Na onderzoek verleende de gouverneur middels besluit getekend op 8 november 2022 goedkeuring aan de jaarrekening 2021. Deze goedkeuring wordt voor kennisneming voorgelegd aan beide raden.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 262, inzake het bestuurlijke toezicht op de jaarrekening.
De gemeenteraad neemt kennis van de goedkeuring van de jaarrekening 2021 van gemeente en OCMW Bocholt door de gouverneur van de provincie Limburg zoals gehecht aan dit besluit.
De aanmaakprijzen voor identiteits-en verblijfskaarten worden jaarlijks op 1 januari automatisch herzien. De FOD Binnenlandse Zaken stelt de gemeente in kennis van de kostprijs van de verschillende kaarten. Bocholt kiest ervoor geen extra retributie aan te rekenen en de prijzen die het zelf moet betalen, over te nemen. Als gevolg van deze herziening wordt het retributiereglement 'administratieve stukken burgerzaken' jaarlijks aangepast.
In zitting van 27 januari 2022 keurde de gemeenteraad het retributiereglement 'Administratieve stukken burgerzaken' goed.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 40 § 3, dat bepaalt: “De gemeenteraad stelt de gemeentelijke reglementen vast. Met behoud van de toepassing van de federale wetgeving in verband met de bevoegdheid van de gemeenteraad om politieverordeningen vast te stellen, kunnen de reglementen onder meer betrekking hebben op het gemeentelijk beleid, de gemeentelijke belastingen en retributies, en op het inwendige bestuur van de gemeente”.
Volgens Artikel 41, 14° van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 kunnen volgende bevoegdheden niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd: “het vaststellen van de gemeentebelastingen en het vaststellen van de machtiging tot het heffen van de retributies en de voorwaarden ervan, inclusief verminderingen en vrijstellingen”.
In artikel 177, 2°, van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 wordt de mogelijkheid vermeld om de financieel directeur een dwangbevel te laten uitvaardigen bij niet-fiscale schuldvorderingen, op voorwaarde dat ze onbetwist en opeisbaar zijn. Dit dwangbevel wordt geviseerd en uitvoerbaar verklaard door het college van burgemeester en schepenen.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 56 §1 1°lid inzake de bevoegdheid van het college van burgemeester en schepenen om de besluiten van de gemeenteraad voor te bereiden.
De artikels 285, 286 en 287, 330 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 bepalen de wijze van bekendmaking van de verordening en artikel 330 de meldingsplicht aan de toezichthoudende overheid.
Het retributiereglement 'administratieve stukken burgerzaken' goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 27 januari 2022 wordt opgeheven vanaf 1 januari 2023.
Het retributiereglement 'administratieve stukken burgerzaken' zoals opgenomen in dit besluit wordt vastgesteld.
Het reglement treedt in werking vanaf 1 januari 2023.
Volgende aanpassingen werden doorgevoerd:
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 40 § 3 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad om gemeentelijke reglementen vast te stellen. Dit wordt nog eens bevestigd in artikel 41 tweede lid 2° van hetzelfde decreet.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 56 §1 1°lid inzake de bevoegdheid van het college van burgemeester en schepenen om de besluiten van de gemeenteraad voor te bereiden.
De artikels 285, 286 en 287, 330 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 bepalen de wijze van bekendmaking van de verordening en artikel 330 de meldingsplicht aan de toezichthoudende overheid.
Verder zijn nog relevant in dit kader:
Het besluit van de gemeenteraad van 23 april 2020 houdende de aanpassing van een reglement "circusactiviteiten";
Het besluit van de gemeenteraad van 24 maart 2022 houdende de vaststelling van een reglement "standpijpen" en latere wijzigingen;
Het besluit van de gemeenteraad van 27 augustus 2020 houdende de vaststelling van een reglement "elektriciteitskasten" en latere wijzigingen.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 27 oktober 2022 houdende de vaststelling van het ontwerpbesluit ' circusactiviteiten - reglement'.
Het reglement 'circusactiviteiten' van 23 april 2020 wordt opgeheven.
Het reglement 'circusactiviteiten' wordt vastgesteld zoals opgenomen in dit besluit.
Het reglement treedt in werking conform artikel 288 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
In het huidige reglement, goedgekeurd door de gemeenteraad van 23 oktober 2008, wordt de verdienste sterk gekoppeld aan verdiensten die voor de Bocholter gemeenschap worden geleverd.
Men wenst het reglement uit te breiden:
Art 41 §2 2° van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is om gemeentelijke reglementen vast te stellen.
Het besluit van de gemeenteraad van 23 oktober 2008 houdende het vaststellen van het gemeentelijk reglement 'gemeentelijke onderscheidingen'.
De artikels 285, 286 en 287, 330 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 bepalen de wijze van bekendmaking van de verordening en artikel 330 de meldingsplicht aan de toezichthoudende overheid.
Het reglement 'gemeentelijke onderscheidingen' van 23 oktober 2008 wordt per 1 januari 2023 opgeheven.
De gemeenteraad stelt het reglement 'gemeentelijke onderscheidingen' opnieuw vast zoals opgenomen in het besluit.
Het reglement treedt in werking vanaf 1 januari 2023.
In 2023 zijn er 2 feestdagen die in het weekend vallen en bijgevolg gecompenseerd dienen te worden op een andere dag, nl:
De personeelsdienst heeft de verschillende diensten geconsulteerd omtrent de vervangende compensatiedagen en de periode van collectieve sluiting.
Het managementteam keurde in haar zitting van 13 september 2022 bijgevoegde kalenders goed.
Het overleg met en de goedkeuring door de betrokken vakorganisaties heeft via mail-verkeer plaatsgevonden om op die manier de kalenders van feestdagen, compensatiedagen en collectieve sluiting (waar van toepassing) vast te stellen.
Op 3 november 2022 verleende het ACOD via mail haar akkoord voor het ontwerp van protocol en de kalenders middels ondertekening van het protocolakkoord zonder bijkomende opmerkingen.
Op 4 november 2022 verleende het ACV via mail haar akkoord voor het ontwerp van protocol en de kalenders middels ondertekening van het protocolakkoord zonder bijkomende opmerkingen.
Op 4 november 2022 verleende het VSOA via mail haar akkoord voor het ontwerp van protocol en de kalenders middels ondertekening van het protocolakkoord zonder bijkomende opmerkingen.
Verzoek aan de gemeenteraad om, gezien het akkoord van de 3 vakorganisaties, de voorliggende kalenders goed te keuren en hierdoor de feestdagen, compensatiedagen en periodes van collectieve sluiting voor 2023 vast te stellen.
Artikel 186 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende de rechtspositieregeling.
Artikel 236 §3 van de rechtspositieregeling, vastgesteld op 24 februari 2022 voor het lokaal bestuur Bocholt, waarin vastgelegd is dat het uitvoerend orgaan de vervangingsdagen bepaalt voor de feestdagen die samenvallen met een zaterdag of zondag.
De wet van 19 december 1974 (verschenen in het Belgisch Staatsblad op 24 december 1974) tot regeling van de betrekkingen tussen de overheden en de vakbonden van haar personeel en latere wijzigingen.
De gemeenteraad legt volgende dagen in 2023 vast als compensatiedagen of collectieve sluitingsdagen:
*Voor het personeel van het gemeentehuis, de bibliotheek, de Steen, de technische dienst:
*Voor het personeel van gemeenschapscentrum de Kroon:
*Voor het personeel van sporthallen de Damburg en de Steenakker:
*Collectieve sluiting gemeenschapscentrum de Kroon:
*Collectieve sluiting sporthallen de Damburg en de Steenakker:
*Collectieve sluiting bibliotheek:
De compensatiedagen die vallen op een inactiviteitsdag voor personeelsleden, worden voor de betrokken personeelsleden à rato de tewerkstellingsbreuk bij het saldo van de jaarlijkse vakantie gevoegd.
293 lokale besturen ondertekenden in het najaar van 2021 het eerste LEKP en gingen zo de samenwerking met de Vlaamse overheid aan om in te zetten op een beter klimaat. Het tweede LEKP werd 8 juli 2022 goedgekeurd door de Vlaamse Regering. Onder deze versie werden zes doelstellingen vernieuwd met het oog op het versnellen van de transitie.
Via de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 engageren lokale besturen zich om naast de reeds aangegane engagementen van LEKP 1.0:
De Vlaamse overheid engageert zich tot:
De effecten van de klimaatverandering worden steeds zichtbaarder en tegelijk ook meer en meer confronterend: de ontregeling van het klimaat vergroot de kans op extreme weersomstandigheden, waaronder ook droogte. We gaan onze afhankelijkheid van fossiele brandstoffen doeltreffend afbouwen en dat opent nieuwe deuren. Een krachtig klimaatbeleid omhelst tal van voordelen voor een inclusieve, economisch florerende en veelzijdige samenleving die het welzijn bevorderd voor ons allen. Het is belangrijk dat we nu de handen uit de mouwen steken om de negatieve gevolgen van de klimaatverandering tegen te gaan. Alleen met zijn allen kunnen we het tij keren. Door creatieve oplossingen aan te reiken en door nog meer mensen ervan bewust te maken dat ook hun acties een deel van de oplossing zijn, kunnen we de noodzakelijke omslag creëren. Laat ons van deze transitie een echte opportuniteit maken.
Verschillende studies tonen aan welke omvang de jobcreatie kan kennen wanneer we de omslag maken naar een circulaire, efficiënte en hernieuwbare economie. De te bewandelen weg is duidelijk én de eerste stappen zijn reeds genomen door talloze bestaande initiatieven en samenwerkingsverbanden. De resultaten van deze acties worden ook steeds zichtbaarder, waardoor iedereen hier verder op kan bouwen. De gewenste systeemverandering is uiteraard meer dan een verzameling van acties, maar een integrale benadering die we met alle overheden samen uitwerken. Draagvlak is goed, maar er is ook urgentie. Dit vraagt een doortastend leiderschap om systematisch de juiste keuzes te maken. De overheid heeft hierin een tweeledige rol: vooreerst is er de eigen voorbeeldfunctie. “Practice what you preach” als zijnde een belangrijke voorwaarde bij het creëren van draagvlak en dit voor alle beleidsvelden en bestuursniveaus in zowel binnen- als buitenland. De oorzaken en gevolgen van klimaatverandering stoppen namelijk niet aan onze bestuurlijke of landelijke grenzen. Daarnaast vraagt en stimuleert de overheid ook de inspanningen van haar eigen burgers en bedrijven. Immers, alleen wanneer we allemaal samenwerken, zullen we in ons opzet slagen.
Het lokale niveau heeft in beide rollen één cruciale troef in handen: haar nabijheid tot burgers en bedrijven. De burgemeesters zijn de vertegenwoordigers van de deelnemende gemeenten die het Pact onderschrijven. Het Vlaamse niveau heeft ook in beide rollen belangrijke troeven in handen: helikopterzicht op de situatie en de mogelijkheid om hefbomen in werking te zetten of met andere beleidsniveaus hierover in overleg te gaan.
In de beleidsplannen van de Vlaamse overheid zijn vaak strategische en operationele doelstellingen aanwezig die de Vlaamse overheid aan zichzelf, maar evengoed aan de lokale besturen duidt en indien nodig oplegt. Dat is bijvoorbeeld zo in de strategische visie Beleidsplan Ruimte Vlaanderen (meer doen met dezelfde of minder ruimte), het Vlaams Energie- en Klimaatplan, de Lange Termijn Renovatiestrategie en in het droogte- en waterplan (Blue Deal). Op lokaal niveau vormt het Europees burgemeestersconvenant 2020 resp. 2030 het meest bekende instrument in functie van klimaat en energie, waarbij (in de actuele situatie) een CO2-reductie van 20% resp. 40% per gemeente wordt beoogd alsook de opmaak van een klimaatadaptatie- en energie armoedestrategie.
Dit pact beoogt een partnerschap tussen het Vlaamse en lokale niveau op te zetten. Een partnerschap dat in dienst staat van het realiseren van de reeds bestaande doelstellingen binnen de diverse Vlaamse beleidsplannen. De doelstellingen zijn zo geformuleerd dat elke burger en bedrijf zich er iets bij kan voorstellen en onmiddellijk weet welke bijdrage hij/zij daar zelf aan kan leveren (bv. dankzij een groepsaankoop, kan ik goedkoop een streekeigen haag rond mijn tuin aanplanten; dankzij de aanwezigheid van een elektrisch deelsysteem, kan ik de noodzaak aan een 1e of 2de wagen heroverwegen; door de hulp van een Benovatiecoach en bedrijven die ontzorging bij renovatie hoog in het vaandel dragen, ga ik nu wel over tot de renovatie van mijn woonst). Elk lokaal bestuur vult zelf in hoe hiermee aan de slag wordt gegaan. Dit kan zowel vanuit de eigen voorbeeldfunctie als vanuit de participatieve functie die een lokaal bestuur ten aanzien van haar burgers en bedrijven kan ontwikkelen. Uiteraard zullen de acties bijdragen tot winsten in procenten, gigawattuur besparing en megaton uitstootreductie zoals die in het Vlaams Energie en Klimaatplan (2021-2030) staan, maar het is niet voor iedereen altijd even gemakkelijk om te visualiseren wat achter de procenten en de megaton schuilgaat en hoe doelstellingen kunnen worden gehaald.
De gekozen doelstellingen zijn ook zo gekozen dat ze de komende jaren steeds zichtbaarder zullen worden in het straatbeeld en van daaruit een groter hefboomeffect zullen hebben op de aanvaarding van nieuwe en schonere technologieën. De doelstellingen focussen daarbij op de toepassing binnen de eigen omgeving: in de eigen woning of tuin, in de eigen straat, de eigen wijk, het bedrijfs- of bedrijventerrein, de eigen gemeente en eventuele omliggende steden en gemeenten. Naast deze gezamenlijke basis, staat het elk bestuur vrij om zelf nog verder te gaan of om samen met andere gemeenten aan de slag te gaan in functie van schaalvoordelen en een kostenefficiënte realisatie van de eigen doelstellingen. Klimaat stopt sowieso niet aan de grenzen van het gemeentelijk grondgebied. Samenwerking kan bv. interessant zijn als in mijn gemeente de behoefte aan extra elektrische deelsystemen groter is dan vooropgesteld en de ruimte voor het planten van bomen tegelijk beperkt is. In mijn buur- of nabij gelegen gemeente(n) kan dit net omgekeerd zijn. Een doelstelling van de vier werven die in de ene gemeente zo praktisch onmogelijk lijkt, kan door samenwerking met een aangrenzende gemeente veel kostenefficiënter en dus tevens vlotter haalbaar zijn. Er bestaan al verschillende doeltreffende voorbeelden van intergemeentelijke samenwerkingsverbanden zoals intercommunales die zich richten op het uitrollen van lokale klimaatacties.
Door de ondertekening van het Pact zullen de lokale besturen de globale doelstellingen helpen verwezenlijken zoals opgenomen in het Burgemeestersconvenant 2030, het Vlaams Regeerakkoord 2019-2024, de Lange Termijn Renovatiestrategie 2050 en de doelstellingen uit het Vlaams Energie- en Klimaatplan. De Vlaamse overheid engageert zich om bv. via het Netwerk Klimaat hierbij te faciliteren en te ondersteunen. Dit bijvoorbeeld door het wegwerken van allerhande hindernissen die de realisatie van doelstellingen en acties in de weg staan. Lokale besturen hoeven deze uitdagingen ook niet alleen aan te gaan. Zowel in het kader van de opvolging van de Lokale Klimaattafels als bij de werking van het Netwerk Klimaat, heeft de Vlaamse overheid middelen vrijgemaakt om projecten mee te helpen realiseren en uit te dragen. Vanuit deze hands on aanpak kan zij tegelijk ook de vinger aan de pols houden en concrete oplossingen aanreiken. De VVSG is in de beide initiatieven de begeleidende partner.
Bocholt zal net als andere Vlaamse gemeenten en lokale overheden gevraagd worden de broeikasgassen voor eigen gebouwen, technische infrastructuur en eigen mobiliteit met 55% te reduceren in 2030 ten opzichte van 2015 en vanaf 2020 per jaar een energiebesparing realiseren van 3% op het energieverbruik van hun gebouwenpark. Wereldwijd leidt de uitstoot van broeikasgassen tot een opwarming van de aarde met klimaatverandering tot gevolg. De gevolgen van klimaatverandering worden steeds meer duidelijk via extremere weersomstandigheden. Een lokale overheid is direct en indirect mee verantwoordelijk voor de broeikasgasemissies als gevolg van het gebruik van energie in het kader van menselijke activiteiten.
Het is wenselijk dat de gemeente Bocholt het Lokaal Energie-en Kimaatpact 2.0 ondertekent en mogelijke klimaatacties uitvoert. Bijgevolg heeft de gemeente recht op financiële ondersteuning van de Vlaamse overheid..
De eenmalige additionele budgettaire impuls voor LEKP 2.0 ondertekenaars van 22,5 miljoen euro voor de aangescherpte ambities van LEKP 2.0 te ondersteunen tijdens deze legislatuur worden als volgt verdeeld: 8,75 miljoen euro voor 2022, 8,75 miljoen euro voor 2023 en 5 miljoen euro voor 2024. Deze engagementen kunnen binnen de perken van de daarvoor op de begroting van de Vlaamse Gemeenschap voorziene en beschikbare middelen en kunnen aangepast worden in functie van het algemeen begrotingsbeleid.
De bijkomende subsidie wordt naar analogie van LEKP 1.0 verdeeld als trekkingsrecht op basis van de inwonersaantallen (4/5) en de criteria van het gemeentefonds (1/5) en zou 16.397,00 euro bedragen. De definitieve bedragen, op basis van het aantal deelnemende gemeenten, worden uiterlijk 16 januari 2023 bekendgemaakt. De totale uitgaven voor klimaatacties dienen minstens het dubbele van de verkregen subsidie te bedragen (cofinanciering). Dit dient aangetoond te worden via de jaarrekening (BBC codering).
