Deze maatregel wordt in eerste instantie bij wijze van proef ingevoerd vanaf 20 juni 2022 tot en met 31 december 2022. Bij een gunstige evaluatie wordt de tijdelijke politieverordening opgenomen in het aanvullend reglement op het wegverkeer m.b.t. gemeentewegen.
Op grond van artikels 56, §2 en §3 7° van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 oefent het college van burgemeester en schepenen de bevoegdheden uit die eraan zijn toevertrouwd overeenkomstig andere wettelijke en decretale bepalingen.
Op grond van artikel 130 bis en 135 §2 1° van de Nieuwe Gemeentewet is het college van burgemeester en schepenen bevoegd voor de tijdelijke politieverordeningen op het wegverkeer en heeft de gemeente tot taak het voorzien in een goede politie ten behoeve van de inwoners en meer bepaald met betrekking tot alles wat verband houdt met een veilig en vlot verkeer op openbare wegen.
De wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, en latere wijzigingen, in het bijzonder artikel 12 waarin gesteld wordt dat passende verkeerstekens ter plaatse dienen aangebracht.
Het koninklijk besluit van 01 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie en het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, en latere wijzigingen, in het bijzonder op titel III waarin de verschillende verkeerstekens worden opgenomen en bepaald.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald, en latere wijzigingen.
De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.
Het besluit van de gemeenteraad van 9 februari 2006 betreffende de goedkeuring van het aanvullend gemeentelijk reglement op de politie van het wegverkeer en latere wijzigingen.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 mei 2009 houdende de goedkeuring van de delegatie van de bevoegdheid tot het vaststellen van aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer aan het college van burgemeester en schepenen.
Het besluit moet bekend gemaakt worden volgens de bepalingen van artikels 285, 286 en 287 en te melden aan de toezichthoudende overheid volgens artikel 330 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Een proefopstelling voor het plaatsen van een tractorsluis van 20 juni 2022 tot en met 31 december 2022 wordt ingesteld op navolgende weg:
Navolgende weg wordt 'doodlopend uitgezonderd landbouwvoertuigen, fietsers en voetgangers':
Het reglement treedt bij wijze van proef in werking vanaf 20 juni 2022 tot en met 31 december 2022 en wordt daarna bij eventuele positieve evaluatie bij apart besluit mee opgenomen in het aanvullend reglement op het wegverkeer met betrekking tot gemeentewegen.
De verkeersmaatregel uit artikel 2 wordt ter kennis gebracht aan de weggebruikers door het gebruik van volgende verkeerstekens: