR BBC) concretiseert de (minimale) inhoud. Artikel 5 van het Ministerieel besluit van 26 juni 2018 over de beleids- en beheerscyclus (MB BBC) concretiseert de minimale inhoud van de financiële info.
Op te merken valt dat artikel 249 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 niet van toepassing is.
De raad neemt kennis van het opvolgingsrapport per 30 juni 2022 zoals gehecht aan dit besluit.
Na onderzoek verleent de gouverneur middels besluit getekend op 30 juni 2022 goedkeuring aan deze jaarrekening.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 262, behandelt het bestuurlijke toezicht op de jaarrekening.
De gemeenteraad neemt kennis van de goedkeuring van de jaarrekening 2021 van AGB Bocholt door de heer gouverneur van de provincie Limburg op 30 juni 2022 zoals gehecht aan dit besluit.
Op basis van de voorliggende resultatenrekening van vzw Bocholter Boerenhalle per 31 december 2021, komt deze berekening uit op € 50.000,00 + 10% van € 179.164,51 oftewel € 67.916,45. De berekeningswijze wordt door alle partijen consistent doorheen de tijd toegepast. De methodologie – die een impact heeft op het AGB - werd goedgekeurd door de bedrijfsrevisor van het AGB.
Met een totale investering van € 721.733,56 excl. BTW bedraagt de jaarlijkse leasevergoeding gedurende een periode van 15 jaar € 58.705,38 incl. BTW.
Omdat, door de hoge omzet, de uitbatingsvergoeding hoger was dan de leasevergoeding, wordt het verschil – in casu € 9.211,07 - als toelage aan de vzw Bocholter Boerenhalle teruggegeven. Hiervoor dient het nodige krediet voorzien te worden.
De wet van 14 november 1983 betreft de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen.
Middels raadsbesluit van 2 november 2011 werd goedkeuring gegeven voor het afsluiten van een overeenkomst met de vzw Bocholter Boerenhalle betreffende de onroerende leasing van een op te richten ruiterhal gelegen op een terrein naast de Eikenlaan te Bocholt. In deze kaderovereenkomst gaf de leasingnemer (AGB Bocholt) de opdracht aan de leasinggever (vzw Bocholter Boerenhalle) om een ruiterhal met toepassing van de BTW op te richten volgens de specifieke aanwijzingen van de leasingnemer, om het vervolgens ter beschikking te stellen van de leasingnemer tegen betaling van een vergoeding. Bij besluit van de raad van bestuur van het AGB van 27 juni 2013 werd de leasingovereenkomst met vzw Bocholter Boerenhalle goedgekeurd. Via gemeenteraadsbesluit van 27 juni 2013 werd het besluit van de raad van bestuur van 27 juni 2013 betreffende de leasingovereenkomst bekrachtigd.
Volgens artikel 41, 23° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 is de gemeenteraad bevoegd is voor de toekenning van nominatieve subsidies.
Aan Bocholter Boerenhalle vzw, Breeërweg 51 te 3950 Bocholt wordt een toelage van € 9.211,07 toegekend.
Via interne kredietverschuiving of aanpassing meerjarenplan zullen hiervoor de nodige kredieten worden vrijgemaakt.
De uitgave zal worden aangerekend op de budgetsleutel 2022/6490040/MENS/0740 - MJP000346.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de verdere afhandeling en uitbetaling.
Bij de opmaak van het originele meerjarenplan werd er van uitgegaan dat de politiezone in de periode 2020-2025 enerzijds zou geconfronteerd worden met een aantal tendensen (index en sectoraal akkoord), anderzijds dat zij voorziet in een aantal initiatieven om haar servicelevel te kunnen garanderen in de toekomst. De kostprijs van de parapolitionele werking voor de zone CARMA werd geïntegreerd in de dotatieverhoging.
Recent zijn daar een aantal evoluties bijgekomen zoals niet-voorziene indexverhogingen en tegenvallende Federale inkomsten waardoor er een grote druk kwam op het meerjarenplan.
