Raadslid Jos Vanmontfort stelt het volgende voor :
"Aanwerving handhavingsambtenaar/ bemiddelaar ipv voorzien aanwerving dienst vrije tijd.
Deze handhavingsambtenaar/bemiddelaar zal zijn/haar handen vol hebben met werk. In de huidige toestand zien we regelmatig dat weigeren van bouwvergunning voor verandering of bouwen van extra ruimte toch de werken worden uitgevoerd. Hierdoor ontstaan vaak frustratie bij buren, enz. Als conclusie kunnen we in sommige gevallen stellen: wie een loopje neemt met de voorschriften en overal de regels aan zijn/haar laars lapt gaat vrijuit en de andere partij die zich wel aan de regels houdt is de dupe . Het gaat mij hier niet om kleine overtredingen waar niemand hinder van heeft zoals bv. een carport die groter is dan vergund. Door de opvolging van een ambtenaar kan veel leed bespaard worden en ook kosten ( vb advocaten). Deze ambtenaar kan ook, indien nodig, bemiddelen in conflicten die in het takenpakket van de gemeenschapswacht voorzien waren.
In het college van 10 december 2020 is beslist om twee ambtenaren aan te werven. Eén voor de bib wegens pensionering van een ambtenaar en één voor de dienst vrije tijd. Die laatste moet ook de functie van mediacoach bezitten, voor meer beleving (wij hebben toch reeds een belevingsambtenaar). Hij/zij zou zich binnen de twee jaar deze materie moeten eigen maken. Waarom niet iemand aannemen die deze competentie reeds bezit? Nu willen jullie iemand aannemen voltijds die moet studeren en daardoor maar halftijds twee jaar moet aanmodderen. Deze laatste functie zou worden ingevuld vanaf juni. In volle coronatijd waarbij beide diensten zowel bib als vrije tijd gesloten zijn gaan jullie extra personeel aanwerven, dienst vrije tijd krijgt nog meer vrije tijd.
Mijn voorstel: vul de voorziene tweede betrekking voor de dienst vrije tijd niet in en neem in de plaats hiervan een handhavingsambtenaar/bemiddelaar aan."
Artikel 21 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat gemeenteraadsleden uiterlijk vijf dagen vóór de vergadering van de gemeenteraad punten aan de agenda kunnen toevoegen. De gemeenteraadsleden bezorgen daarvoor hun toegelicht voorstel van beslissing aan de algemeen directeur, die de voorstellen bezorgt aan de voorzitter van de gemeenteraad.
Ook in artikel 3 van het huishoudelijk reglement, goedgekeurd door de gemeenteraad op heden, wordt dit principe bevestigd.
Het gemeentebestuur ziet af van de invulling van de voorziene tweede betrekking voor de dienst vrije tijd.
Het gemeentebestuur is principieel akkoord met de aanwerving van een handhavingsambtenaar/bemiddelaar.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.