Na onderzoek verleent de gouverneur middels besluit getekend op 13 september 2021 goedkeuring aan deze jaarrekening.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 262, behandelt het bestuurlijke toezicht op de jaarrekening.
De gemeenteraad neemt kennis van de goedkeuring van de jaarrekening 2020 van AGB Bocholt door de heer gouverneur van de provincie Limburg.
Na onderzoek verleent de gouverneur middels besluit getekend op 13 september 2021 goedkeuring aan deze jaarrekening.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 262, behandelt het bestuurlijke toezicht op de jaarrekening.
De gemeenteraad neemt kennis van de goedkeuring van de jaarrekening 2020 van gemeente en OCMW Bocholt door de heer gouverneur van de provincie Limburg.
Via de ondertekening van het klimaatpact engageren lokale besturen zich om:
De Vlaamse overheid engageert zich om:
De effecten van de klimaatverandering worden steeds zichtbaarder en tegelijk ook meer en meer confronterend: de ontregeling van het klimaat vergroot de kans op extreme weersomstandigheden, waaronder ook droogte. We gaan onze afhankelijkheid van fossiele brandstoffen doeltreffend afbouwen en dat opent nieuwe deuren. Een krachtig klimaatbeleid omhelst tal van voordelen voor een inclusieve, economisch florerende en veelzijdige samenleving die het welzijn bevorderd voor ons allen. Het is belangrijk dat we nu de handen uit de mouwen steken om de negatieve gevolgen van de klimaatverandering tegen te gaan. Alleen met zijn allen kunnen we het tij keren. Door creatieve oplossingen aan te reiken en door nog meer mensen ervan bewust te maken dat ook hun acties een deel van de oplossing zijn, kunnen we de noodzakelijke omslag creëren. Laat ons van deze transitie een echte opportuniteit maken.
Verschillende studies tonen aan welke omvang de jobcreatie kan kennen wanneer we de omslag maken naar een circulaire, efficiënte en hernieuwbare economie. Uiteraard hoeven we vandaag niet van 0 te beginnen. De te bewandelen weg is duidelijk én de eerste stappen zijn reeds genomen door talloze bestaande initiatieven en samenwerkingsverbanden. De resultaten van deze acties worden ook steeds zichtbaarder, waardoor iedereen hier verder op kan bouwen. De gewenste systeemverandering is uiteraard meer dan een verzameling van acties, maar een integrale benadering die we met alle overheden samen uitwerken. Draagvlak is goed, maar er is ook urgentie. Dit vraagt een doortastend leiderschap om systematisch de juiste keuzes te maken. De overheid heeft hierin een tweeledige rol: vooreerst is er de eigen voorbeeldfunctie. “Practice what you preach” als zijnde een belangrijke voorwaarde bij het creëren van draagvlak en dit voor alle beleidsvelden en bestuursniveaus in zowel binnen- als buitenland. De oorzaken en gevolgen van klimaatverandering stoppen namelijk niet aan onze bestuurlijke of landelijke grenzen. Daarnaast vraagt en stimuleert de overheid ook de inspanningen van haar eigen burgers en bedrijven. Immers, alleen wanneer we allemaal samenwerken, zullen we in ons opzet slagen.
Het lokale niveau heeft in beide rollen één cruciale troef in handen: haar nabijheid tot burgers en bedrijven. De burgemeesters zijn de vertegenwoordigers van de deelnemende gemeenten die het Pact onderschrijven. Het Vlaamse niveau heeft ook in beide rollen belangrijke troeven in handen: helikopterzicht op de situatie en de mogelijkheid om hefbomen in werking te zetten of met andere beleidsniveaus hierover in overleg te gaan.
In de beleidsplannen van de Vlaamse overheid zijn vaak strategische en operationele doelstellingen aanwezig die de Vlaamse overheid aan zichzelf, maar evengoed aan de lokale besturen duidt en indien nodig oplegt. Dat is bijvoorbeeld zo in de strategische visie Beleidsplan Ruimte Vlaanderen (meer doen met dezelfde of minder ruimte), het Vlaams Energie- en Klimaatplan, de Lange Termijn Renovatiestrategie en in het droogte- en waterplan (Blue Deal). Op lokaal niveau vormt het Europees burgemeestersconvenant 2020 resp. 2030 het meest bekende instrument in functie van klimaat en energie, waarbij (in de actuele situatie) een CO2-reductie van 20% resp. 40% per gemeente wordt beoogd alsook de opmaak van een klimaatadaptatie- en energie armoedestrategie. Reeds 257 lokale besturen ondertekenden het burgemeestersconvenant 2030, wat aantoont dat lokale besturen al volop hiermee aan de slag zijn gegaan.
Dit pact beoogt een partnerschap tussen het Vlaamse en lokale niveau op te zetten. Een partnerschap dat in dienst staat van het realiseren van de reeds bestaande doelstellingen binnen de diverse Vlaamse beleidsplannen. De doelstellingen zijn zo geformuleerd dat elke burger en bedrijf zich er iets bij kan voorstellen en onmiddellijk weet welke bijdrage hij/zij daar zelf aan kan leveren (bv. dankzij een groepsaankoop, kan ik goedkoop een streekeigen haag rond mijn tuin aanplanten; dankzij de aanwezigheid van een elektrisch deelsysteem, kan ik de noodzaak aan een 1e of 2de wagen heroverwegen; door de hulp van een Benovatiecoach en bedrijven die ontzorging bij renovatie hoog in het vaandel dragen, ga ik nu wel over tot de renovatie van mijn woonst). Elk lokaal bestuur vult zelf in hoe hiermee aan de slag wordt gegaan. Dit kan zowel vanuit de eigen voorbeeldfunctie als vanuit de participatieve functie die een lokaal bestuur ten aanzien van haar burgers en bedrijven kan ontwikkelen. Uiteraard zullen de acties bijdragen tot winsten in procenten, gigawattuur besparing en megaton uitstootreductie zoals die in het Vlaams Energie en Klimaatplan (2021-2030) staan, maar het is niet voor iedereen altijd even gemakkelijk om te visualiseren wat achter de procenten en de megaton schuilgaat en hoe doelstellingen kunnen worden gehaald.
De gekozen doelstellingen zijn ook zo gekozen dat ze de komende jaren steeds zichtbaarder zullen worden in het straatbeeld en van daaruit een groter hefboomeffect zullen hebben op de aanvaarding van nieuwe en schonere technologieën. De doelstellingen focussen daarbij op de toepassing binnen de eigen omgeving: in de eigen woning of tuin, in de eigen straat, de eigen wijk, het bedrijfs- of bedrijventerrein, de eigen gemeente en eventuele omliggende steden en gemeenten. Naast deze gezamenlijke basis, staat het elk bestuur vrij om zelf nog verder te gaan of om samen met andere gemeenten aan de slag te gaan in functie van schaalvoordelen en een kostenefficiënte realisatie van de eigen doelstellingen. Klimaat stopt sowieso niet aan de grenzen van het gemeentelijk grondgebied. Samenwerking kan bv. interessant zijn als in mijn gemeente de behoefte aan extra elektrische deelsystemen groter is dan vooropgesteld en de ruimte voor het planten van bomen tegelijk beperkt is. In mijn buur- of nabij gelegen gemeente(n) kan dit net omgekeerd zijn. Een doelstelling van de vier werven die in de ene gemeente zo praktisch onmogelijk lijkt, kan door samenwerking met een aangrenzende gemeente veel kostenefficiënter en dus tevens vlotter haalbaar zijn. Er bestaan al verschillende doeltreffende voorbeelden van intergemeentelijke samenwerkingsverbanden zoals intercommunales die zich richten op het uitrollen van lokale klimaatacties.
Door de ondertekening van het Pact zullen de lokale besturen de globale doelstellingen helpen verwezenlijken zoals opgenomen in het Burgemeestersconvenant 2030, het Vlaams Regeerakkoord 2019-2024, de Lange Termijn Renovatiestrategie 2050 en de doelstellingen uit het Vlaams Energie- en Klimaatplan. De Vlaamse overheid engageert zich om bv. via het Netwerk Klimaat hierbij te faciliteren en te ondersteunen. Dit bijvoorbeeld door het wegwerken van allerhande hindernissen die de realisatie van doelstellingen en acties in de weg staan. Lokale besturen hoeven deze uitdagingen ook niet alleen aan te gaan. Zowel in het kader van de opvolging van de Lokale Klimaattafels als bij de werking van het Netwerk Klimaat, heeft de Vlaamse overheid nu reeds middelen vrijgemaakt om projecten mee te helpen realiseren en uit te dragen. Vanuit deze hands on aanpak kan zij tegelijk ook de vinger aan de pols houden en concrete oplossingen aanreiken. De VVSG is in de beide initiatieven de begeleidende partner.
Bocholt zal net als andere Vlaamse gemeenten en lokale overheden worden gevraagd dat zij hun broeikasgassen met 40% reduceren in 2030 ten opzichte van 2015 en vanaf 2020 per jaar een energiebesparing realiseren van 2.09% op het energieverbruik van hun gebouwenpark. Wereldwijd leidt de uitstoot van broeikasgassen tot een opwarming van de aarde met klimaatverandering tot gevolg. De gevolgen van klimaatverandering worden steeds meer duidelijker via extremere weersomstandigheden. Een lokale overheid is direct en indirect mee verantwoordelijk voor de broeikasgasemissies als gevolg van het gebruik van energie in het kader van menselijke activiteiten.
Het is wenselijk dat de gemeente Bocholt het Lokaal Energie-en Kimaatpact ondertekent en de mogelijke acties uitvoert. Bijgevolg heeft de gemeente recht op financiële ondersteuning van de Vlaamse overheid door middel van het trekkingsrecht. In totaal kan er voor 2021 een subsidie van € 45.290,00 verkregen worden mits cofinanciering. Dit dient aangetoond te worden via de jaarrekening (BBC codering). De totale uitgaven voor klimaatacties dienen minstens het dubbele van de verkregen subsidie te bedragen.
Uiterlijk op 29 oktober 2021 bezorgt de gemeente Bocholt de gemeenteraadsbeslissing tot ondertekening van het Lokaal Energie en Klimaatpact via het Loket voor Lokale Besturen aan het Agentschap Binnenlands Bestuur. De gemeente bezorgt hierbij ook de identificatie van de geplande klimaatacties. De gemeente kiest zelf welke acties dit kunnen zijn. De gemeente wordt in navolging hiervan niet aangesproken op het al dan niet behalen van de doelstelling, het gaat over een inspanningsverbintenis.
Er is een jaarlijks opvolgmoment, om de gerealiseerde klimaatacties te kunnen opvolgen. De gemeente bezorgt uiterlijk op 31 maart 2023 een rapportering over de voortgang van het Lokaal Energie en Klimaatpact, nadat die aan de gemeenteraad is voorgelegd. De gemeente rapporteert daarnaast over de uitgaven die gebeurd zijn voor de projecten waarvoor deze subsidie wordt aangevraagd door ze in de jaarrekening te koppelen aan de code ABB-LEKP-2021. Deze code staat voor de uitvoering van dit pact.
In de jaarrekening zullen volgende codes gekoppeld worden aan code ABB-LEKP-2021:
De internationale conferentie inzake milieu en ontwikkeling gehouden in Rio de Janeiro in 1992 en het internationaal verdrag van Kyoto van 1997 met betrekking tot het nemen van maatregelen ter bescherming van het klimaat en ter vermindering van de uitstoot van broeikasgassen.
Het ondertekenen van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen door de federale overheid in New York in 2015 aangaande het engagement om aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen te werken.
Het ondertekenen door de gemeente Bocholt van het Burgemeestersconvenant 2030, aangaande de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen.
Het Vlaams Energie- en Klimaatplan (VEKP) 2021-2030.
Het Regeerakkoord Vlaamse Regering 2019-2024:Ook de Vlaamse en lokale overheden nemen hun verantwoordelijkheid en geven het goede voorbeeld. Net zoals de Vlaamse Overheid zullen gemeenten, steden, intercommunales, OCMW’s, provincies en autonome gemeentebedrijven worden gevraagd dat zij hun broeikasgassen met 40% reduceren in 2030 ten opzichte van 2015 en vanaf 2020 per jaar een energiebesparing van 2,09% realiseren op het energieverbruik van hun gebouwenpark (inclusief technische infrastructuur, exclusief onroerend erfgoed).
Art. 2 van het Decreet Lokaal Bestuur: “De gemeenten zijn overeenkomstig artikel 41 van de Grondwet bevoegd voor de aangelegenheden van gemeentelijk belang. Voor de verwezenlijking daarvan kunnen ze alle initiatieven nemen. Ze beogen om bij te dragen aan de duurzame ontwikkeling van het gemeentelijk gebied.”
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De gemeenteraad keurt de toetreding tot het Lokaal Energie- en Klimaatpact, zoals gehecht aan dit besluit, goed.
De gemeenteraad engageert zich om het trekkingsrecht van S-Lim van € 323.000,00 te gebruiken om camera's te voorzien op 10 vrij te kiezen locaties, waarvan er telkens 3 camera's werken.
Om de 6 maanden zullen deze 3 camera's gewisseld worden zodat het niet duidelijk is welke camera's actief zijn.
Samen met s-Lim zijn stappen gezet om slimme camera's in te zetten om het sluikstorten in Bocholt aan te pakken (CBS- besluiten van 1 april 2021 en 30 september 2021). De gemeenteraad dient het plaatsen van een mobiele camera op het grondgebied positief te adviseren (camerawet). Daarna dient de camera aangegeven te worden bij de politie.
De slimme camera kan geconfigureerd worden om sluikstorten te registreren. Deze camera wordt geplaatst op die locaties waar vaak een sluikstort wordt gedetecteerd. Wanneer een sluikstort heeft plaatsgevonden, stellen de vaststellende GAS-ambtenaren via de camerabeelden het moment van sluikstorten vast. De politie bekijkt de beelden via een login op het cameranetwerk en maakt een proces-verbaal op. Dit pv wordt overgemaakt aan de sanctionerend ambtenaar die de GAS-procedure verderzet.
Bijkomend is s-Lim een dashbord aan het ontwikkelen. Dit wordt aan het CBS ter beschikking gesteld om beleidsinformatie uit af te lezen. Op basis daarvan kan het bestuur gerichte beleidskeuzes maken om nog effectiever en efficiënter de beschikbare middelen en mankracht in te zetten om het sluikstorten te verminderen in Bocholt.
De inzichten uit het dashbord kunnen publiekelijk gedeeld worden met de Bocholtenaren via de digitale signalisatie op de out- en indoor LED-schermen. Bovendien worden alle meldingen sluikstort via het smartloket (website, bocholtapp) gemeld en automatisch vloeit er een werkopdracht uit voort in 3P. In bijlage wordt een schets van dit 'smart-city'- ecosysteem toegevoegd.
Europees Verdrag ter bescherming van de Rechten van de Mens en fundamentele vrijheden
De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG): Europese verordening (EU) nr. 2016/679, 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG.
Wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens, waarin de beginsels van de AVG geïntegreerd werden.
Wet van 21 maart 2007 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s, art. 5, §2 (vaste bewakingscamera), art. 5, §2/1 (tijdelijke vaste bewakingscamera), en latere wijzigingen.
Het Koninklijk Besluit van 8 mei 2018 betreffende de aangiften van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera's en betreffende het register van de beeldverwerkingsactiviteiten van bewakingscamera's
Het Koninklijk Besluit van 10 februari 2008 tot vaststelling van de wijze waarop wordt aangegeven dat er camerabewaking plaatsvindt en latere wijzigingen(pictogrammen bewakingscamera’s)
Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikels 40 en 41 inzake de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De gemeenteraad geeft een positief advies over de plaatsing en het gebruik van de tijdelijke mobiele bewakingscamera op een niet-besloten plaats op het grondgebied Bocholt, zijnde ter hoogte van Beukenstraat 2 en/of het ganse Bocholter grondgebied.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikels 40 en 41 inzake de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het decreet van 7 juli 2021 houdende wijzigingen van diverse decreten met betrekking tot wonen (wijzigingsdecreet wonen), waarbij een regelgevend kader met betrekking tot de woonmaatschappijen wordt ingevoerd, gepubliceerd in het Belgisch staatsblad op 10 september 2021.
De Gemeenteraad keurt het “Advies lokaal bestuur met betrekking tot het werkingsgebied van de woonmaatschappij” aan Agentschap Wonen Vlaanderen, zoals gehecht aan dit besluit, en om één Limburgs werkingsgebied af te bakenen voor de nieuwe woonmaatschappij, goed.
Ingevolge een akte met de gemeente Bocholt zijn er in de oorspronkelijke verkoopsakte van 29 april 1997 en de verkoopsakte met de huidige eigenaar op 15 januari 2010 de hierna volgende bijzondere voorwaarden opgenomen en opgelegd aan de verwerver :
' ARTIKEL 8. - VERVREEMDING
* Het terrein is verkregen en de gebouwen die erop worden opgericht, mogen noch geheel noch gedeeltelijk worden vervreemd, in vennootschap ingebracht, verhuurd, in bruikleen gegeven, in erfpacht gegeven of om niet ter beschikking van derden gesteld zonder de voorafgaandelijke en schriftelijke goedkeuring van de gemeenteraad, met kennisgeving aan de hogere overheid, met dien verstande dat ten deze onder derden niet worden verstaan de personen of vennootschappen die behoren tot dezelfde familie of tot dezelfde groep van vennootschappen, waarvan het bedrijf van de tegenruilers deel uitmaakt.
* De goedkeuring zal niet worden geweigerd indien de derde zich schriftelijk verbindt alle verplichtingen van deze overeenkomst over te nemen en na te leven. In geval van schriftelijke overeenkomst tussen de tegenruilers en de derde dienen alle verplichtingen opgenomen in artikel 3 tot en met 13 van onderhavinge akte in extenso te worden overgenomen in het lastenboek van de openbare verkoop respectievelijk in de akte van verkoop.
* De ruilster en de Gewestelijke Ontwikkelingsmaatschappij Limburg behouden het recht van weigering indien moest blijken dat de vervangende nijverheid een bijzonder hinderlijke, ongezonde of gevaarlijke inrichting zou zijn.';
De huidige eigenaar heeft reeds een stedenbouwkundige vergunning bekomen, goedgekeurd op 16 maart 2011, voor de de verbouwing en uitbreiding van een bestaande industriehal met carwash en kantoren én een milieuvergunning, goedgekeurd op 25 mei 2011 voor de exploitatie van een kettingcarwash;
Lot 1 uit het splitsingsplan, namelijk Ambachtstraat 2/A000 zal worden verhuurd met optie tot aankoop aan een vennootschap in oprichting 'Goolderwash 2.0', vertegenwoordigd door dhr. en mevr. Monnens - Vermeulen, Heuvelstraat 40 te Bocholt. Het pand zal zijn zelfde functie behouden, de carwash zal verder uitgebaat worden;
De nieuwe huurder/koper dient eveneens te voldoen aan de diverse verplichtingen dewelke opgenomen waren in de verkoopakten van 29 april 1997 en van15 januari 2010.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 41, 11° dat bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is voor daden van beschikking over onroerende goederen.
De oorspronkelijke verkoopakte van 29 april 1997 en de verkoopakte met de huidige eigenaar van 15 januari 2010.
De wet van 30 december 1970 betreffende de economische expansie, in het bijzonder artikel 32 §1 inzake het recht om een onroerend goed dat gevestigd is op een bedrijventerrein dat met de steun van een overheid (subsidies, onteigeningen,…) werd ontwikkeld, terug te kopen.
De gemeenteraad gaat akkoord met de verhuring en eventuele vervreemding van een bedrijfspand, gelegen langs de Ambachtstraat 2/A000, kadastraal gekend als deel van 1ste afdeling, sectie C, nummers 1148G op vraag van de geassocieerde notarissen Coemans en Colaers.
De gemeente ziet af van haar recht tot terugkoop zoals voorzien in artikel 32 §1 van de wet van 30 december 1970 betreffende de economische expansie.
De gemeenteraad gelast de geassocieerde notarissen Coemans en Colaers, die gelast zijn met het verlijden van de overdrachtsakte, de oorspronkelijke voorwaarden uit de verkoopakten van 29 april 1997 en van15 januari 2010 letterlijk over te nemen.
Voor de uitbreiding van de wegenis dient het rooilijnplan van deze verlenging van de Torenkruiersstraat, opgemaakt op 10 juni 2021 door Landmeter-expert Mathieu Rutten, goedgekeurd te worden.
Het rooilijnplan 'Torenkruiersstraat (verlenging)' is conform het bijzonder plan van aanleg van het centrum van Bocholt 'BPA Dorpskom' dat door de gemeenteraad definitief werd goedgekeurd op 30 augustus 2007 en conform de omgevingsvergunning in aanvraag voor de verlenging van de Torenkruiersstraat (dossier OMV_20211293).
Artikel 41, tweede lid, 9Ā° van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, stelt dat de gemeenteraad bevoegd is voor beslissingen die een wet, een decreet of een uitvoeringsbesluit uitdrukkelijk aan de gemeenteraad voorbehoudt;
Het gemeentewegendecreet van 3 mei 2019;
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009;
Het Decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning;
Het besluit van 27 november 2015 van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet betreffende de omgevingsvergunning.
De gemeenteraad keurt het voorliggende rooilijnplan 'Torenkruiersstraat (verlenging)' met referentie 6493, opgesteld door landmeter-expert Mathieu Rutten op 10 juni 2021, zoals gehecht aan dit besluit, goed.
In het kader van het opnemen van nieuwe wegenis in het openbaar domein dient het rooilijnplan van deze bijkomende wegenis, opgemaakt op 29 juni 2021 door studiebureau Geotec, goedgekeurd te worden.
Het rooilijnplan 'Passantenhaven rooilijnplan' is conform het ruimtelijk uitvoeringsplan van 'RUP Passantenhaven' dat door de deputatie werd goedgekeurd op 11 februari 2010 en conform de omgevingsvergunning in aanvraag voor 'het bouwen van 21 appartementen en het aanleggen van nieuwe wegenis' (dossier OMV_2021100867).
Artikel 41, tweede lid, 9° van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, dat stelt dat de gemeenteraad bevoegd is voor beslissingen die een wet, een decreet of een uitvoeringsbesluit uitdrukkelijk aan de gemeenteraad voorbehoudt.
Het gemeentewegendecreet van 3 mei 2019.
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009.
Het Decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.
Het besluit van 27 november 2015 van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet betreffende de omgevingsvergunning.
De gemeenteraad keurt het voorliggende rooilijnplan 'Passantenhaven rooilijnplan' met referentie GT-200170-62, opgesteld door studiebureau Geotec op 29 juni 2021en gehecht aan dit besluit, goed.
Ontwerper Arcadis Belgium nv, Corda 1, Kempische Steenweg 311/12.07 te 3500 Hasselt stelde een bestek op met nr. BE0119.000970 voor de aannemingsopdracht “Omgevingswerken gemeentehuis: deel Dorpsstraat, deel Pastoorsdreef en Cornelius a Lapideplein”.
De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 966.367,77 incl. btw.
Het gemeentelijk deel bedraagt € 868.711,19 incl. btw. Daarnaast betaalt de gemeente aan Fluvius ook 75 % van het deel 'riolering met tussenkomst van de gemeente', zijnde € 51.243,23. Dit wordt betaald via het rioleringsfonds.
De totale raming voor de gemeente Bocholt bedraagt dan € 919.954,42 incl. btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
Het betreft een gezamenlijke opdracht waarbij het aangewezen is dat Gemeente Bocholt de procedure zal voeren en in naam van Fluvius bij de gunning van de opdracht zal optreden.
Gezamenlijk aankopen kan leiden tot aanzienlijke besparingen en administratieve vereenvoudiging.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2021, op budgetsleutel 2221007/RUIMTE/0200 (actie/raming AC000024/MJP001045).Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikels 40 en 41 10°, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, alsook de artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36, en inzonderheid artikels 2, 36° en 48 die een gezamenlijke realisatie van de opdracht in naam en voor rekening van meerdere aanbesteders toelaat.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Goedkeuring wordt verleend aan het bijzonder bestek met nr. BE0119.000970 en de raming voor de opdracht “Omgevingswerken gemeentehuis: deel Dorpsstraat, deel Pastoorsdreef en Cornelius a Lapideplein”, opgesteld door ontwerper Arcadis, Kempische steenweg 311 bus 2.07 te 3500 Hasselt en gehecht aan dit besluit. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bijzonder bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.
De totale raming bedraagt € 966.367,77 incl. btw waarvan het gemeentelijk deel € 919.954,42 bedraagt, incl. het bedrag van € 51.243,23 dat betaald zal worden via het rioleringsfonds.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Gemeente Bocholt wordt gemandateerd om de procedure te voeren en in naam van Fluvius bij de gunning van de opdracht op te treden.
In geval van een juridisch geschil omtrent deze overheidsopdracht is elk deelnemend bestuur mee verantwoordelijk voor alle mogelijke kosten in verhouding tot zijn aandeel in de opdracht.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2021, op budgetsleutel 2221007/RUIMTE/0200 (actie/raming AC000024/MJP001045).
De Groep Mols heeft reeds rechtsgeldige overeenkomsten afgesloten met de meerderheid van de grondeigenaars in het projectgebied waardoor Groep Mols dan ook de preferente partner is om mee samen te werken om het gezamenlijk verkavelingsproject deze keer te kunnen doen slagen. De gemeente Bocholt heeft de andere grondeigenaars in het projectgebied ook nodig om haar gemeentelijke gronden, gekend ten kadaster als Bocholt 1ste afdeling, sectie A, perceel nummers 326C3 en 326B3 te kunnen ontsluiten via de Rondestraat (zoals bepaald in de stedenbouwkundige voorschriften van het BPA Lozen Herziening) door middel van een nieuwe nog aan te leggen weg, die over de gronden van bepaalde andere grondeigenaars loopt.
De Groep Mols wenst te werken met een recht van opstal voor de gemeentelijke gronden, gekend ten kadaster als Bocholt 1ste afdeling, sectie A, perceel nummers 326C3 met een oppervlakte van 5a 35ca en 326B3 met een oppervlakte van 42a 2ca volgens kadaster.
De totale grondvergoeding voor deze 2 percelen was eerst bepaald op € 421.000,00 volgens het schattingsverslag dd. 13/11/2015 en geactualiseerd op 22/10/2019. Deze totale grondvergoeding werd recent aangepast naar € 381.000,00 in het geactualiseerd schattingsverslag dd. 12/10/2021 omdat uit de sloopinventaris is gebleken dat de te slopen gebouwen en verhardingen asbestverontreiniging bevatten en dat dit een aanzienlijke meerkost (minimum € 40.000,00 exclusief btw, op basis van ontvangen offertes) met zich meebrengt. De Groep Mols zal alle sloop en afvoerkosten van de gebouwen en verhardingen op de gemeentelijke gronden voor haar rekening nemen. Het voordeel voor de gemeente in deze werkwijze is dat de gemeente op korte termijn geen uitgaven dient te doen voor de overheidsopdracht van het slopen van de gebouwen en verhardingen (met asbestverontreiniging). De sloopkosten worden gespreid in de toekomst aangezien de te ontvangen grondvergoeding ook maar per deel in de toekomst zal binnenkomen.
De gemeente Bocholt verkoopt zijn grondaandelen telkens mee bij de verkoop van de woningen gebouwd door de opstalhouder of zijn rechtsopvolger. Het grondaandeel per woning zal zodanig bepaald worden zodat de gemeente Bocholt na de verkoop van alle woningen op de gronden, gekend ten kadaster als Bocholt 1ste afdeling, sectie A, perceel nummers 326C3 en 326B3 de volledige grondvergoeding van € 381.000,00 ontvangen heeft. Uiterlijk 4 jaar na datum ondertekening notariële akte recht van opstal zal Mols of zijn rechtsopvolger de resterende grondvergoeding (van de eventuele niet verkochte woningen) van het totale bedrag van € 381.000,00 betalen aan de gemeente Bocholt.
De Groep Mols zal een maximale bankwaarborg verlenen aan de gemeente Bocholt voor de te betalen grondvergoeding van € 381.000,00. Dit geeft de gemeente Bocholt financiële zekerheid en vertrouwen in het slagen van het gezamenlijke verkavelingsproject. De bankwaarborg is steeds te verminderen na een verkoop van een woning gebouwd door de opstalhouder of zijn rechtsopvolger met de door de gemeente ontvangen bedragen voor deze grondaandelen.
Het is aangewezen om het ontwerp van de onderhandse samenwerkingsovereenkomst goed te keuren zodat het kader van de samenwerking in dit gezamenlijk verkavelingsproject vast komt te liggen en het dossier spoedig verder kan worden afgehandeld door de aangestelde notaris.
Artikel 41 11Ā° van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 dat bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is voor daden van beschikking over onroerende goederen.
Omzendbrief KB/ABB 2019/3 van 3 mei 2019 over de transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en door besturen van de erkende erediensten.
De raad keurt het ontwerp van de onderhandse samenwerkingsovereenkomst met Mols Development BV en Mols Contractors NV voor het projectgebied langs de Rondestraat-Hamonterweg te Lozen, goed zoals gehecht aan dit besluit. Deze samenwerkingsovereenkomst legt het kader vast van de samenwerking in dit gezamenlijk verkavelingsproject. Hierdoor zal er een recht van opstal worden afgesloten met de privé partners betreffende de gemeentelijke gronden, gekend ten kadaster als Bocholt 1ste afdeling, sectie A, perceel nummers 326C3 met een oppervlakte van 5a 35ca en 326B3 met een oppervlakte van 42a 2ca volgens kadaster. De gemeente Bocholt verkoopt zijn grondaandelen telkens mee bij de verkoop van de woningen gebouwd door de opstalhouder of zijn rechtsopvolger. Het grondaandeel per woning zal zodanig bepaald worden zodat de gemeente Bocholt na de verkoop van alle woningen op de gronden, gekend ten kadaster als Bocholt 1ste afdeling, sectie A, perceel nummers 326C3 en 326B3 de volledige grondvergoeding van € 381.000,00 ontvangen heeft. Uiterlijk 4 jaar na datum ondertekening notariële akte recht van opstal zal Mols of zijn rechtsopvolger de resterende grondvergoeding (van de eventuele niet verkochte woningen) van het totale bedrag van € 381.000,00 betalen aan de gemeente Bocholt.
De heer Stijn Van Baelen, in zijn hoedanigheid van voorzitter van de gemeenteraad, en de heer Eddie Brebels, in zijn hoedanigheid van algemeen directeur, worden gemachtigd tot de ondertekening van de onderhandse samenwerkingsovereenkomst, de notariële akte voor het recht van opstal en de latere notariële aktes voor de verkoop van de grondaandelen, namens de gemeente Bocholt.
De gemeenteraad ontslaat het bevoegde kantoor van de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie uitdrukkelijk van het nemen van enige ambtshalve inschrijving, om welke reden het ook zij, bij de overschrijving van (een uitgifte van) de notariële aktes.
De raad gelast notaris Hilde Engels met kantoor te Bocholt voor het verlijden van de notariële aktes in dit dossier.
Op basis van de voorliggende resultatenrekening van vzw Bocholter Boerenhalle per 31 december 2020, komt deze berekening uit op € 50.000,00 + 10% van € 192.300,68 oftewel € 69.230,07. De berekeningswijze wordt door alle partijen consistent doorheen de tijd toegepast. De methodologie – die een impact heeft op het AGB - werd goedgekeurd door de bedrijfsrevisor van het AGB.
Met een totale investering van € 721.733,56 excl. BTW bedraagt de jaarlijkse leasevergoeding gedurende een periode van 15 jaar € 58.705,38 incl. BTW.
Omdat, door de hoge omzet, de uitbatingsvergoeding hoger was dan de leasevergoeding, wordt het verschil – in casu € 10.524,69 - als toelage aan de vzw Bocholter Boerenhalle teruggegeven. Hiervoor dient het nodige krediet voorzien te worden.
De wet van 14 november 1983 betreft de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen.
Middels raadsbesluit van 2 november 2011 werd goedkeuring gegeven voor het afsluiten van een overeenkomst met de vzw Bocholter Boerenhalle betreffende de onroerende leasing van een op te richten ruiterhal gelegen op een terrein naast de Eikenlaan te Bocholt. In deze kaderovereenkomst gaf de leasingnemer (AGB Bocholt) de opdracht aan de leasinggever (vzw Bocholter Boerenhalle) om een ruiterhal met toepassing van de BTW op te richten volgens de specifieke aanwijzingen van de leasingnemer, om het vervolgens ter beschikking te stellen van de leasingnemer tegen betaling van een vergoeding. Bij besluit van de raad van bestuur van het AGB van 27 juni 2013 werd de leasingovereenkomst met vzw Bocholter Boerenhalle goedgekeurd. Via gemeenteraadsbesluit van 27 juni 2013 werd het besluit van de raad van bestuur van 27 juni 2013 betreffende de leasingovereenkomst bekrachtigd.
Volgens artikel 41, 23° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 is de gemeenteraad bevoegd is voor de toekenning van nominatieve subsidies.
Aan Bocholter Boerenhalle wordt een toelage van € 10.524,69 toegekend.
Via interne kredietverschuiving of aanpassing meerjarenplan zullen hiervoor de nodige kredieten worden vrijgemaakt.
De uitgave zal worden aangerekend op de budgetsleutel MJP000346-2021/6490040/MENS/0740.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de verdere afhandeling en uitbetaling.
Jeugdverblijfcentrum Sloerodoe heeft een groot lokaal draagvlak en biedt reeds meer dan 25 jaar onderdak aan KSA Bocholt en meer dan 10 jaar aan jeugdgroepen tot 200 personen. KSA Bocholt heeft goede afspraken met Sloerodoe en maakt gratis gebruik van de accommodatie. KSA Bocholt bezorgt tijdig de planning zodat Sloerodoe op die momenten niet verhuurd wordt. Ze blijven ervoor zorgen dat KSA blijft werken en dat er instroom van kapitaal is.
De visie van Sloerodoe is altijd geweest om zowel kwalitatief als ecologisch uit de hoek te komen.
Sloerodoe vzw motiveert de infrastructuurwerken:
Geplande fases:
Alles wordt aangepast voor mensen met een beperking.
Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 40 en 41 inzake de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Aan Sloerodoe vzw, Brogelerweg 150, 3950 Bocholt, wordt een renteloze lening van € 200.000,00 toegekend.
Sloerodoe vzw dient zich akkoord te verklaren om deze lening terug te betalen middels 20 jaarlijkse schijven van € 10.000,00:
Sloerodoe vzw dient akkoord te gaan met het naleven van de volgende procedure:
De nodige kredieten zullen voorzien worden in het meerjarenplan.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de verdere afhandeling van dit dossier.
De gemeenteraad moet goedkeuring verlenen aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Fluvius OV die volgende agendapunten bevat:
Tevens dient de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger herhaald te worden.
Art. 41 4Ā° van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is voor het oprichten van en het toetreden tot rechtspersonen en het beslissen tot oprichting van, deelname aan of vertegenwoordiging in agentschappen, instellingen, verenigingen en ondernemingen.
Art. 432 alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger wordt herhaald voor elke algemene vergadering.
Goedkeuring te hechten aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging van 6 december 2021 goed met als agendapunten:
De vertegenwoordiger van de gemeente, raadslid Friedo Steensels of bij belet plaatsvervanger raadslid Ann Bernaerts, zoals aangeduid bij besluit van de gemeenteraad van 28 februari 2019, die zal deelnemen aan de digitale buitengewone algemene vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 6 december 2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van voormelde beslissingen.
De gemeenteraad moet goedkeuring verlenen aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Fluvius Limburg die volgende agendapunten bevat:
Tevens dient de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger herhaald te worden herhaald.
Art. 41 4Ā° van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is voor het oprichten van en het toetreden tot rechtspersonen en het beslissen tot oprichting van, deelname aan of vertegenwoordiging in agentschappen, instellingen, verenigingen en ondernemingen.
Art. 432 alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger wordt herhaald voor elke algemene vergadering.
Goedkeuring te hechten aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg op 15 december 2021:
De vertegenwoordiger van de gemeente, raadslid Friedo Steensels of bij belet plaatsvervanger raadslid Ann Bernaerts, zoals aangeduid bij besluit van de gemeenteraad van 31 januari 2019, die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) buitengewone algemene vergadering van Fluvius Limburg op 15 december 2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen.
Gezien Kaulille eveneens een kerndorp is en zeker niet kan achterblijven op Bocholt centrum stellen wij voor om eenzelfde beweging in te zetten als voor Bocholt centrum en vragen wij de opstelling van de afbakening van Kaulille centrum en de opstart van een RUP (bouwvisie) Kaulille centrum.
Artikel 21 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat gemeenteraadsleden uiterlijk vijf dagen vĆ³Ć³r de vergadering van de gemeenteraad punten aan de agenda kunnen toevoegen. De gemeenteraadsleden bezorgen daarvoor hun toegelicht voorstel van beslissing aan de algemeen directeur, die de voorstellen bezorgt aan de voorzitter van de gemeenteraad.
Ook in artikel 3 van het huishoudelijk reglement, goedgekeurd door de gemeenteraad op heden, wordt dit principe bevestigd.
De gemeenteraad is principieel akkoord met de afbakening van Kaulille centrum en de opstart van een RUP (bouwvisie) Kaulille centrum.
Daarom stellen wij voor:
1. Met ingang van 01 januari 2022 wordt een starterssubsidie verleend ter ondersteuning van nieuwe initiatieven die kinderopvang aanbieden voor kinderen tot de leeftijd van drie jaar. De starterssubsidie wordt eĢeĢnmalig toegekend per nieuw startend initiatief en bedraagt:
2. Met ingang van 01 januari 2022 wordt een jaarlijkse werkingssubsidie verleend ter ondersteuning van bestaande initiatieven die kinderopvang aanbieden voor kinderen tot de leeftijd van drie jaar. De jaarlijkse werkingssubsidie wordt als volgt berekend:
Het initiatief moet gevestigd zijn op het grondgebied van Bocholt. Op het moment van de subsidieaanvraag moet het initiatief minstens 12 maanden effectief werkzaam zijn.
Bij ziekte of nonāactiviteit van maximum drie maanden, behoudt het initiatief het recht op de volledige werkingssubsidie.
Bij meer dan drie maanden van ziekte of nonāactiviteit tijdens de periode 1 oktober vorig kalenderjaar t.e.m. 30 september van het lopende kalenderjaar, wordt aan het initiatief een puntenscore toegekend a rato van het aantal gewerkte maanden.
Artikel 21 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat gemeenteraadsleden uiterlijk vijf dagen vĆ³Ć³r de vergadering van de gemeenteraad punten aan de agenda kunnen toevoegen. De gemeenteraadsleden bezorgen daarvoor hun toegelicht voorstel van beslissing aan de algemeen directeur, die de voorstellen bezorgt aan de voorzitter van de gemeenteraad.
Ook in artikel 3 van het huishoudelijk reglement, goedgekeurd door de gemeenteraad op heden, wordt dit principe bevestigd.
1. Met ingang van 01 januari 2022 wordt een starterssubsidie verleend ter ondersteuning van nieuwe initiatieven die kinderopvang aanbieden voor kinderen tot de leeftijd van drie jaar. De starterssubsidie wordt eĢeĢnmalig toegekend per nieuw startend initiatief en bedraagt:
2. Met ingang van 01 januari 2022 wordt een jaarlijkse werkingssubsidie verleend ter ondersteuning van bestaande initiatieven die kinderopvang aanbieden voor kinderen tot de leeftijd van drie jaar. De jaarlijkse werkingssubsidie wordt als volgt berekend:
Het initiatief moet gevestigd zijn op het grondgebied van Bocholt. Op het moment van de subsidieaanvraag moet het initiatief minstens 12 maanden effectief werkzaam zijn.
Bij ziekte of nonāactiviteit van maximum drie maanden, behoudt het initiatief het recht op de volledige werkingssubsidie.
Bij meer dan drie maanden van ziekte of nonāactiviteit tijdens de periode 1 oktober vorig kalenderjaar t.e.m. 30 september van het lopende kalenderjaar, wordt aan het initiatief een puntenscore toegekend a rato van het aantal gewerkte maanden.
€ 50.000,00 te voorzien in het budget van de gemeente Bocholt.
Hierdoor kan een hoger expertiseniveau bereikt worden dan indien elk lokaal bestuur voor eigen rekening deze expertise tracht aan te trekken of uit te bouwen.
Heel wat inwoners zitten met vragen en problemen inzake het naleven van stedenbouwkundige voorschriften. In veel gevallen komen inwoners door deze problemen in conflict met buren of andere wijkbewoners. In sommige gevallen leidt dit tot spanningen en burenruzies. Een goede, correcte en rechtlijnige aanpak omtrent het naleven van de stedenbouwkundige regels kan heel wat leed en frustraties voorkomen.
RO Midlim is een vereniging waarin zich zes gemeenten hebben verenigd om dit probleem aan te pakken. Onlangs zijn Bree en Kinrooi toegetreden. De kosten worden verdeeld via een verdeelsleutel op basis van inwonersaantallen.
Sluit een toetreding niet bij voorbaat uit omdat jullie de neiging hebben met het initiatief te nemen te wachten tot de regio's vast liggen. Door meer samen te werken buiten de regiogrenzen die de gouverneur plant, is het moeilijk om die grenzen effectief vast te leggen.
Artikel 21 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat gemeenteraadsleden uiterlijk vijf dagen vóór de vergadering van de gemeenteraad punten aan de agenda kunnen toevoegen. De gemeenteraadsleden bezorgen daarvoor hun toegelicht voorstel van beslissing aan de algemeen directeur, die de voorstellen bezorgt aan de voorzitter van de gemeenteraad.
Ook in artikel 3 van het huishoudelijk reglement, goedgekeurd door de gemeenteraad van 25 februari 2021, wordt dit principe bevestigd.
De gemeenteraad beslist om actief de mogelijkheid te onderzoeken om toe te treden tot interlokale vereniging RO MIDLIM.
De gemeenteraad beslist om actief op zoek te gaan naar buurgemeenten om een dergelijke samenwerking op te starten.
De lokale veiligheidscel van Bocholt heeft in overleg met de directies van de lagere scholen en het woonzorgcentrum de Voorzienigheid de situatie geƫvalueerd. Er zijn overal maatregelen genomen om verdere besmettingen in te dijken, doch er is nood aan duidelijke richtlijnen.
Op basis van het veiligheidsoverleg zijn we genoodzaakt om vanaf 26 oktober 2021 volgende beschermingsmaatregelen verplichtend op te leggen voor wat betreft de gemeentelijke gebouwen, inclusief buitenschoolse kinderopvang (BKOD):
Onder voorbehoud van de verdere evolutie van de Covid-19 besmettingen en de verder te nemen beslissingen en adviezen van de federale veiligheidscel/ministerieel overleg, worden thans al navolgende richtlijnen uitgevaardigd en wordt er met aandrang aan de organisaties en deelnemers verzocht deze op te volgen:
Hiermee wil men een belangrijk signaal geven tot algemene verhoging van de waakzaamheid en het opnemen van verantwoordelijkheid ten opzichte van zichzelf en anderen.
De burgemeester is van oordeel dat hij, gezien de hoogdringendheid van de situatie om maatregelen te nemen om de verdere verspreiding van het COVID-19 virus tegen te gaan, het advies van de gemeenteraad niet kan afwachten.
Dit besluit moet door de gemeenteraad worden bevestigd op de eerstvolgende vergadering, op straffe van verval.
Overeenkomstig artikel 119 van de nieuwe Gemeentewet is de gemeenteraad bevoegd voor de gemeentelijke politieverordeningen (met uitzondering van de tijdelijke politieverordeningen op het wegverkeer bedoeld in artikel 130bis].
Overeenkomstig artikel 134 §1 van de nieuwe gemeentewet, kan de burgemeester in geval van oproer, kwaadwillige samenscholing, ernstige stoornis van de openbare rust of andere onvoorziene gebeurtenissen, waarbij het geringste uitstel gevaar of schade zou kunnen opleveren voor de inwoners, kan de burgemeester politieverordeningen maken. Die verordeningen vervallen dadelijk indien zij door de raad in de eerstvolgende vergadering niet worden bekrachtigd.
De gemeenteraad bekrachtigd het burgemeestersbesluit van maandag 25 oktober 2021 zoals gehecht aan dit besluit houdende 'politieverordening tot extra maatregelen in het kader van de bestrijding van het Covid-19 virus' aangezien dit gebaseerd is op art 134 §1 van de Nieuwe Gemeentewet en in die zin een besluit is dat door de burgemeester zelf wordt uitgevaardigd, en door de eerstvolgende gemeenteraad bekrachtigd dient te worden.