Uiterlijk op 5 december 2022 bezorgt de gemeente Bocholt de gemeenteraadsbeslissing tot ondertekening van het Lokaal Energie en Klimaatpact 2.0 via het Loket voor Lokale Besturen aan het Agentschap Binnenlands Bestuur. De gemeente kiest zelf welke acties ondernomen worden. De gemeente wordt in navolging hiervan niet aangesproken op het al dan niet behalen van de doelstelling, het gaat over een inspanningsverbintenis.
Er is een jaarlijks opvolgmoment om de gerealiseerde klimaatacties te kunnen opvolgen. De gemeente bezorgt uiterlijk op 1 maart 2024 een rapportering over de voortgang van het Lokaal Energie- en Klimaatpact, nadat die aan de gemeenteraad is voorgelegd. Een rapport uit het Pactportaal dient als basis voor de besprekingen. De gemeente rapporteert daarnaast over de uitgaven die gebeurd zijn voor de subsidie onder zowel LEKP 1.0 als 2.0 door ze in de jaarrekening te koppelen aan de code ABB-LEKP-20XX.
De internationale conferentie inzake milieu en ontwikkeling gehouden in Rio de Janeiro in 1992 en het internationaal verdrag van Kyoto van 1997 met betrekking tot het nemen van maatregelen ter bescherming van het klimaat en ter vermindering van de uitstoot van broeikasgassen.
Het ondertekenen van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen door de federale overheid in New York in 2015 aangaande het engagement om aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen te werken.
Het gemeentelijk klimaatactieplan (2020).
Het ondertekenen door de gemeente Bocholt van het Burgemeestersconvenant 2030, aangaande de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen.
Het Vlaams Energie- en Klimaatplan (VEKP) 2021-2030.
Het Regeerakkoord Vlaamse Regering 2019-2024:Ook de Vlaamse en lokale overheden nemen hun verantwoordelijkheid en geven het goede voorbeeld. Net zoals de Vlaamse Overheid zullen gemeenten, steden, intercommunales, OCMW’s, provincies en autonome gemeentebedrijven worden gevraagd dat zij hun broeikasgassen met 40% reduceren in 2030 ten opzichte van 2015 en vanaf 2020 per jaar een energiebesparing van 2,09% realiseren op het energieverbruik van hun gebouwenpark (inclusief technische infrastructuur, exclusief onroerend erfgoed).
Het Lokaal Energie- en Klimaatpact van de Vlaamse Regering en de Vlaamse steden en gemeenten van 4 juni 2021 aangaande het verbintenissen engagement inzake de algemene engagementen en de vier werven behoudend 16 specifieke doelstellingen. Ter goedkeuring beslist op de gemeenteraad van 27 oktober 2021.
Het ‘FIT for 55’-pakket van de Europese Commissie waardoor Europese regelgeving in overeenstemming wordt gebracht met de doelstelling van de Europese Unie om in 2030 de netto-uitstoot van broeikasgassen met ten minste 55% te verminderen ten opzichte van 1990. Met als gevolg de visienota van de Vlaamse Regering van 5 november 2021 ‘Bijkomende maatregelen Klimaat’ met een extra pakket aan maatregelen voor een reductie van 40% broeikasgasuitstoot (ten opzichte van 2005) voor de sectoren transport, bouw, landbouw, afval en industrie.
Op 8 juli 2022 keurde de Vlaamse Regering de toekenning van een subsidie aan de Vlaamse gemeenten voor klimaatacties ter uitvoering van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2022 goed.
Art. 2 van het Decreet Lokaal Bestuur: “De gemeenten zijn overeenkomstig artikel 41 van de Grondwet bevoegd voor de aangelegenheden van gemeentelijk belang. Voor de verwezenlijking daarvan kunnen ze alle initiatieven nemen. Ze beogen om bij te dragen aan de duurzame ontwikkeling van het gemeentelijk gebied.”
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De gemeenteraad keurt de toetreding tot het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0, zoals gehecht aan dit besluit, goed.
Binnen de aanvraag tot omgevingsvergunning voor het bijstellen van een verkaveling wordt lot 29A1, met een respectievelijke oppervlakte van 31a70ca, aangeduid op het verkavelingsplan, opgemaakt op 10 april 2022 door Landmeters en Vastgoedexperten, Stationswal 28 te Bree, gratis afgestaan.
Bij de aanvraag van de oorspronkelijke verkaveling VK 917 werd op de gemeenteraad van 27 juni 2018 reeds een besluit genomen om de loten 29a, 29b en 29c van het oorspronkelijk vekavelingsplan, opgemaakt op 13 april 2018 door Geotec studiebureau bvba, toe te voegen aan het openbaar domein.
Er wordt nu een bijstelling van deze verkaveling gevraagd waarbij de inplanting van verschillende loten wordt aangepast naar een ruimtelijk betere ligging. Door de herconfiguratie van deze loten veranderen ook de contouren van het openbaar domein.
Er wordt aan de gemeenteraad gevraagd om de gratis grondafstand van lot 29A1, met een respectievelijke oppervlakte van 31a70, ter inlijving bij het openbaar domein goed te keuren.
Artikel 41, tweede lid, 9° van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, stelt dat de gemeenteraad bevoegd is voor beslissingen die een wet, een decreet of een uitvoeringsbesluit uitdrukkelijk aan de gemeenteraad voorbehoudt.
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009;
Het Decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning;
Het besluit van 27 november 2015 van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet betreffende de omgevingsvergunning.
Het besluit van de gemeenteraad van 27 juni 2018 betreffende de aanvaarding van de gratis grondafstand in verkaveling Rondestraat.
De gratis grondafstand van lot 29A1 met een respectievelijke oppervlakte van 31a70ca, na volledige aanleg, te aanvaarden ter inlijving bij het openbaar domein, ter plaatse binnengebied Rondestraat - Hamonterweg, kadastraal gekend als 1ste afdeling, sectie A, nrs. 240/B, 247/E, 326/C3, 326/Z2, 326/B3 en zoals afgebeeld op het verkavelingsplan met kenmerk 7649-2, opgesteld door Landmeters en Vastgoedexperten op 10 april 2022 zoals gehecht aan dit besluit.
Er wordt goedkeuring verleend aan de medewerkers van het notariaat (die de verkaveling zal neerleggen) om bij sterkmaking de gratis grondafstand namens de gemeente te aanvaarden.
Het is billijk dat de sportverenigingen een 100% terugbetaling ontvangen voor opleidingen en bijscholingen teneinde een kwaliteitsvolle sportbegeleiding te garanderen.
Het reglement 'toelagen voor sportverenigingen' voorziet voor Luik 3 (toelagen voor opleiding van Kwaliteitsvolle Sportbegeleiding) een bedrag van € 2.565,00 op budgetsleutel 2022/6490040/MENS/0740 - MJP000339.
De sportdienst noteerde bij de verwerking van de dossiers 2021-2022 evenwel een totaalbedrag van € 4.348,13 aan ingediende kosten voor opleidingen en bijscholingen, hetgeen een tekort van € 1.783,13 betekent.
De oorzaak hiervan is het feit dat de sportverenigingen de voorbije 2 jaar geen dossier hebben moeten indienen wegens corona. Dit jaar komt eigenlijk alles samen van de voorbije 3 seizoenen.
Aan de raad wordt gevraagd om het budget 2022 voor Luik 3 voor 2022 te verhogen met € 1.783,13.
Artikel 41 2de lid 23° van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 dat bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd voor het vaststellen van subsidiereglementen en het toekennen van nominatieve subsidies.
De bepalingen van het decreet van 28 januari 1974 betreffende het cultuurpact die vooral de gelijkberechtiging van alle erkende verenigingen garanderen.
De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikels 285 tot en met 288 inzake de bekendmaking van besluiten en de inwerkingtreding van reglementen.
Het besluit van de gemeenteraad van 25 mei 2022 inzake vaststelling van het reglement 'toelagen aan sportverenigingen'.
Het budget 2022 van luik 3 van het reglement 'toelagen aan sportverenigingen', goedgekeurd in zitting van 25 mei 2022 wordt verhoogd met € 1.783,13 via aanpassing meerjarenplan, zodat alle aanvragen voor toelagen voor de opleiding van kwaliteitsvolle sportbegeleiding voor het jaar 2021-2022 kunnen uitbetaald worden.
Sloerodoe vzw vraagt de verlenging om volgende redenen:
Volgens het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 40 en 41, is de gemeenteraad bevoegd voor de toekenning van een lening.
Het gemeenteraadsbesluit van 27 oktober 2021 betreffende de toekenning van een renteloze lening aan Sloerodoe vzw voor de verdere uitbouw van het jeugdverblijfcentrum.
Aan Sloerodoe vzw wordt een verlenging toegestaan van de termijn waarin de aanvragen voor de schijven dienen te gebeuren van 31 december 2022 naar uiterlijk 30 juni 2023, voor de renteloze lening voor de uitbouw van het jeugdverblijfcentrum, toegekend door de gemeenteraad in zitting van 27 oktober 2021.
Het meerjarenplan bestaat uit een strategische nota, een financiële nota en eventueel een opsomming van de afspraken tussen de kerkbesturen en het gemeentebestuur. Er wordt een verplicht evenwicht opgelegd voor elk jaar van het meerjarenplan, waarbij voor elk jaar, indien nodig, de gemeentelijke exploitatietoelage wordt berekend.
Deze aanpassing resulteert in volgende gemeentelijke toelagen:
Exploitatie:
Investering:
Op 22 oktober 2022 diende kerkfabriek Sint-Willibrordus Reppel, via Religiosoft, de meerjarenplanaanpassing 2-2022 in.
Op 25 oktober 2022 kende Bisdom Hasselt de status “gunstig advies met opmerkingen” toe aan de meerjarenplanaanpassing.
De gemeenteraad is bevoegd. Artikel 41, tweede lid, 9° bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is voor die beslissingen die een wet, decreet of uitvoeringsbesluit uitdrukkelijk voorbehoudt aan de gemeenteraad.
Artikel 43 van het decreet betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten van 7 mei 2004, dat werd gewijzigd bij decreet van 6 juli 2012, bepaalt: “De meerjarenplannen en de wijzigingen zijn onderworpen aan het advies van het erkend representatief orgaan en aan de goedkeuring van de gemeenteraad… Als binnen de termijn van honderd dagen, bedoeld in het derde lid, geen besluit naar de provinciegouverneur, het centraal kerkbestuur, de kerkfabrieken in kwestie en het erkend representatief orgaan is verstuurd, wordt de gemeenteraad geacht zijn goedkeuring aan de meerjarenplannen te hebben verleend.”.
In zitting van 24 oktober 2019 werden de originele meerjarenplannen 2020-2025 van de 4 Bocholtse kerkfabrieken goedgekeurd.
In zitting van 27 oktober 2022 keurde de gemeenteraad de vorige meerjarenplanaanpassing van kerkfabriek Sint-Willibrordus Reppel goed.
De voorliggende meerjarenplanaanpassing van kerkfabriek Sint-Willibrordus Reppel zoals gehecht aan dit besluit, wordt goedgekeurd. Deze aanpassing resulteert in volgende gemeentelijke toelagen:
Exploitatie (MJP000944 - 6490400/ABOD/0790):
Investering (MJP000949 - 6640300/ABOD/0790):
Het budget bestaat uit een investeringsbudget en een exploitatiebudget. De ingediende budgetten 2023 passen in de goedgekeurde meerjarenplannen en daarom dient de gemeenteraad hier enkel akte van te nemen.
Het Bisdom Hasselt gaf een “gunstig advies” voor de budgetten 2023 van de kerkfabrieken van Lozen en Kaulille en een “gunstig advies met opmerkingen” voor de budgetten 2023 van de kerkfabrieken van Bocholt en Reppel.
Artikel 41, tweede lid, 9° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is voor die beslissingen die een wet, decreet of uitvoeringsbesluit uitdrukkelijk voorbehoudt aan de gemeenteraad.
Artikel 48, van het decreet betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten van 7 mei 2004, dat werd gewijzigd bij decreet van 6 juli 2012 bepaalt namelijk dat als het budget van een kerkfabriek past in het goedgekeurde meerjarenplan de gemeenteraad hier akte van neemt.
De raad neemt akte van de budgetten 2023 van de 4 Bocholter kerkfabrieken zoals gehecht aan dit besluit.
De hulpverleningszone heeft voorafgaandelijk haar budget uitgebreid toegelicht enerzijds aan de financieel directeurs, anderzijds aan mandatarissen en algemeen directeurs (3 oktober 2022).
Volgens het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 41, 23° is de gemeenteraad bevoegd voor het toekennen van nominatieve subsidies.
In zitting van 28 oktober 2022 gaf de zoneraad van Hulpverleningszone Noord-Limburg goedkeuring aan de begroting 2023 alsook aan de actualisatie van het meerjarenplan 2022-2025.
In het bijzonder dient rekening gehouden te worden met volgende specifieke wetgevingen:
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 56 §1 1°lid inzake de bevoegdheid van het college van burgemeester en schepenen om de besluiten van de gemeenteraad voor te bereiden.
De gemeentelijke dotatie van Bocholt aan Hulpverleningszone Noord-Limburg voor het jaar 2023 bedraagt:
In het kader van de opmaak van de gemeentelijke meerjarenplanaanpassing, zullen volgende bedragen ingeschreven worden:
In € | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Exploitatie | 491.798,00 | 631.878,00 | 631.878,00 | 631.878,00 |
investering | 125.744,00 | 149.259,00 | 343.290,00 | 122.041,00 |
De gemeente Bocholt is lid van het Dienstverlenend Intergemeentelijk Samenwerkingsverband (DISV) Regio Noord-Limburg. Alle gemeenteraadsleden zijn volgens de statuten van DISV Regio Noord-Limburg van rechtswege lid van de algemene vergadering.
Schepen Marc Vanherk zal als stemgerechtigd vertegenwoordiger deelnemen aan de algemene vergadering van de DISV Regio Noord-Limburg op 13 december 2022.
De gemeenteraad moet goedkeuring verlenen aan de agenda van de algemene vergadering van DISV Regio Noord-Limburg die volgende agendapunten bevat:
De voorbereidende documenten zijn opgenomen in de bijlagen.
De statuten van DISV Regio Noord Limburg.
Artikel 40 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 inzake de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Artikelen 388 t.e.m. 473 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende de intergemeentelijke samenwerking.
Artikel 432 3de lid van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 dat bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke vergadering.
Het gemeenteraadsbesluit van 31 januari 2019 inzake aanduiding afgevaardigden DISV Regio Noord-Limburg.
De agenda van de algemene vergadering van DISV Regio Noord-Limburg van 13 december 2022 wordt goedgekeurd:
De vertegenwoordiger van de gemeente, schepen Marc Vanherk, Marsestraat 22, zoals aangeduid bij gemeenteraadsbesluit van 31 januari 2019, die als stemgerechtigd vertegenwoordiger zal deelnemen aan de algemene vergadering van DISV Regio Noord-Limburg op 13 december 2022 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), wordt opgedragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan de dienstverlenende vereniging middels het bezorgen van een afschrift aan DISV Regio-Noord-Limburg, Hoekstraat 70 bus 3, 3910 Pelt of via e-mail kristien@welzijnsregio.be.
De raad van bestuur van Limburg.net van 12 oktober 2022 keurde de agenda van de algemene vergadering van Limburg.net van woensdag 14 december 2022 om 19 uur goed.
De gemeenteraad moet goedkeuring verlenen aan de agenda van de algemene vergadering van Limburg.net die volgende agendapunten bevat:
Er zijn geen bezwaren voorhanden om de goedkeuring van de agenda te weigeren.
De gemeenteraad moet tegelijkertijd het mandaat van de vertegenwoordiger vaststellen en standpunten innemen ten aanzien van de agendapunten.
De statuten van Limburg.net.
Artikel 40 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 inzake de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Artikelen 388 t.e.m. 473 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende de intergemeentelijke samenwerking.
Artikel 432 3de lid van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke vergadering.
Het gemeenteraadsbesluit van 23 mei 2019 inzake de aanduiding van de vertegenwoordiger van de gemeente op de algemene vergaderingen van Limburg.net.
De agenda van de algemene vergadering van de Opdrachthoudende Vereniging Limburg.net van 22 juni 2022 wordt goedgekeurd:
De vertegenwoordiger van de gemeente, raadslid Geertje Das, Vlierstraat 10, 3950 Bocholt of bij belet plaatsvervanger raadslid Lieve Willems, Schutterstraat 4a/001, 3950 Bocholt zoals aangeduid bij gemeenteraadsbesluit van 23 mei 2019, die zal deelnemen aan de algemene vergadering van Limburg.net op 14 december 2022 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), wordt opgedragen haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan de opdrachthoudende vereniging middels het bezorgen van een afschrift in tweevoud aan Limburg.net.
De gemeente wordt uitgenodigd tot deelname aan de algemene vergadering van Cipal dv die op 15 december 2022 plaatsvindt.
De gemeenteraad moet goedkeuring verlenen aan de agenda van de A.V. die volgende agendapunten bevat:
De toelichtende nota van Cipal betreffende de agendapunten van deze algemene vergadering bevat de voorstellen van de raad van bestuur van Cipal.
Er zijn geen redenen voorhanden om goedkeuring van de agendapunten te weigeren.
De gemeenteraad moet tegelijkertijd het mandaat van de vertegenwoordiger vaststellen.
De statuten van Cipal dv.
Artikel 40 en 41 4° van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 (bevoegdheid gemeenteraad).
Deel 3 Titel 3 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 (intergemeentelijke samenwerking), in het bijzonder artikel 432 3de lid (herhaling vaststelling van het mandaat), art. 432 6de lid (Minstens één buitengewone algemene vergadering wordt belegd in de loop van het laatste trimester van elk jaar, om de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het volgende boekjaar te bespreken. Een door de raad van bestuur opgestelde begroting staat op de agenda van die vergadering) en art. 443 2de lid (De leden van het algemeen comité van de dienstverlenende en opdrachthoudende verenigingen worden, bij geheime stemming, benoemd door de algemene vergadering op voordracht van de deelnemers).
De gemeenteraadsbesluiten van 31 januari 2019 en 27 mei 2021 inzake de aanduiding van de vertegenwoordiger van de gemeente op de algemene vergaderingen van Cipal.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 56 §1 1°lid inzake de bevoegdheid van het college van burgemeester en schepenen om de besluiten van de gemeenteraad voor te bereiden.
Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota wordt de agenda van de algemene vergadering van Cipal dv van 15 december 2022 als volgt goedgekeurd:
De vertegenwoordiger van de gemeente, Jan Verjans of bij belet plaatsvervanger Guido Schonkeren, zoals aangeduid bij gemeenteraadsbesluiten van 31 januari 2019 en 27 mei 2021, wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van Cipal van 15 december 2022 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal dv middels het bezorgen van een afschrift.
De agenda met documentatiestukken werd opgesteld door de Raad van Bestuur van Fluvius Limburg in zitting van 13 september 2022.
De gemeente ontving per aangetekend schrijven van 21 september 2022 een oproepingsbrief tot deelname aan de buitengewone algemene vergadering van Fluvius Limburg die op woensdag 21 december 2022 om 18u00 plaatsvindt in de gebouwen van PXL-Congress (blok D), Elfde-Liniestraat 23a te 3500 Hasselt, samen met een dossier met documentatiestukken.
Artikel 432, alinea 3 van het Decreet over het Lokaal Bestuur bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering.
De gemeenteraad moet goedkeuring verlenen aan de agenda van de A.V. van Fluvius Limburg die volgende agendapunten bevat:
1. Kennisneming en bespreking van de overeenkomst tussen Fluvius en Telenet inzake de realisatie van het datanetwerk van de toekomst in Vlaanderen (dossier Tramontana).
2. Goedkeuring van de statutenwijzigingen, meer in het bijzonder wat betreft:
3. Goedkeuring van de creatie per 1 januari 2023 van de bijkomende aandelen Be binnen de activiteit elektriciteit die per 1 januari 2023 zullen worden omgezet in aandelen Aek binnen de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken à rato van 25 euro per aandeel.
4. Realisatie van een partiële splitsing door overneming overeenkomstig de artikelen 12:8 en 12:59 en volgende WVV van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten aardgas en warmte van de gemeente Laakdal, dewelke zij heeft toevertrouwd aan Fluvius Antwerpen, over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg (overnemende vereniging):
5. Realisatie van een partiële splitsing door overneming overeenkomstig de artikelen 12:8 en 12:59 en volgende WVV van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg (partieel te splitsen vereniging) om de activiteit aardgas verbonden aan de Opdrachthoudende vereniging PBE (dewelke voor deze activiteit optreedt namens de gemeenten Begijnendijk, Bekkevoort, Galmaarden, Geetbets, Glabbeek, Gooik, Herne, Holsbeek, Kortenaken, Landen, Linter, Lubbeek, Oud-Heverlee, Pepingen, Tielt-Winge en Zoutleeuw), dewelke zij heeft toevertrouwd aan Fluvius Limburg, over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Iverlek (Fluvius Zenne-Dijle) (overnemende vereniging):
6. Verlenen van machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met de mogelijkheid tot subdelegatie voor de opmaak en finalisering van de nodige documenten en afhandeling van de formaliteiten met betrekking tot de agendapunten 2, 3, 4, 5 te actualiseren en te finaliseren, en om de beslissingen genomen in de agendapunten 2, 3, 4, 5, 8, 9 en 10 bij authentieke akte te doen vaststellen.
7. Bespreking in het kader van artikel 432 van het Decreet over het Lokaal Bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2023 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2023.
8. Vaststelling van de uitkering overeenkomstig artikel 6:114 en volgende WVV.
9. (Neven)activiteiten – Aanvaarding wijziging deelnemerschap.
10. Statutaire benoemingen.
11. Statutaire mededelingen.
Het Energiedecreet van 8 mei 2009.
Art. 41 tweede lid 4° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is voor het oprichten van en het toetreden tot rechtspersonen en het beslissen tot oprichting van, deelname aan of vertegenwoordiging in agentschappen, instellingen, verenigingen en ondernemingen.
Art. 427 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 inzake wijzigingen in de statuten is van toepassing.
Art. 432 derde lid van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke vergadering.
Art. 432 zesde lid van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat minstens één buitengewone algemene vergadering wordt belegd in de loop van het laatste trimester van elk jaar, om de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het volgende boekjaar te bespreken. Een door de raad van bestuur opgestelde begroting staat op de agenda van die vergadering.
Art. 434 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 inzake statutaire benoemingen is van toepassing.
Het gemeenteraadsbesluit van 31 januari 2019 houdende de aanduiding van de afgevaardigden op de (buitengewone) algemene vergaderingen van Fluvius Limburg.
AGENDA
De gemeente wordt uitgenodigd om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Fluvius Limburg die op 21 december 2022 plaatsvindt met als agendapunten:
1. Kennisneming en bespreking van de overeenkomst tussen Fluvius en Telenet inzake de realisatie van het datanetwerk van de toekomst in Vlaanderen (dossier Tramontana).
2. Goedkeuring van de statutenwijzigingen, meer in het bijzonder wat betreft:
3. Goedkeuring van de creatie per 1 januari 2023 van de bijkomende aandelen Be binnen de activiteit elektriciteit die per 1 januari 2023 zullen worden omgezet in aandelen Aek binnen de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken à rato van 25 euro per aandeel.
4. Realisatie van een partiële splitsing door overneming overeenkomstig de artikelen 12:8 en 12:59 en volgende WVV van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten aardgas en warmte van de gemeente Laakdal, dewelke zij heeft toevertrouwd aan Fluvius Antwerpen, over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg (overnemende vereniging):
5. Realisatie van een partiële splitsing door overneming overeenkomstig de artikelen 12:8 en 12:59 en volgende WVV van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg (partieel te splitsen vereniging) om de activiteit aardgas verbonden aan de Opdrachthoudende vereniging PBE (dewelke voor deze activiteit optreedt namens de gemeenten Begijnendijk, Bekkevoort, Galmaarden, Geetbets, Glabbeek, Gooik, Herne, Holsbeek, Kortenaken, Landen, Linter, Lubbeek, Oud-Heverlee, Pepingen, Tielt-Winge en Zoutleeuw), dewelke zij heeft toevertrouwd aan Fluvius Limburg, over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Iverlek (Fluvius Zenne-Dijle) (overnemende vereniging):
6. Verlenen van machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met de mogelijkheid tot subdelegatie voor de opmaak en finalisering van de nodige documenten en afhandeling van de formaliteiten met betrekking tot de agendapunten 2, 3, 4, 5 te actualiseren en te finaliseren, en om de beslissingen genomen in de agendapunten 2, 3, 4, 5, 8, 9 en 10 bij authentieke akte te doen vaststellen.
7. Bespreking in het kader van artikel 432 van het Decreet over het Lokaal Bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2023 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2023.
8. Vaststelling van de uitkering overeenkomstig artikel 6:114 en volgende WVV.
9. (Neven)activiteiten – Aanvaarding wijziging deelnemerschap.
10. Statutaire benoemingen.
11. Statutaire mededelingen.
DOSSIER TRAMONTANA
Zijn goedkeuring te hechten aan de voorgestelde statutenwijzigingen van Fluvius Limburg aangaande het dossier Tramontana, met inbegrip van de voorgestelde wijziging van het voorwerp, wat
Deze wijzigingen treden in werking op 1 januari 2023 onder de opschortende voorwaarde van de effectieve realisatie van het dossier Tramontana met het operationeel zijn van HoldCo en NetCo (cf. het inbrengverslag) en voor wat het synthetisch dividend betreft tevens onder de opschortende voorwaarde van gunstige beslissing van de Dienst Voorafgaande beslissingen in fiscale zaken (Ruling) van de FOD Financiën m.b.t. de oorsprong van het synthetisch dividend, nl. door verkoop van aandelen aan Telenet.
DOSSIER TRAMONTANA
Ingevolge de beslissing genomen in de artikelen 1 en 2 wordt de activiteit zoals omschreven in 3.A.2 van de statuten toevertrouwd aan de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg die – door middel van haar exploitatiemaatschappij Fluvius System Operator cv – hiervoor een beroep zal doen op haar dochtervennootschap NetCo, wat mogelijk is overeenkomstig artikel 3.B van de statuten.
STRUCTUURWIJZIGINGEN
Zijn goedkeuring te hechten aan de voorgestelde statutenwijzigingen van Fluvius Limburg met betrekking tot de structuurwijzigingen.
Deze wijzigingen treden in werking op 1 januari 2025 onder de opschortende voorwaarde van de effectieve realisatie van alle hiermee verband houdende partiële splitsingen.
OVERIGE WIJZIGINGEN
Zijn goedkeuring te hechten aan de voorgestelde statutenwijzigingen van Fluvius Limburg met betrekking tot de overige wijzigingen, met inbegrip van de voorgestelde wijziging van het voorwerp.
Deze wijzigingen treden in werking op 1 januari 2022 met uitzondering van de voorgestelde aanpassingen met betrekking tot de nevenactiviteiten Fluvius GIS en Fluvius Center die van toepassing blijven tot en met 21 juni 2022 (zijnde de datum van de voorbije algemene vergadering waarop de intrekking van de beheeroverdracht werd aanvaard).
PARTIELE SPLITSING DOOR OVERNEMING VAN FLUVIUS ANTWERPEN NAAR FLUVIUS LIMBURG VOOR DE ACTIVITEITEN GAS EN WARMTE VAN DE GEMEENTE LAAKDAL
Zijn goedkeuring te hechten aan het voorstel van partiële splitsing Fluvius Antwerpen / Fluvius Limburg door overneming inzake de overgang van Fluvius Antwerpen naar Fluvius Limburg van de activiteiten gas en warmte verbonden aan de gemeente Laakdal.
De algemene vergadering in buitengewone zitting van Fluvius Limburg wordt verzocht de uitbreiding van aansluiting voor de activiteiten gas en warmte van de gemeente Laakdal te willen aanvaarden.
PARTIEËLE SPLITSING DOOR OVERNEMING VAN FLUVIUS LIMBURG NAAR IVERLEK VOOR DE ACTIVITEIT GAS VERBONDEN AAN DE OPDRACHTHOUDENDE VERENIGING PBE
Zijn goedkeuring te hechten aan het voorstel van partiële splitsing Fluvius Limburg / Iverlek door overneming inzake de overgang van de activiteit gas verbonden aan de Opdrachthoudende vereniging PBE (dewelke optreedt namens de gemeenten Begijnendijk, Bekkevoort, Galmaarden, Geetbets, Glabbeek, Gooik, Herne, Holsbeek, Kortenaken, Landen, Linter, Lubbeek, Oud-Heverlee, Pepingen, Tielt-Winge en Zoutleeuw) van Fluvius Limburg naar Iverlek (Fluvius Zenne-Dijle).
De algemene vergadering in buitengewone zitting van Fluvius Limburg wordt verzocht de uittreding van de Opdrachthoudende vereniging PBE voor de activiteit gas te willen aanvaarden.
De betrokken Opdrachthoudende verenigingen te verzoeken om de nodige bestuurlijke en vennootschapsrechtelijke acties te ondernemen om uitvoering te kunnen geven aan bovenstaande beslissingen van deze gemeenteraad.
De vertegenwoordiger van de gemeente, Godfried Steensels of bij belet plaatsvervanger Ann Bernaerts, zoals aangeduid bij gemeenteraadsbesluit van 31 januari 2019, die zal deelnemen aan de digitale buitengewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg op 21 december 2022 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen 1 tot en met 8 van onderhavige beslissing.
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
In 2021 werden twee officiële klachten ingediend. Beide werden als onontvankelijk geklasseerd.
Eén van de klachten was niet gericht tegen een personeelslid en/of bestuurslid maar tegen de werking van de gemeente.
De tweede klacht was niet ontvankelijk omdat er geen fout werd gemaakt door de gemeentelijke diensten (de klager is verder wel uitvoerig geholpen om zijn dossier in orde te krijgen)
Artikel 303 §3 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat de algemeen directeur jaarlijks rapporteert over de klachten die ingediend werden tegen de gemeente.
Het besluit van de gemeenteraad van 23 mei 2019 inzake het reglement klachtenbehandeling.
In 2021 werden twee officiële klachten ingediend. Beide werden als onontvankelijk geklasseerd: