De gemeente erkent de maatschappelijke rol van sportverenigingen op lokaal vlak en ondersteunt deze verenigingen daarom financieel in hun werking, meer bepaald in het onderhoud van de gras- en gravelterreinen.
Het gemeentelijk subsidiereglement "sport" wordt daarom aangepast voor Luik 5: subsidie voor onderhoud van grasterreinen:
In het verleden huisveste KWB Sport Kaulille meerdere recreatievoetbalverenigingen : KWB Kaulille, KWB Bocholt, FC Parochiehuis, De Marsvlinders (2 ploegen), De Marsbuffels en SV Breugel. Voor het onderhoud van de twee terreinen ontving de KWB een toelage van € 2.000,00 (maaien, mesten en kalken). De laatste jaren zijn er verschillende ploegen weggevallen. Momenteel zijn er nog twee ploegen actief op de nieuwe infrastructuur : KWB Kaulille en KWB Bocholt. De subsidie staat dus niet meer in verhouding tot de kosten voor het onderhoud. De KWB krijgt in de toekomst een toelage van € 600,00 (twee terreinen). Dit is vergelijkbaar met de toelage van Creyel Sport.
De sportraad gaf op 9 februari 2022 het advies om het subsidiereglement van 27 juni 2019 aan te passen voor Luik 5 om de volgende redenen:
Artikel 40 § 3 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is om gemeentelijke reglementen vast te stellen. Dit wordt nog eens bevestigd in artikel 41 tweede lid 2° van hetzelfde decreet.
De bepalingen van het decreet van 28 januari 1974 betreffende het cultuurpact die vooral de gelijkberechtiging van alle erkende verenigingen garanderen.
De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen.
Het besluit van de gemeenteraad van 27 juni 2019 inzake vaststelling van het reglement 'toelagen aan sportverenigingen'.
Het besluit van de gemeenteraad van 27 juni 2019 houdende de goedkeuring van het reglement toelagen sportverenigingen wordt opgeheven met ingang van heden.
Het reglement 'toelagen aan sportverenigingen' wordt opnieuw vastgesteld zoals opgenomen in dit besluit en is geldig vanaf heden.
Er dient een retributiereglement vastgesteld te worden voor het ter beschikking stellen van standpijpen voor tijdelijke waterleveringen op een openbare plaats aan natuurlijke personen, verenigingen en andere organisatoren van activiteiten op het openbaar domein.
Het nieuwe reglement zal gelden van 1 april 2022 tot en met 31 december 2025.
De gebruiker betaalt voor de aansluiting op het openbaar leidingnetwerk door middel van een gemeentelijke standpijp een forfaitair bedrag van € 48,00 plus € 5,4619 per verbruikte m³ water.
Totstandkoming van het tarief (tarieven 2022, incl. BTW):
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 40 § 3 dat bepaalt dat de gemeenteraad de gemeentelijke reglementen vaststelt. Artikel 41, 14° van dit decreet bepaalt dat deze bevoegdheid niet aan het college van burgemeester en schepenen kan worden toevertrouwd.
Artikel 177, 2° van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat de financieel directeur een dwangbevel kan laten uitvaardigen bij niet-fiscale schuldvorderingen, op voorwaarde dat ze onbetwist en opeisbaar zijn. Dit dwangbevel wordt geviseerd en uitvoerbaar verklaard door het college van burgemeester en schepenen.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 27 januari 2022 betreffende de keuze voor de waterlevering aan verenigingen.
De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen.
Het retributiereglement 'standpijpen' wordt vastgesteld zoals opgenomen in dit besluit.
Dit retributiereglement gaat in op 1 april 2022 en eindigt op 31 december 2025.
Kempisch Tehuis wil 4 bijkomende sociale huurwoningen laten financieren in project Winterdijkweg en de aantallen verhogen van 29 tot 33 wooneenheden. Er werd een studiemaquette gemaakt door de architect waaruit bleek dat er vier bijkomende woningen mogelijk zijn (met in het midden ook 16 geplande private woningen van de heer Umans).
Momenteel zijn er 235 sociale huurwoningen van Kempisch Tehuis en daarnaast is het project Winterdijkweg met 29 wooneenheden in uitvoering (lokale woontoets werd uitgevoerd op het lokaal woonoverleg op 18 mei 2020). 163 sociale huurwoningen zijn gelegen in Bocholt en 72 in Kaulille.
Op 31 december 2020 waren er 492 kandidaat-huurders, die zowel afkomstig zijn uit Bocholt als uit de buurgemeenten. Er staan 148 kandidaat-huurders gedomicilieerd in Bocholt op de wachtlijst. De gemiddelde wachttijd voor een sociale huurwoning is 47,35 maanden.
Artikel 2.23 §1 van de Vlaamse Codex Wonen van 2021 - gemeentelijk objectief voor sociale huurwoningen.
Boek 4, Deel 1, Titel 2, Hoofdstuk 2, Afdeling 1, van het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021 - procedure voor de planning, de programmatie en de realisatie van sociale woonprojecten.
Boek 5, Deel 2, Titel 1 van het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021 - gesubsidieerde financiering van sociale huurwoningen.
De gemeenteraad keurt de convenant die wordt afgesloten tussen de gemeente Bocholt en de Vlaamse Regering om vier bijkomende sociale huurwoningen te realiseren in project Winterdijkweg goed, zoals gehecht aan dit besluit.
Het AGB Bocholt regisseert het project “KMO-zone Kanaal” waarvoor het gronden wil verwerven en ontwikkelen. Hiervoor dient het beroep te doen op een kredietlijn. Zonder een borgstelling kan het AGB echter moeilijk of geen lening bekomen. Bovendien beïnvloedt een borgstelling de voorwaarden waaronder een lening kan bekomen worden op een positieve manier.
De raad van bestuur van het AGB van 19 december 2013 besloot met eenparigheid van stemmen om goedkeuring te verlenen aan het bijzonder bestek en de raming voor de opdracht “aangaan van een kredietovereenkomst betreffende het aangaan van straight loans ter financiering van het project KMO-zone Kanaal”. Het directiecomité van het AGB van 6 maart 2014 gunde vervolgens de opdracht aan de economisch meest voordelige regelmatige (rekening houdend met de gunningscriteria) bieder, zijnde Belfius Bank nv, Pachecolaan 44 te 1000 Brussel.
Het AGB Bocholt maakt, naarmate de vordering van de grondaankopen en werken, gebruik van deze door de gemeente gewaarborgde kredietlijn. Gezien de huidige stand van zaken en gezien de actuele kredietlijn van € 6.500.000,00 vervalt op 7 mei 2022, zal het aangewezen zijn de kredietlijn opnieuw te verlengen. Mede door de intussen gerealiseerde grondverkopen, kan het bedrag van de kredietlijn verlaagd worden van € 6.500.000,00 naar € 5.500.000,00.
Als gevolg hiervan heeft AGB Bocholt, RPR Antwerpen, afdeling Tongeren, BTW BE 0807.465.513, met maatschappelijke zetel Dorpsstraat 16 te 3950 Bocholt, hierna genoemd "de kredietnemer", besloten bij Belfius Bank NV, RPR Brussel, BTW BE 0403.201.185, met maatschappelijke zetel Karel Rogierplein 11 te 1210 Brussel, FSMA (Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten) nr. 19649A, hierna genoemd "Belfius Bank”, een krediet aan te gaan ten belope van € 5.500.000,00 (vijf miljoen vijfhonderdduizend euro), bestemd voor de financiering van het project KMO-zone Kanaal waarvan de modaliteiten zijn bepaald in het kredietcontract van 22 februari 2022 (zijnde een addendum ter verlenging van het huidige krediet van € 6.500.000,00 dat tot 7 mei 2022 loopt volgens het contract van 8 maart 2021). Dit krediet met referentie RT23/06/VS a7302901-15 K4 van € 5.500.000,00 (vijf miljoen vijfhonderdduizend euro) dient gewaarborgd te worden door de gemeente Bocholt.
Het AGB Bocholt handelt binnen de krijtlijnen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 231 tem 244 die handelen over het autonoom gemeentebedrijf.
Volgens het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 40 en 41, is de gemeenteraad bevoegd voor het geven van zulk een borgstelling.
Verder zijn nog relevant:
De gemeenteraad besluit:
Zich onvoorwaardelijk en onherroepelijk hoofdelijk borg te stellen voor de terugbetaling van alle bedragen die door de kredietnemer verschuldigd zouden zijn ten gevolge van het krediet wat betreft zowel het kapitaal als de intresten (verwijlinteresten inbegrepen), de reserveringscommissie, de onkosten en de bijhorigheden.
Belfius Bank te machtigen op het debet van haar rekening-courant, met waarde van hun vervaldag, om het even welke bedragen te boeken, verschuldigd door de kredietnemer in het kader van dit krediet en die nog mochten onbetaald blijven na een tijdsverloop van 30 dagen, berekend vanaf de vervaldag. Het waarborggevend bestuur zal hiervan op de hoogte gehouden worden door middel van een afschrift van de correspondentie aan de kredietnemer.
Zich ertoe te verbinden, tot de eindvervaldatum van dit krediet en haar eigen leningen bij Belfius Bank alle nodige maatregelen te nemen om de storting te verzekeren op haar rekening geopend bij deze maatschappij, van al de sommen die er op dit ogenblik gecentraliseerd worden, hetzij uit hoofde van de wet (o.a. haar aandeel in het gemeentefonds en in elk ander fonds dat dit zou vervangen of aanvullen, de opbrengst van de gemeentelijke opcentiemen op de rijks-, gewest- en provinciebelastingen, alsmede de opbrengst van gemeentebelastingen geïnd door de staat of het gewest), hetzij uit hoofde van een overeenkomst, en dit niettegenstaande elke eventuele wijziging in de manier van de inning van deze inkomsten.
Belfius Bank ertoe te machtigen deze inkomsten aan te wenden tot dekking van de bedragen die door de kredietnemer, uit welke hoofde ook, mochten verschuldigd zijn en die aan de gemeente Bocholt aangerekend worden.
Deze door de gemeenteraad gegeven machtiging geldt als onherroepelijke delegatie in het voordeel van Belfius Bank.
Dat de gemeente zich niet kan beroepen noch op de bepalingen van eventuele overeenkomsten tussen zichzelf en de kredietnemer, noch op om het even welke beschikking om haar verplichtingen uit hoofde van deze borgstelling niet uit te voeren.
Dat de gemeente afziet van het voorrecht van uitwinning en van elke indeplaatsstelling in de rechten van Belfius Bank en van elk verhaal tegen de kredietnemer, tegen elke medeschuldenaar of medeborg, zolang Belfius Bank niet volledig is terugbetaald in kapitaal, interesten, kosten en bijhorigheden.
Dat de gemeente aan Belfius Bank het recht toe staat om aan de kredietnemer alle uitstel, voordelen en schikkingen toe te kennen die Belfius Bank geschikt acht.
De gemeente verklaart uitdrukkelijk dat de borgtocht gehandhaafd blijft, tot beloop van de hierboven vermelde bedragen, welke wijzigingen Belfius Bank en/of de kredietnemer ook mogen aanbrengen aan de bedragen en/of modaliteiten van het aan de kredietnemer toegekende krediet.
Dat Belfius Bank uitdrukkelijk wordt ontslagen van de verplichting de gemeente kennis te geven van de wijzigingen waarvan hierboven sprake. Er wordt ten overvloede bepaald dat de gemeente eveneens verzaakt aan het voordeel van artikel 2037 van het Belgisch Burgerlijk Wetboek, volgens hetwelk de borg ontslagen is wanneer door toedoen van de schuldeiser, de indeplaatsstelling ten gunste van de borg niet meer tot stand kan komen.
Aangezien de kredietnemer zich verbonden heeft, o.m. in geval van liquidatie, onmiddellijk het totaal bedrag van zijn schuld, zowel wat kapitaal als intresten, reserveringscommissie, onkosten en bijhorigheden betreft, aan Belfius Bank terug te betalen, bevestigt de gemeenteraad de hierboven aangegane verbintenissen, in verband met de betaling van de bedragen, die door Belfius Bank uit dien hoofde zullen gevorderd worden.
Mochten voormelde ontvangsten ontoereikend zijn voor de betaling van de verschuldigde bedragen die aan de gemeente Bocholt zullen aangerekend worden, de verbintenis aan te gaan, bij Belfius Bank het bedrag te storten nodig om de vervallen schuld volledig af te betalen.
Bij gehele of gedeeltelijke laattijdige betaling van de verschuldigde bedragen, zijn de interesten voor laattijdige betaling en de vergoeding voor invorderingskosten van rechtswege en zonder ingebrekestelling verschuldigd, berekend volgens de wettelijke rentevoet die van toepassing is bij betalingsachterstand bij handelstransacties.
Indien deze waarborg ten voordele van Belfius Bank op een later tijdstip verhoogd, verlengd, of op enige andere manier gewijzigd dient te worden, wordt het college van burgemeester en schepenen van de gemeente uitdrukkelijk gemachtigd om deze beslissing te nemen krachtens artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De borg verklaart kennis te hebben genomen van bovenvermeld kredietcontract, zoals gehecht aan dit besluit, en bijhorend Kredietreglement Publieke en Sociale sector van 30 juni 2017 en er de bepalingen van te aanvaarden.
Dat dit besluit is onderworpen aan de toezichthoudende overheid zoals voorzien in de toepasselijke decreten en besluiten.
Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 6 mei 2021 de ontwerpopdracht voor de opdracht “Herstelling koepel bibliotheek De Priool” toe te wijzen aan Maten-Architecten bv, Broesveldstraat 1b9 te 3910 Pelt.
In het kader van deze opdracht werd een bestek met nr. 2022/09 opgesteld door de ontwerper, de heer Francis Schurmans van Maten-Architecten bv, Broesveldstraat 1b9 te 3910 Pelt.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 373.095,01 excl. btw, hetzij € 451.444,96 incl. btw (€ 78.349,95 Btw medecontractant).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 40 en 41 10°, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 41, §1, 2° (het geraamde bedrag excl. btw overschrijdt de drempel van € 750.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Het bijzonder bestek met nr. 2022/09 en de raming voor de opdracht “Herstelling koepel bibliotheek De Priool", opgesteld door de heer Francis Schurmans van Maten-Architecten bv, Broesveldstraat 1b9 te 3910 Pelt, zoals gehecht aan dit besluit wordt goedgekeurd. De lastvoorwaarden zijn vastgesteld zoals voorzien in het bijzonder bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 373.095,01 excl. btw, hetzij € 451.444,96 incl. btw (€ 78.349,95 Btw medecontractant).
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau.
De uitgave voor deze opdracht wordt voorzien in het investeringsbudget van 2022, op budgetsleutel 2212000/MENS/0703 (actie/raming AC000090/MJP001467).
Naar aanleiding van de goedkeuring van het organogram (macrostructuur) in zitting van 10 juni 2021 en de principiële goedkeuring voor de opstart en uitrol van het project 'HR- en organogram implementatie' waarvan onder andere de uitwerking van een geïntegreerde rechtspositieregeling deel uitmaakt, is het managementteam gestart met de uitvoering van dit deelproject..
In de opstartfase van de update van de rechtspositieregeling van gemeente en OCMW van Bocholt, hebben het managementteam en het bestuur ervoor gekozen om in het kader van de integratie van gemeente en OCMW op 1 januari 2019, één geïntegreerde rechtspositieregeling voor alle medewerkers van het lokaal bestuur Bocholt uit te werken.
Bij de uitwerking van deze geïntegreerde rechtspositieregeling is uitgegaan van volgende uitgangspunten:
Voor ondersteuning van het project werd beroep gedaan op een externe partner (Jurplus).
Vertrekkende van een nieuw basisontwerp rechtspositieregeling conform de regelgeving van het decreet lokaal bestuur, is de inhoud van de bestaande rechtspositieregelingen (één gemeente, drie OCMW) verwerkt tot een eerste concept. In deze eerste fase is gefocust op de noodzakelijke aanpassingen door nieuwe of gewijzigde regelgeving of standpunten van de toezichthoudende overheid.
In een tweede fase is de inhoud van de rechtspositieregeling volledig geanalyseerd. Ieder onderdeel is grondig doorgenomen, waar nodig zijn er correcties doorgevoerd, verbeteringen aangebracht en keuzes gemaakt, en zijn deze steeds uitgebreid getoetst aan het wettelijk kader. Gezien het feit dat vertrokken is van 4 rechtspositieregelingen om te resulteren in één geïntegreerde rechtspositieregeling voor het lokaal bestuur Bocholt, gaat het om een globale revisie van de bestaande teksten.
De belangrijkste aanpassingen zijn vervat in:
In een derde en afsluitende fase is op 1 februari 2022 het voorontwerp ‘Geïntegreerde rechtspositieregeling lokaal bestuur Bocholt’ voorgelegd aan het Bijzonder Onderhandelingscomité. Er werd een definitief protocol van het Bijzonder Onderhandelingscomité opgesteld met een weergave van bemerkingen, vragen en aanpassingen.
Het definitieve ontwerp van de geïntegreerde rechtspositieregeling lokaal bestuur Bocholt, zoals opgenomen in dit besluit, werd na goedkeuring op 10 februari 2022 door het managementteam, vastgesteld door het college van burgemeester en schepenen in haar zitting van 24 februari 2022.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 24 februari 2024 werd bekend gemaakt volgens de bepalingen van artikel 285, 286 en 287 en gemeld aan de toezichthoudende overheid volgens artikel 330 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Het rechtspositiebesluit voor het Gemeente- en Provinciepersoneel van 7 december 2007.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 41, eerste lid en artikel 186 (rechtspositieregeling).
Het besluit van de gemeenteraad van 25 juni 2020 inzake delegatie naar het college van burgemeester en schepenen van de bevoegdheid voor het vaststellen van de rechtspositieregeling voor het personeel.
Het organogram (macrostructuur) van het gemeentepersoneel, vastgesteld door het college van burgemeester en schepenen in zitting van10 juni 2021.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 10 juni 2021 inzake projectvoorstel HR- en organogram implementatie.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 24 februari 2021 inzake de vaststelling van de geïntegreerde rechtspositieregeling voor het personeel van lokaal bestuur Bocholt.
De gemeenteraad neemt kennis van de rechtspositieregeling voor het personeel van lokaal bestuur Bocholt zoals gehecht aan dit besluit.