Volgens het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 41, 23° is de gemeenteraad bevoegd voor het toekennen van nominatieve subsidies.
Artikel 56 §1 1°lid van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 inzake de bevoegdheid van het college van burgemeester en schepenen om de besluiten van de gemeenteraad voor te bereiden.
In zitting van 16 december 2021 bekrachtigde de gemeenteraad het besluit van 25 november 2021 van het college van burgemeester en schepenen betreffende de gemeentelijke dotatie 2022 aan politiezone CARMA.
In dezelfde zitting van 16 december 2021 keurde de gemeenteraad volgende punten goed:
Het aangepaste financiële plan inzake gemeentelijke dotaties werd goedgekeurd door het politiecollege van 6 mei 2022.
In het bijzonder dient rekening gehouden te worden met volgende specifieke wetgevingen:
Volgende aangepaste gemeentelijke dotaties aan politiezone CARMA worden goedgekeurd en bij de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing ingeschreven op budgetsleutel MJP000954-6490230/ABOD/0400:
Fietsleasing kan medewerkers stimuleren om voor zowel het woon-werkverkeer als de privé verplaatsingen vaker de fiets te gebruiken. Beweging in het algemeen en fietsen in het bijzonder maakt deel uit van preventieve gezondheidszorg en verhoogt het welzijn van medewerkers. Bovendien past de fietsmobiliteit in een modern personeelsbeleid.
Het lokaal bestuur Bocholt wenst een overheidsopdracht uit te schrijven voor een 'raamovereenkomst individueel leasen van fietsen ten behoeve van het personeel van gemeente en OCMW.'
De uitgave voor de opdracht 'raamovereenkomst voor het individueel leasen van fietsen ten behoeve van het personeel van gemeente en OCMW' wordt geraamd op € 79.821,82 exclusief BTW, hetzij € 96.584.,40 inclusief BTW, hetzij
Het betreft een gezamenlijke opdracht waarbij het aangewezen is dat gemeente Bocholt de procedure zal voeren en in naam van OCMW Bocholt bij de gunning van de de opdracht zal optreden. Gezamenlijk aankopen kan leiden tot aanzienlijke besparingen en administratieve vereenvoudiging.
De kredieten voor deze raamovereenkomst dienen voorzien te worden bij aanpassing meerjarenplan.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder artikel 41, 3°, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad inzake het vaststellen van de beleidsrapporten van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, vermeld in artikel 249, en artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Artikel 56 §1 1°lid van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 inzake de bevoegdheid van het college van burgemeester en schepenen om de besluiten van de gemeenteraad voor te bereiden.
De rechtspositieregeling voor het lokaal bestuur Bocholt, vastgesteld op het college van burgemeester en schepenen van 24 februari 2022, waarin opgenomen is dat bepaalde voordelen ingezet kunnen worden in het kader van individuele fietsleasing.
De gemeenteraad gaat akkoord om een nieuw exploitatiekrediet van € 65.000,00 te voorzien in het kader van de 'raamovereenkomst voor het individueel leasen van fietsen ten behoeve van het personeel van gemeente en OCMW'.
Het college van burgemeester en schepenen wordt intussen reeds gelast met de verdere afhandeling van het dossier.
Op dit moment is de gefactureerde prijs voor vastgoedinformatie samengesteld uit 2 bestanddelen:
In het nieuwe retributiereglement wordt er voor de afgifte van vastgoedinformatie (uittreksel plannenregister, uittreksel vergunningenregister en stedenbouwkundige inlichtingen) 1 vast tarief per perceel aangerekend : € 100,00.
Deze prijszetting is gebaseerd op de prijszetting bij volgende naburige gemeenten: Hamont-Achel, Genk, Pelt, Kinrooi, Dilsen-Stokkem
Ook de kosten van externe adviesinstanties zullen in de toekomst doorgerekend worden. Op dit moment rekent enkel het Toegankelijkheidsbureau zijn kosten voor het verstrekken van advies door (kosten zijn afhankelijk van o.a. het aantal gespendeerde uren, dus van de grootte van het project) welke momenteel reeds hoog oplopen.
Volgende aanpassing wordt doorgevoerd in het retributiereglement:
Artikel 4:
Het bedrag van de retributie wordt vastgesteld als volgt:
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 40 § 3, bepaalt: “De gemeenteraad stelt de gemeentelijke reglementen vast. Met behoud van de toepassing van de federale wetgeving in verband met de bevoegdheid van de gemeenteraad om politieverordeningen vast te stellen, kunnen de reglementen onder meer betrekking hebben op het gemeentelijk beleid, de gemeentelijke belastingen en retributies, en op het inwendige bestuur van de gemeente”.
Volgens artikel 41, 14° kunnen volgende bevoegdheden niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd: “het vaststellen van de gemeentebelastingen en het vaststellen van de machtiging tot het heffen van de retributies en de voorwaarden ervan, inclusief verminderingen en vrijstellingen”.
Artikel 56 §1 1ste lid van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 inzake de bevoegdheid van het college van burgemeester en schepenen om de besluiten van de gemeenteraad voor te bereiden.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikels 285 tot en met 288 inzake de bekendmaking van besluiten en de inwerkingtreding van reglementen.
Het besluit van de gemeenteraad van 17 december 2020 inzake de aanpassing van het retributiereglement voor stedenbouwkundige inlichtingen en administratieve stukken omgevingsvergunning.
Decreet van 28 juni 1985 betreffende de milieuvergunning, de bijhorende besluiten en omzendbrieven.
Titel V, Decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid.
Titel IV, Hoofdstuk II, Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
Besluit Vlaamse Regering van 16 juli 2010 betreffende de meldingsplichtige handelingen ter uitvoering van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening.
Besluit Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van de handelingen waarvoor geen stedenbouwkundige vergunning nodig is.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en de uitvoeringsbesluiten van 13 februari 2015 en 27 november 2015.
Besluit Vlaamse Regering van 10 februari 2017 tot wijziging van diverse besluiten naar aanleiding van de inwerkingtreding van de omgevingsvergunning.
Het retributiereglement 'stedenbouwkundige inlichtingen en administratieve stukken omgevingsvergunning', goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 17 december 202, wordt opgeheven vanaf 1 oktober 2022.
Het retributiereglement 'stedenbouwkundige inlichtingen en administratieve stukken omgevingsvergunning' wordt opnieuw vastgesteld zoals opgenomen in dit besluit.
Het retributiereglement treedt in werking vanaf 1 oktober 2022 en eindigt op 31 december 2025.
Vier activiteiten zijn interessant om bijkomend op te nemen voor beide gemeentes, reeds opgenomen activiteiten blijven doorlopen.
De vier interessante extra aanvullende activiteiten voor IGS Kwalitatief Wonen in Bocholt en Peer worden onderstaand verder geduid:
Wonen-Vlaanderen heeft beslist om de conformiteitsonderzoeken met het oog op de inhuurneming van woningen en kamers door het sociaal verhuurkantoor, op termijn niet meer te gaan uitvoeren. Concreet wilt dit zeggen dat de gemeenten Bocholt en Peer bovenstaande activiteit hoe dan ook zullen moeten uitvoeren. Door deze activiteit, vóór 30 juni 2022, bijkomend op te nemen bij de activiteiten in de herzieningsaanvraag, kunnen we hier nog subsidies voor ontvangen.
De aanvullende activiteiten hoeven niet in elke gemeente van het werkingsgebied uitgevoerd te worden. Gemeente Peer wilt echter ook dezelfde vier aanvullende activiteiten opnemen.
Als het activiteitenpakket van het project aanvullende activiteiten bevat, wordt de basissubsidie verhoogd met een aanvullende subsidie. Elke aanvullende activiteit is goed voor 5% van het basissubsidiebedrag indien de beide gemeenten de activiteit uitvoeren. Voor Peer en Bocholt wordt het bedrag geraamd op € 1.800,00 per aanvullende activiteit.
Voor aanvullende activiteiten die niet in elke gemeente van het werkingsgebied uitgevoerd zullen worden, wordt het percentage gecorrigeerd op basis van het aandeel private huishoudens. De cumulatie van aanvullende subsidie is geplafonneerd op maximaal 2/3 van de basissubsidie. Zo kan het totale subsidiebedrag per subsidiepunt oplopen tot maximaal € 20.000,00 op jaarbasis.
Artikels 393 en 395 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 bepalen onder andere de informatieverstrekking aan de deelnemers, de jaarlijkse evaluatie door de gemeenteraden, de opmaak van de rekeningen en de bestemming van het resultaat, de financiële controle, de vereffening. Zo staat in §2 van artikel 395 ook nog dat het beheerscomité waar nodig adviezen ten behoeve van de beherende gemeente formuleert, de rekeningen van de interlokale vaststelt en ze ter goedkeuring voorlegt aan de raden van de deelnemende gemeenten, waarvan de gewone meerderheid de goedkeuring verleent.
Artikel 56 §1 1°lid van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 inzake de bevoegdheid van het college van burgemeester en schepenen om de besluiten van de gemeenteraad voor te bereiden.
Boek 3 van de Vlaamse Codex Wonen van 1 januari 2021.
Besluit van de Vlaamse Regering over het lokaal woonbeleid van 16 november 2018.
Besluit van de deputatie van de provincie Limburg van 18 januari 2017.
De overeenkomst met statutaire draagkracht 'Interlokale vereniging Kwalitatief wonen in Bocholt en Peer opgemaakt te Peer op 15 mei 2019.
De gemeenteraad keurt de extra aanvullende activiteit 'De verplichting om de huurprijs en de gemeenschappelijke lasten van private huurwoningen bekend te maken, opvolgen en inbreuken op die verplichting beboeten', goed om op te nemen in de herzieningsaanvraag.
De gemeenteraad keurt de extra aanvullende activiteit 'Een verordening vaststellen en toepassen waarbij het conformiteitsattest verplicht wordt gesteld in bepaalde situaties', goed om op te nemen in de herzieningsaanvraag.
De gemeenteraad keurt de extra aanvullende activiteit 'De ongeschiktheid en onbewoonbaarheid en de datum van vaststelling aanbrengen op de gevel van private huurwoningen', goed om op te nemen in de herzieningsaanvraag.
De gemeenteraad keurt de extra aanvullende activiteit 'Een afsprakenkader met de minister en het sociaal verhuurkantoor dat actief is in de gemeente aanvragen en, als het afsprakenkader wordt gesloten, conformiteitsonderzoeken uitvoeren met het oog op de inhuurneming van woningen en kamers door het sociaal verhuurkantoor', goed om op te nemen in de herzieningsaanvraag.
De gemeente Bocholt heeft kennis genomen van de persmededeling van 6 september 2021 "sociaal wonen: Limburg kiest voor één woonactor met een sterke centrale organisatie en een decentrale en toegankelijke dienstverlening".
De gemeente Bocholt sluit zich aan bij de beweegredenen om in Limburg te komen tot één werkingsgebied met één woonactor. Ook de sociale woonactoren Kempisch Tehuis, Landwaarts en het Sociaal Verhuurkantoor Noord-Limburg sluiten zich hierbij aan.
De uitdagingen rond sociaal wonen zijn enorm, op tal van terreinen: socio-demografisch, duurzaamheid en klimaat, ruimtelijke ordening, socio-economische ontwikkelingen,...
Het college steunt het voorstel om de betrokken maatschappijen en organisaties onder te brengen in 1 sterke, toekomstgerichte Limburgse woonmaatschappij, gestoeld op 2 pijlers: een sterke centrale organisatie en een decentrale en toegankelijke dienstverlening waarin de klant centraal staat.
Om hiertoe te komen legt de toekomstige Limburgse woonmaatschappij onderstaand stappenplan voor:
De transformatie naar één woonmaatschappij dient plaats te vinden binnen het tijdskader en de modaliteiten zoals bepaald door het woondecreet van 9 juli 2021. De decreetgever heeft beslist dat de erkenning van alle sociale huisvestingsmaatschappijen van rechtswege eindigt op 31 december 2022 met de bedoeling om vanaf 1 januari 2023 enkel nog woonmaatschappijen te hebben die de activiteiten van SHM’s en sociale verhuurkantoren bundelen en de unieke speler worden per werkingsgebied dat door de Vlaamse Regering werd afgebakend.
De Vlaamse Regering heeft tegelijk voorzien in een overgangsregeling, waarbij SHM’s een tijdelijke verlenging van hun erkenning kunnen krijgen op voorwaarde dat ze aantonen dat ze zich uiterlijk op 30 juni 2023 kunnen omvormen tot woonmaatschappij of tegen die datum via een herstructurering deel zullen uitmaken van een woonmaatschappij.
Bovenstaand stappenplan geeft aan dat het hervormen van de SHM's van Limburg tot de woonmaatschappij technisch/organisatorisch niet meer haalbaar is, maar wel tegen eind juni 2023, waardoor ze een tijdelijke verlenging van hun erkenning wensen aan te vragen.
Alle actoren van de toekomstige Limburgse woonmaatschappij vragen de gemeenteraad om kennis te nemen van de aanvraag tot verlenging van de erkenning van de sociale huisvestingsmaatschappijen tot en met 30 juni 2023.
Alle actoren van de toekomstige Limburgse woonmaatschappij vragen de gemeenteraad om advies te verlenen aan de Vlaamse Regering over het bovenvermelde stappenplan, met name dat het voldoet aan de doelstellingen van de gemeente Bocholt.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikels 40 en 41 inzake de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Artikel 56 §1 lid 1 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen de beraadslagingen en de besluiten van de gemeenteraad voorbereidt.
Het decreet van 9 juli 2021 houdende wijzigingen van diverse decreten met betrekking tot wonen (wijzigingsdecreet wonen), waarbij een regelgevend kader met betrekking tot de woonmaatschappijen wordt ingevoerd, gepubliceerd in het Belgisch staatsblad op 10 september 2021.
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 17 december 2021 tot wijziging van verschillende besluiten over wonen.
De Vlaamse Codex Wonen van 2021 (VCW).
Het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021 (BVCW).
Het gemeenteraadsbesluit van 27 oktober 2021 inzake het verlenen van een advies aan Agentschap Wonen Vlaanderen m.b.t. de afbakening van het werkingsgebied van de toekomstige woonmaatschappij.
Juridisch kader
In het traject naar het vormen van een eengemaakte woonmaatschappij voor het werkingsgebied tegen 1 januari 2023, kunnen sociale huisvestingsmaatschappijen, die er pas tegen 30 juni 2023 zullen in slagen om aan alle voorwaarden tot erkenning als woonmaatschappij te voldoen, ofwel door zich zelf om te vormen tot woonmaatschappij, ofwel door een herstructurering (fusie, splitsing…) door te voeren met een andere woonmaatschappij of met een sociale huisvestingsmaatschappij, die kan aantonen dat die zich kan omvormen tot woonmaatschappij, een verlenging van de hun erkenning als sociale huisvestingsmaatschappij tot 30 juni 2023 bekomen. Daartoe moet zij een aanvraag indienen bij het agentschap Wonen-Vlaanderen. Daarbij moet de aanvragende sociale huisvestingsmaatschappij aantonen dat ze zich uiterlijk op 30 juni 2023 zal kunnen omvormen tot woonmaatschappij, mede ondersteund door een stappenplan en een advies van de lokale besturen uit het werkingsgebied (art 223, §2, 2de lid van het BVR van 17/12/2022 tot wijziging van verschillende besluiten over wonen).
De gemeenteraad neemt kennis van de aanvraag tot verlenging van de erkenning van onderstaande sociale huisvestingsmaatschappijen tot en met 30 juni 2023, zoals gehecht aan dit besluit:
De gemeenteraad geeft als advies aan de Vlaamse Regering dat het bij voormelde aanvraag gevoegde stappenplan naar de woonmaatschappij, voldoet aan de doelstellingen van de gemeente Bocholt.
Het is belangrijk dat in een lokale vereniging de aangesloten gemeenten regelmatig op de hoogte worden gehouden van de werking en de uitgaven van de lokale vereniging, dat er gezamenlijk wordt afgesproken welke verdeelsleutels worden toegepast en welke nieuwe projecten ontwikkeld worden. Daarom dienen de afzonderlijke gemeenteraden ook de balans/rekening van de lokale vereniging goed te keuren. Dit is trouwens ook een verplichting die vastgelegd is in het decreet over het lokaal bestuur.
Artikel 395 §2 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat het beheerscomité de rekening van de interlokale vereniging vaststelt en ze ter goedkeuring voorlegt aan de gemeenteraden van de aangesloten gemeenten.
De gemeenteraad keurt de eindejaarsstukken met balans 2021 van de Interlokale Vereniging Noord-Limburgs Kunstonderwijs, zoals gehecht aan dit besluit, goed.
De gemeenteraad neemt kennis van de eindejaarsstukken (balans en resultatenrekening) 2021 en het resultaat 2021 volgens systeem kasboekhouding van het Noord-Limburgs Instituut voor Kunstonderwijs VZW, zoals gehecht aan dit besluit.
De zwerfvuilhandhavers opereren als GAS-vaststellers in samenwerking met onze gemeente en op basis van de bepalingen over zwerfvuil in ons eigen politiereglement. Hiervoor moet u ze wel als GAS-vaststeller laten aanduiden door de gemeenteraad. Doe dat door een modelbesluit met de namen van de OVAM-vaststellers aan te vragen via het contactformulier zodat u alles administratief in orde kunt brengen.
Ze bekijken daarna samen uw prioriteiten of uw specifieke vragen. Ze leggen ook de maximale looptijd en de frequentie van handhaving vast.
Ook op Vlaams niveau worden projecten opgezet.
Wat doen de zwerfvuilhandhavers?
Zwerfvuil is klein afval dat mensen al dan niet bewust op een daarvoor niet bestemde plaats achterlaten. Voorbeelden zijn sigarettenpeuken, kauwgom, etensresten, blikjes, flesjes, snoepverpakkingen, mondmaskers, zakdoekjes, hondenpoepzakjes, kleine zakjes met afval.
Duo-patrouilles op het terrein proberen overtreders te betrappen terwijl ze zwerfvuil achterlaten. De handhavers opereren ook ’s avonds en in het weekend. Weet dat zij ook controleren of hondenuitlaters het verplichte hondenpoepzakje bij zich hebben tijdens hun dagelijkse wandeling.
Wat is de procedure?
Als de handhavers een overtreding vaststellen, maken ze direct een bestuurlijk verslag op. Er wordt niet gewerkt met waarschuwingen.
Dit bestuurlijk verslag bezorgen ze aan de bevoegde ambtenaar van uw gemeente.
De sanctionerende ambtenaar heeft 6 maanden de tijd om het dossier te behandelen en een GAS-boete of een alternatieve maatregel op te leggen.
Deze aanpak is uiteraard pas succesvol als er een effectieve beboeting volgt.
Artikel 21 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat gemeenteraadsleden uiterlijk vijf dagen vóór de vergadering van de gemeenteraad punten aan de agenda kunnen toevoegen. De gemeenteraadsleden bezorgen daarvoor hun toegelicht voorstel van beslissing aan de algemeen directeur, die de voorstellen bezorgt aan de voorzitter van de gemeenteraad.
Ook in artikel 3 van het huishoudelijk reglement, goedgekeurd door de gemeenteraad op heden, wordt dit principe bevestigd.
Graag leggen we ter stemming voor dat we hier als gemeente ASAP op intekenen aangezien dit tot 2024 loopt.