Terug
Gepubliceerd op 27/04/2021

2021_GR_00030 - HRM-suite: aankoop personeelsinformatie- en loonverwerkingssysteem LIMA - Goedkeuring

Gemeenteraad
do 25/03/2021 - 20:00 Teams
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Stijn Van Baelen, Burgemeester -voorzitter; Erik Vanmierlo, Schepen; Jan Verjans, Schepen; Lieve Theuwissen, Schepen; Bert Schelmans, Schepen; Marc Vanherk, Schepen; Ann Bernaerts, Raadslid; Mia Croonen, Raadslid; Mathieu Damen, Raadslid; Geertje Das, Raadslid; Sylvia Dries, Raadslid; Toon Geusens, Raadslid; Nicole Ketelbuters, Raadslid; Luc Martens, Raadslid; Guido Schonkeren, Raadslid; Friedo Steensels, Raadslid; Lode Van Mierlo, Raadslid; Jos Vanmontfort, Raadslid; Sara Vrolix, Raadslid; Lieve Willems, Raadslid; Tom Wertelaers, Raadslid; Ann Vande Weyer, Raadslid; Pieter Schuurmans, Raadslid; Eddie Brebels, Algemeen directeur

Secretaris

Eddie Brebels, Algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00030 - HRM-suite: aankoop personeelsinformatie- en loonverwerkingssysteem LIMA - Goedkeuring
Goedgekeurd

Aanwezig

Stijn Van Baelen, Erik Vanmierlo, Jan Verjans, Lieve Theuwissen, Bert Schelmans, Marc Vanherk, Ann Bernaerts, Mia Croonen, Mathieu Damen, Geertje Das, Sylvia Dries, Toon Geusens, Nicole Ketelbuters, Luc Martens, Guido Schonkeren, Friedo Steensels, Lode Van Mierlo, Jos Vanmontfort, Sara Vrolix, Lieve Willems, Tom Wertelaers, Ann Vande Weyer, Pieter Schuurmans, Eddie Brebels
Stemmen voor 23
Guido Schonkeren, Tom Wertelaers, Pieter Schuurmans, Stijn Van Baelen, Lieve Theuwissen, Geertje Das, Sylvia Dries, Toon Geusens, Luc Martens, Friedo Steensels, Lode Van Mierlo, Ann Bernaerts, Sara Vrolix, Mia Croonen, Marc Vanherk, Erik Vanmierlo, Mathieu Damen, Nicole Ketelbuters, Bert Schelmans, Jos Vanmontfort, Lieve Willems, Jan Verjans, Ann Vande Weyer
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2021_GR_00030 - HRM-suite: aankoop personeelsinformatie- en loonverwerkingssysteem LIMA - Goedkeuring 2021_GR_00030 - HRM-suite: aankoop personeelsinformatie- en loonverwerkingssysteem LIMA - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Gemeente en OCMW van Bocholt kunnen de overstap naar de nieuwe HRM suite maken in 2021, maar uiterlijk op 01 januari 2022. Dit betekent dat er in 2021 een paar maanden een 'dubbele input' is om vanaf 1 januari 2022 volledig operationeel te zijn.

Cipal bezorgde de gemeente op  24 maart 2020 een prijsraming voor de loonverwerking in gemengde service voor zowel gemeente, OCMW en AGB (niet van toepassing wegens geen personeel). Bij de demo werd reeds beslist om, indien men tot een overeenkomst zou komen, de overstap pas op 01 januari 2022 zou plaatsvinden. Na verduidelijking van de offerte en de mogelijkheden van het nieuwe pakket op 19 januari 2021, werd op 26 februari 2021 een detailofferte voor gemeente en OCMW bezorgd.

Informatie en keuze omtrent de verschillende toepassingen en modules:

  • De nieuwe 'HRM suite' is heel wat gebruiksvriendelijker dan het vroegere Atlas/Aphrodite, is modulair opgebouwd en voorziet ook meer mogelijkheden zoals onder andere een rapporteringsmodule, de rechtstreekse koppeling met de Dimona-aangifte en het vergelijken van testbestanden. Net zoals bij Aphrodite vandaag zal een link met het tijdregistratiesysteem (Syncore) worden voorzien. 
  • De vernieuwde 'HRM suite' is een update van de bestaande software in een nieuwe omgeving.  De dienst anciënniteitsbepaling is inbegrepen en een aantal zaken die vandaag 'apart' te betalen zijn, zijn in de toekomst inbegrepen en vice versa. Er is een vernieuwd prijsmodel verbonden aan deze update.
  • In de payroll-module met loonverwerking in gemengde service, kan eveneens gekozen worden voor de opties 'begroting' en 'E-loonstroken'.  De personeelsdienst adviseert om voorlopig niet in te tekenen op de optie 'begroting' en 'meerjarenbegroting' gezien de beperkte meerwaarde op dit ogenblik. De optie 'E-loonstroken' kadert echter helemaal in de doelstelling om maximaal in te zetten op digitalisering. Medewerkers ontvangen via mail een link naar het administratieve portaal waar zij hun persoonlijke loonfiche kunnen raadplegen, downloaden en waar zij permanent toegang tot hun loonstroken hebben. Op individuele basis kunnen medewerkers die onvoldoende vertrouwd zijn met digitale toepassingen, echter een keuze maken om, zonder meerkosten, toch een papieren loonstrook te ontvangen.
  • Die modulaire opbouw vindt men ook terug bij het personeelsinformatiesysteem, waardoor desgevallend een keuze gemaakt kan worden voor een gefaseerde implementatie. Door te kiezen voor een Professional of een Premium versie van Core & Soft HR, zal de verwerking van personeelsdossiers efficiënter verlopen. Het bestuur beschikt dan over tools om het HR-beleid vorm te geven zoal o.m. het opvolgen van competenties, functioneren, organogram en VTO en organogram en geeft leidinggevenden mogelijkheden om informatie te raadplegen en op te volgen. De tabel in bijlage geeft een overzicht van de mogelijkheden in de opeenvolgende modules. Bij instap in deze modules wordt een korting van 25% op de maandfee en de eenheidsprijs gedurende de eerste 12 maanden toegekend. Voor de aansluitende periode van 12 maanden wordt een korting van 15% op de maandfee en de eenheidsprijs toegekend.
  • De personeelsdienst wenst verder in te zetten op een meer performante en professionele partnerrol voor zowel bestuur, beleid als medewerkers en adviseert om in een eerste fase de Professional versie van Core & Soft HR af te nemen om de verschillende modules te implementeren in de dagelijkse werking van de dienst. In een latere fase kan desgevallend de keuze gemaakt worden over te stappen naar de Premium versie, die een aantal extra mogelijkheden biedt.
  • De modules 'Mijn HR' en 'Jobsolutions' worden momenteel niet meegenomen in deze aankoop.

De gebruiksovereenkomst wordt gesloten voor een initiële duurtijd van minimaal 3 jaar. Zij gaat in op ogenblik van installatie. Bij het verstrijken van de contractperiode zal deze overeenkomst stilzwijgend verlengd worden voor een termijn van telkens 1 jaar. Wanneer een partij geen gebruik wenst te maken van deze verlenging, dient zij dit per aangetekend schrijven te melden aan de andere partij, uiterlijk 90 dagen voor het verstrijken van de lopende termijn.

Alle prijzen worden geïndexeerd in overeenstemming met de evolutie van de index van de wedden in de openbare sector. Een negatieve indexering wordt niet doorgerekend.

Aankoopprocedure:

Deze opdracht werd opgevat als een onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking. Omwille van het totale bedrag is dit een afwijking van de normale procedure. De reden voor deze afwijking kan gevonden worden in art.42, § I , eerste lid, 4°, b van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, dat bepaalt dat bijkomende bestellingen bij verandering van leverancier de aanbestedende overheid buitenmaatse technische moeilijkheden inzake gebruik en onderhoud zou ondervinden. In principe voorziet dit artikel dat de uitzondering tot 3 jaar na gunning kan ingeroepen worden, maar een afwijking van de gestelde termijn van 3 jaar is verantwoord omwille de aard van de opdracht (software toepassingen) en het bedrijfs-kritisch karakter van de onderliggende processen (weddeberekening en -uitbetaling).

Marktbevraging:

Het bestuur heeft er voor gekozen om slechts met één leverancier te onderhandelen. Het bestuur beroept zich daarvoor op artikel 42, § 1, 1°d ii van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, waarbij de mededinging ontbreekt om technische redenen. De periode waarin er verplicht moet overgestapt worden naar een nieuwe loonmotor is heel kort, waardoor de opdracht enkel kan toegewezen worden aan een aanbieder die voldoende inzicht heeft in de huidige werking van het bestuur. Bovendien vraagt een volledige vernieuwing van de HRM software een heel technische implementatie en met een hoog risico op fouten. Om de foutenmarge tot 0 te herleiden voor dit kritische proces, werd gekozen voor één leverancier.

Aankoopcentrale:

Gemeentebestuur Bocholt treedt in deze opdracht op als aankoopcentrale. OCMW Bocholt kan toetreden tot deze opdracht waardoor ze aan dezelfde voorwaarden dan de gemeente Bocholt kan afnemen voor wat betreft de ondersteunende software. Een aanbestedende overheid die een beroep doet op een aankoopcentrale als bedoeld in artikel 2,7°a van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, is vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren. Gemeente Bocholt en OCMW Bocholt krijgen afzonderlijke facturen. 

Uitvoering:

De personeelsdienst en de dienst ICT worden belast met de uitvoering van dit besluit.

Juridische grond

Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 41 §2 3° inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad voor het vaststellen van de beleidsrapporten van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn;

De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 42 §1 1° d ii, artikel 42 §1,  4° b inzake het gebruik van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking;

De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 2, 7° a  inzake gecentraliseerde aankoopactiviteiten.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de aankoop goed van een nieuwe HRM-suite CSLima bij Cipal Schaubroeck NV, Cipalstraat 3 te 2440 Geel, volgens hun offerte van 26 februari 2021 met referentie alva/CS012248 met betrekking tot de loonverwerking in gemengde service, de module E-loonstroken, de rapporteringsmodule WQM en de module Core & Soft HR - Professional, inclusief opleiding.

Artikel 2

De bijkomende kredieten voor deze aankoop zullen voorzien worden bij de eerstvolgende wijziging van het meerjarenplan.