Terug
Gepubliceerd op 26/04/2021

Notulen  Raad voor Maatschappelijk Welzijn

do 25/03/2021 - 20:05 Teams

Samenstelling

Aanwezig

Stijn Van Baelen, Voorzitter Raad voor maatschappelijk welzijn; Marc Vanherk, Lid; Erik Vanmierlo, Lid; Lieve Theuwissen, Lid; Ann Bernaerts, Lid; Mia Croonen, Lid; Mathieu Damen, Lid; Geertje Das, Lid; Sylvia Dries, Lid; Toon Geusens, Lid; Nicole Ketelbuters, Lid; Luc Martens, Lid; Bert Schelmans, Lid; Guido Schonkeren; Friedo Steensels, Lid; Lode Van Mierlo, Lid; Jos Vanmontfort, Lid; Jan Verjans, Lid; Sara Vrolix, Lid; Lieve Willems, Lid; Tom Wertelaers, Lid; Ann Vande Weyer, Lid; Pieter Schuurmans, Lid; Eddie Brebels, Algemeen directeur

Secretaris

Eddie Brebels, Algemeen directeur

Agendapunten

1.

2021_RMW_00008 - HRM-suite: aankoop personeelsinformatie- en loonverwerkingssysteem LIMA - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Stijn Van Baelen, Voorzitter Raad voor maatschappelijk welzijn; Marc Vanherk, Lid; Erik Vanmierlo, Lid; Lieve Theuwissen, Lid; Ann Bernaerts, Lid; Mia Croonen, Lid; Mathieu Damen, Lid; Geertje Das, Lid; Sylvia Dries, Lid; Toon Geusens, Lid; Nicole Ketelbuters, Lid; Luc Martens, Lid; Bert Schelmans, Lid; Guido Schonkeren; Friedo Steensels, Lid; Lode Van Mierlo, Lid; Jos Vanmontfort, Lid; Jan Verjans, Lid; Sara Vrolix, Lid; Lieve Willems, Lid; Tom Wertelaers, Lid; Ann Vande Weyer, Lid; Pieter Schuurmans, Lid; Eddie Brebels, Algemeen directeur
Secretaris
Eddie Brebels, Algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2021_RMW_00008 - HRM-suite: aankoop personeelsinformatie- en loonverwerkingssysteem LIMA - Goedkeuring
Goedgekeurd
Aanwezig
Stijn Van Baelen, Marc Vanherk, Erik Vanmierlo, Lieve Theuwissen, Ann Bernaerts, Mia Croonen, Mathieu Damen, Geertje Das, Sylvia Dries, Toon Geusens, Nicole Ketelbuters, Luc Martens, Bert Schelmans, Guido Schonkeren, Friedo Steensels, Lode Van Mierlo, Jos Vanmontfort, Jan Verjans, Sara Vrolix, Lieve Willems, Tom Wertelaers, Ann Vande Weyer, Pieter Schuurmans, Eddie Brebels
Stemmen voor 23
Friedo Steensels, Guido Schonkeren, Tom Wertelaers, Pieter Schuurmans, Stijn Van Baelen, Lieve Theuwissen, Geertje Das, Sylvia Dries, Toon Geusens, Luc Martens, Lode Van Mierlo, Ann Bernaerts, Sara Vrolix, Mia Croonen, Marc Vanherk, Erik Vanmierlo, Mathieu Damen, Nicole Ketelbuters, Bert Schelmans, Jos Vanmontfort, Lieve Willems, Jan Verjans, Ann Vande Weyer
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
1.

2021_RMW_00008 - HRM-suite: aankoop personeelsinformatie- en loonverwerkingssysteem LIMA - Goedkeuring

2021_RMW_00008 - HRM-suite: aankoop personeelsinformatie- en loonverwerkingssysteem LIMA - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Gemeente en OCMW van Bocholt kunnen de overstap naar de nieuwe HRM suite maken in 2021, maar uiterlijk op 01 januari 2022. Dit betekent dat er in 2021 een paar maanden een 'dubbele input' is om vanaf 1 januari 2022 volledig operationeel te zijn.

Cipal bezorgde de gemeente en OCMW op  24 maart 2020 een prijsraming voor de loonverwerking in gemengde service voor zowel gemeente, OCMW en AGB (niet van toepassing wegens geen personeel). Bij de demo werd reeds beslist om, indien men tot een overeenkomst zou komen, de overstap pas op 01 januari 2022 zou plaatsvinden. Na verduidelijking van de offerte en de mogelijkheden van het nieuwe pakket op 19 januari 2021, werd op 26 februari 2021 een detailofferte voor gemeente en OCMW bezorgd.

Informatie en keuze omtrent de verschillende toepassingen en modules:

  • De nieuwe 'HRM suite' is heel wat gebruiksvriendelijker dan het vroegere Atlas/Aphrodite, is modulair opgebouwd en voorziet ook meer mogelijkheden zoals onder andere een rapporteringsmodule, de rechtstreekse koppeling met de Dimona-aangifte en het vergelijken van testbestanden. Net zoals bij Aphrodite vandaag zal een link met het tijdregistratiesysteem (Syncore) worden voorzien. 
  • De vernieuwde 'HRM suite' is een update van de bestaande software in een nieuwe omgeving.  De dienst anciënniteitsbepaling is inbegrepen en een aantal zaken die vandaag 'apart' te betalen zijn, zijn in de toekomst inbegrepen zijn en vice versa. Er is een vernieuwd prijsmodel verbonden aan deze update.
  • In de payroll-module met loonverwerking in gemengde service, kan eveneens gekozen worden voor de opties 'begroting' en 'E-loonstroken'.  De personeelsdienst adviseert om voorlopig niet in te tekenen op de optie 'begroting' en 'meerjarenbegroting' gezien de beperkte meerwaarde op dit ogenblik. De optie 'E-loonstroken' kadert echter helemaal in de doelstelling om maximaal in te zetten op digitalisering. Medewerkers ontvangen via mail een link naar het administratieve portaal waar zij hun persoonlijke loonfiche kunnen raadplegen, downloaden en waar zij permanent toegang tot hun loonstroken. Op individuele basis kunnen medewerkers die onvoldoende vertrouwd zijn met digitale toepassingen, echter een keuze maken om, zonder meerkosten, toch een papieren loonstrook te ontvangen.
  • Die modulaire opbouw vindt men ook terug bij het personeelsinformatiesysteem, waardoor desgevallend een keuze gemaakt kan worden voor een gefaseerde implementatie. Door te kiezen voor een Professional of een Premium versie van Core & Soft HR, zal de verwerking van personeelsdossiers efficiënter verlopen. Het bestuur beschikt dan over tools om het HR-beleid vorm te geven zoal o.m. het opvolgen van competenties, functioneren, organogram en VTO en organogram en geeft leidinggevenden mogelijkheden om informatie te raadplegen en op te volgen. De tabel in bijlage geeft een overzicht van de mogelijkheden in de opeenvolgende modules. Bij instap in deze modules wordt een korting van 25% op de maandfee en de eenheidsprijs gedurende de eerste 12 maanden toegekend. Voor de aansluitende periode van 12 maanden wordt een korting van 15% op de maandfee en de eenheidsprijs toegekend.
  • De personeelsdienst wenst verder in te zetten op een meer performante en professionele partnerrol voor zowel bestuur, beleid als medewerkers en adviseert om in een eerste fase de Professional versie van Core & Soft HR af te nemen om de verschillende modules te implementeren in de dagelijkse werking van de dienst. In een latere fase kan desgevallend de keuze gemaakt worden over te stappen naar de Premium versie, die een aantal extra mogelijkheden biedt.
  • De modules 'Mijn HR' en 'Jobsolutions' worden momenteel niet meegenomen in deze aankoop.

De gebruiksovereenkomst wordt gesloten voor een initiële duurtijd van minimaal 3 jaar. Zij gaat in op ogenblik van installatie. Bij het verstrijken van de contractperiode zal deze overeenkomst stilzwijgend verlengd worden voor een termijn van telkens 1 jaar. Wanneer een partij geen gebruik wenst te maken van deze verlenging, dient zij dit per aangetekend schrijven te melden aan de andere partij, uiterlijk 90 dagen voor het verstrijken van de lopende termijn.

Alle prijzen worden geïndexeerd in overeenstemming met de evolutie van de index van de wedden in de openbare sector. Een negatieve indexering wordt niet doorgerekend.

Aankoopprocedure:

Deze opdracht werd opgevat als een onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking. Omwille van het totale bedrag is dit een afwijking van de normale procedure. De reden voor deze afwijking kan gevonden worden in art.42, § I , eerste lid, 4°, b van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, die bepaalt dat bijkomende bestellingen bij verandering van leverancier de aanbestedende overheid buitenmaatse technische moeilijkheden inzake gebruik en onderhoud zou ondervinden. In principe voorziet dit artikel dat de uitzondering tot 3 jaar na gunning kan ingeroepen worden, maar een afwijking van de gestelde termijn van 3 jaar is verantwoord omwille de aard van de opdracht (software toepassingen) en het bedrijfs-kritisch karakter van de onderliggende processen (weddeberekening en -uitbetaling).

Marktbevraging:

Het bestuur heeft er voor gekozen om slechts met één leverancier te onderhandelen. Het bestuur beroept zich daarvoor op artikel 42, § 1, 1°d ii van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, waarbij de mededinging ontbreekt om technische redenen. De periode waarin er verplicht moet overgestapt worden naar een nieuwe loonmotor is heel kort, waardoor de opdracht enkel kan toegewezen worden aan een aanbieder die voldoende inzicht heeft in de huidige werking van het bestuur. Bovendien vraagt een volledige vernieuwing van de HRM software een heel technische implementatie en met een hoog risico op fouten. Om de foutenmarge tot 0 te herleiden voor dit kritische proces, werd gekozen voor één leverancier.

Aankoopcentrale:

Gemeentebestuur Bocholt treedt in deze opdracht op als aankoopcentrale. OCMW Bocholt kan toetreden tot deze opdracht waardoor ze aan dezelfde voorwaarden dan de gemeente Bocholt kan afnemen voor wat betreft de ondersteunende software. Een aanbestedende overheid die een beroep doet op een aankoopcentrale als bedoeld in artikel 2,7°a van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, is vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren. Gemeente Bocholt en OCMW Bocholt krijgen afzonderlijke facturen en zijn zelf verantwoordelijk voor een tijdige betaling ervan.

Uitvoering:

De personeelsdienst en de dienst ICT worden belast met de uitvoering van dit besluit.

Juridische grond

Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 78 §2 4° inzake bevoegdheid van de raad van maatschappelijk welzijn voor het vaststellen van de beleidsrapporten van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn;

De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 42 §1 1° d ii, artikel 42 §1,  4° b inzake het gebruik van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking;

De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 2, 7° a  inzake gecentraliseerde aankoopactiviteiten.

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de aankoop goed van een nieuwe HRM-suite CSLima bij Cipal Schaubroeck NV, Cipalstraat 3 te 2440 Geel, volgens hun offerte van 26 februari 2021 met referentie alva/CS012248 met betrekking tot de loonverwerking in gemengde service, de module E-loonstroken, de rapporteringsmodule WQM en de module Core & Soft HR - Professional, inclusief opleiding.

Artikel 2

De bijkomende kredieten voor deze aankoop worden voorzien bij wijziging van het meerjarenplan.

2.

2021_RMW_00009 - DYZO: samenwerkingsovereenkomst en toekenning jaarlijkse werkingstoelage - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Stijn Van Baelen, Voorzitter Raad voor maatschappelijk welzijn; Marc Vanherk, Lid; Erik Vanmierlo, Lid; Lieve Theuwissen, Lid; Ann Bernaerts, Lid; Mia Croonen, Lid; Mathieu Damen, Lid; Geertje Das, Lid; Sylvia Dries, Lid; Toon Geusens, Lid; Nicole Ketelbuters, Lid; Luc Martens, Lid; Bert Schelmans, Lid; Guido Schonkeren; Friedo Steensels, Lid; Lode Van Mierlo, Lid; Jos Vanmontfort, Lid; Jan Verjans, Lid; Sara Vrolix, Lid; Lieve Willems, Lid; Tom Wertelaers, Lid; Ann Vande Weyer, Lid; Pieter Schuurmans, Lid; Eddie Brebels, Algemeen directeur
Secretaris
Eddie Brebels, Algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2021_RMW_00009 - DYZO: samenwerkingsovereenkomst en toekenning jaarlijkse werkingstoelage - Goedkeuring
Goedgekeurd
Aanwezig
Stijn Van Baelen, Marc Vanherk, Erik Vanmierlo, Lieve Theuwissen, Ann Bernaerts, Mia Croonen, Mathieu Damen, Geertje Das, Sylvia Dries, Toon Geusens, Nicole Ketelbuters, Luc Martens, Bert Schelmans, Guido Schonkeren, Friedo Steensels, Lode Van Mierlo, Jos Vanmontfort, Jan Verjans, Sara Vrolix, Lieve Willems, Tom Wertelaers, Ann Vande Weyer, Pieter Schuurmans, Eddie Brebels
Stemmen voor 23
Friedo Steensels, Guido Schonkeren, Tom Wertelaers, Pieter Schuurmans, Stijn Van Baelen, Lieve Theuwissen, Geertje Das, Sylvia Dries, Toon Geusens, Luc Martens, Lode Van Mierlo, Ann Bernaerts, Sara Vrolix, Mia Croonen, Marc Vanherk, Erik Vanmierlo, Mathieu Damen, Nicole Ketelbuters, Bert Schelmans, Jos Vanmontfort, Lieve Willems, Jan Verjans, Ann Vande Weyer
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2.

2021_RMW_00009 - DYZO: samenwerkingsovereenkomst en toekenning jaarlijkse werkingstoelage - Goedkeuring

2021_RMW_00009 - DYZO: samenwerkingsovereenkomst en toekenning jaarlijkse werkingstoelage - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Een samenwerking met Dyzo vzw levert, naast het team van gespecialiseerde beroepskrachten waar het OCMW beroep op kan doen, nog enkele andere voordelen op:

  • Ten eerste worden alle hulpvragen die vanuit het OCMW worden aangemeld met voorrang opgenomen. Ook rechtstreeks aangemelde hulpvragen van inwoners van de gemeente worden prioritair en kosteloos behandeld. Zeker in de huidige Coronaperiode is dit een interessant aanbod voor de ondernemers van de gemeente. 
  • Ten tweede biedt Dyzo vzw ondersteuning aan de personeelsleden van het OCMW in de uitoefening van hun functie waar het de problematiek van (ex-) zelfstandigen betreft. Dit kan zowel op beleidsmatig vlak als bij de behandeling van individuele dossiers.
  • Ten derde levert Dyzo vzw materiaal aan om hun werking bekend te maken binnen de gemeente.
  • Ten vierde houden zij lokale cijfergegevens bij die jaarlijks verwerkt worden in het jaarverslag.
  • Tot slot wordt er 20% korting voorzien voor de organisatie van opleidingen.
Juridische grond

Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 78, 4°, bepaalt dat de Raad voor Maatschappelijk Welzijn bevoegd is voor het vaststellen van het meerjarenplan en de aanpassingen van het meerjarenplan.

Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 78, 17°, bepaalt dat de Raad voor Maatschappelijk Welzijn bevoegd is voor het vaststellen van het toekennen van nominatieve subsidies.

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De Raad voor Maatschappelijk Welzijn keurt de samenwerkingsovereenkomst, zoals gehecht aan dit besluit, en de daarmee gepaard gaande jaarlijkse werkingstoelage aan DYZO vzw (ondernemingsnummer BE0554 898 792), Willebroekkaai 37 te 1000 Brussel, goed.

Artikel 2

De nodige kredieten voor de duurtijd van de overeenkomst zullen voorzien worden middels kredietverschuiving voor het jaar 2021 en voor de volgende jaren via de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan.

Artikel 3

De uitbetaling van deze toelage zal gebeuren door overschrijving op rekening BE96 7360 4918 2805 van DYZO vzw.

Artikel 4

De samenwerkingsovereenkomst wordt afgesloten voor onbepaalde duur en  treedt in werking op 1 april 2021.

Artikel 5

Het Vast bureau wordt belast met de uitvoering van dit besluit.

3.

2021_RMW_00010 - Sociaal Verhuurkantoor Noord-Limburg vzw: wijziging afgevaardigde A.V. - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Stijn Van Baelen, Voorzitter Raad voor maatschappelijk welzijn; Marc Vanherk, Lid; Erik Vanmierlo, Lid; Lieve Theuwissen, Lid; Ann Bernaerts, Lid; Mia Croonen, Lid; Mathieu Damen, Lid; Geertje Das, Lid; Sylvia Dries, Lid; Toon Geusens, Lid; Nicole Ketelbuters, Lid; Luc Martens, Lid; Bert Schelmans, Lid; Guido Schonkeren; Friedo Steensels, Lid; Lode Van Mierlo, Lid; Jos Vanmontfort, Lid; Jan Verjans, Lid; Sara Vrolix, Lid; Lieve Willems, Lid; Tom Wertelaers, Lid; Ann Vande Weyer, Lid; Pieter Schuurmans, Lid; Eddie Brebels, Algemeen directeur
Secretaris
Eddie Brebels, Algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2021_RMW_00010 - Sociaal Verhuurkantoor Noord-Limburg vzw: wijziging afgevaardigde A.V. - Goedkeuring
Goedgekeurd
Gestemd
Stijn Van Baelen, Marc Vanherk, Erik Vanmierlo, Lieve Theuwissen, Ann Bernaerts, Mia Croonen, Mathieu Damen, Geertje Das, Sylvia Dries, Toon Geusens, Nicole Ketelbuters, Luc Martens, Bert Schelmans, Guido Schonkeren, Friedo Steensels, Lode Van Mierlo, Jos Vanmontfort, Jan Verjans, Sara Vrolix, Lieve Willems, Tom Wertelaers, Ann Vande Weyer, Pieter Schuurmans, Eddie Brebels
Stemmen voor 22
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 1
Ongeldige stemmen 0
3.

2021_RMW_00010 - Sociaal Verhuurkantoor Noord-Limburg vzw: wijziging afgevaardigde A.V. - Goedkeuring

2021_RMW_00010 - Sociaal Verhuurkantoor Noord-Limburg vzw: wijziging afgevaardigde A.V. - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Naar aanleiding van het overlijden van voormalig schepen Leo Cardinaels wordt de raad voor maatschappelijk welzijn verzocht over te gaan tot aanduiding van een nieuwe afgevaardigde.

Over volgende kandidatuurstelling dient gestemd te worden:

  • schepen Bert Schelmans
Juridische grond

Artikel 78 5° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat de raad voor maatschappelijk welzijn bevoegd is voor het oprichten van en het toetreden tot rechtspersonen of het aanwijzen van leden van de rechtspersonen, vermeld in deel 3, titel 4 van het decreet en de besluiten om deel te nemen in een gemeentelijk extern verzelfstandigd agentschap in privaatrechtelijk vorm.

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

Voor de resterende duurtijd van de legislatuur 2019-2024 wordt schepen Bert Schelmans, Saffraenbergstraat 2, 3950 Bocholt aangeduid als stemgerechtigde afgevaardigde in de A.V. van vzw Sociaal Verhuurkantoor Noord-Limburg.